Jubileum 2010. Orker vi det?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det har blitt populært å markere jubileum for både fødselsår og dødsår for store kunstnere, også komponister.
Nå har vi vært gjennom et år med mye oppmerksomhet på Haydn og Händel.

Jubileum utnyttes kommersielt, det er klart, men platebransjen trenger det og jeg unner dem gode salgstall. Det er også positivt at det settes fokus på forskjellige komponister til forskjellig tid, det passer med mine vaner og mitt ´lynne´ som publikum og platekjøper. Jubileum kan gi økt oppmerksomhet på musikk som ellers var i ferd med å gå av moten. Man kan benytte anledingen til dra fram igjen musikk som likevel har mye å si oss i vår tid.

I år 2010 er det tjukt med potensielle jubilanter, her er bare noen av komponistene som har rund fødselsdag i år:

Alessandro Scarlatti
Giovanni Battista Pergolesi
Luigi Cherubini
Ole Bull
Frederic Chopin
Robert Schumann
Hugo Wolf
Gustav Mahler

Er det noen av disse som fortjener mer oppmerksomhet enn andre i år?
Hvis jeg måtte velge ville jeg prioritere de to første, men i virkeligheten blir det nok mer mas om Chopin og Mahler. Ole Bull kommer sikkert til å bli nevnt her til lands. 150år er ikke det det største jubileet, så kanskje det ikke skjer noe. Eller kanskje har vi hatt for mye jubileum de siste årene, så folk har gått lei.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.158
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det lille jeg hart hørt av Wolf har falt i smak, så jeg kan jo benytte året til å forske litt på ham. Ellers enig - de to første på listen er mst interressante.
achri-d er vel ikke helt enig i at det kan bli for mye Mahler, ei heller en bekjent som har en doktorgrad på gode Gustav.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det blir ikke for mye Mahler, det er jeg ikke redd for. Men det blir sannsynligvis ikke for lite heller, han trenger ikke ekstra hjelp.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvor mange av dere merket noe særskillt til jubileene til Gracyna Bacewitz og Bohuslav Martinu i fjor? To suverene komponister.

Sannheten bak jubileer er at de har lite med komponistene og deres verker å gjøre, og mye med platebransjens behov for å tyne noen kroner ut av innspillinge de allerede har liggende å slenge å gjøre.

Pletnevs Bacewicz plate for DG i fjor (det ville virkelig ha vært noe!) ble feks stoppet av DG visstnok pga kommersielle vurderinger. Håper Pletnev får med seg opptaken over til en av de mindre aktørene.

Les feks her: http://www.overgrownpath.com/2010/01/echoes-of-our-time.html om hvordan Vivendigruppens overtagelse av DG eliminerte et selskap med kunstnerisk fokus til fordel for en rent kommersiell operasjon.

Ett par sitater:

" Deutsche Grammophon's Echo 20/21 series marked a final flourish of creativity by the label in the late 1990s before it was purchased by Vivendi and sucked into the all consuming vortex of Universal Music."

"In an echo of our time, all the discs have been deleted in their original CD formats, to make room presumably for Sting's If On A Winter's Night. "

Min favoritt musikkblog som bør leses av alle!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ellers er det vel Wolf og Scarlatti som trenger mer eksponering her. Scarlatti er en av de fineste barokkomponistene jeg kjenner, og svært mye av hans større anlagte oratorier og operaer er ukjente. Wolf er kanskje den viktigste sangkomponisten blant generasjonen i skjæringspunktet mellom senromantikk og ekspresjonisme, og selv om det forsåvidt ikke er noen stor mangel på innspillinger, så er han for lite i fokus i forhold til kvalitet og betydning. Men hans sterkeste bidrag ligger jo i Lied-sjangeren; ikke akkurat noen kioskvelter for selskapene.....

