Alt til hus og bolig JULETRE

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Flere og flere kjøper plastjuletre. Her i huset går det i edelgran med god lukt og lite dryssing. Hvem kjøper ekte og hvem kjøper "fake" ?

Treet fra i fjor :

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Finnes det kunstig lukt som lukter bedre enn ekte, å toppe plasttreet med også tro?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Flere og flere har sluttet med juletre...jeg er en av dem :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tror jeg satser på wunderbaum i år. Da får man både tre og lukt og lite dryssing. Og så får folk seg en god latter i tillegg.

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
Fake juletre hos oss, mest fordi hun jeg bor med liker å sette opp juletreet veldig tidlig i desember til min store frustrasjon.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Ah, så å droppe juletre er den nye "trenden". Godt jeg ikke er så trendy da :). Ei heller noen spesielt stor tradisjonsbærer, men juletretradisjonen har overlevd hos oss. Og da snakker vi organisk juletre, gjerne hanket inn i panikk ca kvart på julekvelden. Alternativet ville vært å tegne noe pent.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.193
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Her går det i påkostet kinaplastikk og gjenbruk, granbarsprayduft på boks.
Mange år siden jeg nektet å kjøre rundtomkring rett før jul for å finne det ideelle treet til overpris og attpåtil importert fra Danmark eller Polen.
Nå kan vi sette det opp når vi vil, drysser ikke, jevne og pene grener, slipper vanning og ikke noe tre som ligger ute og slenger rundt veggene helt frem til sommeren.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Eg gjer alt eg kan for å bekjempe sitkagrana.
Sitkagrana er jo ideell som juletre! Og forøvrig en grei måte å redusere utbredelsen av den også.:cool:

Sitka er jo så vanvittig tett og fin, men et ordentlig "sponhælvete" å pynte.:p

Men selv om jeg har et par hundre mål med sitka så bruker vi gjennbruksplast her i huset. Et svinedyrt tre, kostet vel 7000,- for 5-6 år siden. Skal man følge "sjømannsbrudanalogien" så er dette den datastyrte som både sukker, stønner og får livaktig orgasme!;) Den er så bra utført at man må inn på avstand på mellom 1 - 0,5 meter før man ser at den er "fake". Og slett ikke alle som ser at det er juks før de blir fortalt det. Det er samme sak med julesterner ( planten ) hos oss også, kun juks der også.

Odelsgutten ble plaget med allergi og alvorlige pusteproblemer i juletiden, og da spesiellt julestjerne men også grantrær er ganske greit rubrisert som "allergi-framprovoserende" fant vi det som en trist nødvendighet å kaste ut grantreet.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Lykke til med sitkagran som juletre, hirr hirr. Skal snakke med deg femte juledag (fnis);D

Nei her går det i juletre for kjennere: Enstammet bergfuru. Tett og med store fine 'dusker'. Helt ulikt alt annet. Høster rosende omtale hvert år.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Svingte innom Plantasjen på vei fra jobb i dag. 2,20 meter med edelgran...kr 599,- Nydelig busk, og nå skal det snart pyntes. Har en sånn moderne fot med pedal på. Treet står alltid...nesten bent. Problemet er at stammen på edelgranen er så inn i hel... tykk, at den ikke går ned i foten. Må alltid spikke av litt for å få plass.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Lykke til med sitkagran som juletre, hirr hirr. Skal snakke med deg femte juledag (fnis);D

Nei her går det i juletre for kjennere: Enstammet bergfuru. Tett og med store fine 'dusker'. Helt ulikt alt annet. Høster rosende omtale hvert år.
Du tror den drysser?? ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408

Du tror den drysser?? ;)
Neida, jeg lover på tro og ære at den ikke drysser femte juledag..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
De gangene vi har benyttet "egenprodusert" sitkagran har den ikke drysset en eneste barnål før den røyk ut av huset gjennom pipa! Ikke en!

Men det må vel innrømmes at mens det meste av danskprodusert Edelgran og Nordmanngran er hugget ( saget ) i august/september så ble min sitka kuttet en gang etter 20 desember!

De siste årene har vi bodd i Finnmark så det har ikke vært praktisk mulig å bruke trær fra egen skog.

Topp Bunn