Jobbskifte

R

Rojoh

Gjest
For en liten tid siden fikk jeg tilbud om jobb i konkurrerende firma. Velger man selv å søke på ny jobb, så er hele prosessen selvpålagt. Får man forespørsel; så tvinges man til å velge. Det å velge er vanskelig til tider. I allefall synes jeg det. Nå er det sikkert mange her som har vært i samme situasjon, og som har gjort seg noen erfaringer. Det endelige valget må jeg stå for selv, men jeg lytter med interesse til andres erfaring og tanker rundt tema.

Skal kort ramse opp de forhold som ligger i vektskålene:

Ny jobb:
- Bedre lønn, men med en slags bindingsavtale.
- Mindre firma.
- Eldre og mer erfarne medarbeidere.
- Jobbe sammen med "gamle sjefen" - veldig hyggelig fyr.

Gammel jobb:
- Tilbud om litt mer lønn/kursing og et hakk opp i hierarkiet. Fortsatt mindre lønn.
- Stort landsdekkende firma.
- Unge og uerfarne medarbeidere (stressmoment).
- På lengre sikt: Kanskje litt større og mer spennende prosjekter?

Er 33 år nå, så litt langsiktig tenking er vel også på sin plass. Kom gjerne med innspill og erfaringer. :)

Mvh. Johan

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.022
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
NY jobb!
det skulle ikke være nødvendig at du hadde et bein utenfor før de innser at de betaler for lite!
IMO
mvh

R

Rojoh

Gjest
Det er et poeng. Man sitter vel med et inntrykk av at de overordnede tar ting litt for gitt, og at en verdsettes lavere enn hos konkurrerende firma.

Mitt kanskje beste argument for å bli; er om innsats og prestasjon i et stort firma tar seg bedre ut på CVen ved senere jobbskifte? Bortsett fra dette, så taler de fleste argumenter for et jobbskifte.

Mvh. Johan

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.022
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hvor mye penger skal du være villig til å frasi deg nå,for noe du KANSKJE får igjen en gang i en uavklart fremtid?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Jeg ville si at du er i en vinn-vinn situasjon.

Men før du analyserer forholdene rundt de 2 ulike arbeidssituasjonene ville jeg først ha gått en runde med kone + barn (?!) og fått ryggdekning der.

Dernest ville jeg ha tenkt meg på følgende: du jobber i et firma som tydelig har blitt splittet opp, hvor din gamle sjef (åpenbart ikke eier ?) tok sin hatt og gikk med nestorene i firmaet, og startet opp konkurrerende drift. Lojalitet hos din gamle sjef er kanskje noe du ikke vektlegger, men dersom du - etter å ha gått gjennom din forutstående jobbanalyse - skulle ønske å fortsette der du er, bør dette momentet 'markedsføres' mot din nye sjef (og som da burde vite å verdsette deg).

Du sier at du tilbys kursing, og et steg på karrierestigen. Dette er store goder. I ditt eventuelle nye arbeidsforhold vil du muligens være 'yngstegutt', og muligens stå nederst på listen over de som kan påregne hurtig avansement (?): kan jo være en god grunn til at 'nestorene' i det gamle firmaet ble med over ..... karriereavansement osv ;)

Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått på min nye sjef, sagt klart og tydelig hva du forventer deg av lønn, kurs, avansement og andre goder (lønn er bare en del av det samlede utbytte du kan ha i et firma). Så hadde jeg tatt med meg dette hjem og diskutert det der. Sikkerhet er et stort gode: hva hvis det kommer dårlige tider ?

mvh

JackX

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.022
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dette burde sjefen sett da forrige tog gikk ut av kontoret
IMO
mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Litt off topis , men
dette er en veldig ukjent verden for en som jobber som lærer i det offentlige.
Det er nesten som jeg ike skjønner hva dere prater om.

Håvard

J

Jurassic

Gjest
Min verden er jobbskifte, jobbskifte og atter jobbskifte ;D

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Jeg ansatte faktisk en medarbeider idag, han valgte hyggelig arbeidsmiljø, flat organisasjonsform og mulighet for å forme egen arbeidsplass fremfor høyere lønn i et større firma (som er proppet med albuer).

Du fremhever 3 momenter:
- Lønn
- Medarbeideres evne til å takle jobben
- Hyggelig forhold til sjefen

Vil gamle-sjefen la deg bidra til å forme egen arbeidsplass og gi deg nok albuerom for å lykkes ?

Er det fornuftig blanding av team-arbeidere og individualister ?

Man angrer mest på det man ikke gjør, de fleste yrker er idag en en etterspurt "rase".

J

Jurassic

Gjest
Men det jeg vil si at er fordeler med et stort firma er.
Muligheter for karriere og muligheten til å flytte rundt internt i firmaet, kan være greit med litt variasjon.

Du har jo masse hifi utstyr så du sulter sannsynligvis ikke der du er og i dagens marked er det jo nesten umulig å få tak i kvalifiserte folk så arbeidsgiveren din vil nok strekke seg langt for å beholde deg.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Klart muligheten til å avansere og arbeidsmiljø teller inn, men at the end of the day så er det størelsen på lønningsposen som bestemmer.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Et mindre firma trenger ikke nødvendigvis å være noe negativt. Mindre firma gir oftest mer ansvar for den enkelte arbeidstaker, mindre firma gir oftere bredere erfaring i og med at arbeidstakerne er mindre spesialiserte. Det at din gamle sjef tilbyr deg jobb betyr at han vet hva du står for og at du har kvaliteter som han vil ha i sitt firma. (Er ingen ekspert men dette er bare sånn generelt).

R

Rojoh

Gjest
Takker for innspill :). Jeg har vel kommet nærmere en konklusjon, og er kommet enda litt nærmere den endelige avgjørelsen. Blir noen samtaler med begge firma først, men magefølelsen er sterk pr. idag for jobbytte.

Mvh. Johan

Topp Bunn