Jording av RIAA og platespiller.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Hei
Har litt problem med brum , sikkert på grunn av jordingsproblem. Fra metall/chassie på min Lenco L75 med Rega RB 300 til Project SE og til ett linjetrinn på min Rega Mira . Har jordet metall delene på lencoen via nettet(230v) , men lurer på hvordan signal jordingen bør legges fra platespilleren og til Forsterkeren.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jording bør starte nærmest signalkilde, i ditt tilfelle arm/pickup. Armen er jo festet i chassiset og chassiset kan du jorde med separat ledning til riaa. Riaa kan du også jorde til forsterker med en ledning.

Jeg ville være forsiktig med å jorde gods i platespilleren til nettjord. Hvis det ikke var slik fra før kan du skape brumsløyfer og alt blir ille.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Du jorder bare Lenco´en (der er jo sikkert en jordledning der kommer ut sammen med rca´ene til signalet) til din Project og saken skulle være klar. Jeg har ikke separat jord fra riaa til forsterker, fungerer fint....
Har aldrig egentlig hørt om platespillere med jord i støpslet...
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Nå skal ikke Rega-armer jordes, men siden denne sitter festet til metall på platespiller oppstår det et "jordingsproblem". For all del fjern jordingen til 220V/AC'n, dette blir det bare tull av, siden denne jordingen går rett i signalveien, reff. over. Min anbefaling er å unngå at basen kommer i kontakt med metall, noe som kanskje blir et problem?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Regaarmen har vel jord i kabelen (integrert); så må nok jorde chassis på Lenco til armen vil jeg tro. Ikke lurt å legge opp nok en jordledning til forsterkeren tror jeg, da får man en sløyfe.

Mvh Vidar P
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her vil eg råde deg til å eksperimentere, men ikkje med jord til nettet, det skapar berre trøbbel.
Prøv jord frå arm-drivverk-riaa-forforsterkar i ulike kombinasjonar. Men Rega brukar å fungere heilt greitt og støyfritt, trass i den litt uortodokse jordingsmåten...
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Rega-arma har ikke kontakt med metall chassie på lencoen , fordi det hjørnet er kuttet av for lettere å plassere arm.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rega-arma har ikke kontakt med metall chassie på lencoen , fordi det hjørnet er kuttet av for lettere å plassere arm.
Berre ta noko leiande (leidningsstubb) mellom armen og chassiset, og høyr om det vert mindre støy...dersom det ikkje er skilnad, er saken klar, og i motsett fall må du lage einslags kopling mellom desse..
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Rega-arma har ikke kontakt med metall chassie på lencoen , fordi det hjørnet er kuttet av for lettere å plassere arm.
Foandrer støyen seg når du beveger på armen? Inn og ut mot sentrum! En original Rega-arm, da mener jeg internkabler og kabler ut er fabrikkmontert, skal ikke behøves å jordes. Men mulig at PU plukker opp støy fra drivverket på Lenco'n? Alt for mange tuller med jording av disse armene, og det slår som regel galt ut.

1. bud er å fjerne jordingen til 220 V'en
 

stigaard123

Medlem
Ble medlem
21.05.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
På min Lenco L78 er armen ikke jordet. Jeg har hjemmeflettet kabel (3 stk. 0.1mm kobbertråde per kanal) direkte fra pick-up til seperat riaa.

Først var der lidt brum, men pt. sidder der en stelledning med krokodillenæb fra armholdereren (altså til chassie) udenom riaa til forstærker. Nul brum. Tit er en ledning med krokodillenæb en fiks ting til at finde ud af hvordan stelledninger skal forbindes.

Og ligesom de andre: Fjern den stelforbindelse til 220V.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Tenkte eg måtte ta fram att tråden til Steinkare då eg lura på eit par ting her..; ved å kobla Regaen min til ein balansert riaa og køyra balansert signal vidare;

a) er dette uproblematisk?

b) bør eg legga opp separat jordledning til jordingsskruen i riaaen, eller er det heilt på trynet å i heile tatt å vurdera dette (jord ligg, som Vidar P seier, integrert i kabelen frå RB300. Dette meinar produsenten er tilstrekkeleg, men gjeld det også for vidare balansert signalføring)?

c) er det betre å køyre ubalansert vidare frå riaa?


Mvh. Karl
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Help! Prøver meg igjen:

I utgangspunktet skal ikkje regaarmar jordast, men; gjeld dette også ved tilkopling til fullbalansert riaa og vidare balansert signalføring (XLR) frå riaa?

Veit det er fleire som lurar på dette her på sentralen og som hadde sett pris på å få svar...

Mvh. Karl
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Help! Prøver meg igjen:

I utgangspunktet skal ikkje regaarmar jordast, men; gjeld dette også ved tilkopling til fullbalansert riaa og vidare balansert signalføring (XLR) frå riaa?

Veit det er fleire som lurar på dette her på sentralen og som hadde sett pris på å få svar...
Jord ligger til minus på venstre kanal på Rega-armene. Det blir derfor ikke mulig å koble til en Rega-arm på en balansert inngang uten at man bygger om armen. Jeg er usikker på om en slik kobling lar seg gjøre og eventuelle lydmessige gevinster er nok i beste fall tvilsomme. Har phonotrinnet ditt balansert inngang?

Det er overhode ingen vits i å jorde mellom RIAA og forsterker uansett hva slags kobling som brukes, det blir jordforbindelse mellom apparatene både med XLR og phonokabler.

CBA
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Jord ligger til minus på venstre kanal på Rega-armene. Det blir derfor ikke mulig å koble til en Rega-arm på en balansert inngang uten at man bygger om armen. Jeg er usikker på om en slik kobling lar seg gjøre og eventuelle lydmessige gevinster er nok i beste fall tvilsomme. Har phonotrinnet ditt balansert inngang?
Neida, riaaen har kun ubalansert (rca) inngang, men har som dei fleste riaaer skrue for tilkopling av jord og det er der eg lurar på om eg bør koble jord frå spelaren til. Det er kun utgangen som er balansert på riaaen. Der er òg ubalansert utgang, men ønsker hvis mulig å bruka balansert.
Det er overhode ingen vits i å jorde mellom RIAA og forsterker uansett hva slags kobling som brukes, det blir jordforbindelse mellom apparatene både med XLR og phonokabler.

CBA
Tenkte ikkje på jording mellom riaa og forsterker, men mellom platespelar og riaa. Uansett er det vel då heller ikkje her noko poeng i å jorde?

Takk for god hjelp så langt CBA :)

Mvh. Karl
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Neida, riaaen har kun ubalansert (rca) inngang, men har som dei fleste riaaer skrue for tilkopling av jord og det er der eg lurar på om eg bør koble jord frå spelaren til. Det er kun utgangen som er balansert på riaaen. Der er òg ubalansert utgang, men ønsker hvis mulig å bruka balansert.
Tenkte ikkje på jording mellom riaa og forsterker, men mellom platespelar og riaa. Uansett er det vel då heller ikkje her noko poeng i å jorde?
Du trenger ikke noen ekstra jording på Rega-armen. Både armrøret og armbasen er koblet til minus i venstre kanal som igjen blir koblet til jord i phonopluggen.

CBA
 
Topp Bunn