Kabelsalat og lydpåvirkning

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Du har ingen tro på det fordi en FORTALTE deg det.. ikke sant. Men du har jo ikke prøvd det selv... jo det er sant at jif er antistatisk.. og jeg har prøvd det også ;) men det er ikke i nærheten av hva ECO3 presterer...(det blir rent å pent ja ;))  kan fortelle at min tvil til slike voodo produkter har vært like sterk som din utalelse her.. men her måtte jeg forandre mening.. må igjen bare si PRØV DET  før du utaler deg om et produkt som du ble fortalt ikke virket :)
og orden på kablene er jo en selvfølge da :D
Altså, nå har jeg jo ikke sagt at jeg ikke har prøvd det da.. Jeg kan ikke akkurat si at det gav meg den store a-ha opplevelsen, men hvem vet? Kanskje jeg ikke hørte noe fordi jeg ikke trodde på det... ;)

Poenget er at jeg visste på forhånd hvordan forhandleren så på produktet. De brukte det spesielt ved salg av dyre produkter for å oppnå "respekt". ::)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg vet ikke hva Nordost har uttalt, men om det er slik at de ikke ønsker å si noe om hvordan dette faktisk virker kan det være andre motiver som ligger bak. Ønsket om (og retten til ) å beskytte forretningshemmeligheter er for meg mer nærliggende å tro på enn at de bevisst ønsker å selge et produkt som ikke virker.

Til det andre du skriver, så har du nok rett i at det er høyst uvanlig å "finne opp" produkter ved en tilfeldighet. Det som derimot ikke er så uvanlig er at man oppdager at et stoff eller bestandel kan ha andre applikasjonsområder enn det de var tiltenkt i utgangspunktet. At Eco-3 kan være et R&D spin-off produkt fra Nordost antar jeg å være høyst sannsynlig.
Synes du har en merkelig oppfatning av hi-fi produsenters "etikk". Slik jeg ser det prøver de alltid å selge oss ting dyres mulig og i tillegg gi oss ting vi ikke visste vi trengte... ;) Satt litt på spissen da...

Men jeg tror at om en produsent ikke kan forklare hvordan noe virker, kan ikke jeg forstå hvordan de kan produsere det, som igjen leder meg til den logiske slutningen at det: a) ikke virker eller b) er for dyrt.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Synes du har en merkelig oppfatning av hi-fi produsenters "etikk". Slik jeg ser det prøver de alltid å selge oss ting dyres mulig og i tillegg gi oss ting vi ikke visste vi trengte...  ;) Satt litt på spissen da...

Men jeg tror at om en produsent ikke kan forklare hvordan noe virker, kan ikke jeg forstå hvordan de kan produsere det, som igjen leder meg til den logiske slutningen at det: a) ikke virker eller b) er for dyrt.

Det er forskjell på "kan","vil", "ønsker", "forpliktet til" osv . For alt jeg vet er det godt mulig Tine har kunnskap om hvorfor Jarsberg smaker som Jarlsberg og hvorfor vi føler oss mett og god etter å ha spist Jarlsberg. Men jeg føler på ingensomhelst måte at Tine må redgjøre for hvorfor Jarlsberg smaker Jarlsberg, eller hvorfor produktet hjelper mot sult. Det finnes helt sikkert grunner til begge deler, for meg som bruker er min opplevelse grunn god nok til at Jarlsberg er et legitimt produkt.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg vet ikke hva Nordost har uttalt, men om det er slik at de ikke ønsker å si noe om hvordan dette faktisk virker kan det være andre motiver som ligger bak. Ønsket om (og retten til ) å beskytte forretningshemmeligheter er for meg mer nærliggende å tro på enn at de bevisst ønsker å selge et produkt som ikke virker.

Til det andre du skriver, så har du nok rett i at det er høyst uvanlig å "finne opp" produkter ved en tilfeldighet. Det som derimot ikke er så uvanlig er at man oppdager at et stoff eller bestandel kan ha andre applikasjonsområder enn det de var tiltenkt i utgangspunktet. At Eco-3 kan være et R&D spin-off produkt fra Nordost antar jeg å være høyst sannsynlig.
Husker ikke hvem som så det men det gjelder tydeligvis enda:

Folket ønsker å bli forført
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Husker ikke hvem som så det men det gjelder tydeligvis enda:

Folket ønsker å bli forført

Er det kommunistenes "Religion er opium for folket" eller Romernes "Brød og Sirkus" du kanskje tenker på?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det kommunistenes "Religion er opium for folket" eller Romernes "Brød og Sirkus" du kanskje tenker på?
Kanskje det var føreren i det tredje riket som sa det........
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er forskjell på "kan","vil", "ønsker", "forpliktet til" osv . For alt jeg vet er det godt mulig Tine har kunnskap om hvorfor Jarsberg smaker som Jarlsberg og hvorfor vi føler oss mett og god etter å ha spist Jarlsberg. Men jeg føler på ingensomhelst måte at Tine må redgjøre for hvorfor Jarlsberg smaker Jarlsberg, eller hvorfor produktet hjelper mot sult. Det finnes helt sikkert grunner til begge deler, for meg som bruker er min opplevelse grunn god nok til at Jarlsberg er et legitimt produkt.
Jeg har selv vært med på blindtesting av matprodukter, og gitt karakteristikker av hva jeg synes om smak, lukt, utseende, konsistens etc på produkter (det dreide seg om tubeost, ikke Jarlsberg, men det er vel utenom poenget). Jeg vil vel tro at produsentene av matvarer faktisk vet ganske mye om hvordan produktene deres oppfattes når de gjennomfører slike tester.
Samme parallell kan trekkes til vinsmaking og andre smaksopplevelser.

Grunnene til at man foretrekker et produkt kan være mange og sammensatte (F.eks. kan det godt hende at fargen på emballasjen påvirker hvordan du mener produktet smaker. Blir du fortalt at et osteprodukt er en vellagret variant, så forventer man en kraftigere, mer pikant smak.) Jeg for min del tror ikke at vi er mindre påvirket av forventninger når det gjelder å nyte matvarer enn vi er når vi lytter til musikk.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hos meg fungerer Eco sprayen til nordost.

Kjøpte den etter å ha fått lånt med meg en boks som var åpnet fra før. Hadde ikke noen tro på dette tweaket, men da jeg hørte at det ble litt bedre lyd over hele fjøla, var jo saken grei for min del.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Jeg er en av dem som ble lurt til å kjøpe denne sprayen.

Takk gud for at jeg gjorde det! Ingen oppgradering jeg har gjort (utenom å kjøpe nye dobbelt så dyre ht) har hatt større hørbar forbedring. ECO 3 kostet ca 390.-, jeg sprayer et flak med torky 3ganger, tørker over amp, cd-spiller, kabler og membraner + toppsiden på cd-plater 1gang i uken. Denne sprayen varer ca 1år før den er oppbrukt.

Dette er det billigste og beste tweak jeg noen gang har gjort.
Er dette vanlig antistatic spray som man får kjøpt for 39 kroner i elektronikk sjapper, eller er det noe heeelt annet?

Har en sånn spray stående, men har aldri testet den ut. Får vel ta noen runder med tørkepapir og spray nå da... :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Husker ikke hvem som så det men det gjelder tydeligvis enda:

Folket ønsker å bli forført
Det var visst også en som sa: "You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time."

Jeg tror gjerne ECO3 kan virke. Det som hadde vært riktitig interessant var om noen av dere som kan høre forskjell prøver ut noen andre anti-statiske produkter. Jeg er sikker på det finnes i fotobutikker el.likn. Kult om vi hadde funnet et produkt som kosta 79,- og virka like bra eller bedre enn ECO3.
Noen som kan ta på seg oppgaven?

Asbjørn
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Hvis JIF skulle solgt et anti-statisk produkt for hifi markedet hadde de sikkert tatt mer for produktet enn det Nordost gjør. Det er tross alt flere mennesker som pusser vinduer/vasker kjøkken enn som sprayer på hifi`en sin.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Koster 61.- inkl moms + frakt er på 165ml og er brannfarlig.
ECO3 395.- inkl moms er på 236ml og er ikke brannfarlig. Tror fremdeles jeg hadde kjøpt ECO3.

Er ikke i tvil om at det er liknende produkter på markedet. Siden Nordost logoen står på flaksken er det snakeoil. Hadde det stått HP eller Dell på flasken hadde det ikke vært snakeoil.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
En sprayboks er selvsagt brannfarlig. Innholdet trenger ikke være det av den grunn.

Jeg tviler ikke ett sekund på at sprayen virker. Imidlertid har jeg til gode å se eller høre beviser på at statisk elektrisitet er et problem i seg selv.
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Mulig at denne sprayen funker til lyd men jeg har prøvd den til å fjærne statisk elektrisitet på bildebrikken til digitalt speilrefleks kamera. Mulig at det statiske ble borte men etter nøyere titt i mikroskop/lupe lå det helt tydelig igjen en hinne (snerk) på brikken. Mao helt ubrukelig til mitt bruk. Brikken måtte totalrenses med Heptan for å bli ren igjen.

Jeg er også meget,meget skeptisk til slike voodoo lydgreier men jeg skal inrømme at jeg fikk litt av en ah-a opplevelse da sprayen (huskere ikke navnet)ble demonstrert på OHS forrige helg. Det ble brukt en antistatisk spray på cd plata og vips så ble lyden en helt annen.
Hvordan dette funker ?? Ikke spør meg, men jeg ble overbevist !!
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Har brukt ECO 3 i mange år... smører membranene på ht-ene mine... over tid blir elementene ladet statisk, og dette virker inn på lyden... det blir som et slør forsvinner..  "du tror det ikke før du har hørt det" ;)
Bruker det også på cd og cd skuffen... TV skjermen får et strøk også... så bare prøv det dere "tvilere";)
har ei flaske stående kjøpte den på hifisenterkjeden det er langt fra løgn at den virker lurer på hva den inneholder men virker gjør den på en posetiv måte også ;D ;D ;D ;D
 
B

brand-x

Gjest
Demoer til G.Tømmervik er utmattende og han forteller som regel hva du skal høre.. Ang. eco3 sprayen så kan det sikkert spores gevinst i ett gitt oppsett, men jeg tror ikke man skal bruke ordet signifikant i denne sammenheng. men det er klart att når lydverket begynner å passere ett høyt kvalitetsnivå vil slike produkter være lettere å identifisere. Det mange kanskje blir provosert av er vel ordlyden i beskrivelsen, det blir presentert som så fantastisk utrolig og att enhver idiot må høre forskjell. Og de som ikke hører forskjell er enda større idioter. Det er mange som er blitt skuffet over slike invisteringer og fremdeles kommer til å bli da det ikke nødvendigvis er proposjonelt med resten av kvaliteten... jeg tror ikke på alt som beskrives men kan ikke dermed argumentere for att det ikke eksisterer.

mvh
brand-x :)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Er det noen her som kjøpte og prøvde denne sprayen og tar mot til mæle og forteller om deres opplevelser?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Det hender at jeg bruker den på oversiden av cd plater, og der gjør den lyden klarere. Lettere å skille ting fra hverandre. Har også prøvd den på kabler og elektronikk med ca samme resultat, men liker ikke helt alt klinet.. Men funker gjør den.. ;)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
michell skrev:
Men hva gjør litt støv på kablene med lyden? Og hvordan? Og hvorfor ikke heller vaske den med blå Jif til kr. 22,90? Den antistatiske til glass og denslags du vet.

For meg synes dette som om at noen luringer har funnet på at siden vinylen var i ferd med å dø ut og følgelig også antistatisk væske-markedet kan en jo lure publiken til å tro at statisk elektrisitet også er et reelt problem med cder, kabler, høyttalere og til og med jordede stereobokser! :)

Og hvilken suksess! ;D Kjøperne bruker jo masse energi på å overbevise alle oss andre! Må ha det. Bare må ha det.
Har du prøvd produktet? Om ikke så får du heller lage deg din egen kverulant tråd.

McLaren
 
K

knutinh

Gjest
McLaren skrev:
michell skrev:
Men hva gjør litt støv på kablene med lyden? Og hvordan? Og hvorfor ikke heller vaske den med blå Jif til kr. 22,90? Den antistatiske til glass og denslags du vet.

For meg synes dette som om at noen luringer har funnet på at siden vinylen var i ferd med å dø ut og følgelig også antistatisk væske-markedet kan en jo lure publiken til å tro at statisk elektrisitet også er et reelt problem med cder, kabler, høyttalere og til og med jordede stereobokser! :)

Og hvilken suksess! ;D Kjøperne bruker jo masse energi på å overbevise alle oss andre! Må ha det. Bare må ha det.
Har du prøvd produktet? Om ikke så får du heller lage deg din egen kverulant tråd.

McLaren
Jeg har lest igjennom første post og ser ikke hvordan den gir dekning for å stille de kravene du gjør til michell? Trådstarter stiller spørsmål om relevans og grunnen til et konkret problem. Du krever tilsynelatende at man må ha kjøpt et spesifkt produkt for å få lov til å uttale seg om problemet som dette produktet visstnok kurerer, noe som utelukker den antagelig store gruppen som ikke ser problemet, eller som har funnet andre løsninger?

-k
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Hvis man virkelig har statiske elektriske problemer på sine kabler eller andre hifi komponener så er vædske, uanset at det er under tryk, nok det sidste at anbefale, da det kan skabe kortslutninger.

Sluk først alle enhder og lad dem aflade elektrolytterne.

Brug derefter en zerostat pistol og en antistatisk klud eller et vaskeskind på kablerne.
Brug moderat trykluft til at fjerne støv fra elektriske komponenter.

Alene det faktum at et firma kan finde på at anbefale at bruge en vædske til at løse et sådanne problem fortæller mig at de ikke aner bedre. Eller også ved de besked men fører folk bag lyset.

Alle dem der bruger det gør det med risiko for havari af hele anlæget og de er ganske givet også potentielle bedrageri ofre.

"dolph"
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Noen av gutta i lauget benytter denne sprayen, har selv fått demonstrert før og etter demo uten at jeg hørte en dritt forskjell. Da ble jeg glad, en ting mindre å tenke på når jeg skal kose meg med musikk! .....for ikke å snakke om alle de meterne med kabler jeg ikke trenger å rydde opp i........selv om jeg prøver. 8)
 
Topp Bunn