JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Her er vi nok ganske tidlig på 90 tallet, ikke helt sikker på om det er 250H eller 2000H, sammen med noen sjeldne (?) Respons høyttalere.


    IMG_0595.jpeg



    6.12 i tillegg til det andre...


    IMG_0598.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Noen perler fra sent 60/tidlig 70 nå i ettermiddag, alle tre er utgivelser fra Classic Records og låter deretter, utrolig flotte plater. Ikke så ofte jeg spiller Zeppelin lenger, avhengig av å ikke få for store doser med Plant, har jo alle platene men de ble vel spilt for ofte i ungdommen kanskje. Det sagt så synes jeg alltid etter å ha spilt no.1 at den (også...) er en av deres beste.

    Da spilles nok Genesis litt oftere selv om det ikke er hver dag, Selling... har vel alltid vært min favoritt derfra og er det vel enda. En fantastisk fin plate.


    IMG_0602.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Vi hører jo på litt av hvert. Vokal jazz er nok ikke det som spilles oftest her men i ettermiddag ble det en liten økt, litt forskjellig fra forskjellige epoker. Holiday LP`en er nok en av de vokal platene som er spilt oftest her selv om det er noen år siden sist.

    Jeg merker platene mine med en liten label på yttercoveret etter vask og noterer når de er spilt, Blackbird LP`en er kun spilt èn gang før og det var i `98....Men den låter fint! Veldig bra lyd på denne! Har andre plater der ASR/Kessler er involvert og de låter også veldig bra.

    Wilson med et A lag, tekster til Miles sin musikk kan også låte veldig fint. Mitt ex. er en BN utgivelse fra 90 tallet.


    IMG_0603.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Blackbird på vinyl er jo ikke helt hvedagskost :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    laget de en parallell analog master for vinyl?
    Vet ikke, men har forstått det slik at den er ganske populær i hifi miljøet så kanskje noen vet mer om hvordan denne er spilt inn/mastert etc.? På platen er det kun info om hvem/hvor men ikke hvordan. ASR/Kessler i Tyskland er jo involvert i LP utgivelsen så kanskje han tok seg av mastringen av vinylen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er vel bare å sende en mail til Gellein og spørre om hun vet/husker.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Et par plater med Tommy Bolin på gitar nå i ettermiddag. Et utrolig talent som forlot denne kloden i altfor ung alder, de fleste husker vel det han gjorde med Deep Purple (Come Taste The Band) men han gjorde også mye annet veldig bra, mange har vel Billy Cobham sin Spectrum plate som kanskje inneholdt Bolin sin beste gitarspilling på plate. Synes også platene han gjorde med James Gang er fine.

    Her i dag hans første solo, liker nok bedre hans andre solo, Privat Eyes, men det ble Teaser i dag, fin plate med flere dyktige medmusikanter. Så en annen plate han var med på i jazz/fusion landskapet, Alphonze Mouzon sin Mind Transplant fra `75, her deler han på gitar arbeidet med Lee Ritenour, gitt ut på Blue Note. Ser forresten at Mouzon døde i 2016, det var jeg ikke klar over, han gjorde mye bra med Weather Report bl.a. Mener å huske han fra noe trommegreier på De Røde Sjøhus for noen og hundre år siden, lurer på om det var noe work shop greier + konsert.


    IMG_0607.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke, men har forstått det slik at den er ganske populær i hifi miljøet så kanskje noen vet mer om hvordan denne er spilt inn/mastert etc.? På platen er det kun info om hvem/hvor men ikke hvordan. ASR/Kessler i Tyskland er jo involvert i LP utgivelsen så kanskje han tok seg av mastringen av vinylen?
    laget de en parallell analog master for vinyl?
    Er jo gitt ut på flere format så tvilsomt om det bare var en master.
    siri svale casset.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bolin gjorde mye bra han. Synd en del av hans musikalske ettermæle er knyttet opp til prestasjonene (eller mangel av...) under konserten i Budokan, som ble spilt inn og foreviget som albumet Last Concert in Japan
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    ^Ja den platen der skulle aldri vært gitt ut.

    Her nå litt vokal jazz igjen, denne gang fra hjemlandet sammen med en stjernevokalist fra UK. Nydelig og ungdommelig spilling av veldig bra musikere og absolutt en tilgengelig plate for de som liker slik musikk. Spilt inn i Rainbow og gitt ut på Grappa i 1993, CD`en er også et bevis på at CD kan låte bra, det er veldig bra lyd på denne! Hvis en liker nevnte Siri Gellein og Radka Toneff så vil en også like dette.



    IMG_0608.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Litt mer vokal, dette er det futt i! Et fyrverkeri av en plate. Jazz med balkan/sigøyner toner..Musikken er mye tøffere enn coveret. En nydelig utgivelse fra Speakers Corner 2001, originalt gitt ut 1978.


    IMG_0611.jpeg




    IMG_0609.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    En nyutgivelse av Hejira fra 2014 fra Asylum/Nonesuch som ble remastret av Bernie Grundmann og presset hos RTI og låter deretter. Jeg synes dette er en nydelig plate som er på spilleren med ujevne mellomrom, som flere av hennes plater. Nydelig utbrettcover i skikkelig kvalitet.


    IMG_0613.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    2 plater med to av mine store favoritter her i formiddag, Bol med Ståle Storløkken og Close Erase med Christian Wallumrød. Konsertene med Close Erase var tøffe, da ble den ofte tatt helt ut. Bol har jeg aldri fått oppleve live. Kreative og nysgjerrige musiker som aldri har latt seg stoppe av noe.


    IMG_0614.jpeg



    SS på Kongsberg (Arve H. som kobler og skrur bak der..)


    IMG_0616.jpeg



    CW + IK også på Kongsberg


    IMG_0615.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Gjorde meg klar til litt mer jazzing men så ble jeg servert en øl med en liten akkavitt på en Fredag så da måtte jeg rocke litt. Så det ble to sjefsplater fra ungdommen, jeg er en av dem som synes at det ble i overkant kjedelig etter Long Live...så disse er de absolutt beste fra den kanten. Synes jeg.

    Det er ikke mye som er gitt ut på plate som er tøffere enn Stargazer.


    IMG_0617.jpeg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan er lyden på jpn-press vs original UK (om du vet?)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Det husker jeg ikke men jeg skal ta meg tid til en sjekk etter hvert, kommer tilbake.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er forøvrig enig med deg i at de 3 første er og blir de beste. Blackmore´s iver etter å slå igjennom i USA og bli spilt på radio endret jo stilen en god del.
    Men...det kom jo en og annen grei låt senere også, som f.eks:
    Spotlight Kid, Death Alley Driver, Bring on the night, Tearing out my heart, Ariel, Black Masquerade og instrumentalene Snow man, Anybody there, Das Nachste Mal, Weissheim og selvfølgelig Difficult to cure.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Ikke uenig, men jeg synes at vokalen ble ordinære saker etter Dio, selvfølgelig ikke lett å erstatte han men synes det ble litt tynt etterpå, det ble litt lite power.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Fortsatte i den rocka verden med japan plater. Ian Gillan platen tror jeg kun er utgitt i Japan, da i 1978, flere av låtene finner en også på Mr.Universe platen fra 1979 men da med andre musikere, tror det kun er Colin Towns og McCoy som er med på begge. Nyutgivelser finnes. Nydelig cover på japaneren med inserts og det som hører til.

    Jeff Beck++ er også kun utgitt i Japan tror jeg, synes ikke denne tar helt av, kvaliteten på platene og coveret overgår musikken synes jeg, men så er dette veldig bra også da.


    IMG_0618.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Denne ble spilt inn ca 5 mnd før Brecker døde så det må være noe av det absolutt siste han gjorde. Et skikkelig A lag som er med her. Selv om det er en nydelig pressing (Pallas), cover etc. så synes jeg likevel at den lydmessig grenser til littegranne tam, sikkert bare meg. Musikken er moderne US jazz slik som disse folkene er så fantastiske på. No. 01949.


    IMG_0619.jpeg



    IMG_0620.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Hvordan er lyden på jpn-press vs original UK (om du vet?)
    Har lekt meg litt i ettermiddag, ingen svær analytisk test men spilt litt frem og tilbake mellom platene. Det er forskjeller men de er ikke store, synes japaneren er litt mer forsiktig enn UK i sin fremtoning selv om detaljene kommer veldig fint frem på denne, selve pressingene er nydelige og platene er dønn tyste. Men tror likevel jeg liker UK best, en får musikken mer foran seg i rommet, den har en aning mer tyngde og det blir litt mer fart og spenning enn fra japaneren. Japaneren blir litt silke hvis en kan bruke det uttrykket. Som sagt ikke svære ting men hørbart.

    Forskjellene var sånn ca. de samme på begge to.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Litt mer Mitchell, 1991 utgivelse som jeg synes er en veldig fin plate , sterke tekster som vanlig fra henne. Med et stjernelag av musikere, og en utrolig fin lyd.


    IMG_0621.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Jens Wendelboe høres jo som regel i forbindelse med storband, her i kvartett sammen med Erik Smith, Frode Berg og Torge Railo. Dette svinger! Ikke et eneste hvileskjær. Spilt inn i NRK Studio 20 og låter nydelig! Gull CD er det også. Dette er tøffe saker.


    IMG_0624.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Konsertfavoritten Farmers Market får også ut energi på plate, her er det bånn gass, blir i godt humør av å høre på dem. Nå fikk jeg lyst på en øl.


    IMG_0626.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Analogue Production kommer med et par nye tapes, og ikke hvilke som helst. Her blir det nok å gå på en smell.


    RRAP_0027__167060__12152021105914-3197.jpg



    Info ang. kilden til A Love Supreme;

    The original master tape is available but it's not in the best shape. This tape transfer is from a flat tape copy made by Rudy Van Gelder and used for cutting in the U.K. in April of 1965. Of course, the original recording was in December '64, so only a handful of months later. This tape was discovered at Abbey Road and had been untouched between 1965 and 2002. So while the original tape is available and while we would always opt for the original whenever we can, in this case this copy was the better choice as the tape has incurred less overall wear and sounds much better than the original.


    RRAP_0028__167061__12152021110110-7715.jpg





     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    En veldig fin og interessant DVD for de som er litt over gjennomsnittet interessert. Gode samtaler om mannen og musikken, og selvfølgelig noen gode historier.



    IMG_0632.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Ser at Jimmy Smith blir spilt rundt omkring for tiden, ikke slik musikk jeg spiller ofte men mente likevel at jeg hadde en Mosaic boks stående. Ganske riktig, i flg. notatene i boksen så ble den kjøpt i 1998 og jeg har kun spilt LP no.1 av 5 ref. de samme notatene, resten er uspilt. Ok, kanskje litt flaut men da var det en sjanse til å rette opp akkurat det. Samtidig som følelsen av å få noe nytt slo inn. No.3911/5000.


    IMG_0641.jpeg



    IMG_0642.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn