Justering av tonearm

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.745
Torget vurderinger
35
Er det noen som vet hvordan jeg justerer tonearmen på en Pioneer PL-L1000 platespiller?

Så vidt jeg kan se kan jeg stille vekta + høyden på tonearmen, men jeg aner ikke hvordan jeg setter rett innstilling i forhold til min PU som er en Denon DL-160.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
1) Monter pu'en i headshell helt kvadratisk (det er poenget med tangential).
2) Balanser ut armen ved hjelp av loddet, slik at den svever i løse lufta.
3) Nullstill vektskalaen, kun den og ikke loddet.
4) Still inn ønsket stifttrykk ved å vri vektskalaen sammen med loddet.
5) Still armhøyden slik at armen er parallell med plata når det spilles.
6) Kjøp deg nå snart en skikkelig platespiller ;)

Mvh Vidar P

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Helt off topic Roy Ervin (siden Vidar har svart perfekt på ditt utgangssprørsmål), hvordan synes du at kombinasjonen mellom DK Design (VS III versjonen??!) og Lector CDP-7T låter?! Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme CD spiller og vurderer å bytte forsterker (fra JJ Electronic JJ 828). Send meg gjerne en melding hvor lydbilde av kombo beskrives, og gjerne en sammenligning mot tidligere Capitole og CJ kombo...

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.994
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Spilleren din tjener en del lydmessig ved og bli plassert på en MDF plate........... dette er slettes ikke den værste av de litt eldre spillerne...... har alltid syntes at de er litt fine og se på............ og de spiller ganske fint også.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.745
Torget vurderinger
35
1) Monter pu'en i headshell helt kvadratisk (det er poenget med tangential).
2) Balanser ut armen ved hjelp av loddet, slik at den svever i løse lufta.
3) Nullstill vektskalaen, kun den og ikke loddet.
4) Still inn ønsket stifttrykk ved å vri vektskalaen sammen med loddet.
5) Still armhøyden slik at armen er parallell med plata når det spilles.
6) Kjøp deg nå snart en skikkelig platespiller  ;)

Mvh Vidar P
1. har jeg gjort
2-4. Problemet er at loddet og den graderte skiva (vektskalaen ?) ser ut til å være mer eller mindre koblet sammen. Når jeg vrir på loddet, så følger vektskalaen med, og vice versa.
5. Dette må jeg gjøre når jeg har gjort punkt 2 til 4.
6. Platespilleren er helt ok den, det er verre med den innebygde riaaen i DK-forsterkeren. Den innebygde i Quad 34 derimot er slett ikke ille.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Pkt.2-4. I utg.pkt. skal ikke tallskiva og loddet være koblet sammen. Prøv å holde igjen den ene, mens du dreier den andre.

Ketil

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.745
Torget vurderinger
35
Takk skal du ha, Ketil

Det gikk visst. Eneste spørsmålet er nå, hvordan vet jeg når jeg har stilt inn vektskalaen riktig. Der står det 0,1 - 0,2 - 0.3 etc., mens pu'en har en vekt på 4,7 gram.

Roy

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk skal du ha, Ketil

Det gikk visst. Eneste spørsmålet er nå, hvordan vet jeg når jeg har stilt inn vektskalaen riktig. Der står det 0,1 - 0,2 - 0.3 etc., mens pu'en har en vekt på 4,7 gram.

Roy
Nei nå tuller du fælt... du må skille mellom pu'ens vekt, og anbefalt stifttrykk! Hva pu'en veier spiller i dette tilfellet ingen rolle, så lenge du får balansert den i arma.

DL-160 skal spore godt med et stifttrykk opp mot 1.9g.

Når arma svever, så er selvsagt downforce på 0 gram!! Derfor må du sette skalaen på 0. Så vrir du skalaen OG loddet til det viser oppimot 1.9g og voila.

Mvh Vidar P

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.745
Torget vurderinger
35
Nei nå tuller du fælt... du må skille mellom pu'ens vekt, og anbefalt stifttrykk! Hva pu'en veier spiller i dette tilfellet ingen rolle, så lenge du får balansert den i arma.

DL-160 skal spore godt med et stifttrykk opp mot 1.9g.

Når arma svever, så er selvsagt downforce på 0 gram!! Derfor må du sette skalaen på 0. Så vrir du skalaen OG loddet til det viser oppimot 1.9g og voila.

Mvh Vidar P
Jeg tuller ikke, jeg er bare ikke smartere når det gjelder vinyl ;D

Så at tracking-force til DL160 var anbefalt til mellom 1,3 og 1,9 gram. Så jeg satte den til 1,6.

Har likevel et problem med å stille høyde på armen, men jeg får se litt i manualen så finner jeg det vel ut.

Det lå nemlig en manual på Vinyl Engine som jeg lastet ned.

Roy

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ofte lurt å legge seg opp mot max stifttrykk; pu'er tenderer til å spore bedre og følgelig låte bedre da. Men er du kresen, så er det aller beste å stille inn stifttrykket "på øret".

Mvh Vidar P

Topp Bunn