Cobra2 skrev:
pstraums skrev:
Enig at dersom en politi forfølger en banditt, så vil lys/lyd i første omgang være ganske teit...
makes sense!
....
Hvorfor det? Fordi da vet ikke de kriminelle at de er oppdaget/forfulgt, og kan be om straffe-rabatt for alle trafikkreglene de brøt?
Er de mindre farlige for trafikken med forfølgelse uten lys/lyd? Hva med resten av omgivelsene???????
Arne K
Det er en generell regel som sier at politiet ikke skal fremprovosere en handling som ellers ikke ville blitt begått. Men jeg kan vanskelig se for meg at det å etterfølge og overvåke adferden til en bilist er å fremprovosere noe som helst.
Det går nok en grense for hvor lenge en som politi bør ligge etter, før en bør gi seg til kjenne. Er det en sannsynlig og overhengende fare/risiko for andre veifarende, bør ferden forsøkes stanset.
Men en må vel også vurdere risikoen for hva som kan skje dersom en gir seg til kjenne. Noen velger jo da å forsøke å komme seg unna, med den eskalering av risiko det vil kunne innebære for bilisten selv, og andre veifarende - både med og uten videre forfølgelse/etterfølgelse fra politiet.
Men en ting er sikkert - går det galt, enten det er med politiet "på hjul", eller flere kilometer bak, så blir det kritikk mot politiet uansett, slik jeg har lest media siste årene.
Det er ikke som i USA. Der er det slik at fra det øyeblikket en bilfører velger å ikke stanse for politikontroll, så blir han ansvarliggjort for de skader han måtte komme til å forårsake på ferden videre... Og media henger på for å lage videoer som vi kan se på TV3....
Mvh
Arild