JungSon Capio, erfaringer?

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hvorfor finnes det ingen tester og omtaler av denne forsterkeren på www? Den eneste informasjonen jeg finner er typisk som dette: http://www.jungson.dk/capio.htm

Har funnet noen små drypp av info på avforum, men ikke noe konkret som viser at den er noe tess.

Jeg mener da å huske at denne har vært på markedet i opptil flere år(?). Kunne godt tenke meg en sånn hvis den låter bra, men blir litt skeptisk når det ikke har blitt publisert noen tester. Noen her inne som har erfaringer med den? Er den, som mange andre kinesiske merker og modeller, befengt med helt grunnleggende feil? Tenker da på slike ting som volumjustering med alt for dårlig oppløsning, dioder med blendende sterkt lys, fancy fjernkontroller med dårlig ergonomi o.l. Mine erfaringer og inntrykk er at det er mange bra kinesiske hifi-produkter der ute med god lyd og design, men de går ofte i baret på de helt grunnleggende tingene. Kan Jungson Capio være et unntak?

tf105b

Medlem
Ble medlem
05.01.2011
Antall liker
1
Capio har inte blivit testad men DA200IA ( föregångaren till Capio) är testad här:
http://www.bildochljud.se/?cat=50611&testid=2018
Capio är en förbättrad version av DA200IA.
Jag har haft möjlighet att lyssna på Capio en längre period och i jämförelse med t.ex Bladelius Thor MK2 låter den naturligare med en större ljudbild.
Om jag skulle sammanfatta Capio skulle jag säga så här:
+Mycket kraft och finess
+Kanon dynamik
+Detaljerad utan att den låter påfrestande
+Bra kvalitetskänsla

-Heter inte Hegel, Bladelius, Primare... = lägre andrahandsvärde
-Var försiktig med direktimporterade grejer-man får inte hjälp om någonting går snett

Lycka till!

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
tf105b skrev:
Capio har inte blivit testad men DA200IA ( föregångaren till Capio) är testad här:
http://www.bildochljud.se/?cat=50611&testid=2018
Capio är en förbättrad version av DA200IA.
Jag har haft möjlighet att lyssna på Capio en längre period och i jämförelse med t.ex Bladelius Thor MK2 låter den naturligare med en större ljudbild.
Om jag skulle sammanfatta Capio skulle jag säga så här:
+Mycket kraft och finess
+Kanon dynamik
+Detaljerad utan att den låter påfrestande
+Bra kvalitetskänsla

-Heter inte Hegel, Bladelius, Primare... = lägre andrahandsvärde
-Var försiktig med direktimporterade grejer-man får inte hjälp om någonting går snett

Lycka till!
Har selv hatt dette klasse A settet med pre og monoblokker.Knall produkt med en utrolig byggekvalitet,ennå et østen produkt som viser at vi ikke er noe "flinkere" her i vesten ;)

Guybrush

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2010
Antall liker
41
Torget vurderinger
6
Da jeg bytta ifra Harmon/Kardon HK980 til Jungson Capi ble det en helt ny verden!!
Mye større lydbilde, fantastis dynamikk og masse detaljer.
Har jo kun H/K og en Rega Elex som samenligningsgunnlag men er fantastisk fornøyd g ;D ;D
Mine Dynaudio Excite X12 ble noen helt nye høyttalere :D
Trur jeg må bruke en god del mere penger for å få noe som er bedre en min Jungson Capio.

Mvh
Guybrush

PS. Jungson venner, post gjerne i vennetråden jeg har laget ;)

tf105b

Medlem
Ble medlem
05.01.2011
Antall liker
1
Kombinationen Primo/Duro är enu bättre ;) Klass A är klass A

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Takker for gode svar! Frister ikke noe mindre etter dette.

tf105b skrev:
Ja det stemmer sikkert, men kl. A er kl. A på godt og vondt. Jeg har en Shanling 2x50W kl. A, den kaller jeg bare for vinterforsterker. 600W på tomgang er ikke særlig lurt å pøse ut i stua midt på sommeren. Mitt neste kjøp blir nok AB eller D.

tf105b

Medlem
Ble medlem
05.01.2011
Antall liker
1
kablang skrev:

tf105b skrev:
Ja det stemmer sikkert, men kl. A er kl. A på godt og vondt. Jeg har en Shanling 2x50W kl. A, den kaller jeg bare for vinterforsterker. 600W på tomgang er ikke særlig lurt å pøse ut i stua midt på sommeren. Mitt neste kjøp blir nok AB eller D.
Då är Capio ett fantastiskt alternativ!

Guybrush

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2010
Antall liker
41
Torget vurderinger
6
kablang skrev:

tf105b skrev:
Min Capio utvikler endel varme men jeg har ikke noe klasse A sammenligningsgrunnlag.
Hvis du har spørsmål rundt forsterkeren anbefaler jeg å kontakte Big Dipper i Oslo, utmerket service der ;D

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Guybrush skrev:
kablang skrev:

tf105b skrev:
Min Capio utvikler endel varme men jeg har ikke noe klasse A sammenligningsgrunnlag.
Hvis du har spørsmål rundt forsterkeren anbefaler jeg å kontakte Big Dipper i Oslo, utmerket service der ;D
Takk for tips :)

Klasse A blir mer som en liten panelovn, så varm blir vel neppe Capio'en(?)

Guybrush

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2010
Antall liker
41
Torget vurderinger
6
kablang skrev:
Guybrush skrev:
kablang skrev:

tf105b skrev:
Takk for tips :)

Klasse A blir mer som en liten panelovn, så varm blir vel neppe Capio'en(?)
Nei så ille blir den ikke :p

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hvordan kobler man enkelt subwoofer til denne? Ser at den har pre-out, men der står det i "jumpere" over til pre-in. Kan man bare splitte pre-out?

Forøvrig så ser også Shanling A2.1 og A3.1 veldig aktuelle ut. Liker det enkle designet uten display, og med volumhjul.

Kan dere si noe hvordan volumkontrollen på Capio fungerer? Er det enkelt å finjustere både med fjernkontrollen og knappene på forsterkeren? Hva med displayet, er det plagsomt mye lys?

tf105b

Medlem
Ble medlem
05.01.2011
Antall liker
1
Hej,
Tycker inte att displayen lyser påfrestande. Den går att stänga av med en enkel knapptryckning så det ska inte vara några problem där. Är lite osäker när det gäller subwoofer. Jag skulle rekommendera att kontakta Erik på Duet Audio ( erik@duet.no ) - han har varit inblandad i konstruktion av Capio och är den främste expert i Skandinavien när det gäller JungSon grejer.
/dB

Guybrush

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2010
Antall liker
41
Torget vurderinger
6
Hei kablang!

Synes ikke displayet lyser plagsomt mye og det kan som tf105b sier også skrus av.
Morro att du skulle spørre om det med sub :D
Jeg har i dag vært hos Big Dipper (der Erik ifra Duet jobber nå :D) og kjøpt to slike:
http://cgi.ebay.co.uk/AudioQuest-Fl...uting_CablesConnectors_RL&hash=item483ec02d13
http://www.amazon.com/gp/product/B0..._m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=0VZ0RA45QT8K4XRGTFQK
Så har jeg tatt ut stereo signal til en sub jeg akkurat har fått i hus. Jobber nå med å stille den inn.
Førsteinntrykket etter å ha tatt i bruk splittene istedenfor jumperne er att det helt klart har løftet kvalitetet på lyden.
Mere detaljer og bedre dynamikk er det jeg tror jeg hører så langt ;D

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Takker for nyttige svar om display, sub mm.

Noen som vil uttale seg om volumstyringa? Er den lett og rask å finstille?

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
kablang skrev:

tf105b skrev:
Bruker den virkelig 600 W på tomgang? Har du målt den? Cayin 265 bruker ca 200 w og jungson JA- 88D ca 180. Cayin er på 40w KL A og Jungson 80 W kl A. Bare lurer på hvorfor det er så store forskjeller på tomgangsstrømmen på de forskjellige forsterkerne. Vurderer å kjøpe ett eller annet i kl A til mine spedor:)

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hornet skrev:
kablang skrev:

tf105b skrev:
Bruker den virkelig 600 W på tomgang? Har du målt den? Cayin 265 bruker ca 200 w og jungson JA- 88D ca 180. Cayin er på 40w KL A og Jungson 80 W kl A. Bare lurer på hvorfor det er så store forskjeller på tomgangsstrømmen på de forskjellige forsterkerne. Vurderer å kjøpe ett eller annet i kl A til mine spedor:)
Nei det veit jeg ærlig talt ikke, har ikke målt. Men det føles som flere hundre watt. Det oppgis bare at den bruker <610W...
Skal du ha en heftig kl. A så virker jo JungSon Duro interessant, eventuelt sjekk C.E.C. AMP 6300, http://www.cec-web.co.jp/pdf/AMP6300-E.pdf

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
Sendte en mail til Duet Audio for noen uker siden ang Jungson produkter. Ser de kun har denne ene serien med forsterkere Duro/Kapio. Kunne tenke meg JUNGSON JA-88D i sort som de har i USA http://www.grantfidelity.com/site/Jungson_JA88D-09_integrated_amplifier. De svarte ikke på forespørselen min på Duett audio ang JungSon. Sende en mail til Grantfidelity i USA, men de kan ikke sende produktene til Norge siden Duet er importør. Mener Duet hadde mange flere JungSon produkter tidligere. Enkelt skal det ikke være ;D. Skulle ønske de svarte potensielle kunder på mail. De virker litt useriøse på grunn av dette. Arrester meg om jeg tar feil. :)

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hornet skrev:
Sendte en mail til Duet Audio for noen uker siden ang Jungson produkter. Ser de kun har denne ene serien med forsterkere Duro/Kapio. Kunne tenke meg JUNGSON JA-88D i sort som de har i USA http://www.grantfidelity.com/site/Jungson_JA88D-09_integrated_amplifier. De svarte ikke på forespørselen min på Duett audio ang JungSon. Sende en mail til Grantfidelity i USA, men de kan ikke sende produktene til Norge siden Duet er importør. Mener Duet hadde mange flere JungSon produkter tidligere. Enkelt skal det ikke være ;D. Skulle ønske de svarte potensielle kunder på mail. De virker litt useriøse på grunn av dette. Arrester meg om jeg tar feil. :)
Jeg kjenner ikke Duet, men svar på vanlige henvendelser må man jo kunne forvente, det bør ikke ta ukesvis. Hvis de ikke har det du vil ha og heller ikke svarer, så er det vel bare å importere sjøl? Ta en kikk på f.eks. hiendking.com.

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
Tusen takk for linken. Her var det mye ineressant. Har du handlet her selv? Har hørt litt forskjellig om disse kina butikkene. Men kvier meg ikke på å importere om butikkene er ok :)

tf105b

Medlem
Ble medlem
05.01.2011
Antall liker
1
1. Låter inte som Erik att inte svara. E mail kanske har hamnat i någon "spam filter". Testa och ring eller skicka ett meddelande här på hifisentralen.
2. Rekommenderar ej direktimport. Kortsiktiga besparingar brukar vara dyra på sikt (kostnader om någonting går snett, ingen support, service, andrahandsvärde).
/dB

Guybrush

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2010
Antall liker
41
Torget vurderinger
6

tf105b

Medlem
Ble medlem
05.01.2011
Antall liker
1
JungSon har en anorlonda variant på volymkontroll :
JungSon JA88D/CA208IA
"There is little to report here except that there is an audible "click" emitted from the amplifier (not through the speakers) as the volume is raised or lowered. While I found it a bit disconcerting at first, I quickly got used to it. I have been advised that the volume control is actually a digital step volume control manufactured by Jeff Rowland, a far more expensive attenuator than is normally found in amplifiers at this price point."
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0809/jungson_ja88d.htm

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
tf105b skrev:
1. Låter inte som Erik att inte svara. E mail kanske har hamnat i någon "spam filter". Testa och ring eller skicka ett meddelande här på hifisentralen.
2. Rekommenderar ej direktimport. Kortsiktiga besparingar brukar vara dyra på sikt (kostnader om någonting går snett, ingen support, service, andrahandsvärde).
/dB
Delvis enig. Ikke anbefalt å ta sjansen på egenimport hvis du ikke har råd til å tape pengene. Det går som oftest bra, men risikoen vil jo alltid være der. Men det er ikke riktig at man generelt ikke får hjelp av kinesiske forhandlere hvis ting går galt. Jeg har erfart god hjelp, fraktfri opphenting+retur og fått erstatningsprodukt, kabler på kjøpet osv.God og dårlig service finner man overalt. Men det er klart det er mer behagelig å handle over disk her hjemme.

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Takker for svar ang. volumstyring. Da virker det som Capio er fri for grunnleggende feil.

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hornet skrev:
Tusen takk for linken. Her var det mye ineressant. Har du handlet her selv? Har hørt litt forskjellig om disse kina butikkene. Men kvier meg ikke på å importere om butikkene er ok :)
Nei jeg har foreløpig ikke handla fra dem. Har god erfaring med endel andre, men ikke JungSon. Sikkert lurt å sjekke nærmere med Duet først, som tf105b anbefaler. Kan jo være muligheter for et godt tilbud, det skader jo ikke å prøve.

TheRookie77

Fersking
Ble medlem
22.01.2024
Antall liker
0
Sted
Barkåker, Tønsberg
Hei!

Fikk tak i en Jungson Capio til 3300,- og angrer ikke. Problemet er at jeg fikk med en Jungson remote(til cd spiller tror jeg) som jeg kun kan velge lydkilde eller justere volum på. Prøver å få tak i en fjernkontroll som jeg også kan få slått den av/på med(standby mode heter det vel). Har noen av dere dere noe tips?

Topp Bunn