- Ble medlem
- 10.11.2010
- Antall liker
- 2
Jeg sliter med en grusom brumming. Platespilleren er jordet til RIAA'n, men det brummer ganske godt. Enda mer om jeg fjerner jord. Brummen blir jo høyere med volumet, så hva kan jeg gjøre?
RIAA-trinnet er jordet i veggen, ikke sant?kenneth1979 skrev:Jeg sliter med en grusom brumming. Platespilleren er jordet til RIAA'n, men det brummer ganske godt. Enda mer om jeg fjerner jord. Brummen blir jo høyere med volumet, så hva kan jeg gjøre?
Jordet i veggen,nei? Eneste jord-ledning som er tilkoblet er den som sitter fast i phonokablene, de mellom spilleren og RIAA'n.Dazed skrev:RIAA-trinnet er jordet i veggen, ikke sant?kenneth1979 skrev:Jeg sliter med en grusom brumming. Platespilleren er jordet til RIAA'n, men det brummer ganske godt. Enda mer om jeg fjerner jord. Brummen blir jo høyere med volumet, så hva kan jeg gjøre?
Jeg har også litt jordingsbrum, etter at jeg bytett til high output MC-pickup, men ikke så mye at det er plagsomt når jeg spiller, eller for den saks skyld hørbart fra lytteposisjon.
"Har RIAA-trinnet jordet kabel/støpsel som sitter i en jordet stikkontakt i veggen?", mener jeg selvfølgelig.kenneth1979 skrev:Jordet i veggen,nei? Eneste jord-ledning som er tilkoblet er den som sitter fast i phonokablene, de mellom spilleren og RIAA'n.Dazed skrev:RIAA-trinnet er jordet i veggen, ikke sant?kenneth1979 skrev:Jeg sliter med en grusom brumming. Platespilleren er jordet til RIAA'n, men det brummer ganske godt. Enda mer om jeg fjerner jord. Brummen blir jo høyere med volumet, så hva kan jeg gjøre?
Jeg har også litt jordingsbrum, etter at jeg bytett til high output MC-pickup, men ikke så mye at det er plagsomt når jeg spiller, eller for den saks skyld hørbart fra lytteposisjon.
Skal jeg føre en ledning til fra RIAA til veggen? i tillegg?
Takk skal du ha. Jeg skal prøve samtlige forslag her. Kan nevne at RIAA'n allerede er omtrendt en halvmeter unna resten av komponentene, men per i dag så henger resten på veggen og alt av signal og strømkabler ligger som en hånende salat og ler av megSteen skrev:Jeg skal ri en gammel hest her, og jeg vet det er mange som himler med øynene.
Plasser Riaa'n så langt fra alle andre enheter i spillekjeden som du kan leve med, og lag så dine egne kabler så lange som de må være. Benytt en god antennekabel med stiv leder. Den kan koste svimlende Kr.15/mtr., så du har ingenting å tape.
Steen
Hva byttet du fra / til?kenneth1979 skrev:Kan være verdt å nevne at problemet ikke var der før jeg byttet PU.
Stjernejord betyr vel at alle komponentene skal være jordet i samme punkt, og hvis noen av dem da har jord-kontakt med hverandre i tillegg (gjennom signalkabler, f.eks.), har du ikke stjernejord lenger.slartibartfast skrev:prøv med en stjernejord, en eget jordledning som går fra forsterkeren til riaa til platespilleren go fra spilleren til (for)forsterker - alle komponenter skal da ha jordkontakt med hverandre
Spilleren er en Project RPM 1.3, jeg byttet fra medfølgende OMB3E til AT95E. Monterte ledningene som anvist i manualen. Når jeg demonterte fulgte det med litt mere ledning ut av headshell/arm enn det som var synlig førog forsåvidt. Hvordan sjekker jeg om alt er på plass inni der?Cobra2 skrev:Hva byttet du fra / til?kenneth1979 skrev:Kan være verdt å nevne at problemet ikke var der før jeg byttet PU.
Arne K
Ja kanskje det. Hvordan finner jeg ut det i en helstøpt arm?Barbaresco skrev:Hvis du har mistet en skjerm ut av røret/skallet så kan det forklare dine plager.