Jeg spurgte en elektriker før jeg gjorde noe, og fik klart å vite at alle uttak måtte skiftes.
Det er diskutert før her på Sentralen, og der var en der kopierte inn forskriftene i tråden, men jeg finder den ikke i farten.
Et sted har jeg "bommet" dog, tror jeg, og det er at jeg har en skjøteledning med jord til alle komponenter, ifølge et innlegg i denne tråden er det ikke veldig smart, men Squeezeboksen og Get digital tuneren har jo ikke jordete støpsler likevel:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26371.0
Noen eksempler fra samme tråd :
"Det ble påbudt med jord på alle kurser i nye hus for ca. 8 år siden.
Når det gjelder eldre hus så kan man ikke ha både jordet og ujordet kurs i samme rom. Det er enten eller."
"..et spm: jeg har stue med åpen kjøkkenløsning. På kjøkkenet er det jordet men ikke på stuen. Har fjernet en veggovn i stuen der jeg har tenkt å sette en kontakt i stedet(jordet kurs) for suben til den ene Uno'en min. Skal det her være jord eller ikke?
Her er det gamle reglene som gjelder og ikke nye.
og åpne løsninger som du sier, kjøkken stue i ett, skal det være jorda stikk på kjøkkenet, men trenger ikke være i stua. men da skal det være en viss oppgitt avstand fra ujorda til jorda stikk. Husker ikke avstanden i hode.
Men dette eksempelet er noe av det farligste når det gjelder berøringsfare, har du et aparat tilkoblet ujorda stikk og det er jordfeil i aparatet,(og du ikke har jordfeilbryter heller) så dersom du da tar på aparatet med jordfeil i og samtidig på et aparat med jord, tilkoblet jorda stikk, få smelle det i kroppen din for og si det slik, rett og slett en dødsfelle..."