Kabelsjokk

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
Jeg kjøpte for noen år siden. meget eksklusive høytalerkabler, nemlig Wireworld Gold Eclipse III+. Enkelte guruer foretrakk disse til og med fremfor Norost Valhalla. 8 mm2 superrent sølv, tror jeg :p

Dette var ikke noe impulskjøp. Jeg fikk låne dem lenge og vel før jeg kjøpte dem (Tor, Lyric). Og de var en stor forberding i anlegget mitt.

For en tid tilbake kom jeg over et konkurssalg av HiFi-utstyr (Svinesund). De solgte høytalerkabler som så interessante ut. Jeg kjøpte et par for kr 1500,- Senere tok jeg og vekslet mellom disse og Wireworld.

Og nå kommer sjokket :eek: De var bedre! Dette er helt klart og entydig. Etter å ha vekslet frem og tilbake tilstrekkelig mange ganger ble det helt klart at Wireworld har en noe ekkel farging som det bare var befriende å bli kvitt. Man vet at en ting er bedre enn en annen når man har vekslet flere ganger og man opplever det som et ork og gå tilbake til det gamle :-\

Kabelskeptikerer, dette er omvendt placebo. Jeg ønsket ikke at det skulle være slik!

Jeg dro tilbake til Svinesund og kjøpte de to settene til som de hadde og har ikke angret på det. Det fulgte ikke med noen opplysninge om disse kablene bortsett fra et trykk på plasten. Jeg googlet på dette og kom på noen japanske nettsider. Dette er antakelig vel annerkjente kabler i Japan/Taiwan. Det kunne se ut som at de var konstruert av en Japansk professor e.l. Og det var engang ikke toppmodellen hans.

Vel, dette er bare en del av historien. Jeg opplevde lignende med signalkabler som jeg kjøpte en hel haug av ::)

M

musicus

Gjest
En herlig liten historie, og som bekrefter det mange av oss sier, pris/prestanda henger ikke alltid ihop, overalt.
Bilder hadde jo vært hyggelig :D

mvh

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dette var spennende, kan du ikke legge opp bilder, navn osv på kablene?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Jeg har sett de omtalte kablene på Svinesund. Og om de er like bra som de så ut, tviler jeg ikke på de er bra. Skikkelig solide saker så det ut til og være.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, dette var en fornøyelig historie. Og godt å se at pris ikke er synonymt med prestasjoner og lyd, men avhenger av en god konstruksjon. :)

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
Hva er det som er så interessant med bilder av kabler ???

De ser omtrent ut som de vi trykker ut når vi har oss en stille stund :-\

Diameteren er i hvert fall ikke så langt unna, nesten 2,5 cm. Fargen er imidlertid grå med ispekk av rødt.

Men jeg står gjerne til tjeneste. Jeg må da gå i roteskuffen, finne kameraet og sette det til ladning :)

Betegnelsen på plasten er: "V-R High Definition Speaker Cable UPOOC NS 1952"

Disse må ha blitt solgt av "Abolute Hifi AS" på Økernsenteret en gang i tiden, en forretning jeg ikke kjenner.

Det er sikkert noen som kjenner disse kablene og vil påstå at de er ikke så gode.

Men jeg står ved hva jeg har sagt og jeg har Wireworld Gold Eclipse liggende som jeg ikke bruker :'(

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
Ja riktig, her er de:

Erfaringene er gjort med kabler montert mellom JmLab Mezzo Utopia og Gryphon Antillion :-\

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
mls skrev:
Teobald skrev:
De ser omtrent ut som de vi trykker ut når vi har oss en stille stund :-\
I så fall bør du kanskje vurdere en tur til legevakten..... ;)

Teobald skrev:
Betegnelsen på plasten er: "V-R High Definition Speaker Cable UPOOC NS 1952"
Du mente vel UPOCC NS 1952? Er nok en kabel fra Neotech.

http://www.wanlung.com.tw/fobooo.htm
Hvor er koblingen mellom wanlung og neotech?
http://www.neotechcable.com/index.html
Bare nysgjerrig, da jeg selv har kabler fra Neotech. :)

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Wanlung er en OEM-produsent av kabler. Neotech er deres eget varemerke.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.913
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Dette var morsomt :) kjøpte faktiskt ett par signal kabler
fra Absolut hifi den gangen det var slut salg der.
Har vært lite brukt siden dess, og har heller ikke funnit
ut vad det var før kabel, solid med lock rca kontakter
litt stiv men pen blå farve, men nå skall den ivært fall
til test på riaan ;)

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
ØivindJ skrev:
Hva er ordinær nypris på disse ?
Vet ikke, men neppe mere enn kr 5000,- tatt i betrakning hva jeg betalte.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.300
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
sendte nettopp en mail til wan lung angående pris på ns-1952,kunne vært interesant å prøve disse.
spennende å se hva en kan få dem hjem for.

mvh

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Tviler vel på at en OEM-produsent er villig til å selge i små kvanta til privatpersoner, men verdt et forsøk. Kanskje man kan få en gratis vareprøve. ;D

Hvis man er i stand til å terminere selv så kan man kjøpe Neotech-kabel på løpemeter fra VH Audio.

http://www.vhaudio.com/neotech.html

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
1952 var nok en fin årgang ;D

Mvh. RS

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
cash 63 skrev:
Hei
Dette var morsomt :) kjøpte faktiskt ett par signal kabler
fra Absolut hifi den gangen det var slut salg der.
Har vært lite brukt siden dess, og har heller ikke funnit
ut vad det var før kabel, solid med lock rca kontakter
litt stiv men pen blå farve, men nå skall den ivært fall
til test på riaan ;)
På Svinesund hadde de to typer som passer beskrivelsen din. De gikk for kr 200,- paret.

De virkelig goder var de av fabrikat Acoustic Harmony. Jeg kjøpte to pappesker med disse. På embalasjen var det trykt 200 euro.

Det kan se ut til at disse bruker samme hightech kobber (superrent med veldig lange krystaller [UPOCC?]), slik som høytalerkablene.

Sorry to say: Jeg foretrekker disse fremfor Wireworld Gold Eclipse III+ som jeg betalte kr 7000,- for :'(

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Acoustic harmony ble forhandlet av Absolute Hifi som holdt til Økernsenteret i Oslo. Jeg kjøpte en scartkabel der en gang og husker faktisk disse høyttalerkablene av utseeende. Klarer dessverre ikke å huske prisen, men mener å huske den var ganske stiv.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.300
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
mls skrev:
Tviler vel på at en OEM-produsent er villig til å selge i små kvanta til privatpersoner, men verdt et forsøk. Kanskje man kan få en gratis vareprøve. ;D

Hvis man er i stand til å terminere selv så kan man kjøpe Neotech-kabel på løpemeter fra VH Audio.

http://www.vhaudio.com/neotech.html
fikk raskt svar fra wan lung,NS-1952 var gått ut og ble erstattet med NES-3002.
Prisen ble 1050usd ink frakt for 2.5 m lengde,så det gikk ann å handle direkte ;)

mvh

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
motoren skrev:
fikk raskt svar fra wan lung,NS-1952 var gått ut og ble erstattet med NES-3002.
Prisen ble 1050usd ink frakt for 2.5 m lengde,så det gikk ann å handle direkte ;)
Interessant. Ikke særlig mye dyrere enn å terminere selv. :)

Har prøvd Neotech NEP-3001 nettkabel, den er meget god. Vurderer å prøve NEP-1001 nettkabel i sølv. :)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.913
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Teobald skrev:
cash 63 skrev:
), slik som høytalerkablene.

Sorry to say: Jeg foretrekker disse fremfor Wireworld Gold Eclipse III+ som jeg betalte kr 7000,- for :'(
Ja mycket riktigt va det Acoustic Harmony, fant frem embalage der står det også 200 Euro :eek:
trur jag også betalte 200kr. NA-12260 OCC

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Er det noen som vet om det er mer igjen på Svinesund?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Du kan jo spørre de som grunnla Skandinavia (Svinesund til høyre):

Vidar

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
staker skrev:
Er det noen som vet om det er mer igjen på Svinesund?
Ikke mere igjen :-[

Jeg var innom der senere og rett før de solgte sjappa.

De hadde hatt paller med kabel. Restlageret hadde de nå solgt til en som skulle starte HiFi-butikk i Danmark, tror jeg.

Jeg kjøpte forøvrig med meg en del Definitive Technology høytalere (knallbra!) som jeg bruker til hjemmekino, data o.l.
Det meste angivelig til 1/4 pris. Hva med "PowerMonitor 900" til NOK 2.400,-? ;D (De hadde kostet 16k på Økern)

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
For meg så ser det ut som at det finnes en del ekstremt seriøs audiokabel-industri i Japan/Taiwan som på en måte ikke er blitt "inkludert i det gode selskap".
Dette synes å være produkter som er priset etter ordinær standard.

Siste Fidelity:
Kanskje godt kjøp: 1m signalkabel kr 48.000,-

Kiss my a** :-*

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Teobald skrev:
Kanskje godt kjøp: 1m signalkabel kr 48.000,-

Kiss my a** :-*
Vil tro mengder av elektronikk eller talatuter til den prisen har langt mindre å si på sluttresultatet.

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Antall liker
406
ErosLoveking skrev:
Vil tro mengder av elektronikk eller talatuter til den prisen har langt mindre å si på sluttresultatet.
Er forsåvidt ikke uenig i det :)

Jeg ser det mere i sammenheng med alt det andre gøyale jeg kunne bruke 48k på (i min verden) ;)

Topp Bunn