Julegave fra VPI

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Du verden, dette er en pen spiller!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hva hadde du tenkt deg for Graham armen Parelius? Grattis med flott spiller forresten!
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Får vi noen nye og oppdaterte bilder og erfaringer kanskje? Hadde vært gøy!!! :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Jeg sitter også og venter på mer :)
Spilleren står som en av mine mulige innvesteringer til våren. Litt oppatt av brukervennlighet, så hvordan skifter du hastighet på denne. (er 7"-mann, så hyppige hastighetsskifter foretas)
 
P

Parelius

Gjest
Kommer mer. Har brukt forrige helg til å kose meg med musikk, og ikke lytting! (Underforståttt, dette låt herlig.)

Skifter hastigheten med et lite trykk på den eksterne strømforsyningen. Kan umulig bli enklere!

Noen av platene er mindre enn andre, og da kan jeg ikke bruke platekransen, men det har så langt bare vært to av disse.

Første gang jeg har hørt Ortofon MC 3000 mk II synge. Men dette er så bra at jeg bare må ha mer. Derfor har jeg mine øyne rettet mot stratosfæren av PU-er som kan fåes for kjellerpriser (men fins de?).

More to come...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Begynner å bli utålmodig på og høre mer om denne spilleren. Satt til fem i natt og skrev overtidslister, før jeg dro på jobb igjen klokka sju. Penger på gang som kommer til å brenne i lomma om ikke alt for lenge... ;D .
Sparte du mye (i prosent, siden du ikke går ut med pris ;) ) på egenimport. har hatt litt med VPI å gjøre, siden jeg har en 17.5 rensemaskin fra de. Min erfaring er ihvertfall at service og oppfølging er på topp.
Kunne du komme med litt referanse i forhold til musikken du spiller? Gjerne pickup-kombinasjoner hvis du har fått testet det også.
 
P

Parelius

Gjest
DÆVEN! Og nå med olaps' Koetsu Urushi (inn på 47 kohm). 7 timer med musikk, og ikke trett i hodet av lyd.

I korte trekk (det er sent og jeg har kost meg): a) Enorm autoritet og kontroll. Bassen er fjellstø og detaljert. b) Det snakkes om luftighet; vel, jeg foretrekker romlighet. Ikke noen pistrete høye toner, men luft og rom i mellomtone og ned. c) Har aldri hørt slik "smakk" i de nedre registre før. Det smeller til i anslagene, og har en boogie-faktor jeg ikke har fått til tidligere. (Series of Dreams med verdens største rocker: Trommene er som et helt kavaleri i takt, med pistolskuddsnert. Utrolig!)

De finere analyser får vente til en annen gang.

Ps.: Hva skal en med antiskating? Ser intet behov for å korrigere for feil her, så lenge jeg ikke hører noen feil.
 
P

Parelius

Gjest
Noen flere bilder...

Festet til armfoten, samt junctionbox (fåes både med RCA og XLR). Antiskatingen festes i juctionboxen. (Kablene er noe hjemmesnekret sølv. Bør nok gjøres litt penere, og uten skjermen?)



Grei protraktor som følger med. Usikker på hva den er basert på, men skal spørre VPI idag.



Armfoten. Jordet i bunn. Merkelig nok er ikke lagret til tallerkenen jordet, men det er kanskje noe metall i plintens konstruksjon som sørger for det. Spissen på enpunktslageret er SPISS. Her kan en også se VTA-innnstillingen. Irriterende detalj: Den kan ikke justeres under spilling. Vrir en "mutteren" frem og tilbake, så er det såpass stor slark, at en står i fare for å gi stiften en litt for tøff rillekryssing...



Så var den satt på. Valhalla den lille snoren der...



For innstilling av azimuth følger det med et MEGET lett og hult rør. Legges i et spor. Greit og enkelt opplegg, og gir et fint utgangspunkt.



Justeringen av azimuth gjøres ved å vri motveksloddet. Her kan en si at ting kanskje er litt dumt, all den tid en justerer to innstillinger (stiftetrykk og azimuth) med en og samme sak. Lett å få den ene innstillingen feil når en justerer den andre.



Heldigvis trenger en bare å grovinnstille stiftetrykket, siden det er en fininnstilling i enden av røret, som sees her:



Samme rør for å få et godt utgangspunkt for VTA.



Koetsu Urushi (takker olaps). Litt i letteste laget, så foreløpig en liten improvisasjon for å få nok vekt ved PU.



Anbefales!
 
P

Parelius

Gjest
Sparte du mye (i prosent, siden du ikke går ut med pris  ;)  ) på egenimport. har hatt litt med VPI å gjøre, siden jeg har en 17.5 rensemaskin fra de. Min erfaring er ihvertfall at service og oppfølging er på topp.
De har topp service. Svar på e-post promte! Jeg kjøpte ikke rett fra VPI, men gjennom en bekjent (med kontakter...) Når det gjelder egenimport rett fra VPI kontra det å få Tor på Lyric til å gi deg en god pris, så tror jeg ikke du sparer noe særlig. Tor gav i det minste meg en meget god pris. Så før du tar en avgjørelse her, kontakt Lyric og Tor.

Kunne du komme med litt referanse i forhold til musikken du spiller? Gjerne pickup-kombinasjoner hvis du har  fått testet det også.
Er vel for det meste alltetende (om en ser bort fra Jazz), men det går nok for det meste i Rock. Jeg har hatt en Ortofon MC 3000 mk II, men som jeg har hatt store problemer med å få til å synge. Den har detaljering, sprorer godt etc, men har alltid vært litt sedat og grå, og lite engasjerende. Kjempegod til kammermusikk. I VPI-en begynte den endelig å synge. MEN: Så kom det en Koetsu Urushi dalende, og verden ble en helt annen. Nå var det skikkelig boogiefaktor, og Martha's Vineyard spilte genialt. Richard Thompsons "Lovers' Lane" fra Daring Adventures fikk meg nesten til å gråte av glede over det drama som ble formidlet. Gitaren og bassen er der på en så detaljert, engasjerende og romlig måte. (Jeg tenker rom her ikke som 3D med instrumenter stående foran og bak hverandre, men "romligheten" til basslinjen selv, f.eks. Dylans "Series of Dreams" var (som tidligere nevnt) nesten skummelt å lytte til.

Klassisk har jeg ikke prøvd ennå, men Elizabeth Schwartzkopf er tatt ut av hyllen...

Hvis du skal ha en rockemaskin, så er dette spilleren! HW selv mener at det er bedre å ta den helt ut på PU, og heller kjøpe en billigere Scoutmaster enn denne testosteronbomben. (Hvis du nå er usikker på hvor du skal legge pengene.) Personlig tror jeg (som mange andre) at denne 9" armen er en genistrek. Når en tenker på hva en får i hele pakken, så er det faktisk ikke så jævlig dyrt (men dyrt, åkke som). Tenk på hva en betaler bare for en ny Graham, SME V eller liknende...
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Er det gull fra mester Suganos hånd som glitrer? Du tar vel forskningsfri for å spille plater, for det hadde jeg gjort. 8)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Fikk ikke mindre lyst på en nå ;) I og med at du kjører med to armer, betyr det at du kan bytte mellom armene uten og justere oppsettet for hver gang? I såfall genialt, med tanke på at jeg vurderer både mono og stereo-pickup.
En av pickupene jeg kunne tenkt meg er Lyra Helikon Mono. Noen med erfaring av denne? (ligger vel på ca 15.000.-)
 
P

Parelius

Gjest
Fikk ikke mindre lyst på en nå  ;)  I og med at du kjører med to armer, betyr det at du kan bytte mellom armene uten og justere oppsettet for hver gang? I såfall genialt, med tanke på at jeg vurderer både mono og stereo-pickup.
En av pickupene jeg kunne tenkt meg er Lyra Helikon Mono. Noen med erfaring av denne? (ligger vel på ca 15.000.-)
Armene byttes med alle innstillingene inntakt, unntatt VTA. Så det kan gå kjapt. Tanken min var også å kjøre med en mono-PU. Har ikke hørt Helikon, men den får jo lovord over den ganske klode. HW i VPI har visst en forkjærlighet for en Grado Reference (?) - rundt USD 500. Skal visst leveres som ekte mono! Tross alt litt rimeligere enn Helikon.

Et annet problem som må løses for å opprettholde rask byttemulighet mellom de to armene, er jo PU og RIAA. Det var en av grunnen til at jeg bestilte ekstra junctionbox, så kunne jeg ha alt stående klart med to RIAA-er i tilfelle det skulle være for stor forskjell på mono og stereo PU (Herron og NLE). Krever litt hjemmearbeide for å få plassert den andre junctionboxen. (Noe godt ord på norsk for dette? kryssboksen?).
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Takk for flott rapportering Parelius - det blir ikke noe lettere å slutte å tenke på ny spiller etter dette!

Vil du komme med flere bilder også?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Takk for fine bilder og rapport.

Gratulerer med flott utstyr!
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Får vi en liten aktivitetsrapport også etter denne helgen kanskje? :)
 
P

Parelius

Gjest
Får vi en liten aktivitetsrapport også etter denne helgen kanskje?  :)
Skal ikke se bort fra det, når jeg nå bare får gjort meg ferdig med ukens selvflagellantering (etter å å fremvist uvitenhet mht. Mac, og unødig ordbruk i den religiøse sfære).

Og så spørs det om "kvinnen, som jeg elsker mer, enn hun elsker meg", lar meg forsvinne ut av syne. Hun frydes ved min smerte!

Alvor tilside; det må lyttes litt ...
 
Topp Bunn