JVC JL-F30

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Noen som vet noe om denne platespillern? den er fullautomatisk vet jeg iallfall.Men år osv vet jeg ikke.
Duger denne?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Hadde en slik på slutten av 70-tallet og de 2-3 første åra av 80-tallet.

Men mener min var utgaven JVC JL-F20, men er ikke helt sikker da den så 100% ut som JL-F30 utgaven.

Platespilleren var grei nok, beltedrevet, ikke noe dyr sak, tror den kostet omkring 1.000,- kr på slutten av 70-tallet.

Faktisk syntes jeg den var bedre enn Pioneer og Technics sine platespillere som lå i samme prisleie på den tiden.

Etter min hukommelse ( ser ut til å være bra ), ser det ut som jeg treffer bra.

Platespilleren kom ut i 1977 i følge denne nettside med bilde osv.

http://www.vinylengine.com/library/jvc/jl-f30.shtml

Litt mere:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=329895

Stifter fåes kjøpt på Ebay - England for en 100,- lapp DT-Z1S

http://cgi.ebay.co.uk/JVC-DTZ1S-DTZ...rntable_Parts_Accessories&hash=item518f2beb7e

Men ville gått for en stift til DT-Z1EB pickup, denne stift er noe bedre, og mener de skal gå om hverandre.

I hvertfall passer denne DT-Z1S stift i en DT-Z1EB pickup hos meg, og da burde det også passe motsatt vei vil jeg tro.

Drivreimer er det flere som selger ennå.

Hvis platespilleren er i god stand, så ville jeg ikke byttet ut med noe i dag til en pris under 1.500,- kr nytt, og kanskje litt høyere.

Ble aldri prøvd med en bedre pickup, og angret litt på at jeg solgte den.

Kan jo "oppgraderes" med en bedre pickup også, men som sagt syntes jeg den låt bedre enn Technic,s og Pioneer,s standardstifter / Pickup,er på den tiden.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Jeg kjøpte denne spilleren ny i 1978 for kr 850,-. I 1981 ble den oppgradert med Ortofon Concorde 10 pickup som gav et stort løft i lyden i forhold til den pickupen som fulgte med som var heller dårlig.

Spilleren fungerte helt uten problem og jeg levde lykkelig med denne komboen frem til 1990 da den ble gitt bort sammen med 250 LP-plater for kr 1.000,-..... :p
Hvis jeg skulle ha brukt denne spilleren i dag ville jeg for det første byttet reim (selvsagt) og satt på en ny pickup. Utifra det så ville jeg ikke ha betalt mer enn 5-6 hundrelapper for spilleren.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
ok..Får den til 300 kr.Reim finner jeg uten problemer.Blir artig å teste den ut.
Vet du stifttrykket på denne?

Viss jeg ønsker å bytte til annen PU.Hva anbefales da? eller holder det å bytte stift?

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Authon skrev:
ok..Får den til 300 kr.Reim finner jeg uten problemer.Blir artig å teste den ut.
Vet du stifttrykket på denne?

Viss jeg ønsker å bytte til annen PU.Hva anbefales da? eller holder det å bytte stift?
Tror du bør skifte pickup på en over 30 år gammel platespiller....! ;D
Da får du også vite stifttrykk.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
er det ikke nok å bytte stift da?

Reima er morknet,men prøvde med et strikk for å høre om det ble lyd,noe det ble.

Men plutselig ble det lyd kun i ene høytaleren,hva skyldes det?

Jeg byttet om pluggene i RIAA trinnet og da ble det lyd i begge utgange igjen.Rart

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Da er ny reim og en stift som er bedre en den originale bestilt.Av det jeg testet igår så ble jeg positiv overasket.Trur den var på høyde om ikke bedre en min phillips 212,noe jeg ikke trudde.

Skal sammenligne bedre når alt er på plass.

Topp Bunn