Køntri!!!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Fin tråd. Her litt Shooting-Country, eller er det litt Blues-aktig?:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er Vidar Lønn Arnesen som har skylda.
    Tror nok mye av skylden i Norge kan legges på hans skuldre, men på samme tid har han også æren av å løfte fram flotte hjemlige artister som Ottar Big Hand Johansen i sine Western Saloon-programmer på statskanalen. Det er rett og slett litt vanskelig og schizofrent å forholde seg til ham. Han var som en enda gladere versjon av Ferlin Huskey. Som i seg selv er flott, men jeg tror jeg strekker strekken etter Husky, som tross alt har litt rockabilly- og hillbilly-cred.

Denne pleide jeg i gi i "gave" til Facebook-venner som var kommet i den riktige alderen. :rolleyes:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Mye hysterisk novelty under sjangeren køntri.
    Som med gammal blues, sanger om livets mange sider, mye børst, kvinnfolk og vindskeive liv.

Side opp og side ned kunne fylles med låtklipp her

f.eks denne klassikeren med Troy Hess, vel, tittelen er en klassiker ihvertfall :rolleyes:

Sist redigert:

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Blei nok miljøskadd av fattern i min ungdom, men må ærlig tilstå at jeg har handlet Johnny Cash´s sine siste innspillinger på CD.... "American Recordings" viser at selv en hardbarka kugutt kan spille gittar og tolke andres musikk til 1000..... "Hurt" fikk selv Trent Reznor (Nine Ince Nails) til å nikke.
    Ellers er vel mye av dagens "kugutt" musikk noe ødelagt av basale tekster med dertil stereotypisk performance. Tror dog at hu derre Shania Twain skulle ha lurt meg ut på glatt isen...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Mye hysterisk novelty under sjangeren køntri.
    Som med gammal blues, sanger om livets mange sider, mye børst, kvinnfolk og vindskeive liv.

Side opp og side ned kunne fylles med låtklipp her

f.eks denne klassikeren med Troy Hess, vel, tittelen er en klassiker ihvertfall :rolleyes:
    Tittelen på ovenstående (Please Don´t go...) vil nok være gyldig i mange tiår fremover. Holder nok for barna å få pupp det første eller andre året. Ellers kan mor (og far) kle på seg.

Overdoser er det få som har godt av.

Flott sunget. Steel her óg! Men, tråden handlet om Country, gjorde det ikke? Country?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil heller si jeg fikk det inn i blodet via fatteren, som var Stones, Cash og generell countryfan. Denne kassetten har jeg arvet etter ham, og jeg spiller den på badet når jeg vil forsikre meg om at jeg ikke bruker mer enn et kvarter der inne for å gjøre meg klar til kvelden/dagen.

Fant ikke noe bilde av kassetten, men tittelsporet We Sure Can Love Each Other fant jeg selvfølgelig på Youtube.

Noe av det geniale med Nashville er at plateselskapene var av den oppfatning at ingen kan komme opp med nok gode låter til å fylle mer enn 30 minutter pr. album, så da ble det en grense som ikke ble overskredet før langt etter CD-en kom i salg. Det gjør at et ordentlig Nashville-album alltid er tett med godlåter og ingen dødpunkter. Alt holder mål, ingenting er fyllmasse. Selv når artister som Bob Dylan (Nashville Skyline) og Elvis Costello (Almost Blue) spilte inn sine plater i den byen holdt de seg til Nashvilles lover, og dermed er begge deres plater fra countriens hovedstad like i underkant av 30 minutter til sammen på vinyl og førsteopplag på sølvskive. Bonusspor som er lagt til på remastre gjelder ikke. Jeg tror nok det var Almost Blue som i 1981 solgte min sjel til Chet Atkins Nashville.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    30 minutter burde kanskje vært nedfelt ved en musikklov baluba, mange artister og album ville hatt godt av det.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Country kommer vel i omtrent like mange farger og fasonger som stort sett alle andre genre.

Det finnes fantastisk hinsides god country:

Og det finnes abnormt sensasjonelt brutalt jævlig dårlig guffen møkkadrittcountry:

Country og rock&roll går jo hånd i hånd ofte, og innimellom treffer noen ekstra bra:

Og er det én ting sjangern skal ha, så er det at den innehar noen av de grommeste låt-titlene, som Eros over var inne på:

I Bought the Shoes that Just Walked Out on Me
    If I Had Shot You When I Wanted To, I'd Be Out By Now
    I Went Back to My Fourth Wife for the Third Time and Gave Her a Second Chance to Make a First Class Fool Out of Me
    I Want a Beer as Cold as My Ex-Wife's Heart
    All My Exes Live in Texas
    If the Phone Don't Ring, It's Me Not Calling You Up
    At the Gas Station of Love, I Got the Self-Service Pump

Og rosinen i pølsa:

My wife ran off with my best friend and I sure do miss him...

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Sikker på at Pink_Panther er en saidist!! Og at dere andre er masochister :rolleyes:

P_P er i mine forumsøyne, en som drar frem musikk vi helst har et ønske om og glemme.. derfor tror jeg at han dro frem dette KUN for og irritere :cool:

SLEM MANN !!!!

:rolleyes:

/JR- selværklært køntri og countryhater

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å vise bredden i køntri:

mvh:rolleyes:
    Mjo, småtidig i små doser de X-Rated platene til Coe. Var vel noe greier med at den var finansiert av KKK eller noe? Men smådrøye greier til tider:

Finnes jo mye "grums" i amerikansk countryhistorie. Ikke veldig sympatisk tekst, men må innrømme at eg lo litt første gangen eg hørte denne for sikkert snart 20 år siden. Man klarer ikke å høres så bitter ut uten at det er 100% ektefølt.

Mye rar country der ute...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.825
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor er det så viktig å fortelle at man er hevet over C&W?

Jeg flyttet hjemmefra som 16-åring med unntak av sommerferiene.
    Da ble stereoanlegget installert i stua hvor min far spilte mannskor, køntri og negro spirituals så det holdt.
    Problemet var når jeg pakket og dro. Da fikk gamlingen hifiabstinens.
    Gode minner.
    Min fars musikkglede gjorde mannskor, c&w og negro spirituals til en del av min musikalske ballast.
    Noe jeg overhodet ikke beklager. Tvert i mot så har det gitt meg glede over et stort musikkspekter.

Henger meg på når det gjelder "The last waltz" Ble kjøpt første gang året den kom ut, og spilles stadig vekk.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.363
    Torget vurderinger
    2
    Like mye som det finnes mye rart innen en hver sjanger, finnes også utrolig mye flott. Sluket presenterte her i tråden en for meg ny artist som nå avspilles med andakt fra Spoty gjennom Audiolab 8200CDQ ut til Beyerdynamics DT770 Pro (250 Ohm), og det låter jo helt fabelaktig. :)

Vidar Lønn har formørket flere norske guttesinn, og gjort mer for å ødelegge Countryens rykte enn noen annen jeg vet om i dette landet, tett fulgt av en viss gravemaskinfører fra den bløde kyststribe. C&W skal være bittert, tøft, tungt, svett, fylt av bourbon og misérer, det skal være rufsete og formidle et levet liv. Et liv der kvinner, sprit og faenskap går sammen i en høyere enhet, for å skape musikk fra himmel og helvete i samme sang.

Slike skiver finnes. Men Vidar Lønn og Bjøro Håland har aldri hørt dem.

Mvh
    Håkon Rognlien

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.556
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    At ​The Rolling Stones er et renspikka køntriband er det i hvert fall ingen tvil om.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.556
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Heller ikke når det gjelder Neil Young bør man være i tvil om det er køntri.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på at Pink_Panther er en saidist!! Og at dere andre er masochister :rolleyes:

P_P er i mine forumsøyne, en som drar frem musikk vi helst har et ønske om og glemme.. derfor tror jeg at han dro frem dette KUN for og irritere :cool:

SLEM MANN !!!!

ka med bluegrass da? (spol til 3:25)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.556
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Like mye som det finnes mye rart innen en hver sjanger, finnes også utrolig mye flott. Sluket presenterte her i tråden en for meg ny artist som nå avspilles med andakt fra Spoty gjennom Audiolab 8200CDQ ut til Beyerdynamics DT770 Pro (250 Ohm), og det låter jo helt fabelaktig. :)

Vidar Lønn har formørket flere norske guttesinn, og gjort mer for å ødelegge Countryens rykte enn noen annen jeg vet om i dette landet, tett fulgt av en viss gravemaskinfører fra den bløde kyststribe. C&W skal være bittert, tøft, tungt, svett, fylt av bourbon og misérer, det skal være rufsete og formidle et levet liv. Et liv der kvinner, sprit og faenskap går sammen i en høyere enhet, for å skape musikk fra himmel og helvete i samme sang.

Slike skiver finnes. Men Vidar Lønn og Bjøro Håland har aldri hørt dem.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg sa jo at Lønn Arnesen har skylda,- så er vi enige om den saken.
    Rotmo som har vært ute i vind og blæst sjøl sa det så sterkt som at Vidar Lønn Arnesen er Møring.

Vidar L�nn-Arnesen e m�ring, faren kom fra Soggemo'n
    Det va han som fann opp grammafon'
    Am'rikansk musikk
    E ber enn arsenikk
    Te � drepe den norske tradisjon

<

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.556
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Alle oppegående og nedgående spiller køntri.

Denne er faktisk bra; GAME OF THRONES theme i spagettiwestern style.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    743
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Her er `KØNTRI`plata....
    IMG_4726.jpg

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.545

Ikke akkurat C&W, men teksten oser av ørken, svette, smerte og hjerte og ensomhet.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.014
    Torget vurderinger
    2
    Zachariah 1971 - Joe Walsh - Country Joe and The Fish

En gammel favoritt med bl. a Don Johnson og mye bra musikk

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    Sluket's all-time "C&W" favoritter; hele katalogen til Hank Williams Sr. og ikke minst Chet Atkins. Hjørnestener.

Finnes også en mengde bra instrumental Western musikk der ute, lite påaktet for det er ikke den mainstream hulkende høye salgstall sitte med armene rundt hverandre i rutete skjorter og med Caterpillar caps på hodet type musikk.... puh...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zappa gjorde country fra tid til annen, ja.

Kapteinen var ikke fri for innblanding han heller.

D

Dåbbel J

Gjest

SLEM MANN !!!!

ka med bluegrass da? (spol til 3:25)

Taake med Myr er velkjent, dog så er det metallen som redder banjoen og ikke omvendt :cool:
    men det er en tøff vri :rolleyes:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.646
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Viktig er det uansett å vite at C ikke er det samme som W, selv om noen liker begge typene

merkelig nok liker ikke alle blues

G

Gjestemedlem

Gjest
    Får dra i med noe relativt nytt da.

Jeg er ennå godt på bortebane når det kommer til Køntri and Oæstern.

Men Sturgil Simpson har noe bra ved seg. Fra samme platen du trekker frem der er denne låter som traff meg ganske så uforberedt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.556
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Får dra i med noe relativt nytt da.

Jeg er ennå godt på bortebane når det kommer til Køntri and Oæstern.

Men Sturgil Simpson har noe bra ved seg. Fra samme platen du trekker frem der er denne låter som traff meg ganske så uforberedt.

Det var hyggelig at du har nytte av somme ting her:)
    Nå er det så mye tull og ball her etterhvert at tråden sikkert går rett West.:cool:
    Men Simpson er en mann og regne med.
    Synes også Nikki Lane har litt å fare med.
    Hun får god hjelp av ikke ukjente Auerbach fra bl.a. Black Keys.

V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_0077.JPG

Skal man først ta med Norsk køntri, kommer
    man ikke utenom Kurt Foss og Reidar Bøe.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.545

Kris Kristoffersen, låtskriver, musiker, skuespiller.... En av de store.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn