Jording og måling

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg har en bange anelse om at det er noe humbugg med jordingen i leiligheten min. Jeg måler fra pol til jord ca 130v og den andre polen til jord litt mindre. Skal ikke det bli 0v mot jord fra motstående pol... ellernoe i den duren ???? Begynner å bli noen år siden jeg hadde fyskk så jeg husker ikke helt.

Om det nå er feil så er det litt rart siden elanlegget her er fra 2002

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Okey jeg måler netspenning 232volt pol ->jord 138v andrepol-> jord 142v

232./Sqrt[3] = 133.945 så dette skulle være sånn ca. riktig?

Målte også hos naboen samme der.

For en månedsiden så gikk jordeilbryteren min bananas helt uten grunn. Å slo seg ut flere ganger. Kan det være det er en ellerannen annen nabo som har vært å koblet på en polsk likeretter nedigata ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

De fasespenningene dine høres ikke ille ut. I utgangspunktet skal fasene i et IT nett, som du har, ligge flytende og symmetrisk rundt null. Dersom det er en jordfeil på den ene fasen så vil denne trekkes mot null. Ved full jord så vil det ikke være noe spenning mellom denne fasen og jord. Mao - dine verdier ser bra ut.

Alle forbrukerne (husene til naboene dine) som er koblet til samme nett-trafo vil kunne påvirke dette forholdet. Mao - bassengpumpa eller det hjemmelagde sveiseapparatet til naboen langt oppe i veien, kan være skyld i at du har skeiv jord.

Jordfeilbryteren derimot virker bare på de kursene den er tilkoblet. Den fungerer ganske enkelt ved å summere strømmene på de ulike fasene som går gjennom den. Dette skal alltid bli null, har du en jordfeil, vil en del av strømmen forsvinne og summen av strømmer vil ikke bli null, og bryteren legger seg ut.

Mvh
OMF

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Nå måler jeg nettspenning 230v, Pol -> jord 230v, andre Pol -> jord 0v Har det oppstått en jordfeil her ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Ja, det har det, og ikke en liten en heller......

(Med forbehold om at de ikke har koblet om til TN nett hos deg......)

(Nettspenningen vil forøvrig alltid være den samme...)

Men som nevnt tidligere, dersom du har jordfeilbryter på alle kursene dine, så er ikke feilen hos deg.

Mvh
OMF

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ja det ser ikke helt normalt ut det her. For å gjøre det ennå mer spennede så målte jeg klokken 18.
272v -> jord
51v -> jord

Nå er det
230 -> jord
0 -> jord

På polene. Hvordan går jeg frem for å rette en slik feil ? Ringer jeg kraftselskapet? Elektriker ? Jeg har jordefeilbryter på alle kursene ja.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hmmm....
272V....det kan ikke stemme...da skulle TVen din streika for lenge siden. Sjekk batteriet i meteret ditt....hvis du har dårlig batteri, har det en tendens til å vise for mye.

Skader jo aldri å ringe kraftsselskapet....

Mvh
OMF

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Da var det konstatert jordfeil en ellerannen plass i nabolaget, men hvor det vites ikke desverre. Sable greier !!!!! Måler nå 140-> jord
90 -> jord
Har snakket med everket men ikke skjedd noe ennå. Er dette saker de bruker å prioritere ?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Er dette saker de bruker å prioritere ?
Tja. Si det? Enkelte steder har de bare gitt opp. Så så lenge stoda er slik må du unngå å jorde anlegget ditt ;)

2roll

Medlem
Ble medlem
07.10.2005
Antall liker
1
Hadde en betydelig jordfeil der jeg bodde før. Hafslund var på pletten og fikset problemet dagen etter at jeg hadde meldt fra. De sa iallefall den gangen at de prioriterte dette. Feilen lå i en trafoboks utenfor. Dersom du napper ut alle sikringene i huset og fortsatt måler jordfeil på strømmen inn i skapet, så er du iallefall sikker på at feilen ligger et annet sted.

Hadde også UPC. De satte opp galvanisk skille kostnadfritt. Var aldri snakk om å betale 750,-

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Ja det ser ikke helt normalt ut det her. For å gjøre det ennå mer spennede så målte jeg klokken 18.
272v -> jord
51v -> jord

Nå er det
230 -> jord
0 -> jord

På polene. Hvordan går jeg frem for å rette en slik feil ? Ringer jeg kraftselskapet? Elektriker ? Jeg har jordefeilbryter på alle kursene ja.

Hei

Det finnes en betydelig jordingsfeil i nærheten av din bolig, f.eks gatebelysning e.l. Sjekk målingsverdiene akkurat når gatelyset slår seg på ?

Uansett ring kraftlaget for nærmere måling av denne jordingsfeilen !

up

Topp Bunn