Kabelproblematikk ECI 3 og hodetelefonforsterker, ingen lyd

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Dette er flaut og jeg føler at jeg står overfor en skikkelig nybegynnerblemme. Men håpet er at noen kan peke meg inn på riktig spor.

Problemet er som følger. Har en Electrocompaniet ECI-3 og en hodetelefonforsterker av merket Burson HA-160.

Ting er koblet slik:
- cd, vinyl, ipod på respektive rca-kontakter på forsterkeren
- hodetelefonforsterker koblet til "out"-rca på forsterkeren

Men da skjer det som må skje. Forsterkeren sender lyden fra cd, vinyl osv. til høytallerne.

Jeg kan selvsagt koble hodetelefonforsterkeren direkte på cd eller vinyl, men da forsvinner jo halve morroa.

Slik jeg forstår koblingsdiagrammet fra EC skal jeg ha koblet riktig. Men hvordan forteller jeg forsterkeren hvor den skal sende lyden??

Håper noen tar seg tid til å hjelpe en nybegynner.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du skal koble hodetelefonforsterkeren din til utgangen ved siden av - den som det står REC på. Da kommer lyden fra valgt inngang automatisk dit den skal, nemlig til hodetelefonene dine. Så kan du skru volumrattet på ECI'en din ned til null - og du forstyrrer ingen når du lytter via hodetelefonene.

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Ja det skulle man tro var en mulighet, men det går ikke an å skru ned forsterkeren på null volum. Det nærmeste man kommer er litt volum. Så da blir det alltid litt volum i høytallerne når man hører på hodetelefoner.

Merkelig. Skulle jo kunne bruke "out" i følge skjemaet??

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
"OUT" er det samme som vi ellers pleir å kalle pre-out - d.v.s. en utgang som er beregnet til å koble på et eksternt effekttrinn eller en aktiv sub - og poenget med denne pre-out-utgangen er at volumet reguleres med volumknappen.

"REC" er det vi i gamle dager kalte tape-out - d.v.s. en utgang som leverer en ubehandlet kopi av inngangssignalet - med et fast nivå, uavhengig av hvordan du regulerer volumrattet. Slikt vi brukte når vi skulle gjøre analoge opptak til f.eks. båndopptagere.

At volumet på høyttalerne ikke går i null når du skrur volumknappen helt ned, er ikke helt ukjent når det gjelder EC - det burde det gjøre. Vet ikke hva man kan gjøre med dette, men broren min har det samme problemet med sin ECI-4 - uten at det egentlig er noe problem for ham, siden han aldri bruker hodetelefoner.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
iZappa skrev:
Jeg kan selvsagt koble hodetelefonforsterkeren direkte på cd eller vinyl, men da forsvinner jo halve morroa.
Har prøvd dette selv (men da med en Abrahamsen), og du vil få bedre lyd ved å koble CD direkte til Burson. Selv om "halva morroa" forsvinner, så får du bedre lyd...

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
"OUT" er det samme som vi ellers pleir å kalle pre-out - d.v.s. en utgang som er beregnet til å koble på et eksternt effekttrinn eller en aktiv sub - og poenget med denne pre-out-utgangen er at volumet reguleres med volumknappen.

"REC" er det vi i gamle dager kalte tape-out - d.v.s. en utgang som leverer en ubehandlet kopi av inngangssignalet - med et fast nivå, uavhengig av hvordan du regulerer volumrattet. Slikt vi brukte når vi skulle gjøre analoge opptak til f.eks. båndopptagere.

At volumet på høyttalerne ikke går i null når du skrur volumknappen helt ned, er ikke helt ukjent når det gjelder EC - det burde det gjøre. Vet ikke hva man kan gjøre med dette, men broren min har det samme problemet med sin ECI-4 - uten at det egentlig er noe problem for ham, siden han aldri bruker hodetelefoner.
Ja slik forstår jeg det også, men siden manualen fra EC viser hodetelefonforsterker koblet til "out" skulle man jo tro at dette var en mulighet. Har EC noensinne hatt en egenprodusert hodetelefonforsterker mon tro som "snakket" med forsterkeren?

Angående volumpotometeret så kan det evnt tenkes at dette ikke er helt riktig (??). Det er nylig byttet av EC.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
iZappa skrev:
Ulf-B skrev:

Ja slik forstår jeg det også, men siden manualen fra EC viser hodetelefonforsterker koblet til "out" skulle man jo tro at dette var en mulighet. Har EC noensinne hatt en egenprodusert hodetelefonforsterker mon tro som "snakket" med forsterkeren?

Angående volumpotometeret så kan det evnt tenkes at dette ikke er helt riktig (??). Det er nylig byttet av EC.
Hvis du ser nøye på figuren din i det første innlegget, ser du at det er tegnet inn en båndopptager (TAPE) over forsterkeren - med kobling til TAPE-inngangen for avspilling av bånd - og med kobling til REC-utgangen for å få signal til opptak. Helt klassisk oppkobling av en båndopptager. Det er denne REC-utgangen som man skal bruke også til tilkobling av hodetelefonforsterker.

Hva Electrocompaniet mener med den hodetelefonboksen som er koblet til OUT, vet jeg faktisk ikke. Skjønner ikke den - men det må jo nødvendigvis føre til at hvis du spiller med høyttalerne på null nivå - det gjør man jo helst når man lytter via hodetelefoner - vil det også være null nivå til hodetelefonforsterkeren. Det blir ikke mye lyd av slikt.

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Skjønner. Svaret blir foreløpig å koble den til REC-utgangen og akseptere at det da fortsatt kommer lyd ut av høytallerne selv om det er lavt. Lurer på om 0 er litt lyd eller ingen lyd på andre ECI3.

Topp Bunn