Kabelproblemer!

noodliek

Medlem
Ble medlem
31.12.2010
Antall liker
0
Hei, jeg har fått ett 5 år gammelt anlegg med 2 gode høyttalere og en avspiller (denne heter vel kanskje forsterker?) med 2 phono innganger. Før jeg begynner å forklare problemet må jeg bare si at jeg kan utrolig lite om kabling og forkortelser og navn på det forskjellige utstyret.
Jeg har en flatskjerm TV med 2 phono/AVI innganger, 1 scart, 3 HDMI og 1 optisk inngang. (optisk er utelukket siden jeg ikke har optisk tilgang på avspilleren av anlegget.)
Jeg har også en xbox slim (med HDMI og AVI tilgang), og en bærbar laptop (HDMI) som jeg skal ha koblet til tven og anlegget 24/7.

Det av utstyr jeg har kjøpt til nå er:
1 phono til phono kabel,
1 phono til aux (headset) kabel,
1 phono til scart adapter med in og output,
1 4-way audio input control som har 1 phono utgang, 3 phono innganger og 1 aux inngang. (dette som kalles switch?).
Jeg har ikke digital boks til TVen.

Det jeg har prøvd å gjøre til nå er å koble tven direkte til anlegget via phono til phono + scart utgang, og da får jeg lyden fra tv kanalene på anlegget. Da får jeg ikke lyd fra xbox eller PC via HDMI på anlegget, men kun på TVen.
Jeg har også prøvd å koble lyden fra xboxen direkte til anlegget, samtidig som jeg bruker HDMI til TVen for bildet, men da får jeg fortsatt ikke lyd på anlegget. Når dette ikke går, vil jeg anta at det senere heller ikke vil fungere hvis jeg hadde koblet xboxen til "switchen" og "switchen" til anlegget.

Jeg må ærlig si at jeg står bom fast, og skjønner ikke hva jeg skal gjøre for at dette skal fungere. Noen som har forslag til løsninger?
Brødrene mine som er ganske flinke med lyd og kabling forstår heller ikke hva det er som er feil eller hva jeg kan gjøre for å løse dette.
Hvis det er noe som er uklart eller noe mer dere trenger å vite om koblingene eller utstyret er det bare å spørre, så skal jeg finne ut av dette asap.
Dere er mitt siste håp i å få en perfekt stue! så jeg setter pris på all hjelp jeg kan få. :D

PS: Er fattig student.

På forhånd takk
//Newb deLuxe 2011.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du skulle nok hatt en surround receiver. Da kunne du koblet alt utstyret til denne og brukt en kabel videre til TVen.

Du har mest sansynligvis en vanlig stereo forsterker med kun phono innganger (rød/hvit), også kalt rca. Når ikke xboxen din har phono utgang, så får du ikke sendt lyden til forsterkeren. Og det samme med PCen om den ikke har phono. Du må da gå gjennom TVen, noe som ikke er spesielt optimalt.

Uansett ville jeg ha vurdert og kjøpt en surround receiver med HDMI innganger. Alle nye har det. Yamaha, Pioneer, Denon, Marantz og Onkyo er alle fine merker.

noodliek

Medlem
Ble medlem
31.12.2010
Antall liker
0
Tusen takk for svar!
En surround receiver er ganske mye dyrere enn det jeg hadde planlagt å bruke på noe slikt, så jeg tror muligheten jeg har da er å gå gjennom TVen, selv om det ikke er optimalt. om jeg ikke får HD lyd gjennom xboxen er ikke det så utrolig viktig, og pcen kan jeg bruke en aux til phono kabel for å få lyd.

Så spørsmålet blir da, hvordan skal jeg koble det til for at jeg får lyden til å gå fra HDMI gjennom tven til anlegget? For som jeg sa: "Det jeg har prøvd å gjøre til nå er å koble tven direkte til anlegget via phono til phono + scart utgang, og da får jeg lyden fra tv kanalene på anlegget. Da får jeg ikke lyd fra xbox eller PC via HDMI på anlegget, men kun på TVen."

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Er veldig usikker på om du kan sende lyden gjennom tv'en til anlegget på den måten du beskriver. Det har nok kanskje noe med de forskjellige inngangene og utgangene på tv'en din å gjøre tenker jeg. Når du bruker xbox bruker du hdmi inngangen og signalene fra denne blir ikke sendt videre fra tv'en. Hadde du hatt en surround receiver ville den spilttet signalet, men tv'en din kan ikke gjøre dette.

Så løsningen(e) er veldig enkel: enten beholder du ting sånn de er nå med tv-lyd på spillkonsoll og lyden fra tv'en på anlegget ELLER du kjøper deg en grisebillig receiver med hdmi-switching på f.eks Finn.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Palaca har nok rett. Du kan kun få TV lyden ut i anlegget ved å bruke kabel fra TVen til forsterkeren. xbox lyden får du ikke sendt via TVen, så der vil du kun få lyd i TV høyttalerne. Fra PCen kan du muligens få lyden i anlegget ved å bruke en kabel/overgang direkte til forsterkeren.

En brukt surround receiver koster ikke så mye. Du må bare passe på at den har minst 2 HDMI innganger.

Koster da heller ikke så mye med en splitter ny en:
http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/loskomponent/RXV667BL/yamaha-rx-v667-receiver

http://www.elkjop.no/product/lyd-bi...xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx?scid=11388

noodliek

Medlem
Ble medlem
31.12.2010
Antall liker
0
Takk for svar igjen!
Det var leit å høre. Men jeg får vel gjøre det beste ut av det.
Dersom jeg hadde kjøpt en lyd-planke med optisk lyd inngang, tror dere den kunne ha fått lyden fra xboxen gjennom tven til lyd planken da? siden det er digital overføring mener jeg.

Hehe jeg vet at 2500 kr for en surround receiver ikke er så mye for det man får, men jeg ville mye heller kjøpt ett nytt anlegg til 4000 kr der jeg ikke hadde hatt behov for en slik surround receiver, hvis det hadde vært mulig? Vi har antakeligvis forskjellig prioritering når det kommer til kjøp av lyd, sikkert fordi jeg kan så lite :D

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Hvis du kan gi meg modellbetegnelsen på TVen, så skal jeg prøve å hjelpe.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om dette gjelder alle LG TVer, men en haug av disse har ikke vanlige analoge utganger i form av phonoutganger på baksiden.
De har dog en optisk utgang, og løsningen er å kjøpe en billig DAC å koble på. F.eks en Cypress DCT-3 til snaue 700kr. Å ta all lyd ut via TV'en er det ingenting galt i. Dette er faktisk den korrekte måten å koble på når man har kun et stereoanlegg; du hverken trenger eller må kjøpe en surroundforsterker.

noodliek

Medlem
Ble medlem
31.12.2010
Antall liker
0
Da har jeg kommet til den konklusjonen at jeg kobler en aux til phono kabel inn i headset utgangen i tven og phono direkte til anlegget.
På den måten får jeg lyd fra xboxen på anlegget uten å bruke en eneste krone.
Det er muligens en teit løsning på problemet, men da får jeg i allefall lyden på anlegget.
At dere ikke har foreslått dette som en løsning lurer jeg på.
Hva tenker dere om løsningen?

Å bruke 700 på en konverterer er alt for dyrt for noe sånt. Da hadde jeg heller kjøpt en dyrere receiver for å kunne hatt bruk for den hvis jeg skulle hatt nytt anlegg å tv.Men det er en løsning, så takk for svar!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Den løsningen går helt fint. Det er det samme om du tar ut lyden fra hodetelefonutgangen eller den optiske utgangen.
JEg foreslo ikke den løsningen da jeg regnet dette som så åpenbart at det ikke var nødvendig å nevne , og gikk utifra du ville ha en hakket bedre løsninh m.h.t til lydkvalitet, uten at du måtte kjøpe masse nytt utstyr. Å ta ut lyden fra headset-utgangen blir kanskje ikke optimalt til musikk, men fungerer helt sikkert fint til litt filmtitting og spilling.
Det fins kanskje billigere DAC'er på markedet, men jeg vet ikke om noen.

Topp Bunn