jokris sin lille lydkrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Denne forsterkeren er mitt første møte med EL34 hjemme, og en av bonusene med PL er at man kan velge blandt mange typer
    effektrør, og ikke minst er det mulig å få tak i NOS effektrør til den, fra en ganske så levelig pris til det mer problematiske.
    EI er ett godt eksempel på det, i det samme øyeblikket som jeg kjøpte de, så kjøpte jeg også en Quad Phillips Miniwatt,
    de har jeg enda ikke testet for jeg klarer ikke å ta ut EI enda:)
    har faktisk bestillt en Quad til med de for å være sikret i fremtiden for Nos blir sjelden billigere med åra.
    Jeg er så glad for at jeg beholdt min rør samling fra den gang jeg hadde Audi Note, Mcintosh osv
    Skulle jeg begynt å kjøpe inn i dag så ville ikke bare pris vært ett problem men også tilgjengelighet, mange typer og varianter er nå
    enten blitt enhjørninger eller så koster de sin vekt i diamanter .

    Etter jeg har kost meg en stund nå så skal jeg begynne å kikke litt på mer nyproduserte rør, for å se hvordan de klarer seg,
    jeg håper å bli positivt overasket , Psvane er vel ett must å teste , og ikke minst KT77 Genalex
    hvis det er noen som vet om andre gode varianter av både 12au7 , eller EL34/6l6gc så si gjerne ifra
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Jeg har idag bestilt en oktett Genalex Gold Lion KT77 og ett par 12AX7 Gold pins til hhv EVO400 + EVO100 dac. Dette nyproduserte røret har fått veldig god omtale "overalt". Vurderte lenge Psvane også, men det får evt. bli en annen gang. Genalex Gold Lion KT77 virker mer riktig for meg og mitt oppsett/preferanser så får fremtiden vise om det var riktig eller ikke.

    Det står også endel forskjellige NOS rør på min liste og bestiller nok flere i ukene fremover. Har allerede kjøpt NOS Cifte og Siemens Halske som spilles inn i disse dager. Blitt noen aha opplevelser sålangt.

    Det skal sies som nevnt tidligere at original rørene som følger med PrimaLuna faktisk holder ett godt nivå.

    Har du testet Svetlana Winged C med PrimaLuna?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har idag bestilt en oktett Genalex Gold Lion KT77 og ett par 12AX7 Gold pins til hhv EVO400 + EVO100 dac. Dette nyproduserte røret har fått veldig god omtale "overalt". Vurderte lenge Psvane også, men det får evt. bli en annen gang. Genalex Gold Lion KT77 virker mer riktig for meg og mitt oppsett/preferanser så får fremtiden vise om det var riktig eller ikke.

    Det står også endel forskjellige NOS rør på min liste og bestiller nok flere i ukene fremover. Har allerede kjøpt NOS Cifte og Siemens Halske som spilles inn i disse dager. Blitt noen aha opplevelser sålangt.

    Det skal sies som nevnt tidligere at original rørene som følger med PrimaLuna faktisk holder ett godt nivå.

    Har du testet Svetlana Winged C med PrimaLuna?
    Først av alt , spennende valg du har tatt, Genalex gold lion kt77 skal testes her etterhvert også, definntivt.
    Nos Cifte og siemens har jeg også kjøpt, tester siemens akkurat nå, regner med det er enten trippel mica eller nickel plate du snakker om ?
    Veldig enig med deg et rørene som følger med holder mål, hadde jeg ikke vært generellt glad i eldre rør, så ville de spillt mer enn bra nok for meg.
    De eneste effekt rørene jeg sålangt har testet, utover de orginale, er EI 6ca7/el34, finner det vanskelig å bytte videre da de dro alt
    videre i riktig retning for meg, mer 3D , mer stemme prakt, og ofte når jeg skal forsøke å lytte mer kritisk så faller jeg inn i musikken istedet.
    Svetlana står nesten øverst på min liste over effektrør, så de kommer nok på plass
    Andre kandidater jeg gjerne vil prøve er Sylvania Nos 6l6gc, GE 6l6gc, Rca 6l6gc
    Genalec GL kt 77, Mullard EL34, og RFT EL34

    Forøvrig har jeg en quad Phillips miniwatt liggende klar, og normalt sett ville jeg allerede ha testet de , men så var det det med
    de EI rørene da, har kjøpt en ekstra Quad av de for å være sikker :)

    foreløpig favoritt for meg i senter posisjon er Herleen lagde Mullard ecc186

    Ps vil sette stor pris på å høre noen ord om din erfaring med Genalex kt77
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som vet hvor man får tak i CIfte ecc82 , tenker da forhandler og ikke ebay
    er dessverre tomt hos Audiomix såvidt jeg forsto, vil gjerne har tak i ett ekstra sett
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Er det noen som vet hvor man får tak i CIfte ecc82 , tenker da forhandler og ikke ebay
    er dessverre tomt hos Audiomix såvidt jeg forsto, vil gjerne har tak i ett ekstra sett
    Har du forsøkt Jørn Hauge (jbh) her på sentralen? Annonserer ofte rør her på sentralen.

    Ellers er det gøy å følge litt med i tråden din igjen. Ser du har sikret deg varmeovner for vinteren :giggle:.
    Trives med lyden?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har du forsøkt Jørn Hauge (jbh) her på sentralen? Annonserer ofte rør her på sentralen.

    Ellers er det gøy å følge litt med i tråden din igjen. Ser du har sikret deg varmeovner for vinteren :giggle:.
    Trives med lyden?
    Hei

    nei har ikke hørt med han , fikk kjøpt ett par av audiomix forrige mnd, tror det var siste paret .
    Gato var den forsterkeren som gjorde at musikk gleden kom tilbake sammen med Triton .
    Nå om dagen går det mye i rør , og jeg
    Hadde jo mange 12au7/12ax7 rør liggende så Primaluna passet veldig bra inn.
    Jeg er nok veldig godt fornøyd med alternativene jeg har nå
    Primaluna dac løftet ting til nye høyder her , skal legge ut litt inntrykk av den senere i helgen
    Første inntrykk beskrevet med ett ord vil måtte være Analog 👍
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Fikk tak i en spilleliste igår, som kan fungere som en slags test på hvordan anlegget fungerer, og eventuellt avsløre eventuelle
    mangler , eller ting man kan jobbe med for å få på plass

    Kun en av disse sangene spilles en sjelden gang av meg, men jeg må si at jeg fikk fot av flere av låtene , litt overaskende for meg

    Miles Davis - flamenco sketches (lav frekvent bass, naturlig midrange frekvens gjenngivelse, pin pointing og soundstage)

    Duke Ellington - afro bossa (dynamikk, kompresjon, kjappe transienter)

    Carey Bell - sweet little woman ( kroppslig vokal, varm rik gjengivelse av gitar, øvre mellomtone gjenngivelse harmonica , farger,klang og skal ikke bli skrikete eller skjære i ørene)

    Barbara Streisand Celine Dion - tell him (krystall klare vokaler og tydelig vibrato)

    Rage against the machine - wake up (dynamikk, separasjon av instrumentene, transient gjenngivelse)

    for meg var listen en artig gjennomkjøring, og fikk kanskje øynene opp for jazz, og ikke minst fant en ny blues artist jeg skal lytte mer til


    Når det gjelder EVO100 DAC så må jeg innrømme at den har falt i smak veldig fort, den spiller naturlig, organisk, analogt.
    Den fremhever styrkene som jeg synes EVO300 har på en naturlig måte.
    Ingen imponator effekter i frekvens områdene, lyden er nå større, mer analog, vokaler får mer kropp, dypere soundstage.
    alle instrumenter her mer kropp, mer utklinging, dynamikken oppleves som mer naturlig og kjapp
    oppløsningen er tydelig bedre.
    samtidig avslører den opptak på en behagelig måte , gode opptak er tydelig bedre :)

    jeg har allerede ett par ideer på rør bytter, Mullard ecc186 / bugle boy /cifte i 12au7
    telefunken/mullard/raytheon 12ax7, Rca Mullard 7025, rca,sylvania,ge,raytheon 5751

    5751 variantene vil gjøre endringer på gain kurven så antar det kan slå begge veier og ikke minst personlig smak vil være avgjørende

    Har både 7025 og 5751 varianter liggende ubrukt, fra den gang jeg hadde Mcintosh

    Har fått byttet til meg to RCA 5R4GYB Nos like retter rør, motsatt vei gikk ett par 6x5 varianter, såvidt jeg har forstått så vil
    5R4 rør kunne gjøre lyden varmere, så det er ikke sikkert dette passer alle system inkludert mitt eget
    kan hende man da må finne frem andre 12au7/12ax7 for å matche

    er på utkikk etter gode 5AR4 rør, men foreløpig uten hell

    en liten ting til slutt, noen som vet hvor man kan få kjøpt en orange valve tester ? veldig enkel testing av rør, får kanskje ikke
    super resultater på alle mulig måter , men man finner ut om rørene er gode nok til bruk
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.344
    Antall liker
    63.180
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende den Orange rør testeren. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men sjekket hjemmesiden deres og det er mange musikkforretninger som forhandler Orange i kongeriket.....
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Spennende den Orange rør testeren. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men sjekket hjemmesiden deres og det er mange musikkforretninger som forhandler Orange i kongeriket.....
    det har jeg ikke tenkt på engang :) takk, har bare sjekket amazon og lignende
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe..Godt å se at du er like far out som når vi drev å handla og kjøpte rør for endel år siden... :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hehe..Godt å se at du er like far out som når vi drev å handla og kjøpte rør for endel år siden... :)
    Disse røra er egentlig en no brainer , koster kanskje en tredjedel av Engelske Mullard rør 😀👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg jaggu fått bytta til meg to sett eldre Mullard ecc83
    Det ene paret er MC1 konstruksjon det andre er F91
    Ingen av de har Mullard logo men de har riktig konstruksjon og koder
    Begge par måler tett oppunder NOS verdi 98 og 99%
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ble jaggu sent ikveld , knea verker så det er ikke lett å få sove , satte inn telefunken ecc83 ribbes plate i dac ikveld, høres ut som en god match sålangt, tror alikevel at smooth plate vil være hakket bedre
    I forhold til Amperex rørene jeg byttet med så er det mer fres i toppen med tlk, uten at det blir hardt eller klinisk,
    Amperex maler med en litt bredere pensel ellers er det en del likheter også
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    da har jeg bestilt meg noe jeg har hatt lyst på lenge , en rør tester

    Fant en Mercury 101 bygd om til 240v og ny justert i henhold til fabrikk innstillinger med komplett bruker manual

    tube_tester_model_101_1320061.jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Sålangt innfrir sylvania 6l6gc rørene, i forhold til Marconi og GE 6l6gc så oppfatter jeg de som litt hvassere og frempå , men ikke i nærheten av skarpt
    Eller klinisk.
    Jeg var veldig spent på om det ville være en tydelig forskjell fra de andre 6l6gc
    I forhold til el34 så er det mindre mellomtone fokus her
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Fant ett sett Brimar ecc83 fra 60. Tallet her og må jo bare prøve de
    Førsteinntrykk kontra tfk ecc83 , noe mindre fokus op detaljer , en tanke fyldigere i fremførelsen , kan være bedre sammen med Sylvania 6l6gc kanskje , får bruke en del timer til og så bytte tilbake
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Her kommer det litt bilder av rør som er på vei eller nettopp er ankommet
    Litt spam for egen skyld så er det lettere å vite ca når man kjøpte de
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da var jeg heldig og fikk byttet bort noen 6x5 likeretter rør og fikk 3 chatham 5r4 i retur , de var mye større enn jeg så for meg gitt
    Hvordan fungerer Chatham? Har en haug liggende, men usikker på hva jeg skal med de.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    da har jeg hatt TFK G73R i oppsettet en ukes tid, har byttet 12au7 rørene to ganger i dac for å matche disse bedre og mullard fra 50 tallet er en god match med de.
    De er ganske enkelt brutale rør, avslører alt med lupe men uten å bli klinisk, finner man riktig match med disse rørene så er de av uber classe imo
    kjører nå 50 talls mullard i dac , både 12au7 og 12ax7, samt siemens nickel plate og mullard m8136 i evo300, har en par ideer på bedre matcher men
    det kan bli kostbart
    etter disse kom inn i evo300 så opplever jeg også en enda større opplevd forskjell på effekt rørene, har testet 3 forskjellige sett for å være sikker

    så hva kan man si `? konge på detaljer, dybde, liten touch varme, og det spiller stort har man ett oppsett på den lyse siden og ønsker tilført mer rør lyd så vil jeg ikke anbefale disse, har man varme fra før og ønsker å hente ut enda litt detaljer så kan dette være veien å gå, eller andre ecc82&ecc802 fra TFK
    har testet de kort opp mot ecc82 ribbed plate, og de er nok i slekt men ikke far og sønn for å si det sånn :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    (y)Takk for flott innføring i egenskapene til G73R, jokris. Du går foran og viser vei, åpner for nye muligheter og setter i gang ideer.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    (y)Takk for flott innføring i egenskapene til G73R, jokris. Du går foran og viser vei, åpner for nye muligheter og setter i gang ideer.
    Takk for det , de rørene begynner nå å bli innspilt antar jeg og de er uten tvil uber classe
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tror tidspunktet er tilfeldig men det blir nye høytalere om noen dager ja
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn