Justering av Linns fjærpryd

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det har jeg just gjort, justert fjærene altså. Før justering bar lyden preg av en viss "fethet" (også i andre oppsett enn mitt eget) Måtte stramme inn et par fjærer for å vatre platetallerkenen i flukt men plinth og verden ellers. Etter justeringen, (som jeg må si satt som et skudd mht bounsing up and down i stedet for sideveis bevegelse når tapping på tallerken utføres) opplevde jeg en hørbar (selvfølgelig) forandring i lyden.
Bassen ble strammere, lyden oppleves lysere og en anelse hardere. Ingen bombe kanskje, men jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye over hva som skjer med stram fjæring kontra mykere spente fjærer før.
Hva anbefaler Linn her? Det er jo litt å gå på i begge retninger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal egentlig holde meg unna Linn-tråder pga pepper tror jeg, men kan kort si at det er om å gjøre at subchassiset bouncer så dypt og rent som mulig.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Pøh, du klarer aldri å holde deg unna en Linn-tråd :)
Jasså, det skal bounce så DYPT som mulig også? Det var som fanden, ja - mitt bouncer jo mindre dypt etter justeringen.... Er du SIKKER??

Hvor ER Dualbanden? - Ser de ikke at dette er en Linn-tråd de kan herpe? Come on!! - Dual suger suger suger!!! Det vi trenger nå er noen opplysninger om hvor bra opphenget på en Dual 701 er.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Hvor ER Dualbanden? - Ser de ikke at dette er en Linn-tråd de kan herpe? Come on!! - Dual suger suger suger!!! Det vi trenger nå er noen opplysninger om hvor bra opphenget på en Dual 701 er.
Kanskje jeg kan hjelpe? ;D

Spiralfjærer er noe dill!
Brukte timer på dritkjedelig stramming av de fire fjærene på STDen min (datidens Linn-killer...)

Takke meg til bladfjærer. Har ihvertfall aldri hatt det så kjedelig i selskap med med Hydraulicen... ;)

K

kbwh

Gjest
Fjærer? Hva fanden! Har dere fjærer?!

(kbwh vatret i går opp sin kjære Planar 3 ved hjelp av en skive mellom (Rega)hyllen og veggen. Deretter hørte han på Jan Garbareks I took up the runes. Long time no hear. Fin plate.)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Kanskje jeg kan hjelpe?  ;D

Spiralfjærer er noe dill!
Brukte timer på dritkjedelig stramming av de fire fjærene på STDen min (datidens Linn-killer...)

Takke meg til bladfjærer. Har ihvertfall aldri hatt det så kjedelig i selskap med med Hydraulicen... ;)
Hadde bladfjærer å min gamle Thorens TD2001 - de rustet! Say no more.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Hadde bladfjærer å min gamle Thorens TD2001 - de rustet! Say no more.
Mine er forniklet og ruster følgelig ikke ;) Justering foretas på sekunder. Benyttes til oppvatring av spilleren som selvfølgelig har innebygget libelle. Det har faktisk STDen også. Men ikke Linn...?

Jeg kjøper aldri spillere som ikke har innebygget libelle... ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vet ikke hva Libelle er, sikkert noe fint.
Fjærjusteringen til Linn er jo beryktet. Det SKAL være en kamp å justere denne. Skiller entusiastene fra automatnissene (dvs Dualnissene)
HAR automatikk noe på en platespiller å gøre?

K

kbwh

Gjest
Nei! Heia Linn!

En libelle er forresten et sånt nesten væskefylt rør du finner på et vaterpass (og som en hemisfære på enkelte grammofoner). Fint å bruke for å finne ut om ting er i - ja nettopp - vater.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Fjærjusteringen til Linn er jo beryktet. Det SKAL være en kamp å justere denne. Skiller entusiastene fra automatnissene (dvs Dualnissene)
Vaterlibelle for å være nøyaktig. Ikke så veldig fint, men utrolig praktisk.

