JL Audio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Ser det ikke er noen tråd her for oss med JL.

    Jeg har selv en F112 og slenger ut noen bilder. Oppfordrer andre med JL til å gjøre det samme. :)


    Geir Arne
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har i min bilstereo tid hatt et 12w3 element i liten lukka kasse, fantastisk musikalske!
     
    T

    timc

    Gjest
    Har lyttet mye på F112, og det er absolutt blant de bedre kommersielle subbene på markedet.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Så flott!

    Godt å se at det er flere som har disse. Både i bil og hjem. Gikk selv fra DD12 over til F112, uhørt, etter de lovord som er blitt fortalt om denne serien. Må innrømme at første uken var denne en gedigen skuffelse. Byttet i utgangspunktet for å få mer headroom på film, men når suben var ferdig kalibrert var den allt annet en sprek. Det var mye vandring men lite lyd.

    Etter en ukes tid prøvde jeg å deaktivere auto-eq og la den jobbe slik den er ment å jobbe. Og da skal jeg si den våknet og ga meg et aldri så lite hakeslipp. Da satt plutselig allt. Da fikk den en "attack" som var helt rå på musikk. Tempoet er også blant det beste, om ikke DET beste jeg har hørt. Headroomet jeg hadde savnet på film var også der, til de grader. Når eqen ble deaktivert måtte jeg jobbe litt for å finne en bedre plassering. Bak dene ene høytaler låter det nå i mine ører gaske bra. Jeg deler den ved 120hz for å få ekstra trykk i midbassen. Det låter nok ikke helt snorrett i kinoen nå, men det er mine ører som bestemmer og jeg liker det slik.

    Jeg var tydeligvis blitt for bortskjemt med den fantastiske eqen til DD-serien. For her faller JL sin auto-eq helt igjennom etter mitt syn, uten mulighet for etterjustering. Savner også fjernkontroll, men når den først er stillt inn må jeg si det er befriende å ikke ha dette.

    Jeg må uansett si meg meget fornøyd og jeg tror heller det blir en F112 til før jeg bytter ut denne.


    Geir Arne
     

    jannord

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    28
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    ganilsen skrev:
    Så flott!

    Godt å se at det er flere som har disse. Både i bil og hjem. Gikk selv fra DD12 over til F112, uhørt, etter de lovord som er blitt fortalt om denne serien. Må innrømme at første uken var denne en gedigen skuffelse. Byttet i utgangspunktet for å få mer headroom på film, men når suben var ferdig kalibrert var den allt annet en sprek. Det var mye vandring men lite lyd.

    Etter en ukes tid prøvde jeg å deaktivere auto-eq og la den jobbe slik den er ment å jobbe. Og da skal jeg si den våknet og ga meg et aldri så lite hakeslipp. Da satt plutselig allt. Da fikk den en "attack" som var helt rå på musikk. Tempoet er også blant det beste, om ikke DET beste jeg har hørt. Headroomet jeg hadde savnet på film var også der, til de grader. Når eqen ble deaktivert måtte jeg jobbe litt for å finne en bedre plassering. Bak dene ene høytaler låter det nå i mine ører gaske bra. Jeg deler den ved 120hz for å få ekstra trykk i midbassen. Det låter nok ikke helt snorrett i kinoen nå, men det er mine ører som bestemmer og jeg liker det slik.

    Jeg var tydeligvis blitt for bortskjemt med den fantastiske eqen til DD-serien. For her faller JL sin auto-eq helt igjennom etter mitt syn, uten mulighet for etterjustering. Savner også fjernkontroll, men når den først er stillt inn må jeg si det er befriende å ikke ha dette.

    Jeg må uansett si meg meget fornøyd og jeg tror heller det blir en F112 til før jeg bytter ut denne.


    Geir Arne
    ARO'en til JL tar vel egentlig bare vekk den største toppen i frekvensområdet. Ser på testen av F113 i stereophile at de brukte eq,en til DD12 for å justere frekvensgangen! Der har JL noe å lære. Kjører selv ARO før Audyssey romkorreksjon i denon forsterkeren. Audyssey romkorreksjon gjør en stor forskjell for lydbildet generelt.

