Kabel; Arm -> RIAA ???

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Hei.

Eg har no kjøpt meg en ny arm. Denne armen har en kontakt til en 5 pinn kabel. Kabelen er en vanlig RCA kabel med jording. Som på bildet under. Eg tenkte på å kjøpe en ny kabel av denne typen, men eg veit ikkje kvar eg kan få tak i. Er det noken som kan hjelpe meg her???

Armen med kabel;


Begge ender av kabelen; RCA + Jord og 5 pinn hun kontakt
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Et par oppklaringsspørsmål før rabalderet braker ...

Hva er din generelle holdning til HiFi-kabler? Og derav: Hva er dine krav og ønsker til evt. ny kabel (herunder evt. lydlige meninger og oppfatninger)?
Skal kabelen brukes sammen med en MM PU?
Er DIY et aktuelt alternativ?
Er det spesielle fysiske beskrakninger og krav til kabelen? (bevegelighet, plass ift DIN kontakkten i armebasen, flytende oppheng etc.)

mvh
KJ
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Eg skulle gjerne hatt en ny kabel ettersom DIN kontakten er litt lang og en dermed får en liten knek i selve kabelen.
Eg er ingen kabel skeptiker, men heller ingen fanatiker! Eg mener eg kan høre forskjell på en kabel til en viss grad. Men sjølvsakt så er jo utseende også ein faktor, syns ikkje denne "kina" kabelen ser så fin ut.
PU en som står på er en Grado reference -The reference, og vist eg ikkje husker helt feil så er det en MM PU

DIY er inget hinder;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Eg skulle gjerne hatt en ny kabel ettersom DIN kontakten er litt lang og en dermed får en liten knek i selve kabelen.
Eg er ingen kabel skeptiker, men heller ingen fanatiker! Eg mener eg kan høre forskjell på en kabel til en viss grad. Men sjølvsakt så er jo utseende også ein faktor, syns ikkje denne "kina" kabelen ser så fin ut.
PU en som står på er en Grado reference -The reference, og vist eg ikkje husker helt feil så er det en MM PU

DIY er inget hinder;)
Helst vinklet DIN kontakt med andre ord? bl.a. Cardas (koster ca 100 USD !!) og van den Hul har noen passende DIN-kontakter i «Audiofil» kvalitet (vinklet 5-polet DIN i C-form, hun-kontakt). Jeg vet ikke om noen kilder for passende DIN-kontakter i std.kvalitet.

Hvilke krav har du mht fleksibiliteten på kabelen? Hvor lang skal den være? Hva er foretrukket kapasitiv last på Gardoen? Tidligere eksperimenter her på sentralen kan tyde på at de dyre Grado PU-ene kan foretrekke relativt mye kapasitiv last. I utgangspunktet foretrekker jeg å ha en kabel mellom PU og RIAA med så lav kapasitiv last som mulig, og heller justere for dette ved/i RIAA. Her er et par DIY-alternativer som er tilgjengelige fra www.ELFA.se (velg 1-par utgavene for tradisjonelt stereostrekk med kabler):

Belden 9463/F: art.no 55-913-18 og 55-915-16 for F utgaven som er «høyfleksibel», begge har omkring 60 pF/m leder til leder evt + ca 100 pF/m for leder-skjerm. ca 6mm ytre diameter og leveres i kledelig blått. Beggekablene har god skjerm (100% folie og 60% flette).

Belden 9841: art.no 55-790-08 Den har ytre diameter på ca 6 mm, 42 pF/m leder til leder og 75 pF/m leder til skjerm. Den har bedre skjerming enn foregående (100% folie og 90% flette), men leveres i kjedelig grå. Den leveres ikke i høyfleksibel utgave.

Belden ProfiBus 3079A/3079E art.nr. 55-796-02 og 55-796-28.
3079A er en solid core kabel som er lite fleksibel. Den har 30 pF/m leder til leder, uspesifisert pF/m for leder til skjerm (det er dog grunn til å tro at dette er omtrent likt som på 3079E). Den har OK skjerm (100% folie og 65%f lette), en ytre diameter på 8mm og leveres i kjedelig grå. Denne kabelen er krever litt omhu ved lodding da isolasjonen på lederne har et svært lavt smeltepunkt.
3079E er en multicore variant av 3079A, den er med andre ord mer fleksibel. Den er ellers lik 3079A , men har spec for kapasitans leder-til-skjerm på 49 pF/m og leveres i kledelig purpur/lilla.

EDIT: suppler evt. med kabelskosmetikk etter eget behov, dvs strømper, krympeslanger m.m.

mvh
KJ

PS. mitt første innlegg var mest for å finnet ut om jeg (og evt andre med divergerende oppfatninger om kabler) skulle svare noe mer utfyellende på spm.dine og dernest evt. hvordan det evt. kan svares for evt. å treffe dine ønsker og behov m.v.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Takker for gode og utfyllende svar. Eg realativt ny i gamet, og lurer på kva du mener med kapasitiv last på PU??Det står i "info" boken om PU'en at den er "non sensetice to capacitice load", kva dette betyr er eg ikkje sikker på.
Kabelen må være omtrent 50 cm lang. Den må helst være godt skjærmet for støy.
Den trenger ikkje å være så alt for fleksibel, det gjør den nok ikkje. Eg kom over Cardas sine kabler her forgje dagen, og såg grei ut dei. Desverre nærmeste stedet som førte desse så vidt eg fant ut var en butikk på island...

Skal ta meg en fur innom ELFA å se.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Takker for gode og utfyllende svar. Eg realativt ny i gamet, og lurer på kva du mener med kapasitiv last på PU??
Den trenger ikkje å være så alt for fleksibel, det gjør den nok ikkje. Eg kom over Cardas sine kabler her forgje dagen, og såg grei ut dei. Desverre nærmeste stedet som førte desse så vidt eg fant ut var en butikk på island...

Skal ta meg en fur innom ELFA å se.
Kapasitiv last på PU spesifiseres fra produsentene av MM-PUer - denne lasten tilsvarer å montere en kondensator mellom signallederne fra PU. Oppgitte verdier fra produsentene ligger ofte i området omkring 200-470 pF. Dette inkluderer den kapasitive lasten som kabelen mellom PU og RIAA utgjør (dvs inkludert den sumpen som er i tonearmen), og den kapasitive lasten som er på inngangen på RIAA (enten denne er spesifisert eller ikke). Denne lasten skal bidra til å kontrollere gjengivelsen av diskant og høyre frekvenser fra PUen. Den gjør også at systemet blir litt mindre følsomt for innstrålt høyfrekvent (RF) støy.

mvh
KJ
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Det står i "info" boken om PU'en at den er "non sensetice to capacitice load", vill tro dette har noke med det du har nemdt om kapasitiv last??

Med engang eg går innpå steder som elfa, så er det plutselig så mykje anna eg har lyst å kjøpe også.
Det er nesten farlig!!!;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Det står i "info" boken om PU'en at den er "non sensetice to capacitice load", vill tro dette har noke med det du har nemdt om kapasitiv last??

Med engang eg går innpå steder som elfa, så er det plutselig så mykje anna eg har lyst å kjøpe også.
Det er nesten farlig!!!;)
Duppedittbutikker er farlige. Jeg ender ofte opp med en haug med ting som jeg lurer på hvorfor jeg kjøpte ... det som er mest irriterende er at jeg er ganske sikker på at jeg hadde en god plan/ide.

"non sensetice to capacitice load" bør bety at Grado mener at den er ufølsom for kapasiitiv last. I tilfeller hvor Grado har blitt oppfatte som litt lys og skjærende har det vært rapportert om positive forbedringer med en kapasitiv last på omkring 500pF-1nF-2nF - dette er i sammenhengen svært mye kapasitiv last for en MM-PU. Men som kjent smak og hekkparti kan av og til ha noe til felles.

mvh
KJ
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
KJ skrev:
Psychonaut skrev:
Det står i "info" boken om PU'en at den er "non sensetice to capacitice load", vill tro dette har noke med det du har nemdt om kapasitiv last??

Med engang eg går innpå steder som elfa, så er det plutselig så mykje anna eg har lyst å kjøpe også.
Det er nesten farlig!!!;)
Duppedittbutikker er farlige. Jeg ender ofte opp med en haug med ting som jeg lurer på hvorfor jeg kjøpte ... det som er mest irriterende er at jeg er ganske sikker på at jeg hadde en god plan/ide.

"non sensetice to capacitice load" bør bety at Grado mener at den er ufølsom for kapasiitiv last. I tilfeller hvor Grado har blitt oppfatte som litt lys og skjærende har det vært rapportert om positive forbedringer med en kapasitiv last på omkring 500pF-1nF-2nF - dette er i sammenhengen svært mye kapasitiv last for en MM-PU. Men som kjent smak og hekkparti kan av og til ha noe til felles.

mvh
KJ
Kva ville du anbefalt meg å ta då?? En kabel med så lav kapasitiv last som mulig, slik som 3079A'en med 30 pF/m leder til leder, eller noe med bedre skjerm og høyre pF/m, som Belden 9841 med 42 pF/m leder til leder og 75 pF/m leder til skjerm??
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
...
Kva ville du anbefalt meg å ta då?? En kabel med så lav kapasitiv last som mulig, slik som 3079A'en med 30 pF/m leder til leder, eller noe med bedre skjerm og høyre pF/m, som Belden 9841 med 42 pF/m leder til leder og 75 pF/m leder til skjerm??
Spørsmålet avhenger litt av om du i framtiden ser for deg å bruke en annen MM-PU enn Grado, foruten:
Hvor lang kabel trenger du? Hvilke justeringsmuligheter har du ift. justering av kapasitiv last i RIAA?

Ift. Grado kan du redusere valget til et praktisk spørsmål om kabelkosmetikk, fleksibilitet og skjerm - dvs elektrisk sett er skjermen utslagsgivende selv om dette er helt marginalt - gå i tilfelle for 9841 evt + passende strømper og krympeslanger (til montering mot DIN-pluggen og evt merking av H/V til phonopluggene). Begge kablene vil etter alle solemerker lydlig sett fungere helt fint og uten problemer for de fleste aktuelle oppsett. 3079A kan være for stiv til at den er et praktisk alternativ. 3079 variantene har dessuten en større diameter enn de andre, og det kan bli litt kronglete å få dem til å passe i en DIN-plugg på en tilfredsstillende måte. Elektrisk sett gir 3079-variantene deg størst fleksibilitet, men dette er antagelig helt marginalt (om i det hele tatt relevant).

9841 gir deg ved «normal» phonplugg-kobling ca. 117 pF pr. meter, dette impliserer at kabelen ikke bør være særlig mer enn ca 1m for å fortsatt ha en viss fleksibilitet ift. andre MM-PUer enn Grado (jeg antar helt sjablonmessig at kabelen i armen gir ca 50pF, at innganen på RIAA fir ca 50 pF, og at totalen før evt tillegg for justeringer ikke bør være høyere enn ca 200-250 pF). Men som antydet ift. Gradoen så er dette ganske uvesentlig, litt avhengig av hvordan du oppfatter lyden fra Gradoen, jf. min tidligere merknad om at Gradoen kan ha godt av ganske mye kapasitiv last dersom du synes at den låter litt lyst. Dersom du synes at den låter OK så er ikke dette noe å bry seg med.

mvh
KJ
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Her var det første som slo meg ang handleliste ( sånn ca )

NOK Slett
1 42-206-46 Stiftpropp vinkl 5-p 240 Oppfyller RoHS-direktivet


2 55-790-08 Datakabel dubbelskärm.1par Oppfyller RoHS-direktivet

3 42-263-20 Stift, fjädrande jord sva Byttes gradvis ut til RoHS-godkjent

4 42-263-38 Stift, fjädrande jord röd Byttes gradvis ut til RoHS-godkjent

5 55-057-14 Kabelstrumpa 5-10 mm Oppfyller RoHS-direktivet

6 55-063-44 Krympslang Halogenfri 3/8" Oppfyller RoHS-direktivet

7 55-058-64 Heatshr.tube PVC 9,5mm bl Oppfyller RoHS-direktivet
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Helst vinklet DIN kontakt med andre ord? bl.a. Cardas (koster ca 100 USD !!) og van den Hul har noen passende DIN-kontakter i «Audiofil» kvalitet (vinklet 5-polet DIN i C-form, hun-kontakt). Jeg vet ikke om noen kilder for passende DIN-kontakter i std.kvalitet.
Elfa, der også?
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
asbjbo skrev:
KJ skrev:
Helst vinklet DIN kontakt med andre ord? bl.a. Cardas (koster ca 100 USD !!) og van den Hul har noen passende DIN-kontakter i «Audiofil» kvalitet (vinklet 5-polet DIN i C-form, hun-kontakt). Jeg vet ikke om noen kilder for passende DIN-kontakter i std.kvalitet.
Elfa, der også?
Det oste ikkje akkuratt kvalitet ut av DIN kontaktene til ELFA, + dei hadde berre ein med knekk.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Her var det første som slo meg ang handleliste ( sånn ca )

NOK Slett
1 42-206-46 Stiftpropp vinkl 5-p 240 Oppfyller RoHS-direktivet
...
Stift eller hylse? Oftest har jeg sett hylsekontakt (hun-kontakt) brukt til kabelen.

mvh
KJ
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
KJ skrev:
Psychonaut skrev:
Her var det første som slo meg ang handleliste ( sånn ca )

NOK Slett
1 42-206-46 Stiftpropp vinkl 5-p 240 Oppfyller RoHS-direktivet
...
Stift eller hylse? Oftest har jeg sett hylsekontakt (hun-kontakt) brukt til kabelen.

mvh
KJ
Dette skal vere en hun kontakt.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Psychonaut skrev:
KJ skrev:
Psychonaut skrev:
Her var det første som slo meg ang handleliste ( sånn ca )

NOK Slett
1 42-206-46 Stiftpropp vinkl 5-p 240 Oppfyller RoHS-direktivet
...
Stift eller hylse? Oftest har jeg sett hylsekontakt (hun-kontakt) brukt til kabelen.

mvh
KJ
Dette skal vere en hun kontakt.
Hehe, dette var vist nok en han kontakt. Bra eg ikkje har bestilt;) Fekk ett tilbud om en Linn T-cable med DIN viklet kontakt... Kanskje denne kunne vert noe??
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.304
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
KJ skrev:
Psychonaut skrev:
Her var det første som slo meg ang handleliste ( sånn ca )

NOK Slett
1 42-206-46 Stiftpropp vinkl 5-p 240 Oppfyller RoHS-direktivet
...
Stift eller hylse? Oftest har jeg sett hylsekontakt (hun-kontakt) brukt til kabelen.

mvh
KJ
Dette skal vere en hun kontakt.
Du kan evt. se litt nermere på den DIN-saken som står på kabelen du har, den ser ut til å være i OK kvalitet. Se om det evt. er mulig å kanibalisere/modifisere denne til en vinklet kontakt. F.eks. ved å tre kabelen i gjennom en vinklet kobberhylse til vannrør, som igjenn monteres som trekkavlaster i DIN-kontakten.

mvh
KJ
 
Topp Bunn