Jolida's Friends...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Har aldri skjønt meg på Hifistasjonen skal jeg være ærlig.
    Jeg sendte de en mail ang om de tok inn jolid dacen til Norge, ingen svarte , dette var 17.2.2014.
    Synest ikke dette virket veldig seriøst.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Er nok like greit å bestille i fra den butikken i UK. Jeg fikk svar av ham samme dag jeg henvendte meg. Ga inntrykk av å være en seriøs og hyggelig kar.

Hornet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Ja seriøs butikk dette. Litt tungvint å betale via bankoverføring men pytt pytt. ikke noe stort problem.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ja, det er vel ikke enkleste måte å betale på.

Men hvordan syns du den låter nå som du har fått hørt på den en stund? Regner med at du har hatt noen tidligere du kan sammenligne med?

Hornet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Love it!
    Jeg har hatt Abrahamsen V6.0 den ble byttet ut med Emotiva sin, som var mye bedre på alle måter, men det var vel noe feil med ett kort i v6.0 som gjorde at den ble muddy i lyden.
    Deretter kom Audiolab M-Dac inn en stor oppgrdering i mine ører. Så nå Jolida glass Fx kanskje ikke mere oppløst men annerledes, absolutt mere analog lydende, veldig engasjerende og morsom lydmessig. Dynamikk/bass/mellomtone veldig god-. Den skiller seg ganske klart fra andre dacer jeg har hørt på dette området. Veldig lyttevennlig over lange lyttesekvenser.
    Akkurat nå ser det ut som at denne blir en stund.:)

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    850
    Er dere fremdeles like fornøyd? Lite liv her inne. Få som sitter med forsterkere fra Jolida altså.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    141
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Vet ikke, hvor kjent det er, men det finnes 2 Jolida’er, en amerikansk og en kinesisk. begge produseres i Kina, men på forskjellige fabrikker. De amerikansk-designede utgavene finnes på jolida.com, og de kinesiske på jolida.net. Forsøker man å søke opp historien bak på nett, så viser den seg å være ikke helt entydig. Min forståelse er, at Jolida varemerket opprinnelig er amerikansk. Produksjonen ble så lagt ut til en fabrikk i Kina. Når denne fikk nye eiere, flyttet man produksjonen til en annen fabrikk. Den første fabrikk sikrede seg så Jolida varemerket for Kina, og fortsatte produksjonen av de tidligere modellene. Den nye fabrikk produserte utelukkende for amerikanske Jolida, og kun til eksport (til USA). En retssak i Kina omkring varemerket og eksport-rettigheter anlagt av den gamle fabrikk, ga via avsagt dom den nye fabrikk lov til å fortsette OEM-produksjonen for amerikanske Jolida. Jolida FX Glass Tube Dac Mk3 som er nevnt her i tråden kommer fra amerikanske Jolida. Den er forøvrig en spendende sak, jeg har ennå til gode å lese noe dårligt om den på nett. Grunnen til at jeg vet litt om Jolida-historien, er at jeg i annen sammenheng forsøkte å finne ut, hvem i Kina som egentlig produserer FX Tub Dac’en. Tenkte det kunne være relevant her i tråden å vite dette også, så eventuell ris og ros går til rette mottaker/fabrikk/Jolida.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    141
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser, at det markedsføres som Jolida USA hos Hifistasjonen, likner også på modellene på jolida.com, så antar det er snakk om amerikansk Jolida.

Kinesisk Jolida kan også se på jolida.fr, siden jolida.net ser ut til være gått i dvale etter jeg skrev siste innlegg.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Jeg tror nok at Hifistasjonen og den butikken i UK selger amerikansk Jolida. Er nok ikke så lett å "lure" de kinesiske inn og late som det er US Jolida. Og ja, jeg er fortsatt veldig fornøyd med min FX dac:)

tommo21

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    26
    Er det noen som har eller har testet JD502P power tubeamp på 2x60 med xlr innganger? Vurderer å bestille denne i oppgradert versjon fra USA. Pris ligger på $1000 pluss $200 for oppgradering av enkelte komponenter inni. I tillegg kommer frakt og moms/toll. Havner vel litt i overkant av 10000,- vil jeg tro ferdig fortolla. 4xKT88/6550 2x 12ax7 og 2x12at7. Vurderer å bruke ECI-3 som forforsterker, eller min Emotiva Stealth DC-1 DAC/Pre mot Proac D28 som jeg har kjøpt.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    850
    Ligger jo ingen forsterkere fra Jolida til salgs hos Hifi Stasjonen. De er vel kanskje bare super treige til å legge de ut.

Sist redigert:

Fampe

Medlem
    Ble medlem
    06.03.2014
    Antall liker
    2
    Sted
    Nordland
    Hei.

er eier av en Jolida JD1501RC forsterker. Noen som har erfaring med denne? Ligger lite tester ute på nett. Synes selv det er en utrolig bra forsterker også sammenlignet med utstyr i prisklassen 30000,- +

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.363
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

er eier av en Jolida JD1501RC forsterker. Noen som har erfaring med denne? Ligger lite tester ute på nett. Synes selv det er en utrolig bra forsterker også sammenlignet med utstyr i prisklassen 30000,- +
    På side 36 i Fidelity nr. 22 finner du en test av nevnte forsterker.
    Svært velspillende forsterker, det der. Det er dessuten en del å hente på å leke litt med forforsterkerrørene på denne. Du kan endre klangkarakteren og åpenheten i den.

Mvh
    Håkon Rognlien

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Noen som har erfaring med Jolida Glass FX Tube DAC III W? Jeg er vel den som liker den varme, levende lyden, med vekt på register i bunn samtidig som detaljene i musikken også fremheves.

Takker for innspill.

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Noen som har erfaring med Jolida Glass FX Tube DAC III W? Jeg er vel den som liker den varme, levende lyden, med vekt på register i bunn samtidig som detaljene i musikken også fremheves.

Takker for innspill.
    Prøver denne igjen for å se om det noen Jolida-kjennere som har erfaring med denne.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10

Takker for innspill.
    Prøver denne igjen for å se om det noen Jolida-kjennere som har erfaring med denne.

Gjorde et kjapt søk på forumet her, og har nok funnet et par brukere som har brukt denne dacen.
    vrøvl:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-som-gir-en-mer-luftig-organisk-varm-lyd.html

alghatar:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/77832-hva-slags-d-konverter-skal-jeg-kja-pe.html

Du kan jo sende dem en pm og høre.

Ble medlem
    01.02.2014
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Hei
    Er det noen som vet om det går å bruke 6 ohms høyttalere på en rørforsterker. Der jeg må velge mellom en tilkobling for 4 eller en for 8 når jeg kobler til + høyttalerledningen. Tenker på å prøve den på 4. Noen som har innspill?
    Jeg har en Jolida jd801a

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.363
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Er det noen som vet om det går å bruke 6 ohms høyttalere på en rørforsterker. Der jeg må velge mellom en tilkobling for 4 eller en for 8 når jeg kobler til + høyttalerledningen. Tenker på å prøve den på 4. Noen som har innspill?
    Jeg har en Jolida jd801a
    Det går i utgangspunktet helt fint. Du kan med fordel teste både 4 og 8-Ohms utgangen, og selv avgjøre hva du synes låter best. Dersom rørforsterkere ser en for lav impedans, mister de litt grepet over høyttalermembranene, hvilket resulterer i overfyldig og upresis bass. Generelt liker rørforsterkere å drive høy, stabil impedans, men har en viss toleranse også overfor noe lavere impedans, så lenge høyttalerne ikke er for vanskelige på andre feil.

Husk at en oppgitt høyttalerimpedans på 6 Ohm, kun er en nominell verdi, den vil mest sannsynlig variere mellom både lavere og (mye) høyere verdier, avhengig av hvilken frekvens de gjengir. Det viktigste i så henseende, er at impedansen ikke faller mye i de laveste frekvenser, der den største energimengden skal omsettes.

Mvh
    Håkon Rognlien

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn