Jule-Brumming fra Platespiller/RIAA

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Hei!

Har fått en liten ønsket visitt av Jule-Brummings Nissen..for ca 1 uke siden startet det plutselig å brumme fra min Riaa - i tillegg til brummingen er det også små "radio signaler"..tenk amiga spill fra 80-tallet..

er det RIIA som har konket? den er ganske var for berøring...kablene er korte og solide (dog er jordingskabel litt vel lang kanskje..

Oppsettet har fungert glimrende i noen år nå, helt uten brumming..men så plutselig startet det :(

noen som har opplevd lignende? tar i mot alle tips med takk :)

oppsett:
Technics SL-1200 GR
Jasmine LP2.5 RIAA
NAGAOKA MP-110 pick up

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Huff da.
Min første tanke;
Om du ikke har rørt på noe i eller endret på oppsettet, vil jeg anbefale å ta en rask visuell sjekk på kondensatorene.

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Huff da.
Min første tanke;
Om du ikke har rørt på noe i eller endret på oppsettet, vil jeg anbefale å ta en rask visuell sjekk på kondensatorene.
såpass...er teknisk heller svak vil jeg påstå, aner ikke hvor jeg skulle begynt..

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Du har vel aldri kome bort i jordingsleidninga slik at ho har løsna?
Hei Arve, jeg har strengt tatt bare latt alt stå og så har ting bare startet av seg selv..har i dag koblet til/fra og kabler skal være OK nå...har hatt ett par herlige brummefrie timer nå, men erfaringen den siste uken tilsier at det vil starte igjen.. :oops:

vurderer å låne en annen RIAA for feilsøke litt på den måten..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
såpass...er teknisk heller svak vil jeg påstå, aner ikke hvor jeg skulle begynt..
Forsåvidt ditto her, men har jo holdt på noen år med div. - så litt "plunder" har jo dukket opp inn i mellom :)
Har en NLE med ekstern strømforsyning stående ubrukt i kjelleren, som er på tide å bytte de 16 kondisene på....

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.760
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Hei!

Har fått en liten ønsket visitt av Jule-Brummings Nissen..for ca 1 uke siden startet det plutselig å brumme fra min Riaa - i tillegg til brummingen er det også små "radio signaler"..tenk amiga spill fra 80-tallet..

er det RIIA som har konket? den er ganske var for berøring...kablene er korte og solide (dog er jordingskabel litt vel lang kanskje..

Oppsettet har fungert glimrende i noen år nå, helt uten brumming..men så plutselig startet det :(

noen som har opplevd lignende? tar i mot alle tips med takk :)

oppsett:
Technics SL-1200 GR
Jasmine LP2.5 RIAA
NAGAOKA MP-110 pick up
Når det oppstår så plutselig, uten at du har gjort noen endringer - i tillegg til at du beskriver «radio signaler» - ville jeg tenkt at ett/noen av rørene i riaa begynner å bli slitne. Med mindre du også har rør i amper? Er det helt likt i begge høyttalere? Hvis ikke, kan du prøve å bytte rør mellom høyre og venstre kanal, for å identifisere problemet.

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Når det oppstår så plutselig, uten at du har gjort noen endringer - i tillegg til at du beskriver «radio signaler» - ville jeg tenkt at ett/noen av rørene i riaa begynner å bli slitne. Med mindre du også har rør i amper? Er det helt likt i begge høyttalere? Hvis ikke, kan du prøve å bytte rør mellom høyre og venstre kanal, for å identifisere problemet.
Hei, jeg trenger å bli opplyst forstår jeg. er det slik at det er rør i alle RIAA? om ja, så kanskje det stemmer det du skriver..men da må jeg vel inn og åpne boksene. Forsterker er Lyngdorf TDAI 2170..

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.993
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei, jeg trenger å bli opplyst forstår jeg. er det slik at det er rør i alle RIAA? om ja, så kanskje det stemmer det du skriver..men da må jeg vel inn og åpne boksene. Forsterker er Lyngdorf TDAI 2170..
Nei det er ikke rør i din riaa

mvh

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.760
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Jeg surret, Motoren har rett. Jasmine 2.5 har ikke rør. Beklager forvirringen.
Det er bare rør hos meg, på mer enn en måte 🤣

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.557
Torget vurderinger
1
Heisann.

For ca en uke siden pakket vel de fleste av oss opp presanger. Harde pakker har ofte stikkontakt. Ville tatt en sjekk på om det er koblet opp noen nye veggvorter, ladere, ledlys eller andre duppedingser i nærheten av anlegget. Platespiller systemet er kanskje det som er mest følsom for forstyrrelser. Uansett lurt ta en sjekk før man går løs på selve anlegget.

Lykke til

Mvh Atle

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.043
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Eller dårlig forbindelse over tid.
Gratis check: Ta´ højre og venstre RCA-plugger ud og ind et par gange eller 3, skru chassis ledningen af og set den på igen og spend ordentligt.
Se, hvad der sker :)

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
takk for alle tips! skal også overtale kona til å muligens endre plassering på anlegget slik at det står lenger unna kabel-kaoset med tv/bredbånd etc :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.767
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Som et tips.
For en tid tilbake fikk jeg plutselig støy på 2 forskjellige platespillere - i 2 forskjellige oppsett samtidig.
Det var ikke "brum", men mer "popping" med jevn høy frekvens (les hyppighet).
Synderen, etter mye feilsøking, viste seg å være en trådløs "repeater" til alarmsystemet i huset. Nappet den ut av stikket - og da ble det helt tyst.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.354
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Og her er min brumkilde, en LEDdemper + strømforsyning fra Kina. Den lå ca. 40-50 cm bak platesnurren. Nappet den ut, og da ble det stille.
1609770434495.png

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Antall liker
18
Og her er min brumkilde, en LEDdemper + strømforsyning fra Kina. Den lå ca. 40-50 cm bak platesnurren. Nappet den ut, og da ble det stille.
Vis vedlegget 686688
jøss ja her ser jeg jo det kan være mange muligheter for min del også...vurderer som sagt og flytte oppsettet bort fra mulige andre syndere.. :)

takker for alle tips!

Topp Bunn