Pergolesis katalog er liten, men en fersk HIP innspilling av La Serva Padrona kunne jo katalogen alltids trengt. Ellers er jeg ikke sikker på om Bull og Cherubini fortjener mer eksponering enn de har, og de andre er godt ivaretatt. Flere Mahlersykluser på plate trenger vi ikke (!) og det går ikke en sesong feks i Bergen uten at det står et par Mahlersymfonier på programmet. Blir det mer, går vi i overload. Det får være måte på at "my time will come".

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Allessandro Scarlatti tror jeg mange kan enes om, og det forundrer meg ikke om vi ser økt eksponering av dette navnet i platelanseringer i år.

Kanskje får vi en egen Scarlatti-tråd her, jeg skal være med og lese meg opp på Scarlatti og tilgjengelige innpsillinger. Hvor mye kjøpe det blir ut av det er usikkert, sånn sett er jeg ikke ferdig med Händel-jubileet ennå. Spesielt operaene mangler, men da kommer gjerne Scarlatti med i samme slengen. Det kommer bl.a. en Scarlatti-utgivelse fra Fabio Biondi og SSO i år, den skal selvsagt anskaffes.

Jørgen

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.966
Sted
Trondheim
Noen du glemte:

Antonio de Cabezon
Clemens (non Papa)
Andrea Gabrieli
Thomas Augustine Arne
Otto Nicolai
Ferenc Erkel
Samuel Barber
William Schuman

Barber er vel godt representert, men Hva med litt mer William Schuman eller Ferenc Erkel? Gabrieli og Arne kunne jeg også tenkt meg mer av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
og Mahler skal vi feire/minnes i to år, neste år er det 100 år siden han døde!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det ser ut som Schumann er den som markeres mest for tiden.
Overrasker meg ikke om vi hører mye Schumann på konserter og festivaler i år. SSO spilte 3.symfonien her om dagen, den har jeg aldri hørt før.
Jeg har alltid forventninger til vår kammermusikkfestival, kanskje Andsnes gir oss Schumann, han gjorde det fint på plate nylig, og vi kan håpe at noen gir oss fiolinsonatene.

ps: tar gjerne imot anbefalinger om innspillinger av Schumanns kammermusikk.

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Jeg hadde heller ikke hørt Schumanns tredje og siste komponerte symfoni før konserten. La ellers merke til at publikum ikke var spesielt begeistret etter W. Rihm-komposisjonen.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Robert Schumann! Ja, vi orker! Symfoniene og kammermusikken er glimrende greier (Beaux Arts Trio med venner spiller pianokvartetten/kvintetten fremragende - Dresden og Sawallisch er must i symfoniene), men er det ikke pianomusikken og sangene fra 1840 som gjør ham enestående? Virkelig enestående, det er som han lager et nytt, eget rom i verden. (De første taktene av) Dichterliebe, Fantasien i C-dur, Kreisleriana, Liederkreis op.39. Kunne ikke vært uten. Nå: Symfoniske etyder op.13.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Et program på svensk tv2 minnet meg på Scener fra Faust av Robert Schumann- dette er et verk jeg har hørt veldig mye på tidligere, men det er en stund siden nå. Dermed er det fram igjen med Abbado og Berlin! Det er gøy med Schumannfeiring!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
patro skrev:
Et program på svensk tv2 minnet meg på Scener fra Faust av Robert Schumann- dette er et verk jeg har hørt veldig mye på tidligere, men det er en stund siden nå. Dermed er det fram igjen med Abbado og Berlin! Det er gøy med Schumannfeiring!
Der har vi det igjen, klart vi orker Schumann-jubileum!
Faust er hittil ukjent for meg, og litt ekstra fokus på Schumann får det fram i lyset for sånne ignoranter som meg.
Verket beskrives som noe av det sterkeste og mest rørende Schumann skrev, og i samme slengen legger jeg merke til flere requiem, messer og oratiorier. Der finner jeg ikke mange anbefalte innspillinger, det blir å vurdere fra lydklipp og youtube, kanskje det er noen betydelige utgivelser på vei i år.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.966
Sted
Trondheim
Så dere hørte ikke på Das Paradies und die Peri på P2 i går?

Topp Bunn