Jordingsbrumm...hjelp

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Jeg sliter med en grusom brumming. Platespilleren er jordet til RIAA'n, men det brummer ganske godt. Enda mer om jeg fjerner jord. Brummen blir jo høyere med volumet, så hva kan jeg gjøre?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
kenneth1979 skrev:
Jeg sliter med en grusom brumming. Platespilleren er jordet til RIAA'n, men det brummer ganske godt. Enda mer om jeg fjerner jord. Brummen blir jo høyere med volumet, så hva kan jeg gjøre?
RIAA-trinnet er jordet i veggen, ikke sant?

Jeg har også litt jordingsbrum, etter at jeg bytett til high output MC-pickup, men ikke så mye at det er plagsomt når jeg spiller, eller for den saks skyld hørbart fra lytteposisjon.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Ta det systematisk: Fjern de fleste (alle) jordene. Behold skjerm til pickup-ledningen jordet, i bare en ende, til RIAA. Er det ikke stille da, så vet ikke jeg....

Lytt gjerne med høretelefoner før du får inn sluttrinnene i kjeden.

Sett deretter inn ett og ett trinn, og en og en jord som du synes du ønsker å ha. Lytt for hvert trinn. Reverser prosessen hvis Ole Brumm kommer tilbake.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Dazed skrev:
kenneth1979 skrev:

Jeg har også litt jordingsbrum, etter at jeg bytett til high output MC-pickup, men ikke så mye at det er plagsomt når jeg spiller, eller for den saks skyld hørbart fra lytteposisjon.
Jordet i veggen,nei? Eneste jord-ledning som er tilkoblet er den som sitter fast i phonokablene, de mellom spilleren og RIAA'n.

Skal jeg føre en ledning til fra RIAA til veggen? i tillegg?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
kenneth1979 skrev:
Dazed skrev:
kenneth1979 skrev:

Jordet i veggen,nei? Eneste jord-ledning som er tilkoblet er den som sitter fast i phonokablene, de mellom spilleren og RIAA'n.

Skal jeg føre en ledning til fra RIAA til veggen? i tillegg?
"Har RIAA-trinnet jordet kabel/støpsel som sitter i en jordet stikkontakt i veggen?", mener jeg selvfølgelig.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Kan være verdt å nevne at problemet ikke var der før jeg byttet PU.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Jeg skal ri en gammel hest her, og jeg vet det er mange som himler med øynene.
Plasser Riaa'n så langt fra alle andre enheter i spillekjeden som du kan leve med, og lag så dine egne kabler så lange som de må være. Benytt en god antennekabel med stiv leder. Den kan koste svimlende Kr.15/mtr., så du har ingenting å tape.
Steen

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Steen skrev:
Jeg skal ri en gammel hest her, og jeg vet det er mange som himler med øynene.
Plasser Riaa'n så langt fra alle andre enheter i spillekjeden som du kan leve med, og lag så dine egne kabler så lange som de må være. Benytt en god antennekabel med stiv leder. Den kan koste svimlende Kr.15/mtr., så du har ingenting å tape.
Steen
Takk skal du ha. Jeg skal prøve samtlige forslag her. Kan nevne at RIAA'n allerede er omtrendt en halvmeter unna resten av komponentene, men per i dag så henger resten på veggen og alt av signal og strømkabler ligger som en hånende salat og ler av meg :) Jeg er på jakt etter ett mer allright stereo/platespiller/tv møbel.

Takk igjen folkens. Skal teste ut litt.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Ettersom du ikke hadde brum før PU bytte,så tipper jeg at problemet ditt ligger i området innfesting av PU.Om armen er av typen som har to-delt headshell.DVS at du kan enkelt kippe av PU,uten å demontere den,så kan det være problemer med kontaktflatene mellom de to delene. Er PU montert i et "helt" headshell,så kan det være du har dårlig kontakt mellom PU og ledningene som er montert bak på den.Ev at du har montert noen av ledningene på feil pinne.. Siste alternativ er at PU rett og slett er defekt,og problemet forsvinner ved montering av en ny.
Mvh Rune :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.836
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
prøv med en stjernejord, en eget jordledning som går fra forsterkeren til riaa til platespilleren go fra spilleren til (for)forsterker - alle komponenter skal da ha jordkontakt med hverandre

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
slartibartfast skrev:
prøv med en stjernejord, en eget jordledning som går fra forsterkeren til riaa til platespilleren go fra spilleren til (for)forsterker - alle komponenter skal da ha jordkontakt med hverandre
Stjernejord betyr vel at alle komponentene skal være jordet i samme punkt, og hvis noen av dem da har jord-kontakt med hverandre i tillegg (gjennom signalkabler, f.eks.), har du ikke stjernejord lenger.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Ikke prøv flere jordledninger, siden det har virket før!

Det eneste som trenger "jording", les skjerming, er ledningene fra PU til RIAA, og den skjermen skal bare være tilknyttet i en ende. Dette KAN være chassis i RIAA. Skjermen KAN også gå videre til arm-røret dersom det er av metall (oftest) og videre til PU- skallet. Sjekk med ohmmeter

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.836
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
beklager feil ordvalg- hadde brum/støyproblemer med VPI Classicen før og ble kvitt de med denne ekstra jordledningen...

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Cobra2 skrev:
kenneth1979 skrev:
Kan være verdt å nevne at problemet ikke var der før jeg byttet PU.
Hva byttet du fra / til?

Arne K
Spilleren er en Project RPM 1.3, jeg byttet fra medfølgende OMB3E til AT95E. Monterte ledningene som anvist i manualen. Når jeg demonterte fulgte det med litt mere ledning ut av headshell/arm enn det som var synlig førog forsåvidt. Hvordan sjekker jeg om alt er på plass inni der?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Hvis du har mistet en skjerm ut av røret/skallet så kan det forklare dine plager.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Barbaresco skrev:
Hvis du har mistet en skjerm ut av røret/skallet så kan det forklare dine plager.
Ja kanskje det. Hvordan finner jeg ut det i en helstøpt arm?

Topp Bunn