    Jan-Erik
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Oi, flotte bilder. :)

    Godt å se at tråden blir fulgt opp med bilder. Det er tydeligvis endel av oss som har sett potensialet i disse små kassene. :)

    Sikler litt på 1 til selv nå, men oppgradering av stereo får gå først atm.


    Geir Arne
     

    EPHYROI

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    jeg har ingen JL, men er det mulig å lage en slags diy versjon av disse. hvor får en kjøpt elementet som sitter i disse? svar gjerne på pm
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Du får vel kjøpt de elementene der de selger JL bilstereo. Jeg har hørt rykter om at det er XXw6 elementet de bruker, men jeg vil ikke garantere det.

    Legg ut noen bilder om du bygger da. :)


    Geir Arne
     

    EPHYROI

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    bygger jeg så skal jeg gjøre det. hadde vel vært litt merkelig om de bruker rene bil elementer, uten å endre noe på parametrene litt vel. fs pleier vel å være ganske høy på bilelementer hvis jeg husker riktig. er vel fs som er en pekepinn på hvor dypt et element kan spille?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Himmel og hav :). Venter spent på lytteinntrykk. Og så har du jo Monitor Audio også. Hehe.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Den var større en jeg regna med!!!
    DSCN0487.jpg
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Endelig på plass.
    DSCN0498.jpg
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Du får vel kjøpt de elementene der de selger JL bilstereo. Jeg har hørt rykter om at det er XXw6 elementet de bruker, men jeg vil ikke garantere det.

    Legg ut noen bilder om du bygger da. :)


    Geir Arne
    The Fathom f113 is a heavyweight subwoofer capable of filling the most demanding rooms with powerful low-frequency output and reference-class sound quality. The combination of an ultra-long throw W7 13.5-inch driver and a very powerful switching amplifier give it the kind of output normally associated with far larger subwoofer systems.

    Free Air Resonance (Fs)23.5 Hz
    Electrical “Q” (Qes)0.476
    Mechanical “Q” (Qms)7.517
    Total Speaker “Q” (Qts)0.448
    Equivalent Compliance (Vas)3.68 cu ft / 104.3 L
    One-Way Linear Excursion (Xmax)*1.25 in / 32 mm
    Reference Efficiency (no)0.269%
    Efficiency (1 W / 1 m)**86.3 dB SPL
    Effective Piston Area (Sd)107.35 sq in / 0.0693 sq m
    DC Resistance (Re)***2.41 Ω
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også funnet ut siden den gang at det er top of the line driverne deres som brukes. Altså W7 som du her skriver. Skikkelig heftige saker.


    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Slettet.
     
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    En bra ting med Jl Audio i Norge er at de er bra priset i forhold til US priser. Kef og Paradigm sine topp Subber koster en god del mindre en Gotham i USA, men i Norge er de dyrere.
     

    K3nn3th3n

    Fersking
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    DSC_1300.jpg


    Slik ser da mitt oppsett ut pr idag. Jl audio f113 og b&w dm serie.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hadde vært gøy om JL også hadde laget en serie med bassrefleks med høyere output i dypet på bekostning av litt lavere lydkvalitet. Samtidig så kunne det jo blitt billigere siden man hadde ikke trengt så store forsterkere.
    Overrasket over at ikke JL koster mer i Norge når man ser på prisene JL oppgav. Når jeg kjøpte 2 stk JL E112 for en stund siden gav jeg mindre for de enn det de kostet i USA.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    De nye V2 blir ca 10-15000kr dyrere enn det v1 koster idag.. Dyrt nok for og si det mildt:)
    Skulle vært en F115 også!!!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Har 2 stk. F112. Fornøyd med de. Men hvis de nye versjonene skal koste så mye mer, er det snakk om overprising til de grader. For meg er de uaktuelle, da eneste vesentlige forandring synes å være flere bånd på EQ, og jeg kjører EQ utenfor sub.
     

