jokris sin lille lydkrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.737
    Torget vurderinger
    7
    Kikket litt igjen, masse gjenstår men det er gøy
    IMG_0044.jpeg IMG_0046.jpeg
    ett par til med tyske sjeldenheter, har da to par fra samme batch
    phillips familien men ble produsert i Hamburg er 1 utg av typen, men helt mot slutten av gf0, nemmelig 1959 april mnd

fant to esker med ca 60 amerikanske rør som jeg glemt å teste i rør testeren, påske prosjekt det

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.737
    Torget vurderinger
    7
    Begynt å gå igjen esken med de rørene jeg må teste å markere eskerEr mye 12AU7A rør
    Sålangt kommet igjen ca 20 stk
    En del Raytheon black long plate med tilted D getter og tilsvarende Rca modeller
    Mange av de lagd for Orgel bruk
    En fin og enkel måte å skille mellom RCA og Raytheoen er å se på stiftene på platene, er de klemt flate er det Raytheoen
    Er de mer avrundet så er det RCA , skal se om jeg kan knipse bilderå poste senere
    Fant ett Sylvania rør som skilte seg ut , måtte på nett for å finne ut når det var lagd og av hvem
    Det var tidlig 50 talls militær rør med 3 mica og short plates , det var stifter også litt annen plassering en de andre så det lurte meg litt
    Fant ut via kode som sto i skrift at det var veldig tidlig Sylvania , veldig overkill med stifter og 3 mica , håper jeg finner fler av de

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.737
    Torget vurderinger
    7
    Fant da en kuriositet,
    IMG_0050.jpeg IMG_0048.jpeg
    i første omgang så ser det ut som Raytheon rør, men 12au7 i åttekantet ramme med 3 prikker er Sylvania
    denne konstruksjonen brukte Sylvania rundt 52-53,med D getteren
    står også at det er lisensiert på glasset
    så det er da Sylvania konstruksjon laget av Raytheon uke21 1957
    Fant ett godt målende par

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.737
    Torget vurderinger
    7
    Klør i fingrene når man går igjennom 😂
    En del rør gått igjennom forsatt litt igjen
    Gleder meg til europeiske varianter som jeg ofte synes er lettere å skille
    Disse gamle Raytheon/Sylvania rørene har for meg kanskje den aller mest rør aktig lyden av dem alle
    Sette opp på listen å forsøke en runde med fullt sett av de og sylvania 6ca7 fat bottle
    Det blir nok rock n roll 😁

Fant en del andre varianter også 6189, 6680 og 5963 i org esker
    Fempack med Ge 12au7 fra 62 også

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.845
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Her er det mye god informasjon, jokris. Takk for at du deler kunnskap og erfaringer. Midt i blinken for meg, som sammenligner alle tilgjengelige utgaver av RCA 5814 i en periode nå. Det har vært ren fornøyelse så langt.

Jeg får av og til inntrykk av at long black plates, 3 mica, d-getter og 50-tall foretrekkes innen 12AU7-familien, enten de er europeiske eller amerikanske. Min erfaring nå er at det også finnes mye interessant å finne blant short, shiny black plates, 2 mica med O-getter fra 60-tallet: En tendens til strammere, mindre varm klangkarakter mer i retning av for eksempel Siemens. Dessuten er dette typisk støysvake rør som reelt måler knallbra. Til sammen spiller dette med tett harmonisk struktur, åpent, med flott 3-D og dynamikk, uten på noe tidspunkt å lyde hardt eller anstrengende. ( Via Gustard X30, Conrad Johnson Act2 Series 2, PrimaLuna EVO 400 monoblokker og ulike høyttalere.)

Det bør også sies at dette ikke er kostbare rør (ennå). Sleepers, definitivt.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.737
    Torget vurderinger
    7
    Takk for innlegg , koselig å høre
    Du har definitivt rett i det du skriver 😁
    Koster ikke skjorta å prøve de , GE og Sylvania er kanskje de mest hifi korrekte av de Amerikanske variantene, Rca og Raytheon har noe mer klassisk Amerikansk lyd i seg
    De shiny short black plates fra 60 tallet er gull verdt , tror Raytheoen holdt på lenger enn de andre med det
    Når det gjelder forskjell på long og short plate så er min erfaring at man kan få noe mer rør lyd fra de long plates , litt mer farget , Men det er også liten tvil om at short plate konstruksjonene var ett steg fremover mht bl.a. støy
    Det er også mye rør hype ute å går , gjerne rundt rør man ikke får tak i så lett
    Jeg synes de Amerikanske rørene forsatt er gode som gull og lettere og billigere å få tak enn de Europeiske

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn