Kåte på innvoller? (Bel Canto)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er noen som digger innmaten i våre kjære duppeditter, og derfor skal jeg bidra med noen bilder av slikt for de som har interesse av slikt.
Det er ikke av/fra mitt MF utstyr, men derimot mine Bel Canto eVo 2.

Dette er jo noe som er basert på tripathteknologien som også har vært mye omtalt i forbindelse med T-amp.
Her er tripath satt i system med ganske mye voldsommere "samarbeidspartnere" for å si det slik.
Her ser dere selve tripathchipen som styrer det hele.



Her er det hele (all innmaten)




Dette er det ene "monotrinnet" som også kan brukes som et stereotrinn aleine.
Det er da kun en trafo, men den er likevel på hele 1300va, faktisk større enn på KW750 som er på 1200va (pr.kanal)
Slik sett er det da 2x1300 på Bel Canto mot 2x 1200 på KW 750 ::)
her er et nærbilde av trafoen på Bel canto.



Her er det bilde av kondisene, 15000uF og 8 i tallet i hver monoblokk.



Her er det bilde av noe jeg har tenkt å "oppgradere", nemlig til LC output filter cap.
Dette kan det leses om i denne testen på 6moons  
http://www.6moons.com/audioreviews/bcdgen2/gen2.html

De skal "erstatte" de brunoransje filtrene som er rammet inn på bildet


Det får være nok innmat fra min side, håper det smakte ;)

Mvh.KW
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.788
Antall liker
21.336
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg er kvalm allerede ;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.001
Er nok noe ganske annet jeg er kåt på KW ;-)
 
C

cosmos

Gjest
1300VA? hvor kraftig er denne?

har sett lignende tripath chip på en 500VA DIY konfig. trodde klasse D var ganske effektive greier.
 
C

cosmos

Gjest
interesant. var inne på nettsiden til firmaet. ingen tripath der. de har vist gått over til ICE
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
interesant. var inne på nettsiden til firmaet.  ingen tripath der. de har vist gått over til ICE
Hei!
Det er riktig det, men dersom du går inn her (archives,older products)

http://www.belcantodesign.com/products_archive.html
Så går du til eVo2 og deretter på høyre side white paper og vel også generelle specs.

400watt i 8 ohm og 700watt i 4 ohm
båndbredde 1hz-80khz -3db
vekt 14 kilo. osv.


Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
ok.

har du sammenlignet denne teknologien med ICE?
Hei!
Jeg skulle til å si nei, ikke direkte, men det er jo ikke helt riktig.
Jeg hadde jo Embla hjemme samtidig som jeg hadde det ene "monotrinnet" fra Bel Canto.
Jeg har også hørt Ice ved annen anledning.
I sammenlikning med Embla, konkluderte i hvert fall jeg med at Embla (ice) ble for klinisk og at eVo 2 var bedre på dette.
Flere andre som var tilstede,syntes forøvrig at Embla hadde mer kontroll,tydelig mer kontroll.
Da må en huske på at det dreide seg om en eVo2 kjørt som stereotrinn.
Da jeg etter en tid anskaffet det andre trinnet (forøvrig de eksemplarene som er testet i Fidelity nr.4), ble det noe ganske annet ;D

Siden denne tråden dreier seg om "innmat" og litt specs kan jeg jo nevne (siden det er mange som også henger seg opp i det)
at eVo to specmessig på hurtighet (slew-rate, volt per microsecond)
er over 6000 DP A1 til sammenlikning har 250.
Før jeg nå får mine DPvenner på nakken ;D så vil jeg si at jeg ikke aner noe om betydningen av at eVo2 da har 24 ganger raskere stigetid, når det er sagt så skryter jo andre av dempefaktor på 1000-2000 og opp til 4000, mens andre hevder at disse tallene heller ikke har særlig stor betydning over en ca. 200.
Specs er specs og kan brukes til mye det ;)
Men dersom du vil vite mer om teknologien så er White paperdet du bør lese.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
liten tvil om at klasse d er fremtiden iallefall.
I det store og hele har du nok rett i det, om enn ikke nødvendigvis akkurat f.eks med (og kun) Ice moduler.
Likevel så vil det dersom de forskjellige klassene lyder forskjellig alltid være noen som foretrekker det ene fremfor det andre.
Dersom forskjellene eventuelt blir visket bort er ikke jeg mye i tvil om hva det vil bli vanskelig å selge.
Driftseffektive, små og ikke minst billige gir ikke de andre en sjanse.
Så kan en legge til så godt som helt kalde komponenter og dermed også slippe å ta hensyn til plassering og tilsvarende luft rundt for avkjøling.
For det andre, så kan det godt hende (imo) at det er en viss mulighet for at den anderledesheten som en del ikke liker kan skyldes at de som til (stort sett) nå har utviklet f.eks. høyttalere ikke har gjort det med klasse D (ICE?) som verktøy i utviklingen.
Alt bør jo tilpasses til det de skal jobbe sammen med for at det skal bli best mulig synergi.
Jeg har ingen tekniske kunskaper som underbygger min "synsing" om dette, men mener likevel at det har en viss relevans.

Mvh.KW
 
Topp Bunn