Justering av Linns fjærpryd

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Aktuelle fjærer er temmelig nye. Måtte flytte litt på armbordet, bytta fjær nummer tre med fjær nummer to. Spilleren ble bedre, mens jeg kjenner stigende behov for psykolog. Siden armbordet nå er flyttet litt, må jeg omprotraktorere pick up. Verste er faktisk Target-hylla. Den ER idiotisk. Skulle tro at når man velger å plassere justerbare spikes i en sånn konstruksjon at man valgte å sørge for at basen for spikesen ikke løsna bare man så på den. Men det har altså skjedd, på to spikes. Kan skru i timesvis uten at de kommer noen vei, og selvfølgelig er disse spikesene plassert diagonalt i forhold til hverandre. Spilleren har det ganske bra, men vater og sånn er ikke hundre per cent.

A

Affa

Gjest
Hvis det er noen trøst. Michell sine fjærer er like idiotiske.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det skal jo være en ekstra låsemutter til disse spikes'ene i Target-hylla...?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hvis det er noen trøst. Michell sine fjærer er like idiotiske.
Eh.. nei - det er ingen trøst. Synes Linns fjærer er gode som gull, det er spikesene til TARGET jeg hater. Men dette til side, skulle faktisk ønske at Linn hadde gått for en anne løsning den gangen. Eller er det slik at det egentlig ER Dual jeg skulle ha kjøpt meg.. (Arrrrrrrgh)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har ikke Vibegate i Trønderhovedstaden. Har selvfølgelig lest alle manualer som eksisterer for Linn. Platespilleren oppfører seg som et vilt dyr.
Pent brukt LP12 byttes i Dual 505!
Skjønner ikke hva du kåler med nå. Hvis spilleren er i orden er det ikke spesielt vanskelig å få til dette. Hvis spilleren har fått seg noen kilevinker av forrige eier kan det være vanskeligere, f.eks. hvis de lange skruene som fjærene er plassert i er skjeve vil det være nesten håpløst å justere dette riktig. Da må skruene rettes, eller byttes ut med nye. Linn forhandlere har et verktøy, T-checker, for å kontrollere at skruene er rette.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Et par ting:
Om fjærkonstanten ikke er linjær vil resonansfrekvensen være avhengig av hvor mye fjærene strammes og da finnes det bare én riktig posisjon. På toriamos beskrivelse kan det faktisk høres slik ut... Strammer en for mye øker resonansfrekvensen og lyden blir rævva. Strammer en for lite blir resonansfrekvensen meget gunstig lav men hele utstyret blir uregjerlig.

Men hva i granskauen skal en med dyp bounce / lang fjærvei? En skal jo ikke kjøre disse spillerne rundt omkring på bygdeveier eller?

Jeg kjøper bare spillere som er beregnet på stasjonær drift... ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.902
Sted
Holmestrand
Kode:
Det virker som om Dual-spillerene er mere ferdigutviklet som produkter enn Linns platespillere
Finnes det noen tråder på Sentralen hvor Dual ikke er nevnt?

Karl, ikke "Dualiser" Hifisentralen totalt da!  :)

Leif the second
I gamle dager da jeg var skikkelig "hifi-nørd" var det ingen som hadde nevnt Dual og Linn i samme setning. Jeg vil derfor råde Linn-folket til å overse dette Dual-gnålet. Et annet spørsmål er om dere justerer dere ut i skogen med denne evige "finjusteringen" (tweaking på nynorsk). Jeg ville tro at et kvalitetsprodukt som LP12 vil holde på fjærjusteringen mer eller mindre gjennom levetiden?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I gamle dager da jeg var skikkelig "hifi-nørd" var det ingen som hadde nevnt Dual og Linn i samme setning.
Det er det ikke noen plasser nå heller, med en 3-4 optimistiske unntak her i Norge da såklart..  ;)

Forresten enig med deg i muligheten for bortjustering. Da bør man simpelthen begynne på ny..
Men LP12 holder ikke fjærene gjennom levetiden er jeg redd; den bør justeres opp med noen års mellomrom. Jeg har brukt min nåværende i snitt minst en time eller to hver dag i 10 år, og hatt behov for å justere den opp en gang et år eller to etter at den var ny, og så 5-6 år senere.
Kan hende var det nevrosen som tilsa at justering måtte til første gangen; den ble iallefall ikke bedre i lyden. Andre gangen hadde den blitt flyttet på endel ganger, og da merket jeg stor forbedring etter oppjustering og service.

Mvh Vidar P

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Sjekket spiralfjærspilleren min og fjærene ER faktisk ulineære. Lett konisk utforming. Og så er de dempet med skumgummi inni... Antar at det er noe tilsvarende på Linn.
På STDen skal fjærene strammes slik at en rille på tallerkenen ligger i flukt med toppdekselet. En skikkelig dritjobb...

Forøvrig ble DUAL-gjengen invitert inn i tråden:
Hvor ER Dualbanden? - Ser de ikke at dette er en Linn-tråd de kan herpe? Come on!! - Dual suger suger suger!!! Det vi trenger nå er noen opplysninger om hvor bra opphenget på en Dual 701 er.
;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Men LP12 holder ikke fjærene gjennom levetiden er jeg redd; den bør justeres opp med noen års mellomrom. Jeg har brukt min nåværende i snitt minst en time eller to hver dag i 10 år, og hatt behov for å justere den opp en gang et år eller to etter at den var ny, og så 5-6 år senere.
Det er jo helt naturlig! Fjærer svekkes over årene. Og for en spiller svekkes de like mye om den benyttes eller ikke for massen som hviler på dem er jo der hele tiden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo helt naturlig! Fjærer svekkes over årene. Og for en spiller svekkes de like mye om den benyttes eller ikke for massen som hviler på dem er jo der hele tiden.
Her ser du bilder av LP12 subchassis (lik-kisteformet) med de tre koniske fjærene; blidet er tatt av spilleren opp-ned, og printkortet midt på er et Valhalla-bord:

Linn's fjærer har jeg aldri sett noe skumgummi i.

Slik ser fjærene skjematisk ut;

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Skjønner ikke hva du kåler med nå. Hvis spilleren er i orden er det ikke spesielt vanskelig å få til dette. Hvis spilleren har fått seg noen kilevinker av forrige eier kan det være vanskeligere, f.eks. hvis de lange skruene som fjærene er plassert i er skjeve vil det være nesten håpløst å justere dette riktig. Da må skruene rettes, eller byttes ut med nye. Linn forhandlere har et verktøy, T-checker, for å kontrollere at skruene er rette.
Vi kåler ikke, vi justerer (barbar) Saken var at armbordet ikke var særlig riktig montert. Bakerste høyre fjæring drev i tilleg litt mot venstre istedet for å strutte opp. Remonterte armbord og bytta fjær. Da ble det bedre. Ingen har snakket om bøyde bolter.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det skal jo være en ekstra låsemutter til disse spikes'ene i Target-hylla...?

Mvh Vidar P
Jaaaaa...? - Det er det. Hva hjelper det meg?
Spikesene står nede i en slags metallforing som igjen er dytta ned i metallet på ramma. Denne foringen skal stå fast. Det gjør den ikke. Den har løsna fra ramma, slik at den roterer med spikesen når denne skrues omkring. Dette medfører at ingenting går hverken opp eller ned. Skal, når jeg gidder, sikkert i kveld - forsøke å trekke opp spikesene med foring ut av ramma. For så å separere spikes fra foring i friluft. For så å setta på plass foring ned i ramme, med litt lim og sånn. Skrur så inn spikes, og er glad og fornøyd.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det hørtes uheldig ut.. en eller annen har vel gått løs med rørtang på spikes'ene kanskje :D

Får vel lime foringen på plass igjen da?

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det hørtes uheldig ut.. en eller annen har vel gått løs med rørtang på spikes'ene kanskje  :D

Får vel lime foringen på plass igjen da?

Mvh Vidar P
Tja, får jo første se om jeg klarer å finne ut hva som skjer nede i der når jeg drar ut spikesen. En target-hylle med tre spikes blir ikke lett å få solgt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ingen har snakket om bøyde bolter.
Jo, jeg har snakket om bøyde bolter, og Linn snakker om bøyde bolter. De sier at den vanligste grunnen til at det er umulig å få fjæringa til å virke 100% korrekt er at noen har herpa spilleren slik at en eller flere av boltene ikke er 100% rette. Skjønner ikke hvordan noen klarer å bøye disse by accident, men tweakere er en egen rase og det er utrolig hva de kan få seg til å gjøre....
Glem alt om boltene hvis du nå har fått subchassiet til å fjæra 100% rett opp og ned og med jevne svingninger (ikke hakkete eller erratic som Linn kaller det).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ingen har snakket om bøyde bolter.
Som FZ sier... det står i de fleste manualer. Toriamos; ta en sobril, ro ned, les manualene, ikke bare skum ;)

Forøvrig viser tegningen min (litt lengre opp) en skjev bolt.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jo, jeg har snakket om bøyde bolter, og Linn snakker om bøyde bolter. De sier at den vanligste grunnen til at det er umulig å få fjæringa til å virke 100% korrekt er at noen har herpa spilleren slik at en eller flere av boltene ikke er 100% rette. Skjønner ikke hvordan noen klarer å bøye disse by accident, men tweakere er en egen rase og det er utrolig hva de kan få seg til å gjøre....
Glem alt om boltene hvis du nå har fått subchassiet til å fjæra 100% rett opp og ned og med jevne svingninger (ikke hakkete eller erratic som Linn kaller det).
Ehrm.... ikke hakking...? Er jeg trollmannen fra Oz? Noe hakking i gangen er det ja. Jeg tappa nettopp litt før i dag på en butikkjustert LP12, den hadde litt rykking og napping den også. Mulig jeg er imbesil, men jevne svingninger klarer jeg rett og slett ikke å se for meg med disse fjærene.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Som FZ sier... det står i de fleste manualer. Toriamos; ta en sobril, ro ned, les manualene, ikke bare skum  ;)

Forøvrig viser tegningen min (litt lengre opp) en skjev bolt.

Mvh Vidar P
Sobril føres vel ikke lenger?, hos oss bruker vi Alopam - men er desverre reseptbelagt - kan knabbe på jobb da.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ehrm.... ikke hakking...? Er jeg trollmannen fra Oz? Noe hakking i gangen er det ja. Jeg tappa nettopp litt før i dag på en butikkjustert LP12, den hadde litt rykking og napping den også. Mulig jeg er imbesil, men jevne svingninger klarer jeg rett og slett ikke å se for meg med disse fjærene.
Da har du ikke fått det til riktig. Har du blanke (gamle) eller sorte (nye) fjærer? Det er mye enklere å få det til med de sorte fjærene.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Da har du ikke fått det til riktig. Har du blanke (gamle) eller sorte (nye) fjærer? Det er mye enklere å få det til med de sorte fjærene.
Har sorte fjærer. Har vel ikke fått det til riktig. Skjønner ikke helt hva som går galt. Er vel udugelig. Den fjæra nærmest tonearmsbasen som jeg bytta med fjær nummer to (front-høyre) hadde en slagside til venstre. Mulig det ER noe muffens med denne spilleren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sobril føres vel ikke lenger?, hos oss bruker vi Alopam - men er desverre reseptbelagt - kan knabbe på jobb da.
Sobril lever vel i beste velgående;søk her!

http://www.felleskatalogen.no/

Knabbing på jobb er forresten skikkelig lurt dersom du vil ha bedre tid til å justere fjærer; ser for meg enten varig inndratt godkjennelse, eller en karensperiode på minst 6 mndr.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Sobril lever vel i beste velgående;søk her!

http://www.felleskatalogen.no/

Mvh Vidar P
Du har selvfølgelig rett. Men hos oss på Østmarka Sykehus benytter vi kun Alopam, men da i bøtter og spann.
Knabbing på jobb var en spøk. Bare leger som rapper medisiner der jeg jobber.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du har selvfølgelig rett. Men hos oss på Østmarka Sykehus benytter vi kun Alopam, men da i bøtter og spann.
Alopam er synonymt; bare trykk på ATC-nummeret i linken over, så ser du at Alopam er fra møkkafirmaet Alpharma (kopiister og plagiatører) mens Sobril er nøyaktig samme oksazepam fra Pfizer.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Alopam er synonymt; bare trykk på ATC-nummeret i linken over, så ser du at Alopam er fra møkkafirmaet Alpharma (kopiister og plagiatører) mens Sobril er nøyaktig samme oksazepam fra Pfizer.

Mvh Vidar P
Jeg VET det er et synonympreparat, vi bruker Alopam fordi det er billigere en Sobril. Siden du er i belæringsmodus kan du heller belære meg om hvordan jeg skal justere fjæropphenget på Linnen uten å behøve Sobril. (please?)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har sorte fjærer. Har vel ikke fått det til riktig. Skjønner ikke helt hva som går galt. Er vel udugelig. Den fjæra nærmest tonearmsbasen som jeg bytta med fjær nummer to (front-høyre) hadde en slagside til venstre. Mulig det ER noe muffens med denne spilleren.
Hvor gammel er denne spilleren? Det finnes minst to typer av de sorte også. Men begge typene er bedre enn de blanke. De nyeste er desidert best. Det er forøvrig de samme som følger med Cirkus-kittet.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hvor gammel er denne spilleren? Det finnes minst to typer av de sorte også. Men begge typene er bedre enn de blanke. De nyeste er desidert best. Det er forøvrig de samme som følger med Cirkus-kittet.
Spilleren er fra 90`men fjærene ble byttet for ca to år siden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg VET det er et synonympreparat, vi bruker Alopam fordi det er billigere en Sobril.
Du sa jo at det var utgått... sorry.

Sobril     15mg no:100 enpac; kr.67,60.
Alopam   15mg no:100 enpac; kr.67,60.

Ikke mye billigere vil jeg si..

Men velvel, jeg skal holde meg til Linn-fjærer...  ;)
Har jo allerede bidratt med noe, eller hva :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Spilleren er fra 90`men fjærene ble byttet for ca to år siden.
Da har du de siste (og beste) fjærene. Ikke gi opp, subchassiet skal IKKE gynge rykkvis, men jevnt og bare vertikalt.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Du sa jo at det var utgått... sorry.

Sobril     15mg no:100 enpac; kr.67,60.
Alopam   15mg no:100 enpac; kr.67,60.

Ikke mye billigere vil jeg si..

Men velvel, jeg skal holde meg til Linn-fjærer...  ;)
Har jo allerede bidratt med noe, eller hva  :)

Mvh Vidar P
Ok, legene er i lomma på legemiddelfirmaene - intet nytt under solen.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Da har du de siste (og beste) fjærene. Ikke gi opp, subchassiet skal IKKE gynge rykkvis, men jevnt og bare vertikalt.
Mja, hva hjelper de beste fjæren? Har forsøkt alt, untatt å forsøke alt hundre ganger. Mulig ting detter på plass bare man fikler lenge nok.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Mja, hva hjelper de beste fjæren? Har forsøkt alt, untatt å forsøke alt hundre ganger. Mulig ting detter på plass bare man fikler lenge nok.
Har du serienummeret på spilleren så kan vi se om forrige eier har bløffa på alderen?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Møkka-kommentar. Denslags tøv tar jeg meget injurierende, bare så du vet det.
Hva i all verden i mine uttalelser baserer du det vrøvlet på?

Jeg tror jeg skal holde meg laaangt unna å bidra deg med noe vedr Linn eller annet, om du ikke klarer å skille hobby fra profesjonelt virke. Og om du ikke klarer å hoste opp en god bortforklaring.

Jeg har aldri mottatt så mye som en kulepenn omtrent fra noe legemiddelfirma.

Du har to feilinformasjoner her; 1) Sobril er utgått, og 2) Alopam er billigere.
Jeg forteller deg simpelthen at begge er feil, og så må du angripe meg på den simple og usaklige måten.

Kan du ikke holde deg til Linn-fjærer du også...
Injurierende? Det må jeg si! Du blåser deg ikke vel mye opp nå synes du? Hva vet du hva som foregår på et sykehus i Trondheim? Er det altruisme som får legemiddelfirmaer til å sponse forskjellige arrangementer hos helsepersonale, leger f.eks. Du HAR hørt om sånt antar jeg? - Eller har du en liten legeboble bare for deg selv?
Gode råd om Linn mottas selvfølgelig alltid, men akkurat nå oppfører du deg som litt av en dustemikkel. Når jeg uttalte at legene er i lomma på legemiddelfirmaene tenkte jeg ikke engang på deg. Tror du at alt dreier seg om deg? :)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har du serienummeret på spilleren så kan vi se om forrige eier har bløffa på alderen?
Har sjekka serienummeret, alderen stemmer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når jeg uttalte at legene er i lomma på legemiddelfirmaene tenkte jeg ikke engang på deg. Tror du at alt dreier seg om deg? :)
Når du linker til en uttalelse jeg har om medisiner, og din eneste kommentar er at leger er i lomma på industrien.. hvem sikter du til da om jeg tør spørre.

Spar deg uskyldigheten; og spar deg karakteristikker som "dustemikkel" og annet. Og finn deg noen andre å spørre om Linn-relaterte ting tror jeg.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Injurierende? Det må jeg si! Du blåser deg ikke vel mye opp nå synes du? Hva vet du hva som foregår på et sykehus i Trondheim? Er det altruisme som får legemiddelfirmaer til å sponse forskjellige arrangementer hos helsepersonale, leger f.eks. Du HAR hørt om sånt antar jeg? - Eller har du en liten legeboble bare for deg selv?
Gode råd om Linn mottas selvfølgelig alltid, men akkurat nå oppfører du deg som litt av en dustemikkel. Når jeg uttalte at legene er i lomma på legemiddelfirmaene tenkte jeg ikke engang på deg. Tror du at alt dreier seg om deg? :)
Ops, det glemte jeg å kommentere: Ja, Sobril eksisterer, Nei, Alopam er ikke billigere. De er helt like preparater. Hva får et sykehus til å velge det ene framfor det andre? Ja, det kan man lure på. Ikke det at jeg gidder å spekulere på dette. Mente overhodet ikke å påstå at du var i lomma på noen legemiddelfabrikanter, hva vet vel jeg om deg?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Når du linker til en uttalelse jeg har om medisiner, og din eneste kommentar er at leger er i lomma på industrien.. hvem sikter du til da om jeg tør spørre.

Spar deg uskyldigheten; og spar deg karakteristikker som "dustemikkel" og annet. Og finn deg noen andre å spørre om Linn-relaterte ting tror jeg.

Mvh Vidar P
Gå og legg deg, kanskje du er i bedre humør i morgen.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hmmm, her ser vi hva som skjer når ingen av Dualfansen melder seg på. Linnfansen begynner å krangle seg i mellom.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Ja, enkelte er stort sett her for å krangle, i tillegg så har de nærvene utapå ? ingen særlig stilig kombo, men underholdende.

Topp Bunn