Julekvelden kom tidlig i år.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Viktig å være godt påkledd i vinterkulden ;D

Måtte huke tak i naboen for å få sakene i hus. Gode naboer er kjekt å ha.
 

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har spillt i hele dag :) Vanskelig å "rive" seg løs, men nå bare må jeg ned og hjelpe konemor med tacoen.

God helg gutter !!!
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Gratulerer, dette ser virkelig flott ut. Hører gjerne mer om lyden og ser også flere bilder.
 
J

Jazzy

Gjest
Flotte HT. Fortell litt om hva du byttet ifra. Hva liker du ved de nye HT i forhold til de gml. osv.
Litt mer kjøtt på beina "so too speak".

/Trond
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer T. :)

Nydelige høytalere som jeg aldri har hørt.
(jeg blir i Spjelkavik en del av romjula.... ;) )
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lekre greier, musicman. Gratulerer! Slutter meg til Fosses oppfordring om flere bilder.

Hadde ikke du Mirage-bipoler tidligere?
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Heisann...
Nydelege desse...
Trur eg må ta mej enj tur over fjorden frå Søndre Luten og til bya over nyttår
for å sjå og sjølvsagt høyre på dei..

STEIKJE FINE HØGTALARA D DER ;D ;D ;D

mvh :)
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Gratulerer musicman.
Dette så utrolig lekkert ut, kremkomponenter og helt i min gate hvor det er "less is more" som gjelder.
Ser frem til lytteintrykk.

Mvh
RBN
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.666
Antall liker
32.671
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Disse var da utrolig lekkre. Treverk og finish i øverste liga.
Men har jeg hørt dem...nei.
Men ser ut til at det kan være et stort potensiale i disse ;D
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Gratulerer T.

Hyggelig at du fikk de til å spille skikkelig. Noe spesielt å se sine tidligere komponenter på nettet ( sendte også noen amper til Arild som Hagto tok bilde av )!

Kos deg..............
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Tusen takk alle sammen :)

Det er riktig at jeg hadde (og har Mirage M3-si ), samme som artsfrende Lagga har.

Nå har jeg jo stort sett vært fornøyd, Miragene har fulgt meg i 12 år,men etterhvert ble den fyldige bassen på Miragen etterhvert ett irritasjonsmoment.Mest sannsynlig er rommet mitt for lite til disse kjemper(25 kvm) Mulig jeg har forandret mine preferanser etter som åra har gått+ erfaringsgrunnlaget har økt med åra.

Ved en tilfeldighet ble jeg tipset om mine nye Silverline lafolia II. Disse befant seg i nærheten av mitt hjemsted og etter å ha fått lyttet på mine "test" cdèr med kjent musikk ble jeg fullstendig bergtatt. Jeg har etterhvert hørt mye forskjellig og det finnes mye utrolig bra der ute.

Silverline sine høytt er konstruert for å kunne drives med alt fra noen få rørwatt og opp til 1000w ifølge produsenten. Mine er oppgitt til 92 db. Jeg tror det er det eneste par som finnes i landet. Som bildene viser kjører jeg med monoblokkene Jc-1.

Litt i tidligste laget å komme med lytteinntrykk føler jeg. Forskjellen mellom Mirage og La folia II er mest markant i bassområdet.Med Lafolia kan jeg spille "grisehøyt" før rommet og ørene går i metning. Grunnen er vel at frekvensgangen er tilnærmet snorrett (correct me if i am wrong). Ikke antydning til svampete bass her nå.De er veldig rike på klang, men det er også Mirage. Mellomtonen er fyldig, faktisk uvant fyldig for meg, men jeg liker det så da så :)

I forbinelse med dette høyttalerbyttet har jeg fått meg en skikkelig aha opplevelse når det gjelder kabler. I går, etter å ha "basket" høytt opp trappa til 2 etg og koblet de opp med mine 4x6 kvmm Solidcore biwire kabler fikk jeg sjokk. :eek: Fullstendig nedtur :-[ kjente ikke igjen høytt fra tidligere på dagen hos forrige eier. Lyden var lukket og ullen. Måtte gå over alle koblinger, var sikker på at her er noe feilkoblet. Neida alt var som det skulle. Hva fan gjør jeg nå tenkte jeg lettere fortvilet. Jeg visste jo at høytt spiller godt, men visse tanker kom sigende. Kanskje mine Transistorblokker var en dårlig match tenkte jeg, men fikk ikke helt til å tro på det heller. Her var det bare å ringe den hyggelige forrige eier for og få trøst og oppmuntring. Denne karen har en enorm erfaring med kostbart utstyr og han har åpnet øynene mine for hvor viktig de små detaljer er når en kommer opp i en viss klasse.

Avtale om lån av hans egne biwire kabler ble gjort, og jeg hentet disse tidligere i dag. Kona mi skulle selvfølgelig på bytur i samme slengen. Den lengste byturen jeg har hatt. Ville jo hjem fort som f,,og teste ut kablene.
Vel hjemme og med inntatt lytteposisjon var jeg MEGET spent for å si det mildt. Da de første tonene trillet ut av høytt datt skuldrene mine ned på plass, puhhh,,,, høytt spillte som jeg husket de da avgjørelsen om kjøp ble tatt.

At ett sett kabler skal ha så mye å si hadde jeg aldri trodd, jeg trenger ikke noen forklaring på hvorfor. Det jeg hørte holder for meg.Det at kabler påvirker lyden i disse høytt så mye kan kanskje vere 1 ordens delefilter og elementenes beskaffenhet? Kansje noen med kunnskap kan bidra her?

Vel vel, det blir en fin Julehøytid for meg i år og de som måtte befinne seg på sunnmøre må bare sende meg en pm med tanke på ett besøk. Bare hyggelig med likesinnede som en kan utveksle erfaringer med.

mvh
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
musicman skrev:
Tusen takk alle sammen :)

Det er riktig at jeg hadde (og har Mirage M3-si ), samme som artsfrende Lagga har.

Nå har jeg jo stort sett vært fornøyd, Miragene har fulgt meg i 12 år,men etterhvert ble den fyldige bassen på Miragen etterhvert ett irritasjonsmoment.Mest sannsynlig er rommet mitt for lite til disse kjemper(25 kvm) Mulig jeg har forandret mine preferanser etter som åra har gått+ erfaringsgrunnlaget har økt med åra.

Ved en tilfeldighet ble jeg tipset om mine nye Silverline lafolia II. Disse befant seg i nærheten av mitt hjemsted og etter å ha fått lyttet på mine "test" cdèr med kjent musikk ble jeg fullstendig bergtatt. Jeg har etterhvert hørt mye forskjellig og det finnes mye utrolig bra der ute.

Silverline sine høytt er konstruert for å kunne drives med alt fra noen få rørwatt og opp til 1000w ifølge produsenten. Mine er oppgitt til 92 db. Jeg tror det er det eneste par som finnes i landet. Som bildene viser kjører jeg med monoblokkene Jc-1.

Litt i tidligste laget å komme med lytteinntrykk føler jeg. Forskjellen mellom Mirage og La folia II er mest markant i bassområdet.Med Lafolia kan jeg spille "grisehøyt" før rommet og ørene går i metning. Grunnen er vel at frekvensgangen er tilnærmet snorrett (correct me if i am wrong). Ikke antydning til svampete bass her nå.De er veldig rike på klang, men det er også Mirage. Mellomtonen er fyldig, faktisk uvant fyldig for meg, men jeg liker det så da så :)

I forbinelse med dette høyttalerbyttet har jeg fått meg en skikkelig aha opplevelse når det gjelder kabler. I går, etter å ha "basket" høytt opp trappa til 2 etg og koblet de opp med mine 4x6 kvmm Solidcore biwire kabler fikk jeg sjokk. :eek: Fullstendig nedtur :-[ kjente ikke igjen høytt fra tidligere på dagen hos forrige eier. Lyden var lukket og ullen. Måtte gå over alle koblinger, var sikker på at her er noe feilkoblet. Neida alt var som det skulle. Hva fan gjør jeg nå tenkte jeg lettere fortvilet. Jeg visste jo at høytt spiller godt, men visse tanker kom sigende. Kanskje mine Transistorblokker var en dårlig match tenkte jeg, men fikk ikke helt til å tro på det heller. Her var det bare å ringe den hyggelige forrige eier for og få trøst og oppmuntring. Denne karen har en enorm erfaring med kostbart utstyr og han har åpnet øynene mine for hvor viktig de små detaljer er når en kommer opp i en viss klasse.

Avtale om lån av hans egne biwire kabler ble gjort, og jeg hentet disse tidligere i dag. Kona mi skulle selvfølgelig på bytur i samme slengen. Den lengste byturen jeg har hatt. Ville jo hjem fort som f,,og teste ut kablene.
Vel hjemme og med inntatt lytteposisjon var jeg MEGET spent for å si det mildt. Da de første tonene trillet ut av høytt datt skuldrene mine ned på plass, puhhh,,,, høytt spillte som jeg husket de da avgjørelsen om kjøp ble tatt.

At ett sett kabler skal ha så mye å si hadde jeg aldri trodd, jeg trenger ikke noen forklaring på hvorfor. Det jeg hørte holder for meg.Det at kabler påvirker lyden i disse høytt så mye kan kanskje vere 1 ordens delefilter og elementenes beskaffenhet? Kansje noen med kunnskap kan bidra her?

Vel vel, det blir en fin Julehøytid for meg i år og de som måtte befinne seg på sunnmøre må bare sende meg en pm med tanke på ett besøk. Bare hyggelig med likesinnede som en kan utveksle erfaringer med.

mvh
Heisann..
Ser at du har "oppdaget" "Kåre" du også.... ;D

Kjem gjerne ein tur til deg på nyttåret..
Skal til "Nemomann" med et fullt sett med Oblivion Energetic kabler over nyttår..
Kan jo besøke deg også- med el uten kabler :D ;)...
Viser til tekst nedenfor....
Det er berre å ta kontaktpå PM Musicman :) :)

Mvh
FreddB :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Flotte høyttalere, og flott oppsett, musicman.
For oss som ikke leser alle bladene, og ikke husker alt vi har lest på HFS: hva er egentlig resten av systemet?
Syns jeg drar kjensel på den grammofonen, f eks. Er du en av de heldige?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Gratulerer, meget fine høytalere! Artig med din opplevelse med kablene. ;)
Legg gjerne ut litt specs. på godsakene!

Mvh.
SAL
 

Nemomann

Medlem
Ble medlem
07.09.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
8) Du har ikkje sladra om dette kjøpet MM...du må tenke meir på kompisane dine ;D Eg kjenner ikkje til desse ht..men dei hadde vel gjort seg her med nemoane også....regner med at det går an å stikke innom for en lytteseanse sjøl om det er jul snart.
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nye høytalere, de ser jo utrolig fete ut :)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Tak Takk alle sammen :)

Her spilles det jamt og trutt. Oppdager stadig detaljer i musikken som jeg tidligere ikke har lagt merke til. Ikke analytisk, men med en enorm "innerdetail".

Tester nå en Nordost Blue Heaven biwire høytt kabel. Meget skeptisk på forhånd. Helt ubegrunnet, den fungerer faktisk veldig bra. Har en mistanke om at det er den enorme oppløsningen i høytt som bidrar her. Blue Heaven er vel kjent for å tendere til å være lys og slank. Har andre kabler som også skal prøves ut, men vil ikke stresse da høytt er nye og uvante for meg enda.

Resten av anlegget består av Kilde: Audio Aero Capitole Reference.
Den mye omtalte Sperrling Platespiller ( glad jeg fikk huka tak i denne før fyren gikk under jorden ) forøvrig en trasig sak der flere medlemmer her inne har tapt penger. Monoblokkene er Parasound jc-1

Til sist men ikke minst : Rommet som er på 25 kvm med litt knekker og hjørnevinkler som bryter stående bølger. Trappa bak venstre høytt fjerner effektivt lavfrekvente bølger ( tror jeg )

mvh
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Spennende høyttalere med upåklagelig finish!

Interessant å lese om dine kabelerfaringer med disse.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gratulerer med et sett høyttalere til Musicman!
Blir bare glad jeg, når jeg ser slik flott finish, de ser helt fabelaktige ut,
julegave det, tenker jeg........ ;)

Vennlig hilsen

Morten
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takker Lagga :)

Ja nå har jeg 2 sett høytt. Når det er sagt må jeg bare si at Mirage M3-si er en facinerende høytt. Ikke uten grunn de har stått i 12 år. Mine nye er en helt annen " skål" på godt og ondt. Må jobbes med plassering og ikke minst matching av kabler. Har aldri hørt så stor forskjell på kabler noen gang :eek:. Har stått på nå i helgen og føler nå at jeg vet hvilke kabler som vil matche .

Lykke til med "kåre" kablene Lagga. De fungerte godt på Mirage hos meg.

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Det var noen nydelige høyttalere. :D


Mvh. Bjørn
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Lykke til med "kåre" kablene Lagga. De fungerte godt på Mirage hos meg.
Jo takk Musicman, og lykke til deg også, i å finne din vei.... ::) ;)

Sitter i lytteposisjon nå, og du og du som det hele har sluppet løs... ;D
Friskt, spontant og helt åpent, føler at jeg ikke hører på høyttalerne (eller kabler for den saks skyld) i det hele tatt.
Sitter heller og opplever at forsterkerne snakker direkte til meg, klønete uttrykt - jeg vet, men vet ikke helt hvordan
jeg skal sette ord på det.... :)

Dette er i så stor grad champagne for ølpenger, at nå er det ikke lenger "Kåre", men heller; "Caahre" ;D ;D ;D

Vennlig hilsen

Morten
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gratulerer med flotte høyttalere! Var selv nær ved å kjøpe forrige La Folia modell, en tid tilbake. Nydelig finish :D
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
limvingen skrev:
Gratulerer med flotte høyttalere! Var selv nær ved å kjøpe forrige La Folia modell, en tid tilbake. Nydelig finish :D
Takker limvingen og alle dere andre.

Det er ikke mye hjelp i å ha en flott høytt hvis den ikke spiller like bra som den ser ut. Her i heimen nytes musikken med øynene lukket. 8)

Hvordan låter så Lafolia II ? Homogent er det første som slår meg. Oppløsning og detaljering er på ett nytt nivå for min del,MEN først etter å ha fått tak i en toppklasse høyttalerkabel. Med nordost Blue Heaven begynte det å ligne klasselyd, og jeg vurderte sterkt å kjøpe den. Etter en samtale med min lokale og fantastisk sørvis innstillte hi-fi pusher her i Ålesund, ble det avtalt lån av Nordost sin " Heimdall" kabel. Denne er oppbygd etter samme prinsipp som de hundedyre Valhalla kablene.

Vel hjemme igjen ble det koblet opp og gostolen ble inntatt med moderat forventning med "Blue Heaven" friskt i minne. Da de første tonene av Mary Black sin deilige "only a woman`s heart" (i duett med Emmylou Harris) trillet ut av høyttalerne fikk jeg fullstendig hakeslepp :eek: STEIKE for en flyt i lyden. Etter å ha fått haka på plass ;D og jeg etterhvert fikk summet meg, bestemte jeg meg der og da. Disse kablene skulle ikke ut døra. Jeg har jo i bakhodet at "Vallhalla" finnes der ute, men denne har ett prisnivå som stritter i min sunnmørske sjel. Nå har jeg lest en del på nettet om Heimdall kontra Valhalla og forskjellen er visst mindre lydmessig enn prisforskjellen skulle tilsi i følge de som har sammenlignet.

Nå var ikke dette meningen å reklamere uhemmet for de kablene som jeg nå sitter med. Poenget mitt er å understreke hvor følsomme disse høytt er for kabler og utstyret rundt generellt. Jeg skulle mere enn gjerne spart mange tusen og brukt "kårekabelen" som jeg med stort hell har brukt på mine tungdrevne Mirage M3-si. I følge enkelte er ikke M3 tungdrevne, men etter å ha sittet med disse i 12 år og hatt mange forskjellige forsterkere, vet jeg at dette ikke stemmer. M3 våkner først skikkelig med solide krefter i baken.

Ett annet aspekt ved La folia II er lydnivået når jeg spiller. Til å begynne med dro jeg på med vanlig høytt nivå, trodde jeg helt til jeg ruslet ned til kona for å hente meg en kaffi. Fikk sporenstraks beskjed om å dempe meg når jeg snakket til henne. "Du trenger ikke rope til meg" sa hun. Hmmmm,,,opp igjen på loftet og ned med volumet.Hva skjedde? jo,alt i musikken var der fremdeles, men på ett behageligere lydnivå. Både for meg og for ho under meg. Dette tilskriver jeg høyttalernes rette frekvenskurve og oppløsning. Her må dere som har teorien i orden gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil.

En artig historie til slutt; To hi-fi kompiser var på besøk hos meg dagen før jeg handlet La folia II. Vi spillte da på M3 ène og etter en stund med cd spilling ville gutta høre på vinylspilleren min. Etter noen sekunder ut i første låt fikk jeg klar tilbakemelding om at vinyl låt best.Dette var jeg helt enig i. Så kommer det spesielle; med La folia spillte vinylen vesentlig dårligere, faktisk heilt på trynet. :eek:. Ok, tenkte jeg, her er det noe som er riv ruskende galt. Vekk med lakris kabelen mellom riia og pre-amp. Ny og kostbar kabel på plass. Neida, litt bedre, men fortsatt elendig. Greit at La folia er avslørende, men Sperrling spilleren kan ikke være så elendig tenkte jeg.

Etter å ha studert phono utgangene bak på phonoboksen begynte jeg å lure på om jeg faktisk hadde koblet ledningene fra pluss og til minus. Dette er det ikke vanskelig å ta feil av da det ikke er noen merking på phonoboksen. Siden det har fungert så bra siden første oppkobling har jeg ikke visst om feilkoblingen. Dette ble brutalt avslørt med La folia. Bare å koble om og det spiller nå vinyl som aldri før. :D

Foreløpig er alt rosenrødt. Tiden vil vise om La folia blir like lenge som Mirage. Har en sterk mistanke om det. Ikke minst fordi jeg på mine voksne dager spiller mere klassisk enn noen gang.

mvh
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
musicman skrev:
Vel hjemme igjen ble det koblet opp og gostolen ble inntatt med moderat forventning med "Blue Heaven" friskt i minne. Da de første tonene av Mary Black sin deilige "only a woman`s heart" (i duett med Emmylou Harris) trillet ut av høyttalerne fikk jeg fullstendig hakeslepp :eek: STEIKE for en flyt i lyden.
Jasså, du liker Mary Black du også Musicman? Kan vel da nevne at jeg har to stk signerte LP'er liggende hjemme med dama, bla "By the time it gets dark" som etter min mening er hennes beste utgivelse.... ;)

Grattis med nye høyttalere forresten! :)
Og du er fornøyd med Heimdall? Så lenge de ikke blir for avslørende i ditt oppsett så er dette meget gode kabler.
Spesielt Heimdall signal (XLR) kablene er gode, de har ry på seg for å gi 90-95% av lyden til Valhalla.
Kabler er svært viktige, dårlige kabler ødelegger lyden minst like mye som en dårlig CD-spiller f.eks. Det er ihvertfall min erfaring!

Ellers så er vi enige når det gjelder servicen hos vår lokale Hifi-pusher (Soundgarden). 8)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei musicman..

Takk for i går og en hyggelig stund på ditt "musikkloft" :) :D
Flotte komponenter og meget flott lyd var jeg vitne til i går.

Og i flg "flageborgs" test-cd vedr ht-innstilling mm, fungerte oppsettet meget bra holgrafisk også. Du får om nødvendig flikke på den bitte lille biten som (alltid ;D) står att og kose deg langs med... Men det låter storslagent allerede. Og bedre ble det - mye bedre faktisk.. 8)

Jeg hadde nemmelig med meg en kasse med godsaker fra Oblivion..... :)

Musicman ville i første omgang KUN sette inn Oblivion strømkabler"...For å høre om det var forskjell på Oblivion- og de Solide KÅRE Nettkablene som står i..." som han sa...

Før byttet sette musicman på en cd som han kjenner godt Patricia Barber "Verse" og sporene 4 og 7 ble spillt. Merkeleg, men denne platen kjenner jo jeg også svært godt... :)

Bytte av nettkabler: av med de tykke Solide Kåre kablene med Furutech stikk av god kvalitet og inn med Raymonds utsøkte varer. På med "Verse" spor 7 - det siste vi spillte før byttet.

Hva skjedde: Musicman som satt i sweetspot, med meg i sofaen bak,"hoppet" nærmest i godstolen. Lydbildet opnet seg betydelig opp, lyden vart renere og glattere, mere detaljer, rommet var større, Barbers stemme fekk mere fokus og bassen strammet seg opp.(det beskrivende ordet MYYYE kan settes inn forann alle de ord der det naturlig passer inn :) ;) :D)
Dette kabel-byttet opplevde vi begge helt klart som "natt og dag" forskjell. " .... og jeg som satte meg ned for å høre om jeg klarte å høre forskjell i bassen og så får jeg denne totale forvandlingen midt i trynet...." Noe slikt var kommentaren til mr. musicman... ;D
Og dette "bare" med Oblivions strømkabler.... :) 8)

Da vi skulle montere opp Oblivion Energetic ht kablene jeg også hadde med, fekk vi problemer. Amerikansk som LaFolia er (alt er jo meget større der borte? ;D) var HT-terminalene altfor grovkalibrede til den midre og utsøkte sølvmunnen på WBT kabelskoene. Ikke likte "amerikaneren" Oblivions "jumpere" heller - eller omvendt... (Mest pga av "tjuvkobblingen som er nemnt nedenfor)

Vi måtte/klarte å tjuvkobble Energetic til mellomtone og diskant via hullet i HT terminalen med ene "kloa" på WBT kabelskoen. I tillegg brukte vi for anledningen, hjemmelagede jumpere av 0,4mm? SC (meeeget tynn) til bassen - denne måtte vi smette inn i hullet sammens med ene "kloa" på WBT'en - TRANGT!!.. "...Berre for å få prøve herlighetene..." i flg musicman

Selv med denne "tjuvkobblingen" opplevde eieren av oppsettet en tydelig forbedring.. MEN: Netopp også pga denne tjuvkobblingen med dårleg kontak mm.ble Energetic kobblet ned igjen etter et par spor... :( Men tro meg, de hadde likevel fått vist frem noen av sine fortreffeligheter - om enn i (meget) begrenset omfang. ;) :)

Jeg må likevel bestemt si si at selv under slike dårleg "forhold" så formiddlet Energetic lyden klart bedre på alle punkt enn Heimdal ht-kabelen som musicman bruker i dag.

@Edit: musicman: du kan jo selv videre beskrive dine meget positive opplevelser :) :D

Jeg vil takke for at jeg fikk komme og takk for hyggelig selskap også sammen med ham som var innleid lyttehjelp ;D og god kaffe.
Håper vi treffes igjen snart :)

mvh :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Syntes det var noe kjent med det rommet, og det meste falt på plass da du nevnte M3 :)

Ser fantastisk flott ut med de nye høyttalerne. Vet hvem jeg skal sende PM når jeg skal til Ålesund neste gang, he-he.

Roy
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takk for i går Fredd :)

Din beskrivelse av ditt besøk i går er "spot on". Hadde vel håpt at forskjellen ikke var så stor, spesiellt strømkablene. Høytt kablene fikk ikke vist sitt fulle potensiale, men inntil videre skal det gå greit med "Heimdall", som jeg synes er meget bra med tanke på hva den koster.

Oblivion sine kabler er i mine ører veldig oppløste og dynamiske. Jeg skal teste ut Nordost sin "Tyr" i nærmeste fremtid og vil legge ut mine inntrykk i denne tråden .

Roy Ervin ; bare ta kontakt når du er i Ålesundsområdet. Alltid kjekt med besøk av en hyggelig kar som deg.
 
R

RoDa

Gjest
Moro med hakeslepp 8)

Jeg prøvde fullt oppsett Coherence for en tid tilbake.
De opplevde jeg som uhørt forskjellige fra dag en til dag to.
Dette også beskrevet av konstruktøren og andre som hørte de.

Er det så at Energetic ikke har denne egenskapen?
Låter de best med en gang de er tilkoblet?

Strømkablene var også de som ga meg mest overraskelse, bra saker!

Mvh
Rolf
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
RoDa skrev:
Moro med hakeslepp 8)

Jeg prøvde fullt oppsett Coherence for en tid tilbake.
De opplevde jeg som uhørt forskjellige fra dag en til dag to.
Dette også beskrevet av konstruktøren og andre som hørte de.

Er det så at Energetic ikke har denne egenskapen?
Låter de best med en gang de er tilkoblet?

Strømkablene var også de som ga meg mest overraskelse, bra saker!

Mvh
Rolf
Hei RoDa... :)

Vil be dem om att lese mitt innlegg vedr Energetic en gang til...
Sier ikke mere.... :)

mvh

PS: MIN erfaring med Energetic i så henseende har jeg beskrevet på MIN tråd.
For å si det slik: Anlegget og Energetic har godt av å få leve- og spille sammen en stund. Da blir alt så meget bedre... ;D ;D ;)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Heisann og god morgen Tommy... :)

Ja, da har du vel fått montert opp godsakene
du hentet i går. Tenker at du ikke klarte å vente
spesielt lenge før de ble satt på plass heller... ;D
At du ikke kom til å ha særlig med tolmodighet i så henseende,
det såg jeg på gliset da du reiste heim.. ;D ;D ;)

Kan du ikke fortelle hva og hvorfor Tommy,
og gjerne gi oss et (nytt) lytteintrykk attpå :)

mvh
Fredd :)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Go morn Fredd :)

Lytteinntrykk av Oblivion strømkabel kan jeg vel alltids prøve å formidle.

Det første som slår meg er luftigheten og dynamikken i lyden. Vektløs,men samtidig tight og med mange små nyanser som åpenbarer seg. Bass, mellomtone og diskant bare er der uten å stikke seg ut. Homogèn lyd er det vel det kalles.

Må innrømme at jeg ikke hadde drømt om den oppgraderingen jeg nå opplever i forhold til mine gamle 3x6 kv solid core med Furutech nettstikk.
Dette kan jo du skrive under på Fredd, du har jo hørt det selv.

Eventuelle kabelskeptikere gliser vel bredt nå, og det forstår jeg godt. Men jeg tror strømmen vi får inn i våre anlegg har såpass mye dritt i seg at en god strømkabel glatter/filtrerer vekk det meste. Aller helst skulle jeg ha kjøpt meg en strømgenerator, men prisen på en som duger er foreløpig for høy for mitt budsjett. Dessuten fungerer Oblivion sin kabel meget bra i MITT anlegg.

TUSEN TAKK FREDD :)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Bare hyggelig Tommy.. :)
Kjekt å kunne formiddle budskapen om "den gode lyd..." ;) 8)
Men det er vel egentlig Raymond og hans
Oblivion kabler du skal takke...!?

Om eg forstår deg rett fekk du samme opplevlesen en gang til
med full pakke Oblivion nettkabler tilkoblet.??.

Og ja, jeg kan skrive under på at forskjellen mellom Kåre 3x6kv og Oblivion
nesten må betegnes som "dag og natt" forskjell - i Oblivion sin favør ;)

Gratulerer med ny og (mye) bedre lyd Tommy :D

mvh
Fredd
 
Topp Bunn