JM.Lab 816s vs. 826s

torsunde

Fersking
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Har selv 816s og er rimelige fornøyd med disse, men merker at de ikke går fullt så dypt som ønskelig (oppgitt til 43 hz). Vurderer oppgradering til 826s som har et basselement mer, men ser at (på papiret i alle fall) går de bare 3 hz dypere.
Noen som har erfaringer med forskjellene mellom disse høytalerne?

U

utgatt60135

Gjest
Du har ikke tenkt på den nye V-serien? Alså innbytte til HiFihuset?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Har selv 816s og er rimelige fornøyd med disse, men merker at de ikke går fullt så dypt som ønskelig (oppgitt til 43 hz). Vurderer oppgradering til 826s som har et basselement mer, men ser at (på papiret i alle fall) går de bare 3 hz dypere.
Godt spørsmål egentlig, har selv holdt på litt med denne problemstillingen. Rent utseendemessig gir jo ett ekstra element inntrykk av større bassressurser, men min erfaring er at dette ikke nødvendigvis betyr noe særlig.(snakker selvfølgelig om samme høyttalermodell) Så vidt jeg har forstått er egentlig den største forskjellen på f.eks 816s og 826s at 816s er 2,5 veis og 826s er 3 veis. I praksis betyr det at du har samme membranareale som spiller bass, men mellomtonen i 816 spiller også bass. I 826s har du da et dedikert element til mellomtonen og 2 stk som kun spiller bass.

Selv hadde jeg Chorus 726s før mine 816s, og selvom 726s har 3 veis konstruksjon som 826s fikk jeg mere og bedre bass med 816s :eek:
Jeg tror ikke du har noe særlig å hente på å bytte til 826.

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Helt enig . kjøp heller en subb,dafår du sikkert bass nok. på hifihuset får du sikker en bra subb for3-4000.

C

Cyber

Gjest
Bassen på mine 816s var noe av det jeg likte ved dem, og får de strøm spiller de stramt og fint. Skal du har dypere bass ville jeg nok kikket på en sub. Har du stramt budsjett hadde jeg kikket på en XTZ 12" til ca 3600 hos surround.no, mange gode tester!

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Eller som meg , har kjøpt kappa7.2. og den låter mye bedere enn 826.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Ja de går litt dypere i bassen, og det merkes selv om det ikke er ekstremt. Der man merker det først og fremst er i dynamikken, og da er det kjekt med en kraftig forsterker som tåler "strømutslippet".

Det er to steder det er interessant å kikke: +/- 3Db og +/- 6Db. Der vil du nok se litt noen Herz mer i forskjell. Men er det bass du ser etter så du blir slått inn i stolen: se på Cobalt subben...

Topp Bunn