Jording - til RIAA eller SUT?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har lurt på noe siden jeg byttet ut MM med MC og stepup-trafo. Med MM Var det jo ikke noe tema. Da var jordingskabelen fra tonearmen festet i jordingsskruen på RIAA-trinnet, men nå er den festet i jordingsskruen på SUT-en, som ikke har noen strømkabel og ikke er jordet noen annen vei enn gjennom signalkabelen som jo går til chassiset i RIAA-trinnet.

Burde jeg i tillegg feste en kabel mellom SUT-jordterminalen og RIAA-trinnets? Jorde armen rett til RIAA-trinnet?

Jadda, det er jo bare å prøve, men jeg liker å spekulere også. ;) ikke har jeg tid til noe som helst om dagen heller

Tenkte også på å jorde lageret til samme punkt som armen. Ikke at jeg har voldsomme støyproblemer, men håper at det hjelper mot statisk elektrisitet i platene også.

Meninger og erfaringer?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.188
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Angående ledning mellom armens jord og spillerens lager/chassis så er dette lurt, men jeg har sett at enkelte kobler inn en motstand der.
Når det gjelder kobling av jord mellom forsterker og spiller så har jeg jordet arm - SUT - forsterker i serie, og funnet at det har gitt minst brum hos meg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er jo nesten det enkleste å teste også. Bare en jordleder mellom SUT og RIAA. Skal teste det. Takk for input.

Hva er tanken bak å ha en motstand på en evt jordkabel fra lageret?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.188
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Funksjonen til motstanden tror jeg er å hindre jordsløyfe.
Har ikke prøvd det selv, men sett det på nettet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Måtte jo være noe slikt, men hvordan kan det virke? Er hensikten å hindre strømmen i å gå fra armen, gjennom plata og tallerkenen mot jord den veien? Det kan jo ha noe for seg. (?)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Er ikke jordingsproblematikk ikke bare bare en vitenskapelig disiplin, men også en litt artistisk sak? Hva virker og hva virker ikke?

Av og til har jeg ikke støy, og da tenker jeg ikke så mye på det. Andre ganger er jeg plaget av støy, og da prøver jeg meg frem på tilforlatelige ting.

Fosse omtaler jo sin løsning i tråden sin (kutter forhistorien): #3295

Jeg greide å løse støyproblem jeg fikk med å jorde lager på spiller: #3248

Den samme jordingen brukte jeg også til SUT, men tok ikke bilder av målinger. Skal orden med det siden, men mener at det var mer støy med SUT enn RIAA-trinnet jeg har.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mja... Jeg tenker at jording og strøm er 100% vitenskap og teknologi, men at det er vanskelig å se for seg og holde styr på hvor strømmen kan finne på å gå, så den beste metoden for å få bukt med det, kan være å bare prøve seg frem likevel. :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.744
Sted
Ytterst i havgapet...
Jording og skjerming er et både omfattende og vanskelig tema, - ikke uten grunn at det er skrevet atskillige hyllemeter om emnet. Jording i seg selv er jo enkelt, men riktig jording for minimum støy i instrumenteringssystemer er en hel liten vitenskap i seg selv. Dersom poenget er å få jordet tallerkenen, så kan man gjerne kobler direkte sammen, eller evt ved en motstand på feks 10 ohm, som av og til kan sees i slike koblinger. Dersom målet bare er å avlede statisk så kan gjerne motstanden være mye større. Koblingsmotstanden til avledningsmatter er gjerne typisk 10 Mohm, mens motstanden i selve matta eller gulvbeleg gjerne er opp mot 1Gohm/m.

Topp Bunn