Jording?

Steinawarjar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.05.2011
Antall liker
0
Sted
Sør Trøndelag
I går fikk jeg ny platespiller og i dokumentasjonen som fulgte tolker jeg det som at selve forsterker'n må være jorda.
Platespiller er selvfølgelig kopla til jording på forsterkern, men jeg har ikke jording i stikk til forsterker.
Har ikke hatt problemer med brum fra den tidligere platespiller'n på tross av at forsterker'n ikke er jorda.

Stemmer det at jeg må ha forsterker jorda for å "spare" PU?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Må ikke ha jord, og det sparer ikke på PU. Tvert imot, med jord er det så mange som klarer å få til jordsløyfer. Problemfritt uten nettjord når du har signaljord.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
I går fikk jeg ny platespiller og i dokumentasjonen som fulgte tolker jeg det som at selve forsterker'n må være jorda.
Platespiller er selvfølgelig kopla til jording på forsterkern, men jeg har ikke jording i stikk til forsterker.
Har ikke hatt problemer med brum fra den tidligere platespiller'n på tross av at forsterker'n ikke er jorda.

Stemmer det at jeg må ha forsterker jorda for å "spare" PU?
Slet selv med brum fra platespiller i årevis. Fikk jordet kontaktene fra sikrings-skapet, og problemet forsvant. Spurte da om "jordspyd" ville være ennu bedre, men der trakk bare elektrikeren på skuldrene.

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
No ground = No problem

Dette vil i mange tilfeller stemme.
Du må selvfølgelig huske å få med deg "signal ground" som ikke har noe med "nett-jord" å gjøre.
Hvis du ikke har brum slik du har koblet nå, så la det være slik.

• Liker
Reaksjoner: oct

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bare prøv. Funker det ikke, tar du den bare bort.
Husk at alt dette har med nettrelatert støy (brum) og gjøre og har ingen direkte innvirkning på lyden.
Uten brum låter det selvsagt bedre.
Alle jorforbindelser fra platespilleren kobler du til jord på RIAA.

Topp Bunn