Justering av vinkel og overheng?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Jeg sliter litt med dette. Jeg har en dårlig protractor lapp fra en kopi til min Well Tempered Classic. Jeg har også en enkel et punkts protractor lapp. Jeg har finjustert i snart 2 år :eek:

Det jeg erfarer er at det låter svært bra på første tredjedel av platen mens den innerste tredjedelen har ørlite forvrengning.
Hvis jeg skal gjette så trenger pickupen en liten vridning mot klokken ovenfra når den er innerst på platen, men da stemmer ikke protractor mønsteret?

Noen som har tips?

Jeg har en testplate men når RoDa ikke skjønte hvordan man bruker den så gidder ikke jeg forsøke (han er nemlig myyyee grundigere enn meg til å lese bruksanvisninger etc) ;D ;D ;D

Innspill?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg synes denne er grei. Legg merke til at PU skal være rett i begge punktene. Hvis den bare er rett i et av dem er det for mye eller for lite overheng. Forklaring på protractoren, se bildet. Ettpunktsprotractorer må 'vite' hvor armlageret er sentrert.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Hvordan vet jeg at overhenget er korrekt? Skal nålen treffe senter på lageret?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Fant noe info om Well Tempered protractoren på nettet:

overhang; 1.6cm
inner null point; 5.9cm
outer nul point; 11.73

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
HEL skrev:
Hvordan vet jeg at overhenget er korrekt? Skal nålen treffe senter på lageret?
Overhenget blir automatisk riktig når vinkelen er riktig i begge punktene.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Ok skjønner, men skjønner enda ikke. Jeg justerer og justerer men kommer aldri 100% i mål.

Her er bruksanvisningen som følger med spillern. Jeg har fulgt den:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Det lille notatet på Ortofon protractoren er nyttig: "øk eller reduser overhenget", her går jeg lett i surr.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Skaff deg en ARCprotractor, HEL, da blir alt så meget enklere. ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:
Skaff deg en ARCprotractor, HEL, da blir alt så meget enklere. ;)
Hva er det for noe, en heisekran aktig type ala Dr Feilert? Har du en sånn? Hva gjør den bedre enn en papirlapp?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Har en Feickert-traktor, og den gjør akkurat det du er ute etter. Hvor nøyaktig er en papirlapp? Hvis du ikke holder til for langt unna, så må du gjerne låne den. Jeg bor utenfor Tønsberg.
Roger

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Her, HEL:
http://www.vinylengine.com/arc-protractors.shtml

Finn ut hvilken monteringsavstand du har så kan det hende det finnes en ferdig arc protractor å laste ned på vinylengine.
Monteringsavstand = senter spindel til pivot armlager.

Siden du plages med de innerste sporene ville jeg prøvd Stevenson først.

Tenk på det sånn:
For en gitt monteringavstand er det (avhenging av aligment metode, Baerwald, Lofgren, Stevenson..) en bestemt bue nåla skal vandre langs. På den buen er det to steder (igjen avhengig av metode) som nålefanen er parallell med rillene.
Får du det til å stemme så trenger du ikke bry deg om overheng og bla bla bla, det stemmer uansett. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
roger skrev:
Har en Feickert-traktor, og den gjør akkurat det du er ute etter. Hvor nøyaktig er en papirlapp? Hvis du ikke holder til for langt unna, så må du gjerne låne den. Jeg bor utenfor Tønsberg.
Roger
Som et supplement til HEL. (Mener forresten å huske at han er øssfålling? Så lån blir kanskje plundrete)

Feickert er j*** bra. Den gjør egentlig ingenting som ikke en topunktsprotraktor gjør, men brukes annerledes. Den har en utrigger som plasseres slik at en pigg sentreres over armlageret. Deretter leser man av avstanden mellom lageret til armen og lageret til tallerkenen. Deretter finner man et punkt på plastskiva som korresponderer med denne avstanden. Dette punktet plasserer man nåla i, noe som gir korrekt overheng. Deretter bruker man et rutenett til å justere vinkelen (uten å forandre overhenget). Til slutt kontrollerer man sitt eget arbeid ved hjelp av rutenett nummer to (på akkurat samme måte som på Ortofonen over).

Alt dette høres omstendelig og komplisert ut, men er i realiteten særdeles arbeidsbesparende. Jeg brukte den til å sette opp spillere for kunder hos Big Dipper, men har ikke min egen. Jeg var nesten på gråten da vi fikk spillere til montering, og Erik hadde solgt 'demomodellen'.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
@ Roger, kjempesnilt men jeg holder til i Vestby på andre siden av fjorden

@ RoDa, takk for tips, nå skjønner jeg hva du mener med ARC. Og Stevensons, hvor finner jeg den?

@ Zomby, Den Feikert saken burde sammen med et Aziumut meter vært spleiset på av 4-5 personer i nabolaget. For ikke å snakke om en Ultralydvasker :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ingen heksekunst dette. B/L/S er bare tre forskjellige tilnærminger til hvor 0-punktene skal være. Husker aldri hvem som mente hva av B og L, men en argumenterer for tre like store maksimale avviksverdier og den andre for lavest mulig gjennomsnittsavvik. De er heller ikke så voldsomt langt fra hverandre.

•For Baerwald null points are 66.0 and 120.9 mm
•For Loefgren null points are 70.3 and 116.6 mm
•For Stevenson null points are 60.325 and 117.42 mm

Den godeste Stevenson er mannen med de mest avvikende meninger her. Han la til grunn at feilene blir mer alvorlige innerst på plata, fordi den lineære rillehastigheten er lavest her (bølgelengden i vinylen er altså kortere). Derfor mente han at 0-punktene bør flyttes nærmere spindelen. Dette gir altså lavere forvrengning enn de to andre på slutten av hver side. Valentino nevnte en gang at han brukte Stevenson på grunn av at hans klassiske musikk som regel hadde sitt klimaks og kraftigste lydtrykk mot slutten. Gode poenger begge deler.

Likevel må jeg si at jeg ikke plages med økt forvrengning mot slutten av skivene (jeg bruker Baerwald). Mulig du hører høyere frekvenser enn jeg. Mulig noe av problemet ligger andre steder enn i geometrien. Husk at det ikke bare er vinkelfeil som ligger bak den totale forvrengningen. Deler av den skyldes også at høyfrekvensbølgene i vinylen blir meget korte innerst på plata. En 'grovt' slipt diamant vil uansett perfekt sporingsvinkel gi økt diskantforvrengning og dempet diskantnivå når bølgelengden nærmer seg radiusen på diamanten. Det kan meget godt være dette du hører (uten at jeg husker hvilken pickup du bruker).

Når det gjelder kjøp av Feickert: Er man en gjeng, absolutt en idé. Men den gjør som sagt det samme som Ortofonprotraktoren, selv om den er lettere å jobbe med. Til eget bruk klarer jeg meg fint med enkle midler. Jeg har til og med laget mine egne med vanlig printerpapir og blyantstreker, både B, L, og S. Feickert har forresten ikke Stevenson, bare Baerwald og Loefgren på hver sin side.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Lærerikt svar. Takker for det. Det hjelper med dybdekunnskap når man skal finne de beste løsningene. Justering av vinkel er jo et eneste stort kompromiss.

Som du ser i signaturen så har jeg Dynavector pickup og den sporer svært bra.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Zomby_Woof skrev:

Jeg synes denne er grei. Legg merke til at PU skal være rett i begge punktene. Hvis den bare er rett i et av dem er det for mye eller for lite overheng. Forklaring på protractoren, se bildet. Ettpunktsprotractorer må 'vite' hvor armlageret er sentrert.
Hvor får man kjøpt en slik Ortofon-protractor?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.855
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Zomby_Woof skrev:

Kjøpte min hos Stereofil (Oslo)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Zomby_Woof skrev:

Jeg kjøpte min for mange år siden på Kontrapunkt. Tror den kosta 30 kroner. Gikk rett i søpla da det viste seg at hullet for spindelen var unøyaktig stanset ut. Var innom Kontrapunkt igjen og det viste seg at alle de hadde fått inn hadde samme defekt. Så mye for "accuracy" som det står skrevet på pappskiva ;D
Jeg fikk senere tak i Linn's protractor og bruker den fremdeles.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Min Ortofon er ikke av papp men av plast. Og kostet 40,- hos Kontrapunkt ca 1995 eller før. Har fungert veldig bra, og gir egentlig samme resultater som den langt mer avanserte Linn protraktor jeg fikk kranglet meg til å kjøpe.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.537
Torget vurderinger
10
Tusen takk alle sammen. HFS kan være, og er ofte, en uvurderlig ressurs.

Dro inn Stevenson protractoren i Photoshop og printet ut variasjoner på promille nivå (tuller ikke) slik at avstanden mellom referansepunktene ble nøyaktig 180 mm. (Har selfølgelig notert innstillingene).

Nå spiller jeg vinyl og det låter like bra innerst som det gjør ytterst ;D

PS! Trenger noen utskrift av Stevenson så sender jeg sporenstreks i posten til de som vil ha, maks 5 pr person ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
K.H. skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg kjøpte min for mange år siden på Kontrapunkt. Tror den kosta 30 kroner. Gikk rett i søpla da det viste seg at hullet for spindelen var unøyaktig stanset ut. Var innom Kontrapunkt igjen og det viste seg at alle de hadde fått inn hadde samme defekt. Så mye for "accuracy" som det står skrevet på pappskiva  ;D
Jeg fikk senere tak i Linn's protractor og bruker den fremdeles.....
Forsåvidt ikke uenig i det. Jeg har sett flere av disse med tvilsomt sentrerte hull. Det lønner seg å se etter en med hullet der det skal være, og velge den. Hovedpoenget jeg hadde med å poste bildet var forøvrig 'bruksanvisningen', altså forklaringen av sammenhengen mellom avvik mellom rutenettene og overheng.

Ellers litt morsomt at du finner en mulighet til å disse Ortofon. Hakket lettere å akseptere skjevhet i en protraktor til kr. 50,- enn skjevhet i en pickup til kr. 20.000,-, uten å nevne noe merke.

Synes jeg.  8)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Ellers litt morsomt at du finner en mulighet til å disse Ortofon. Hakket lettere å akseptere skjevhet i en protraktor til kr. 50,- enn skjevhet i en pickup til kr. 20.000,-, uten å nevne noe merke.

Synes jeg. 8)
Vel, skjevheten i PU'en, som forøvrig var en Benz LP, ble akseptert siden det kun var selve PU-huset av ibenholt som var noen mikrometer skjevt sett forfra. De indre deler av PU'en er helt korrekt montert så det er kun kosmetisk hvis du bruker et speil som dobler avviket og gjør det synlig. Har ingenting å si for lyden og det er vel det som teller......

Vil vel heller ikke akkurat kalle det å "disse" Ortofon fordi de ikke klarte å plassere senterhullet nøyaktig og gjør protractoren ubrukelig, men det var jo litt festlig at de bruker ordet "Accuracy" på noe som til de grader var unøyaktig.

Synes jeg ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Hovedpoenget jeg hadde med å poste bildet var forøvrig 'bruksanvisningen', altså forklaringen av sammenhengen mellom avvik mellom rutenettene og overheng.
Greit nok det, men det er forøvrig feil å bruke arm-hodet til å sikte med hvis du bruker en arm som ikke er montert med nøyaktig riktig avstand mellom senterspindel og armens omdreiningspunkt. Da må du bruke PU-huset å sikte med.

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
Zomby_Woof skrev:
Hovedpoenget jeg hadde med å poste bildet var forøvrig 'bruksanvisningen', altså forklaringen av sammenhengen mellom avvik mellom rutenettene og overheng.
Greit nok det, men det er forøvrig feil å bruke arm-hodet til å sikte med hvis du bruker en arm som ikke er montert med nøyaktig riktig avstand mellom senterspindel og armens omdreiningspunkt. Da må du bruke PU-huset å sikte med.
Og nettopp sånn skal bruksanvisningen tolkes. Bare for ordens skyld.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
FZ skrev:
Zomby_Woof skrev:
Og nettopp sånn skal bruksanvisningen tolkes. Bare for ordens skyld.
Den bør tolkes slik, men er misvisende på dette punktet.........og høyst sannsynlig vil de fleste misforstå dette.
Det er ikke uten grunn at folk bruker 20-40 ganger så mye på en Wallytractor eller Feichert for å få dette korrekt, eller bruker malen til armfabrikanten OG sørger for at avstanden mellom pivot og spindel er helt nøyaktig.

Topp Bunn