Jule Aquavit 2009

R

rico

Gjest
Liker ikke å starte julen for tidlig men Aquavit`en er kommet og da har man ikke noen valg. Har nå testet ett par stk. og foreløpig så er Aalborg sin Jule utgave den som kommer best ut her i huset men skal selvfølgelig sjekke ut flere etterhvert. Andre som har startet?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
838
Laurits til Aass er gjenganger hver jul.

Aminox

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
1
Salut, dyr men god

Aalborg er finfin den

Gammel Opland er en glimrende aquavit til kveldsjazzen

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.644
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Skal ha julebord neste helg - lurer på å fleske til med en Gilde Non Plus Ultra

Johan-Kr

N

nb

Gjest
Man drikker da livets vann hele året. Min favoritt er hit, men ikke lengre (non plus ultra), men den står seg best på egen hånd uten følge av mat synest jeg. Til akevittmat (pinnekjøtt, fårikål) blir det som regel Gammel Oppland.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme her, går mye i Gammel Opland. Godt hjulpet av at kona er fra Oppland, og har sansen for lokalhistorie.
Skal jammen prøve den der salutten dersom den er å anbefale av en som ellers liker Gammel Opland.

Ang den nevnte Gilde Non Plus... smaken er jo så forskjellig, men den har vært en av de store skuffelsene her i huset; utvilsomt av høy kvalitet, men vi fant ut at den slett ikke egner seg som ordinær akevitt slik vi er vant til å bruke akevitt (til julemat og annen feit mat ved siden av øl f.eks). Imidlertid kan den fungere som en noe sær avec eller etter mat, men det blir for sært for meg. Takke meg til en god single malt istedet.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.123
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Alltid Gammel Reserve. Den har både råskapen og rundheten: Skulle bare mangle forresten, da den er en blanding av begge Linie-typene og Gammel Opland.

Bernt K

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.567
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gammel Oppland her også. For 2 år siden var den ikke så god. Sammenlignet med en som var lagret ett år. Ifjor var den veldig bra.
Har ikke sjekket årets utgave.
Neste lørdag er det privat julebord. Pinnekjøtt, juleøl og akevitt testing.

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Antall liker
639
Morsa Aquavit

N

nb

Gjest
Tor Nado skrev:
Kommet ? Har det vært manko på Akkevit i Norge ?

Startet ? Skjønner ikke spørsmålet.
For min del startet akevittsesongen for ca 15 år siden. Forventningsmessig er den over om i overkant av 50 år.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vidar P skrev:
Samme her, går mye i Gammel Opland. Godt hjulpet av at kona er fra Oppland, og har sansen for lokalhistorie.
Skal jammen prøve den der salutten dersom den er å anbefale av en som ellers liker Gammel Opland.

Ang den nevnte Gilde Non Plus... smaken er jo så forskjellig, men den har vært en av de store skuffelsene her i huset; utvilsomt av høy kvalitet, men vi fant ut at den slett ikke egner seg som ordinær akevitt slik vi er vant til å bruke akevitt (til julemat og annen feit mat ved siden av øl f.eks). Imidlertid kan den fungere som en noe sær avec eller etter mat, men det blir for sært for meg. Takke meg til en god single malt istedet.
Bevares; å benytte GNPU til mat er jo den rene helligbrøde. Hvem av dere vil finne på å benytte f. eks. en Armagnac til dette? GNPU er en avec, eller en fiiiin nightcap; jeg nyter den i generøse cognacglass uten tilbehør annet enn dempetbelysning og vakker musikk. Og det tenker jeg fortsette med, all den tid jeg faktisk liker den BEDRE enn all cognag'en jeg har smakt. Hittil.

Honkey

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.450
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gleder meg til jul. GNPU er det første man tar før maten, mens jeg småprater sammen med min svigerfar å kjener på den deilige lukten av ribbe og surkål.Kjenner jeg får vann i munnen allerede. ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Gammel Oppland, Gammel Reserve, Linje og Simers Taffel er nødvendig basissortiment.
Ellers kan jeg anbefale å gå amok i hyllene til en velassortert dansk dagligvare. Der er mye snadder fra Aalborg.

Jeg kjøpte en bit ribbe i går, egentlig mest får å smake litt på akevitten. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.387
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Løitens Linje.

Alt annet er supplementer. I beste fall.
Akevitt er til våren/forsommerens spekemat og 4.-kvartalsmaten. Jeg liker sesonger.

---

Vi har en fæl julaftentradisjon i svigerfamilien etter at verten sjenket opp akevittglassene med cognac en julemiddag for 10 år siden:
- Hva skal vi gjøre? Vi kan jo ikke helle tilb...
- Skål! Bånnski!
Og så gjorde vi det.
Julekveldene i svigerfamilien går sin skjeve gang fremdeles.

N

nb

Gjest
Jeg klarte til slutt å lære pappa at akevitten ikke skal være iskald, det tok noen år.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Valentino skrev:
Akevitt er til våren/forsommerens spekemat og 4.-kvartalsmaten. Jeg liker sesonger.
Skjønner at skikkelige skalldyr er vanskelig tilgjengelig der ute i provinsen. Gilde Taffel er suveren til slikt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.387
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, vi pratet om det over de kaikjøpte rekene hjemme i Egersund i helgen. Dårlig med kreps i Mjøsa, men akevitt til skalldyr er en hvit flekk på mitt kulinariske kart uansett.

R

rico

Gjest
Tor Nado skrev:
rico skrev:
men Aquavit`en er kommet

Andre som har startet?
Kommet ? Har det vært manko på Akkevit i Norge ?

Startet ? Skjønner ikke spørsmålet.
Jule aquaviten 2009 er kommet.

Ellers så nytes Aquavit hele året, i rom temperatur.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Gammel Oppland (Opplandske Gammel) til jul, forøvrig Drammens Aquavit.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.558
Torget vurderinger
12
Gammel Oppland er nok gjengangeren her i gården. Jeg ser Gilde non plus ultra blir nevnt. Min erfaring er at den ikke skal drikkes tradisjonelt (med øl til mat), men f.eks. til karamellpudding ved siden av kaffekoppen er den veldig fin. Anbefales. Ellers har jeg fremdeles en uåpnet 2007 av engangsforeteelsen Sundnæs Kroningsakevitt. Den er smaksrik.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
har ikke kjøpt sprit på polet siden 1976, men juleakivitten og en liten glen moray frister.... ;) ;) ;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.720
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Pinnekjøt er tradisjonsmat frå Hardanger, Voss og Sogn, og då høver det godt med God Gamal Smaladram.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
å blande inn noe annet enn norsk akevitt i duskusjonen er direkte usmakelig. Blir litt som når programmet "Thirsty Traveller" gjorde et eget programm om akevitt og spilte inn det hele i Sverige. :eek: :p :eek: :p :eek:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.567
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Pinnekjøttet står til vanning. Imorgen skal turen på polet for innkjøp av juleøl og akevitt. tenker 2 - 3 flasker. Gammel Oppland er sikker. Er ikke sikkert på flaske nr. 2 (evt 3) enda.

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Antall liker
1
Fenalaar skrev:
Skal ha julebord neste helg - lurer på å fleske til med en Gilde Non Plus Ultra

Johan-Kr
Gammel Oppland har vel kommet med 2 varianter som konkurrerer med GNPU
En på portvins fat og en på madeirafat. Begge er utsolgt, dessverre.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.720
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ajaj!
Kona er på julebord, uten plass til ledsagere, men se hva jeg fant i skapet fra ifjor:

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Det er det negative med Haugesundpolet. De samme "kjennerne" stikker avgårde med alle godbitene hver gang det kommer noen godsaker inn døren. Varene kommer ikke hyllene men står klar med navnelapper på ute på lageret. Lan....Seg...... og de andre kjennerne. ;)

Elektron

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.720
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På mitt lokal-pol hadde de god beholdning med både Non Plus Ultra og Gammel Oppland's fineste, men jeg gikk for en ny en (for meg): Jærakevitt fra Bryne!
Akevitt er delvis en lokal-patriotisk arena, ser det ut som. Masse spennende smaker, og jeg tar alltid imot en ny en med åpen gane.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.567
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fytti he... for en nydelig akevitt den gaamle opland på portvinsfat. Den er rå.

Topp Bunn