Vet ikke, hvor kjent det er, men det finnes 2 Jolida’er, en amerikansk og en kinesisk. begge produseres i Kina, men på forskjellige fabrikker. De amerikansk-designede utgavene finnes på jolida.com, og de kinesiske på jolida.net. Forsøker man å søke opp historien bak på nett, så viser den seg å være ikke helt entydig. Min forståelse er, at Jolida varemerket opprinnelig er amerikansk. Produksjonen ble så lagt ut til en fabrikk i Kina. Når denne fikk nye eiere, flyttet man produksjonen til en annen fabrikk. Den første fabrikk sikrede seg så Jolida varemerket for Kina, og fortsatte produksjonen av de tidligere modellene. Den nye fabrikk produserte utelukkende for amerikanske Jolida, og kun til eksport (til USA). En retssak i Kina omkring varemerket og eksport-rettigheter anlagt av den gamle fabrikk, ga via avsagt dom den nye fabrikk lov til å fortsette OEM-produksjonen for amerikanske Jolida. Jolida FX Glass Tube Dac Mk3 som er nevnt her i tråden kommer fra amerikanske Jolida. Den er forøvrig en spendende sak, jeg har ennå til gode å lese noe dårligt om den på nett. Grunnen til at jeg vet litt om Jolida-historien, er at jeg i annen sammenheng forsøkte å finne ut, hvem i Kina som egentlig produserer FX Tub Dac’en. Tenkte det kunne være relevant her i tråden å vite dette også, så eventuell ris og ros går til rette mottaker/fabrikk/Jolida.