har du fått kabelsko i kobber som er knallharde kan det ikke være kobber du har fått. hvorfor ikke kjøpe fortinnet kabelsko hos din lokale installatør? Så slipper du oksideringen og.De oksiderer hvertfall på samme måte og er knall harde. Jeg måtte lodde. Var ikke sjanse i havet å klemme kabel fast uten spesialverktøy. Det er en del år siden jeg bestillte nå, så gudene vet om det er samme type. Ser hvertfall identisk ut.
. Kan du vise meg den infoen, for nå ble jeg nysgjerrig.Rent kobber er visstnok temmelig hardt (iflg info på nettet). Kan tenke meg at legeringer kanskjer er mykere...
Jeg har brukt disse fra samme leverandør på noen av mine diy-kabler. God kvalitet, men gi faen i skruene og krymp/lodd istedet.
linken funket ikkeMener du "vanlige" kabelsko?
Her får du alt fra jalla til den beste kvaliteten som kaldsveises med skikkelig tang, klipper du over etterpå har det blitt "hel ved", slik som Cardas liker å fortelle at de gjør og som er sååååååå unikt he he
Jeg har tang til utlån og en pose kabelsko er ikke dyrt (med mindre man klistrer en gull-logo på), tanga koster forresten nesten en halv Fostex T500![]()
Du får ikke så veldig stor kontaktflate mellom en rund kabel og en flat polskrue. Derfor krymper man på en kabelsko for å få større kontaktflate og lavere motstand. Kommer an på utformingen av polskruen, selvsagt.Hvorfor bruke kabelsko i det hele tatt?
Dette implementerer straks et ekstra koblingsledd, ved at høyttalersignalet dermed får en ekstra "bro" å passere, mellom kabel og terminaler.
Hvorfor ikke terminere kablene direkte i høyttaler- og forsterkertilkoblingene?
Det ser selvfølgelig "renere og penere" ut når man bruker en kabelsko, som man gjerne også forsyner med et stykke krympestrømpe mellom kabel og kabelsko.
Men blir resultatet strengt tatt bedre, av den grunn?![]()
En klassiker! Du ANTAR at jeg skal bruke den til høyttalerledning...Hvorfor bruke kabelsko i det hele tatt?
Dette implementerer straks et ekstra koblingsledd, ved at høyttalersignalet dermed får en ekstra "bro" å passere, mellom kabel og terminaler.
Hvorfor ikke terminere kablene direkte i høyttaler- og forsterkertilkoblingene?
Det ser selvfølgelig "renere og penere" ut når man bruker en kabelsko, som man gjerne også forsyner med et stykke krympestrømpe mellom kabel og kabelsko.
Men blir resultatet strengt tatt bedre, av den grunn?![]()
Det blir enda bedre om du lodder i tillegg. Her er forresten Biltema sitt bidragEn klassiker! Du ANTAR at jeg skal bruke den til høyttalerledning...BTW, meg bekjent er det ingen bedre måte å skaffe god kontakt mellom en stiv 4-6 mm2 solidcore kobbertråd og et kontaktpunkt type kobberskinne enn å presse på en "solidcore" ringkabelsko
Å lodde på allerede fortinnet flate er det enkleste. Tinnet flyter ut uten flussmiddel.Jeg spurte også om loddetinnet "bet" på upusset overflate.
Ja, sånn er det. Har koblet og montert en god del styreskap etc. som også kunne monteres i fuktige miljø og da fyllte vi alltid opp kabelsko/synlig kobber på ledningen med tinn for å unngå oksydering og irr. Sikkert ikke det store problemet i audiosammenheng men så er en sikret nattesøvnInnen høyspent er det viktig at leder og kabelsko smelter sammen uten luftbobler.
Dvs kabelsko og klemtang må være godkjent sammen. Antar dette vil være en fordel innen audio også ?
Regner med at kobber mot kobber også er ideelt ?
Har vært borti noe kinamikk, så ut som om det var fortinnet men loddetinnet bet ikke på uansett flussmiddel osv. - tinnet bare perlet seg.Å lodde på allerede fortinnet flate er det enkleste. Tinnet flyter ut uten flussmiddel.Jeg spurte også om loddetinnet "bet" på upusset overflate.
Bart kobber bør pusses over med stålull og flussmiddel er nødvendig.
Sikkert RhodiumHar vært borti noe kinamikk, så ut som om det var fortinnet men loddetinnet bet ikke på uansett flussmiddel osv. - tinnet bare perlet seg.
Nøyaktig de samme som de fra Audio Catalog som er avbildet i innlegg #10, men til dobbel pris
