Kabelsko i kobber

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Hadde en adresse på en leverandør men finner den ikke igjen :mad:

Noen her som har noen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Bare det ikke er juksekobber...:rolleyes: kinesere stoler jeg på like langt som jeg kaster en elefant...

Bestiller noen og sjekker. Ingen katastrofe dersom det er jalla. Takker!

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    De oksiderer hvertfall på samme måte og er knall harde. Jeg måtte lodde. Var ikke sjanse i havet å klemme kabel fast uten spesialverktøy. Det er en del år siden jeg bestillte nå, så gudene vet om det er samme type. Ser hvertfall identisk ut.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    358
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    De oksiderer hvertfall på samme måte og er knall harde. Jeg måtte lodde. Var ikke sjanse i havet å klemme kabel fast uten spesialverktøy. Det er en del år siden jeg bestillte nå, så gudene vet om det er samme type. Ser hvertfall identisk ut.
    har du fått kabelsko i kobber som er knallharde kan det ikke være kobber du har fått. hvorfor ikke kjøpe fortinnet kabelsko hos din lokale installatør? Så slipper du oksideringen og.

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Rent kobber er visstnok temmelig hardt (iflg info på nettet). Kan tenke meg at legeringer kanskjer er mykere...

L

larkus

Gjest
    Jeg har brukt vt4c.com tidligere. Den øverste på nettsiden (SPC-PC-OCC)

Audio Catalog
    Jeg har brukt disse fra samme leverandør på noen av mine diy-kabler. God kvalitet, men gi faen i skruene og krymp/lodd istedet.
    Messingskruene har lett for å rive gjengene i det mykere kobberet, og da blir det bare et helsike av hele greia:)
    kabelsko.jpg

Men jeg foretrekker disse i fortinnet kobber fra BilXtra. Fåes i 10²mm og 16mm².
    kabelsko1.JPG

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.609
    Torget vurderinger
    10
    Mener du "vanlige" kabelsko?
    Her får du alt fra jalla til den beste kvaliteten som kaldsveises med skikkelig tang, klipper du over etterpå har det blitt "hel ved", slik som Cardas liker å fortelle at de gjør og som er sååååååå unikt he he

Jeg har tang til utlån og en pose kabelsko er ikke dyrt (med mindre man klistrer en gull-logo på), tanga koster forresten nesten en halv Fostex T500 ;)

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Mener du "vanlige" kabelsko?
    Her får du alt fra jalla til den beste kvaliteten som kaldsveises med skikkelig tang, klipper du over etterpå har det blitt "hel ved", slik som Cardas liker å fortelle at de gjør og som er sååååååå unikt he he

Jeg har tang til utlån og en pose kabelsko er ikke dyrt (med mindre man klistrer en gull-logo på), tanga koster forresten nesten en halv Fostex T500 ;)
    linken funket ikke:) abiko er vanlig installasjonsmateriell. DP har brukt dette på sine forsterkere veit du. Bruker ringkabelsko innvendig på forsterkerne og gaffel på høyttaler terminalene utvendig, ring innvendig. Har dyre mundorf og kimber liggende som jeg ikke bruker. mvh Guit

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Hvorfor bruke kabelsko i det hele tatt?
    Dette implementerer straks et ekstra koblingsledd, ved at høyttalersignalet dermed får en ekstra "bro" å passere, mellom kabel og terminaler.
    Hvorfor ikke terminere kablene direkte i høyttaler- og forsterkertilkoblingene?
    Det ser selvfølgelig "renere og penere" ut når man bruker en kabelsko, som man gjerne også forsyner med et stykke krympestrømpe mellom kabel og kabelsko.
    Men blir resultatet strengt tatt bedre, av den grunn? :rolleyes:

runeb

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    53
    Du kan få noen av disse. 99.99% rent sølv. DIY, produksjon foregår på den aller beste vestkant i Porsgrunn............ runeb
    sølvspader til hifisentr..jpg
    liten versjon 3.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.575
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette implementerer straks et ekstra koblingsledd, ved at høyttalersignalet dermed får en ekstra "bro" å passere, mellom kabel og terminaler.
    Det ser selvfølgelig "renere og penere" ut når man bruker en kabelsko, som man gjerne også forsyner med et stykke krympestrømpe mellom kabel og kabelsko.
    Du får ikke så veldig stor kontaktflate mellom en rund kabel og en flat polskrue. Derfor krymper man på en kabelsko for å få større kontaktflate og lavere motstand. Kommer an på utformingen av polskruen, selvsagt.

Her er noen fler:
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20020&name=Krymp-kabelsko

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Gå for Abiko, isolert eller uisolert. Tang får du lånt deg, og som du sikkert vet er det forskjellig tang for isolerte og uisolerte kabelsko.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    7
    Bør man benytte uisolert eller isolert for best kontakt? (stuebruk, ikke utendørs) - hvis isolert: fortinnet (eks Aboko/Eltek) eller forgylt (eks Hifiklubben's Dali spader)?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.810
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange vil du ha Sluket,har en del av dette.
    Disse har 4,5 mm hull til kabel og 6,5 eller 8,5 til terminal.
    Bare å pusse av tinn.

Kan ta med til Horten.
    SKO 009.jpg

gradient

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Overnævnte kabelsko er rigtig god i en rigtig elinstallation...vi bruger da mange hver dag herude Off-Shore hvor det er store strømme og høj spænding

jeg har selv prøvet med hjemme lavet kabe ren sølvlodding osv siller ok ude i mit værksted det fik mindre end 10 minuter i finstuen

skal jeg anbefale et mærke som er godt og holder mange år så må det være WBT stik

iøvrigt så er deres spader opbygget af en god ren kobber god ren kobber er "blød" også grunden til de har en ekstra flade ovenpå så man spænder på den brugte du bare ren kobber så vil dine stik ikke vare ret længe

WBT stik koster lidt ekstra men mine er købt brugt og jeg vil kunne sælge dem igen for samme pris......så på den måde bruger jeg kvalitet gratis

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    En klassiker! Du ANTAR at jeg skal bruke den til høyttalerledning...:cool: BTW, meg bekjent er det ingen bedre måte å skaffe god kontakt mellom en stiv 4-6 mm2 solidcore kobbertråd og et kontaktpunkt type kobberskinne enn å presse på en "solidcore" ringkabelsko, pusse de plane kontaktflatene rene og skru det sammen med egnet skrue og skive/sprengskive. Litt oksyderingsbeskyttelse til slutt, dersom en gidder.

L

larkus

Gjest
    En klassiker! Du ANTAR at jeg skal bruke den til høyttalerledning...:cool: BTW, meg bekjent er det ingen bedre måte å skaffe god kontakt mellom en stiv 4-6 mm2 solidcore kobbertråd og et kontaktpunkt type kobberskinne enn å presse på en "solidcore" ringkabelsko
    Det blir enda bedre om du lodder i tillegg. Her er forresten Biltema sitt bidrag
    kabelsko002.jpg

En god del billigere enn Elfa som Asbjørn linket til. Det er ikke nødvendig å pusse vekk tinnet. Resten av signalveien er proppfull av tinn, så litt ekstra her gjør betyr ingenting. Det er verre med kobber som oksyderer over tid.

Nypusset til venstre, 3 uker siden pussing til høyre
    oxydering.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Jeg skrev vitterligen at det fylles opp med loddetinn; hvor ble det av den setningen? Jeg spurte også om loddetinnet "bet" på upusset overflate. Merkelig at en setning forsvinner på den måten. Har alltid loddet etter press.

Edit; Fanken, hele innlegget er borte!! Jeg svarte på steinost's innlegg - nå er det forsvunnet. Mystisk.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Den må sjekkes ut, hvilke tverrsnitt de har osv. Takker.

sveinbjarte

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2012
    Antall liker
    1
    Innen høyspent er det viktig at leder og kabelsko smelter sammen uten luftbobler.

Dvs kabelsko og klemtang må være godkjent sammen. Antar dette vil være en fordel innen audio også ?
    Regner med at kobber mot kobber også er ideelt ?

L

larkus

Gjest
    Jeg spurte også om loddetinnet "bet" på upusset overflate.
    Å lodde på allerede fortinnet flate er det enkleste. Tinnet flyter ut uten flussmiddel.
    Bart kobber bør pusses over med stålull og flussmiddel er nødvendig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Innen høyspent er det viktig at leder og kabelsko smelter sammen uten luftbobler.

Dvs kabelsko og klemtang må være godkjent sammen. Antar dette vil være en fordel innen audio også ?
    Regner med at kobber mot kobber også er ideelt ?
    Ja, sånn er det. Har koblet og montert en god del styreskap etc. som også kunne monteres i fuktige miljø og da fyllte vi alltid opp kabelsko/synlig kobber på ledningen med tinn for å unngå oksydering og irr. Sikkert ikke det store problemet i audiosammenheng men så er en sikret nattesøvn :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Jeg spurte også om loddetinnet "bet" på upusset overflate.
    Å lodde på allerede fortinnet flate er det enkleste. Tinnet flyter ut uten flussmiddel.
    Bart kobber bør pusses over med stålull og flussmiddel er nødvendig.
    Har vært borti noe kinamikk, så ut som om det var fortinnet men loddetinnet bet ikke på uansett flussmiddel osv. - tinnet bare perlet seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Snarere lurium - kostet = null & niks. Beveger meg sjelden/aldri inn på Biltema men nå blir jeg vel nødt. BTW, husker du spenningsrekkefølgen mellom kobber og rustfritt alt. vanlig skruestål som i Unbrako?

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    654
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hifi collective selger 2par for £24.00 + mye rimeligere frakt. 3 dager så ligger dem i postkassa.

22 dollar for 2par og ca 14 dagers frakt som er dobbelt så dyr fra vt4.com.

mvh
    Morten

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.591
    Biltema osv har bedre spader og de koster nesten ikkeno' ....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn