Julebakst

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja nå er dere vel travelt opptatt med julebaksten :)

Noen som har noen favoritter?
Vi har bakt pepperkaker og jeg har laget marsipandeig, så nå får vi snart noen venner på besøk og så pleier vi å lage figurer sammen store og små...

Blir vel kakemenn og, for det liker ungene, og så pleier jeg å lage risboller, og negerboller, men ellers er det ikke så mye julebakst egentlig.

Men om noen har noen gode oppskrifter de vil anbefale så hadde det jo vært verdt å prøve kanskje...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.457
Torget vurderinger
2
Komponenten skrev:

Vi har bakt pepperkaker og jeg har laget marsipandeig, så nå får vi snart noen venner på besøk og så pleier vi å lage figurer sammen store og små...

Blir vel kakemenn og, for det liker ungene, og så pleier jeg å lage risboller, og negerboller, men ellers er det ikke så mye julebakst egentlig.

Men om noen har noen gode oppskrifter de vil anbefale så hadde det jo vært verdt å prøve kanskje...

Du kan da ikke bake "negerboller" !

Det er rasistisk ! Bak heller fattigmann, det er fremdeles akseptert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kakemanna og sjokoladenøttekjeks så langt. Og peparkakedeigen ligg i kjøleskapet til modning.
Sarah Bernard vert vel det neste. I fjor vart dei så DIGRE at vi ikkje greidde å glype dei. Må ned i glypestorleik i år, tenkjer eg. Og så må det heilt sikkert lagast ein ny dobbelporsjon med sjokoladenøttekjeks - dei brukar å vere oppetne når vi bikkar fjerde søndag i advent....
Moderen lagar sikkert Mazarinar. Broderen klarar seg ikkje gjennom jula utan (han har rett nok aldri vore nøydd til å prøve heller...minstebarnet, forstår de)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.236
rolfozzy skrev:
Komponenten skrev:

Du kan da ikke bake "negerboller" !

Det er rasistisk ! Bak heller fattigmann, det er fremdeles akseptert.
Samme her. Reagerte på den. Negerkaker er det Truls Fyhn som ber om når han vil ha Brownies. "...du politikonstabel, gje mæ no ei negerkake for svarte!" :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Apropos:

Hvor lenge skal pepperkaker stekes, og på hva slags temperatur?

Jeg er i gang med planlegging av et pepperkakehus formet som rådhuset hjemme. Det skal bli et staselig bygg, og en fin avskjedsgave på jobben. Jeg har anskaffet deig, og jobber for tiden med byggetegningene.

Berthas leverte derimot ikke noen informasjon om steketid eller temperatur... Og hva med liming? Må jeg lage knekk, eller holder det med melisglasur?

Og, ja. Negerbolle er et unødvendig og respektløst ord, som med fordel kan dø i stillhet.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
7
1 flaske tran
4 ss kanel
Knekkebrød

Bland dette godt. Ha oppi knekkebrødene og la de trekke ca 2 min.
Pynt med suketter.

Voila. Server til svigermor sammen med lunken h-melk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Apropos:

Hvor lenge skal pepperkaker stekes, og på hva slags temperatur?

Jeg er i gang med planlegging av et pepperkakehus formet som rådhuset hjemme. Det skal bli et staselig bygg, og en fin avskjedsgave på jobben. Jeg har anskaffet deig, og jobber for tiden med byggetegningene.

Berthas leverte derimot ikke noen informasjon om steketid eller temperatur... Og hva med liming? Må jeg lage knekk, eller holder det med melisglasur?

Og, ja. Negerbolle er et unødvendig og respektløst ord, som med fordel kan dø i stillhet.

Vil tro at pepperkakene skal stekes på ca 200 grader i omtrent 10 minutter. Følg med på fargen, det er ikke godt hvis det blir svidd.

Når du skal sette huset sammen bør du smelte sukker i stekepannen (ikke teflon, det blir veldig varmt)
Du bør ha en medhjelper til monteringen.
Jeg pleier å pynte med melis og non-stop før jeg monterer. De siste årene har jeg kjøpt ferdighus som man bare monterer selv... fungerer helt greit.

Negerbolleoppskriften fant jeg en gang i barnetimeboken... utgitt av nrk, beklager at jeg ikke har et annet navn, hva skal jeg i så fall kalle de, de heter det i boken...

Ingrediensene er havregryn, kokos, smør, sukker og kakako...

Tøff forsterker... ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Komponenten skrev:
Negerbolleoppskriften fant jeg en gang i barnetimeboken... utgitt av nrk, beklager at jeg ikke har et annet navn, hva skal jeg i så fall kalle de, de heter det i boken...
Hva med afrikanerboller? 8)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Min oppskrift:

1. Vær meg og ha mammaen min som mor.
2. Bo hos mamma og pappa i jula.
3. Fortell mamma hva du vil ha.
4. Spis.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.808
Torget vurderinger
0
De heter negerboller, har alltid hett negerboller og vil for all framtid hete negerboller!! Og de er sinnsvakt gode! :D Nå lager vi dem på en annen måte enn deg. Vi bruker puffet ris i dem og ikke havregryn og heller ikke kokos.

Fattigmann er slik sett sikkert heller ikke "lov" da det er hetsing av de rødgrønnes arbeid for å fjerne fattigdommen! Vi baker ikke fattigmann hos oss, men det skyldes at den er for tidkrevende i forhold til at det kun er jeg og fruen som spiser dem!

Delfiakake Kompo, det må du lage! De lages, de bakes ikke! ;) ;D

De kakene jeg savner er de store hvite ( FY så rasisitsk ! ;D ) kakemennene, konene og grisene med varierende rosa glasur eller sjokolade glasur på. De har jeg ikke fått etter at jeg flyttet fra Trondhjem. Tror foresten at den rosa glasuren var noe de bruker i Bergen?? Men nammenamm er det. :D

G

Gjestemedlem

Gjest
De beste julekakene er det alt for seint å begynne på nå. Da snakker jeg om de mørke seige kakene, med tørkede frukter, likører og krydder. De må gjerne lages noen måneder på forveien og regelmessig dynkes med f.eks. madeiravin.

Kakemenn derimot ligger helt på den andre siden av spekteret, rett ved siden en kneipbrødskive fra i forgårs med bringebærsyltetøy fra Rema 1000. Da er det mye bedre med spekulasjer eller med gode halvseige sterke pepperkaker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
De heter negerboller, har alltid hett negerboller og vil for all framtid hete negerboller!! Og de er sinnsvakt gode! :D Nå lager vi dem på en annen måte enn deg. Vi bruker puffet ris i dem og ikke havregryn og heller ikke kokos.

Fattigmann er slik sett sikkert heller ikke "lov" da det er hetsing av de rødgrønnes arbeid for å fjerne fattigdommen! Vi baker ikke fattigmann hos oss, men det skyldes at den er for tidkrevende i forhold til at det kun er jeg og fruen som spiser dem!

Delfiakake Kompo, det må du lage! De lages, de bakes ikke! ;) ;D

De kakene jeg savner er de store hvite ( FY så rasisitsk ! ;D ) kakemennene, konene og grisene med varierende rosa glasur eller sjokolade glasur på. De har jeg ikke fått etter at jeg flyttet fra Trondhjem. Tror foresten at den rosa glasuren var noe de bruker i Bergen?? Men nammenamm er det. :D
Din type negerboller kaller vi for risboller hvis det er de med kokesjokolade, delfiafett, puffet ris, eggedosis osv. De er knallgode ja, lager sånne og, men de er ikke bare julekaker, jeg lager de til bursdager og.
Delfiakake er i overkant mektig, men godt i små doser.
Kakemenn liker ikke jeg men ungene elsker det. Glasurpletter derimot et godt, men det har jeg aldri bakt, bare kjøpt, men det høres litt ut som det du beskriver, flate tørre kaker med melis på, de er knallgode.

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor man ikke kan kalle boller for negerboller nå når man ikke kaller neger for neger lenger, da er jo egentlig det ordet ledig… ::)
Og fattigmann er som du nevner et forkastelig ord, fysj for politisk ukorrekthet… :mad:

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Komponenten skrev:
Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor man ikke kan kalle boller for negerboller nå når man ikke kaller neger for neger lenger, da er jo egentlig det ordet ledig… ::)
Da det ble politisk ukorrekt å kalle det negerboller, kalte vi dem sjokoladeboller. Funker like fint det. :)
Just my 1.2 cents....

G

Gjestemedlem

Gjest
cobra skrev:
Komponenten skrev:
Da det ble politisk ukorrekt å kalle det negerboller, kalte vi dem sjokoladeboller. Funker like fint det. :)
Just my 1.2 cents....

Ja vanskelig med slik kulturell konfliktmat som negerboller og jødekaker. Regner med at nå som vi har fått så mange frpere i landet at vi bør oppfordre Tine til å døpe om kulturmelken også, f.eks. til Surmelk. Vi vil jo ikke støte noen med vårt kosthold.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja jødekaker er jo lov. Da døper jeg med dette negerbollene mine om til muslimboller og så er den saken ute av verden.

Kanskje bolle er et litt uheldig ord...? Det er jo noe tykke mennesker blir kalt til tider, kanskje noen tar seg nær av det ordet også..?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Ja jødekaker er jo lov. Da døper jeg med dette negerbollene mine om til muslimboller og så er den saken ute av verden.

Kanskje bolle er et litt uheldig ord...? Det er jo noe tykke mennesker blir kalt til tider, kanskje noen tar seg nær av det ordet også..?
Ja det er jo også svært erotisk ladet. Så det er nok best å bruke det mer sjåvinistiske ordet bakst eller hvetesteik, slik at de mer blueferdige også våger å spørre etter slike.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Svært erotisk var vel å ta litt godt i...

Men det er tydelig at det er lett å trø feil her, man skal tenke seg veldig godt om så man ikke lager noe som kan støte noen..

Om mye er jo ellers villedende. Pepperkaker inneholder sjelden pepper.

Hva er å glype? Synes det høres litt suspekt ut.. :eek:

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:

Hvis det ikke er pepper i pepperkakene er det ikke annet en brune kakemenn:

Når en pepperkakebaker baker pepperbakekaker
tar han først en stekegryte og en kilo margarin.
Oppi gryta smelter smøret og det neste han må gjøre
er å røre sammen smøret med en kilo med farin.
Og mens smør og sukker skummer tar man åtte eggeplommer
som man rører ut i gryta med en kilo hvetemjøl.
Og til slutt i gryta slepper man en liten teskje pepper
også rører man omkring og heller deigen på en fjøl.

Så det så!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

Hvis det ikke er pepper i pepperkakene er det ikke annet en brune kakemenn:

Når en pepperkakebaker baker pepperbakekaker
tar han først en stekegryte og en kilo margarin.
Oppi gryta smelter smøret og det neste han må gjøre
er å røre sammen smøret med en kilo med farin.
Og mens smør og sukker skummer tar man åtte eggeplommer
som man rører ut i gryta med en kilo hvetemjøl.
Og til slutt i gryta slepper man en liten teskje pepper
også rører man omkring og heller deigen på en fjøl.

Så det så!
Interessant oppskrift, like mye smør, mel og sukker, men ingen hevemiddel... lurer på hvordan de der smaker... :eek:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.808
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
....... vi bør oppfordre Tine til å døpe om kulturmelken også, f.eks. til Surmelk.
I "gamle dager" for leeenge siden, i allefall litt mer enn "manns minne" som inflasjonsjustert i dag kun er 2 uker og en dag, het det faktisk "Surmelk". Intet nytt i det forslaget med andre ord, faktisk er det jo litt reaksjonært egentlig. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.808
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
De beste julekakene er det alt for seint å begynne på nå. Da snakker jeg om de mørke seige kakene, med tørkede frukter, likører og krydder. De må gjerne lages noen måneder på forveien og regelmessig dynkes med f.eks. madeiravin.
For ikke å snakke om fruktkake med god whisky eller cognac. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da ble pepperkakehuset ferdigbygget og levert. Jeg vurderte en stund operaen, men det hadde blitt for mye styr med all glasuren (og gul konditorfarge...).

Jeg er, med litt flaks, hjemme for godt. Pendling er pyton.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjempeflott Zomby... :) :D

Har bare et ferdigkjøpt liggende som jeg må få satt sammen jeg... :-\

Topp Bunn