Justering av arm og pick up

L

lasse5214

Gjest
Jeg har kjøpt meg platespiller og en ny pick up. Spørsmålet er justering ? Sporene i head shellet er avlange. Er det samme hvor i shellet jeg monterer pick upen ? så sant jeg setter skruene paralellt med hverandre ? Hvor kan jeg eventuellt få tak i en sjablong eller slikt for å justere pick upen riktig. Hva tar mest skade av feilinnstilling ? Plata eller stiften ? Er det stor hørbar forskjell ved fei og til slutt hvor følsomt er dette ?
Setter stor pris på tips om dette. Helst på norsk. Lange tunge tekniske utredninger på fagspråket hjelper meg lite :)

N

nb

Gjest
Alt avhenger av alt så lenge det er en platespiller.

Du trenger en protractor, som er en mal for å stille inn pickupen. I tillegg er en nålvekt kjekt å ha for å sjekke stifttrykket. Hva som tar mest skade ved feilinstilling vet jeg ikke, men jeg vil i alle fall være mest bekymret om pickupen ble skadet...

I prinsippet er det kun to punkter på platen hvor nålen står i riktig vinkel i forhold til platene så lenge du har en radialarm (dette er grunnen til at tangentialarmer er stas, de står alltid i riktig posisjon). Målet med innstilling med protraktor er å minimere den kumulative feilen.

en prtractor får du sikkert på en butikk som selger platespillere, ellers kan du google på protractor, så finner du sikkert en du kan printe ut, men det er nok ikke så lett å få det nøyaktig med en du har pritet selv.

L

lasse5214

Gjest
Takk for svaret nb. Er det flere som har tips om grov innstilling av pick up tas dette i mot med takk :)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
360
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Ortofon protraktoren er helt fin. (Tror den bruer Bearwald justeringen). Stifttrykkvekt også fra Ortofon er helt ok.De har dette hos Mono. Utenom Oslo er også dette å få kjøpt hos Hifiklubben. Koster bare noen få kroner.

For mye informasjon rundt platespillere og justering er www.vinylengine.com et fint sted å starte. Her finnes det også diy-protraktorer (er rimelig nøyaktig)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
hei lasse5214

Hvis du er helt nybegynner på vinyl,så anbefaler jeg deg å lese disse artiklene:
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

http://www.highend-sound.com/tips_tricks/type.asp?iType=1

Her er en om tonearmsjustering:
http://www.theanalogdept.com/tonearm_alignment.htm

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke en original protraktor, hvis slikt finnes til din arm. Hvis ikke så har jeg en ganske fin du kan få på mail hvis du sender meg din mailadr.
PS: si gjerne hvilken platespiller/ arm og pickup du har så er det lettere å komme med konstruktive tips.
Mvh Jan I

L

lasse5214

Gjest
Takk til dere :) Jeg har sendt deg en mail Jan_I
Har en Revolver platespiller med Linn Basic lvx arm og en rimelig Ortofon pu. Men jeg har bestilt en Linn Akito arm. Som etter sigende skulle være bedre en Basic

L

lasse5214

Gjest
Mulig jeg er litt treig men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke denne protractoren til Linn som jeg fant på nettet. Vinylengine.com. Har klippt ut til senterhullet men da havner de strekene man skal justere pick upen etter midt på tonearmen. Må få noen til å vise meg dette. Finnes det kanskje noen bilder hvordan jeg legger protractoren ? Nå har jeg ganske mye mere lyd fra venstre kanal en fra høyre. HJELP :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
1) Fest pu'en svakt i armen
2) Sett nåla midt i det avmerkede punktet på malen.
3) Vri på pu'en til sideveggene er paralelle med linjenettet på malen.
4) Juster høyden på arma i bakkant slik at arma står omlag paralellt med plata.

Bruk litt små grå og litt tid for å skjønne dette; om ikke du klarer det så ta den med til forhandleren. Ikke driv å spill på en arm/pu som er helt ute av justering; det låter dårlig og du ødelegger både plater og pu.

Mvh Vidar P

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Bare husk at protraktoren ikke skal stå inn mot armbasen (festet) men nesten vinkelrett ut fra senter (i forhold til arm.
Hvis pickupen står beint i armen så skal nåla treffe både punkt A og B når du fører armen inn mot senter.
(det kan hende du må justere litt fram/tilbake på protraktoren første gangen du forsøker. Men når fininnstillinga skal utføres så skal denne være helt i ro.)
Se litt på den protraktoren jeg sendte deg,den er litt lettere å skjønne. (synes også denne er fin for å få pickupen helt bein)
PS: Du har vel skrevet original protraktoren ut i rett størrelse.
PPS: Den protraktoren er også en tonearmsmal. (for å få rett monteringsavstand på armen)
Mvh Jan I

L

lasse5214

Gjest
Genialt karer :) Jeg har siktet direkte på armbasen. Derfor ble dette helt feil. Litt ute av vinkel var den men ikke veldig. Går ut i fra at det skal lite til. Den rilla er ikke mye bred.

Hjertelig takk

Lasse

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
34
Henger meg litt på her. Det virker som noe av det samme som blir spurt om i første innlegget tror jeg.

På min manual, står det at nåla skal være på linje vertikalt med spissen på shellet.
Se figuren under. OM 20 er som en smal lang spiss. Men stemmer det at nåla og spissen på shellet alltid skal være i linje vertikalt, samme hvilken pickup?

linje2.jpg

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.374
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Du mener horisontalt, eller (gitt det som er skrevet)? Om så: ja, det stemmer. Forsåvidt må den jo være i linje både den ene og andre veien; uten det ene får du ikke det andre.

Ellers har Ortofon en grei serie How-tos på YouTube.

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
34
Du mener horisontalt, eller (gitt det som er skrevet)? Om så: ja, det stemmer. Forsåvidt må den jo være i linje både den ene og andre veien; uten det ene får du ikke det andre.

Ellers har Ortofon en grei serie How-tos på YouTube.

Nei, jeg mente vertikalt her. Hvis jeg ikke misforstår det som er skrevet på det bildet, og tegningen ( fig 13) der jeg har merket det jeg mener med rødt. Det ser ut som de mener at tippen på shellet og nåla skal stikke like langt fram, sånn at det blir en rett vertikal linje mellom dem, opp og ned altså.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.374
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skjønner. Da tenker jeg at ingen slik regel finnes eller er logisk, med mindre vi snakker om en fastlåst arm uten justeringsmuligheter som kun skal benyttes med 1 "lovbestemt" geometri.

I en normal situasjon der armen kan justeres og du ikke blir arrestert for å f.eks bruke Stevenson i stedet for Baerwaldt så ikke nål og cantilever befinne seg hverken her eller der.

Ellers er overhang (hvor langt frem pickupen/nålen stikker, for å si det enkelt) det aller minst viktige parameteret. Om nålen overskyter geometrien med en millimeter eller tre er det meget mulig at du ikke vil høre noen som helst forskjell på det og en helt nøyaktig innstilling, avhengig av totalytelsen til hele systemet.

IMO og alt det der. Monter pickupen slik den kan monteres og spill - høres det bra ut så er det bra.

Topp Bunn