Jeg skjønner at jeg ikke er blitt en STD-entusiast siden jeg ikke så gleden ved å justere fjærene på den. Og den prosessen vil jeg anta er omlag like ille som på en Linn ;)

Og nei, automatikk har ingenting på en platespiller å gjøre. Kjøper aldri platespillere med automatikk.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Hvorfor skal det være en kamp å justere fjærene. På min spiller gjør jeg det ovenfra, med platetallerkenen på. Fjærer er bra, men jeg misunner ikke dere med linn når det kommer til justering.
Automatikk? Hva er det?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor skal det være en kamp å justere fjærene. På min spiller gjør jeg det ovenfra, med platetallerkenen på. Fjærer er bra, men jeg misunner ikke dere med linn når det kommer til justering.
Automatikk? Hva er det?
Nåja... jeg har også en slik Systemdek som du, og den er ikke noe lettere å få til å bounce rett for å si det sånn.

Toriamos; blir opphenget for stivt så flytter du resonanser opp i frekvens, eller kanskje rettere sagt tillater gjennombrudd av andre frekvenser (hva vet jeg)og det påvirker friheten i lydbildet og dynamikk, og det reduserer utstrekningen i frekvensytterfløyer.

Setter du opp Linn'en på en jig (eller bøker eller whatever) så er det en smal sak å justere, littegrann øvelse så sitter det.

Men nå må vi vel snart få høre om enda flere såkalte Linn-killere; michell har nevnt en fuglekasse med høyere ambisjoner enn suksess, hvor er dualistene?  ;)

Mvh Vidar P

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
michell har nevnt en fuglekasse med høyere ambisjoner enn suksess
Mvh Vidar P
Forsiktig nå... STD og Linn er så like i oppbygning at om den ene er en fuglekasse skulle en tro den andre også er det. Ikke såå mange måter å bygge fuglekasser på
;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Nåja... jeg har også en slik Systemdek som du, og den er ikke noe lettere å få til å bounce rett for å si det sånn.

Toriamos; blir opphenget for stivt så flytter du resonanser opp i frekvens, eller kanskje rettere sagt tillater gjennombrudd av andre frekvenser (hva vet jeg)og det påvirker friheten i lydbildet og dynamikk, og det reduserer utstrekningen i frekvensytterfløyer.

Setter du opp Linn'en på en jig (eller bøker eller whatever) så er det en smal sak å justere, littegrann øvelse så sitter det.

Men nå må vi vel snart få høre om enda flere såkalte Linn-killere; michell har nevnt en fuglekasse med høyere ambisjoner enn suksess, hvor er dualistene?  ;)

Mvh Vidar P
Har en vegghylle fra Target, som har en helt idiotisk tynn treplate som står på fire spikes (idiotisk fordi spikesene gjennomborer treplata mer der det er høyere vekt på, og da blir ting ute av vater) Men kan fjerne treplata og sette Linnen tilbake og justere så det freser.
OK, nu bounser den fint. I teorien kan jeg justere ned spenningen i alle fjærene likt, for på den måten å øke dybdebounsingen uten at den noe annet påvirkes. Dette er i teorien, og et justeringshelvete ligger selvfølgelig foran meg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har en vegghylle fra Target, som har en helt idiotisk tynn treplate som står på fire spikes (idiotisk fordi spikesene gjennomborer treplata mer der det er høyere vekt på, og da blir ting ute av vater) Men kan fjerne treplata og sette Linnen tilbake og justere så det freser.
OK, nu bounser den fint. I teorien kan jeg justere ned spenningen i alle fjærene likt, for på den måten å øke dybdebounsingen uten at den noe annet  påvirkes. Dette er i teorien, og et justeringshelvete ligger selvfølgelig foran meg.
Bare apropos; kjenner denne hylla, og trematerialet SKAL være tynt og porøst; hele poenget er altså at den skal representere lavmasse underlag. Har også prøvd samme med glasshylle, og det låter nok bedre (imho) med det "idiotiske" treet dersom du bruker hardboard bunnplate ;)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Okey, treplata er ok - spisse spikes er idiotisk. Slet som et dyr da jeg hadde Rega på denne hylla.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Okey, treplata er ok - spisse spikes er idiotisk. Slet som et dyr da jeg hadde Rega på denne hylla.
Skjønner problemet. Det jeg har gjort med denne er å legge på et vater for å så justere spikesene med hylla liggende helt lett oppå. Så har jeg presset på hylla, også i hjørner, for å feste spikes og for å vatre den ut. Dette gjør at spikes'ene sitter godt. Så kommer ikke vekta av platespilleren til å forpurre.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Skjønner problemet. Det jeg har gjort med denne  er å legge på et vater for å så justere spikesene med hylla liggende helt lett oppå. Så har jeg presset på hylla, også i hjørner, for å feste spikes og for å vatre den ut. Dette gjør at spikes'ene sitter godt. Så kommer ikke vekta av platespilleren til å forpurre.

Mvh Vidar P
Ok, bra tips - takk

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.888
Sted
Holmestrand
Har ikke hørt slike diskusjoner siden jeg kranglet med kameraten min om deres Opel Olympia eller vår Mercedes 170S var best. Tror vi var 7 år. Etter hvert fant vi ut at man kunne kjøre til byen med begge. Mulig at det samme prinsippet gjelder for gramofoner. Altså at de kan spille plater.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
...

Mvh Vidar P
Nei, det kan du si, men du må vel innrømme at det er lettere å justere fjærene ovenfra uten å måtte ta av bunnpanna.

Hvordan er 'dek'en ellers sammenlignet med Linn? Har du prøvd med samme arm og pu?

mvh Trond Kjetil

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Har ikke hørt slike diskusjoner siden jeg kranglet med kameraten min om deres Opel Olympia eller vår Mercedes 170S var best. Tror vi var 7 år. Etter hvert fant vi ut at man kunne kjøre til byen med begge. Mulig at det samme prinsippet gjelder for gramofoner. Altså at de kan spille plater.
Skal se du har et poeng der ;D

mvh Trond Kjetil

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Skal se du har et poeng der ;D

mvh Trond Kjetil
Tillater meg å være meget uening. Det er langt flere variabler å være uenig om enn hvorvidt de kan spille plater - det kan jo alle spillere. Også Dual sine....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
1) Nei, det kan du si, men du må vel innrømme at det er lettere å justere fjærene ovenfra uten å måtte ta av bunnpanna.

2) Hvordan er 'dek'en ellers sammenlignet med Linn? Har du prøvd med samme arm og pu?

mvh Trond Kjetil
1) Enig i det, det er mer knotete fra undersida. Men pytt sann..

2) Det blir som en mini-Linn, mye samme lydtype men i mye mindre skala. Kan kanskje sammenliknes med å kjøre en 250-kubikker mc for så å sette seg på og dra til med en varmblodig 1100cc..
Systemdek'en er fin den (vår nåværende heter AudioNote TT1 og har RB300) og for meg mye bedre enn f.eks Rega P3, og den pleide å være en av mine favoritter i billig-klassen (særlig IIXE/900!) men LP12 er en annen klasse helt og holdent. Alt blir til en helt annen skala; men det skulle bare mangle gitt den store prisforskjellen.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Mvh Vidar P
Her er jeg ikke helt med, Vidar. Det som bestemmer hvor stivt opphenget blir, er stivheten av fjærene og vekten de skal bære (subchassi, armboard, arm, pu). Det blir ikke noe stivere eller bløtere av å justere fjærene ned eller opp. Top armboard skal være flush med top plinth. På godt norsk...

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er jeg ikke helt med, Vidar. Det som bestemmer hvor stivt opphenget blir, er stivheten av fjærene og vekten de skal bære (subchassi, armboard, arm, pu). Det blir ikke noe stivere eller bløtere av å justere fjærene ned eller opp. Top armboard skal være flush med top plinth. På godt norsk...

FZ
Øh.. du har jo et poeng. Men strammer man fjærene og dermed løfter subchassiset så minsker du jammen fjæringsveien, du har sett det? Strammer du for mye så klarer ikke subchassiset (med vekta av tallerkenen) å bounce særlig dypt, så her er det åpenbart noe..

Jeg ikke enig i at det skal nødvendigvis være flush; hadde det vært så lett så hadde det ikke vært noen sak ;)
Det viktigste er at opphenget bouncer korrekt med en så lav som mulig spenning i fjærene (men den skal jo ikke bunne for et godt ord).

Skjønt; det fins eksperter på dette laaaangt utover min kunnskap, og det kan være en ide å se på de linkene jeg har gitt om saken tidligere, eller se på internasjonale fora..

Mvh Vidar P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Tillater meg å være meget uening. Det er langt flere variabler å være uenig om enn hvorvidt de kan spille plater - det kan jo alle spillere. Også Dual sine....
Det gjelder jo også biler :D og i enda større grad her hvor jeg bor: snøscootere ;D
Det er mange variabler å diskutere, men de kan alle frakte deg fra et sted til et annet ;D ;D ;D

mvh Trond Kjetil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Øh.. du har jo et poeng. Men strammer man fjærene og dermed løfter subchassiset så minsker du jammen fjæringsveien, du har sett det? Strammer du for mye så klarer ikke subchassiset (med vekta av tallerkenen) å bounce særlig dypt, så her er det åpenbart noe..

Jeg ikke enig i at det skal nødvendigvis være flush; hadde det vært så lett så hadde det ikke vært noen sak  ;)
Det viktigste er at opphenget bouncer korrekt med en så lav som mulig spenning i fjærene (men den skal jo ikke bunne for et godt ord).

Skjønt; det fins eksperter på dette laaaangt utover min kunnskap, og det kan være en ide å se på de linkene jeg har gitt om saken tidligere, eller se på internasjonale fora..

Mvh Vidar P
Nå er det en stund siden jeg justerte fjærene på min LP12, men jeg har ikke lagt merke til at fjærene skulle bli strammere om de var skrudd lenger opp og jeg kan heller ikke skjønne hvilke fysiske lover som skulle tilsi at det skjedde. Som sagt over er det bare vekten av det som belaster fjærene + stivheten av fjærene som avgjør hvor hardt de trykkes sammen. Er det noe annet som påvirker systemet er det noe som ikke skal være der, f.eks. at armkabelen er for stram og holder igjen.

Når fjærene skal justeres begynner man med å justere armbrettet flush med plinthet. Hvis ikke subchassiet bouncher helt vertikalt justeres dette ved å vri fjærene med "grommetene" en og en litt av gangen til de fjærer så rett opp og ned som overhodet mulig. Løs ut fjærene til slutt ved å løfte skiva i bunn av fjærene og deretter slippe dem ned igjen. Da får man ut eventuelle spenninger som har blitt i fjæra når den er blitt vridd på. Alt dette gjøres uten armkabel festet til armen. (Men alt dette vet du sikkert, Vidar)

Dette er ganske greit hvis man har en jig (som jeg har kjøpt fra en Linn-forhandler for 15-20 år siden), litt mer klønete uten, men ikke umulig.

Har man en gammel LP12, mer enn ca. 15 år, ville jeg byttet til nyere fjærer. Disse er mye lettere å justere korrekt (og spilleren låter også bedre).

FZ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
1) Enig i det, det er mer knotete fra undersida. Men pytt sann..

2) Det blir som en mini-Linn, mye samme lydtype men i mye mindre skala. Kan kanskje sammenliknes med å kjøre en 250-kubikker mc for så å sette seg på og dra til med en varmblodig 1100cc..
Systemdek'en er fin den (vår nåværende heter AudioNote TT1 og har RB300) og for meg mye bedre enn f.eks Rega P3, og den pleide å være en av mine favoritter i billig-klassen (særlig IIXE/900!) men LP12 er en annen klasse helt og holdent. Alt blir til en helt annen skala; men det skulle bare mangle gitt den store prisforskjellen.

Mvh Vidar P
Jeg tror jeg må få hørt på en linn, men det bør bli med samme arm og pu skal det bli rett(ferdig). Byr seg muligens en anledning før året er omme :)

Og så er det jo selvfølgelig alle variantene av Sondeken. Det er vel ikke så mange som bruker den i urutgaven med enkel synkronmotor og uten ekstern kraftforsyning.

Lurer litt på hvor mye jeg kan hente ut av 'dek'en ved skifte av motor og strømforsyning. Jeg har ekstern regulator til min, men det er jo bare en frekvensregulator.

Hva omtrentlig ligger en AN TT1 på i pris nå, vet du forresten det?

mvh Trond Kjetil

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Om fjærer

Et systems resonansfrekvens f er gitt av:

f=1/2*sqrt(k/M) hvor k er fjærkonstanten i N/m.

Så om k er linjær som den bør være på en spiller betyr det ingenting fra eller til hvor mye en strammer fjærene ;)

Resonansfrekvensen ligger vel rundt 1Hz på de fleste spillere vil jeg tro.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
JEG har justert ift hvorvidt platetallerkenen er i vater eller ikke. Plinthen var selvfølgelig i vater ved justering. Man kan si at om armbord er kant i kant med plinth så er også tallerkenen i vater, så lenge plinth er det. Hos meg havna armbordet et par millimeter over plinth. Har hørt rykter om at den heller bør være et par millimeter under.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har hørt rykter om at den heller bør være et par millimeter under.
Samme hvor fine likninger som presenteres  ;) så blir det en dypere bounce når man slakker opp, og armbordet ligger etpar mm under... men det er ingen konsensus om at det skal være over, under eller flush; meninger er delte.

Her er en fin guide med nogo attåt;

http://www.sondek-turntable.com/index.htm

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg er glad jeg slipper slike problemer som dere Linn-entusiaster har. Jeg har  to Dualer som ikke krever ingeniøreksamen hos brukeren for å sette opp og spille. Begge to har forresten 45 rpm bare ved å vende på en bryter. Den ene har til og med 78 rpm. -og automatikk som gjør det behagelig og komfortabelt. Lyden vil dere nok ikke vite mere om...men det er utrolig hva man kan få for en tusenlapp på e-bay eller for en hundrelapp på loppemarked om man har flaks.

Det virker som om Dual-spillerene er mere ferdigutviklet som produkter enn Linns platespillere.

;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg er glad jeg slipper slike problemer som dere Linn-entusiaster har. Jeg har  to Dualer som ikke krever ingeniøreksamen hos brukeren for å sette opp og spille. Begge to har forresten 45 rpm bare ved å vende på en bryter. Den ene har til og med 78 rpm. -og automatikk som gjør det behagelig og komfortabelt. Lyden vil dere nok ikke vite mere om...men det er utrolig hva man kan få for en tusenlapp på e-bay eller for en hundrelapp på loppemarked om man har flaks.Det virker som om Dual-spillerene er mere ferdigutviklet som produkter enn Linns platespillere.

;)
For noe tull! Skjerp deg Karl! Dette er uhørt! Jeg eh...Dual du liksom... bah. .. tøv og tant og fjas!

Ja, nu har jeg da justert og finjustert min Linn til fingerspissenen. Desverre er resultatet at den nå står og skjelver som en fiskepudding. Armbordet ser ut til å være montert av en blind førerhund. I tillegg nekter Target-hylla å samarbeide og lar seg bare justere på to av sine spikes... Ha ha ha ha - for et helvete!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Egentlig burde man jo ikke svare denne karen i vinyltråder; her er snakk om diskusjon omkring fjærjustering av Linn, så kommer det søppel, støy og tullprat om Dual...? Fra en som ikke aner opp ned på en Linn...

Forresten samme kar som skylder meg en forklaring på hvorfor han vil jage meg fra forumet..

Makan. :D

Mvh Vidar P

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Kode:
Det virker som om Dual-spillerene er mere ferdigutviklet som produkter enn Linns platespillere
Finnes det noen tråder på Sentralen hvor Dual ikke er nevnt?

Karl, ikke "Dualiser" Hifisentralen totalt da! :)

Leif the second

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg vet ikke om denne er nevnt: The Vinyl Engine : Linn: Velg LP 12 Set Up Guide [58 pages - revised Jan 1998]

Jeg lar gutta i Vibes gate sjekke, justere og skifte olje.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg vet ikke om denne er nevnt: The Vinyl Engine : Linn: Velg LP 12 Set Up Guide [58 pages - revised Jan 1998]

Jeg lar gutta i Vibes gate sjekke, justere og skifte olje.
Har ikke Vibegate i Trønderhovedstaden. Har selvfølgelig lest alle manualer som eksisterer for Linn. Platespilleren oppfører seg som et vilt dyr.
Pent brukt LP12 byttes i Dual 505!

A

Affa

Gjest
Dessuten er neppe stivheten til disse fjærene konstant heller. Den varierer nok med lengden og forspenningen. Fjærer som siger med tiden er ikke bra saker.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dessuten er neppe stivheten til disse fjærene konstant heller. Den varierer nok med lengden og forspenningen. Fjærer som siger med tiden er ikke bra saker.
Det er et godt poeng. Gamle slitte fjærer må byttes, dersom de ikke er gode vil man aldri få den bounce og dermed den ytelse man potensielt kan oppnå.

Mvh Vidar P

Topp Bunn