    Camaxide

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2015
    Innlegg
    37
    Antall liker
    1
    Hvordan kjører du EQ? Jeg har tenkt å kjøre 2 F112 med stereomusikk samt 5.2 hjemmekino. Denon AVR tar seg av EQ mener jeg, men om jeg i tillegg skaffer noe alla Parasound Halo Integrated - så har ikke den noen EQ - så må se på muligheter :)
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Død F113, fikset selv på 48 timer - førjulstips

    Observerte plutselig at subben var helt død (6-7 år gammel), ingen lys eller respons ved påslag.
    - Sendte mail til importør om hvem som kan fikse.
    - Litt googling indikerte raskt at det sannsynligvis er kondensatorer i standby strømforsyningen som er problemet med disse.
    - Bestilte deler, kr 30 + frakt fra Elfa.
    - Åpnet beistet, brukte M6 maskinskruer i fire av hullene til forsterkeren, dette presser forsterkeren løs (sitter godt i pakningen) fra kabinettet.
    - Sjekket sikringen, ok
    - Fjernet skjermingsplata under kretskortet (må løsne ringkjerne transformatoren for å komme til - 17mm, samme som hjulmutrene til bilen!)
    - Byttet 100 uF kondensator, deffekt (byttet til 100uF, 35V, oppgradert til 105 deg C)
    - Byttet 33 uF kondensator, deffekt, lekkasje i bunn (byttet til 33uF, 400V, oppgradert til 105 deg C)
    - Monterte alt sammen igjen, power on, PLAY :)
    - Ennå ikke mottatt svar fra importør om hvem som driver service i Oslo området...
    - Da kan julen komme :cool:

    IMG_0527.jpg
    InkedIMG_0523_LI.jpg
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Observerte plutselig at subben var helt død (6-7 år gammel), ingen lys eller respons ved påslag.
    - Sendte mail til importør om hvem som kan fikse.
    - Litt googling indikerte raskt at det sannsynligvis er kondensatorer i standby strømforsyningen som er problemet med disse.
    - Bestilte deler, kr 30 + frakt fra Elfa.
    - Åpnet beistet, brukte M6 maskinskruer i fire av hullene til forsterkeren, dette presser forsterkeren løs (sitter godt i pakningen) fra kabinettet.
    - Sjekket sikringen, ok
    - Fjernet skjermingsplata under kretskortet (må løsne ringkjerne transformatoren for å komme til - 17mm, samme som hjulmutrene til bilen!)
    - Byttet 100 uF kondensator, deffekt (byttet til 100uF, 35V, oppgradert til 105 deg C)
    - Byttet 33 uF kondensator, deffekt, lekkasje i bunn (byttet til 33uF, 400V, oppgradert til 105 deg C)
    - Monterte alt sammen igjen, power on, PLAY :)
    - Ennå ikke mottatt svar fra importør om hvem som driver service i Oslo området...
    - Da kan julen komme :cool:

    Vis vedlegget 521076 Vis vedlegget 521077
    Fin info for en Jl Audio eier. Forstår jeg teksten slik att du har forandret litt på verdiene på det kondensatorene du har satt inn?
     

    MrHandy

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2018
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Imponert over strømforsyningen til beistet og godt utført jobb!

    Slik jeg tolket det, er det temperaturverdiene som er forandret. Kapasitansen, den viktigste parameteren, er uendret. For lengre liv gjeld spenningsrating, temperaturrating og forventet levetid(datablad). Øker du èn eller flere av nevnte verdier, vil komponenten få lengre liv.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Imponert over strømforsyningen til beistet og godt utført jobb!

    Slik jeg tolket det, er det temperaturverdiene som er forandret. Kapasitansen, den viktigste parameteren, er uendret. For lengre liv gjeld spenningsrating, temperaturrating og forventet levetid(datablad). Øker du èn eller flere av nevnte verdier, vil komponenten få lengre liv.
    Takker for info, ser ikke bortfra att dette kan bli nyttig info for meg og andre Jl Audio eiere.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Imponert over strømforsyningen til beistet og godt utført jobb!

    Slik jeg tolket det, er det temperaturverdiene som er forandret. Kapasitansen, den viktigste parameteren, er uendret. For lengre liv gjeld spenningsrating, temperaturrating og forventet levetid(datablad). Øker du èn eller flere av nevnte verdier, vil komponenten få lengre liv.
    Takker for info, ser ikke bortfra att dette kan bli nyttig info for meg og andre Jl Audio eiere.
    Riktig, det er kun temperatur ratingen som er økt.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Da var det tid for mere kondensator bytter.... Subben begynte å brumme svakt, spesielt etter at den hadde vært slått av. Byttet C504 - C508 og den ble som ny igjen :)

    C504, C506: 470uF - 10V
    C505, C507: 220uF - 25V
    C508: 100uF - 35V
    Temp rating 105 grader

    Vurderet også å bytte de fem store 2200uF 200V, men hadde kjøpt for store (de må være 30mm i diameter), og det var heldigvis ikke der problemet lå.

    IMG_1312.JPG
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei. Til dere med Fathom utgaven, er det noe "idle" støy på disse? som sus ifra elementene når det ikke spilles musikk ? Snuser litt på det merket nå, men jaggu meg så koster dem.

    Hvordan er disse å integrere i et stereo oppsett, med tanke på delay osv. Er jævlig fornøyd med REL der, de glei jo bare rett inn....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har F113 v1 og opplever null støy. Opplever denne som veldig grei å integrere i stereo, vel og merke etter å ha kuttet ut auto-kalibrering. Har store fronter, deler ved 55 Hz og har +1db på ELF, men det er jo smak og behag.
    Kunne tenkt meg en til, men synes V2 er blitt hinsides i pris. Brukte v1 dukker jo av og til opp, men er i tvil da jeg hører en del av dem må skifte strømforsyning.
     

    Audiocom HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    16.07.2020
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Kunne tenkt meg en til, men synes V2 er blitt hinsides i pris.
    Bare for å være klar på det. Det er ganske store forskjeller på Fathom v1 og v2. Grunnen til det er at når JL Audio var ferdig med E-sub, så var den så tett på Fathom i ytelse at noe måtte gjøres. Derfor er det en rekke endringer på v2:
    1. Oppgradert subwooferelement
    2. Oppgradert forsterker med høyere effekt
    3. Mekanisk oppgradert preamp
    4. Forbedret romkorreksjon som er i en helt annen klasse enn v1
    Den største årsaken til prisoppgangen er at når vi lanserte Fathom i Norge for ca 12 år siden var USD langt svakere i forhold til NOK. Kursen var jo helt nede i rundt 5,1 i 2008. Det gir rimelig store utsalg på utsalgspris tilsvarende ca 80%, og det uten å ta inn økte produksjonskostnader.
    Samtidig ble Fathom dyrere å produsere med oppgraderingene i v2. Legger du så på en generell prisoppgang på råvarer som blir viderefakturert til importør så er vi der Fathom ligger nå.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For all del. Og jeg skulle gjerne hatt nye Fathom-subwoofere, absolutt. Men de befinner seg nå i en prisklasse som gjør at de dessverre ikke er aktuelle for meg. Jeg får si dessverre, for jeg tviler ikke et sekund på at disse er nær toppen av hva som er mulig.
     

    Audiocom HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    16.07.2020
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    For all del. Og jeg skulle gjerne hatt nye Fathom-subwoofere, absolutt. Men de befinner seg nå i en prisklasse som gjør at de dessverre ikke er aktuelle for meg. Jeg får si dessverre, for jeg tviler ikke et sekund på at disse er nær toppen av hva som er mulig.
    Et alternativ er jo å kikke på E-Sub. 2stk E112 er en bedre løsning enn 1 stk Fathom v1. Med mindre man må ha balansert inngang på subwooferen, da hjelper det ikke. Men nå skal jeg tråkke forsiktig her slik at jeg ikke bryter noen bransjeregler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn