JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Må si at denne tråden er en av mine absolutte favoritter, mest på grunn at den gir meg tips om artister jeg stort sett ikke har særlig kunnskap eller forhold til. Det meste av det som er anbefalt treffer meg rimelig godt, selv om det ligger utenfor mitt kjerneområde med indie, new wave og rock. Nå er jeg ikke helt ukjent i terrenget som JIH spiller fra, da min platesamling har en og annen jazz, samtidsmusikk og klassisk tittel, og jeg er selveste Deathbroth (bror av Deathprod som jeg har en følelse av at JIH kjenner noe til)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Må si at denne tråden er en av mine absolutte favoritter, mest på grunn at den gir meg tips om artister jeg stort sett ikke har særlig kunnskap eller forhold til. Det meste av det som er anbefalt treffer meg rimelig godt, selv om det ligger utenfor mitt kjerneområde med indie, new wave og rock. Nå er jeg ikke helt ukjent i terrenget som JIH spiller fra, da min platesamling har en og annen jazz, samtidsmusikk og klassisk tittel, og jeg er selveste Deathbroth (bror av Deathprod som jeg har en følelse av at JIH kjenner noe til)
    Hyggelig terry!

    Ja mener å huske at du er bror til Deathprod. Og han er faktisk selveste, ihvertfall for meg, alle som er med på plater som er på øde øy lista mi er det. Har ganske mye her som han er involvert i. Kjekt!

    Denne 10" er forresten fortsatt forseglet, kanskje den må sprettes..


    dp.jpeg
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Den 10’’ fra RG har jeg jammen meg ikke i egen samling, så får høre med brutter’n om han har lurt unna et ex til familiemedlemmet som har fulgt ham mest trofast i hans kunstneriske noe smale men gode sti. Har selv i kveld sprettet plasten på ep’n han solgte da han holdt sin konsert i operaen. Liker det mørket han maler med sin brede pensel her, selv om min junior på 6 år spurte om hvorfor jeg spilte spøkelsesmusikk...
     

    Vedlegg

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Selv om det er en gammel ringrev så er det relativt ny musikk, utgitt i 2012. Veldig fin og melodiøs jazz, ikke noe avansert far out greier. Nydelig utført av meget dyktige musikere.

    Dbl LP utgitt på Mack Avenue og mastert av Kevin Gray, og den låter veldig bra, noe av det bedre av nyinnspilt musikk synes jeg. De er ofte bra disse utgivelsen fra Mack Avenue, andre som har gitt ut der er Christian McBride, Kevin Eubanks, Joey DeFrancesco og Kenny Garrett m.fl. De som jeg har låter alle veldig bra.


    gbq.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Da har jeg fått hørt på Modern Cool noen ganger og igjen så er det bare å bøye seg i tapen, dette låter noe så aldeles fantastisk! Et enormt lydbilde med stor plass til alt. Jeg kunne bare pøst på med superlativer men det blir floskler, men dette er der oppe med det absolutt beste som er der ute. Verdt hver eneste cent. Sjekk ut koret!

    Jeg liker besetningen hun har med seg her, så og si det samme som på Cafè Blue, spesielt perc./trommis Mark Walker gjør at dette er solid synes jeg, han spiller bra. Så han forresten med Oregon en gang i fortiden hvor han overtok etter Trilok Gurtu.

    En stund siden jeg hørte på Cafe Blue tapen men har en liten mistanke om at Modern Cool låter en aning varmere, sjekker ved anledning, ikke så viktig.

    Løp og kjøp!


    pb1.jpeg



    pb.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fyrte avgårde en mail til J nå...mulig den er gone
    .......
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Angående dette med musikk og lydkvalitet. Året er snart slutt og da velger man årets produkter og utgivelser. Her fra Positive Feedback, det er flere og flere som får seg en skikkelig opplevelse når de får lyttet på tape. Skroll ned forbi hifi utstyr til musikken dukker opp.


     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tape nuker det meste, og en all out A80 som jeg har levert en del av, koster ikke like mye som en topp pu engang!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Om man skal argumentere for at tape er billig så følger det vel en kraftig begrensning på antall album i hylla? Personlig tror jeg ikke det å spare penger er den største driveren for de mest tape-frelste.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    likevel er det lett å burne mere enn det jeg har gjort på 2 A80 og 250 titler på en enkelt litt hot platespiller med riaa
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Trane har rett i det, men med 38 cm/sek så blir det mange meter.

    Man måler ikke tape i antall titler men i hyllemeter :cool:, for det tar plass.

    Ang. pris etc. så er det nå engang slik at det blir prioriteringer, prisen er det den er men det er også gleden ved å lytte på musikk fra en kvalitetstape, for meg er det ingenting ved denne hobbyen som gir meg den samme opplevelsen Men innrømmer gjerne at det er lett å gå på noen «smeller» av og til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    En utgivelse som viste seg å bli Jon Christensen sin siste innspilling og en av de siste til Kongshaug. Det er nesten så det er en plikt i å ha den i samlingen.
    En russisk pianist som jeg ikke har hørt om og som skriver nydelig melodier, som spiller flott sammen med de beste. Er en kreativ dame da hun også har skrevet et dikt til hver eneste låt, disse er i heftet som følger med.

    Altså en piano trio + en trommeslager til, jeg synes det gjør at det hele beveger seg mer. JC og Strønen utfyller hverandre på en flott måte og det blir et fyldigere lydbilde. Arild Andersen leverer som vanlig på topp. Dette er nydelig musikk i det moderne piano jazz landskapet og anbefales til de som liker slikt. At det er den siste innspillingen til JC er egentlig grunn god nok til å ha den.

    Utgitt på L&H Production, det er ukjent for meg men innspillingen er gjort i Rainbow i 2018 og låter veldig bra. Har ikke funnet den på vinyl men digitalt er som sagt veldig bra.


    Nocturnal Animals.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått hørt på Modern Cool noen ganger og igjen så er det bare å bøye seg i tapen, dette låter noe så aldeles fantastisk! Et enormt lydbilde med stor plass til alt. Jeg kunne bare pøst på med superlativer men det blir floskler, men dette er der oppe med det absolutt beste som er der ute. Verdt hver eneste cent. Sjekk ut koret!

    Jeg liker besetningen hun har med seg her, så og si det samme som på Cafè Blue, spesielt perc./trommis Mark Walker gjør at dette er solid synes jeg, han spiller bra. Så han forresten med Oregon en gang i fortiden hvor han overtok etter Trilok Gurtu.

    En stund siden jeg hørte på Cafe Blue tapen men har en liten mistanke om at Modern Cool låter en aning varmere, sjekker ved anledning, ikke så viktig.

    Løp og kjøp!


    Vis vedlegget 677300


    Vis vedlegget 677301
    Du vet kanskje at Cafe Blue et tatt opp digitalt med Mitsubishi opptaker, og så mikset analogt med en Studer analog opptaker?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Du vet kanskje at Cafe Blue et tatt opp digitalt med Mitsubishi X-800, og så mikset analogt med en Studer analog spiller?
    Jada, Cafè Blue er kopiert fra 1/2"prod. master mens Modern Cool og Companion er tatt rett fra masteren. Du må komme ut og høre en gang, det er ganske interessant.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Cut from analog master stemmer jo, at opptaket er digitalt står det selvfølgelig ikke noe om :)

    Due to the fact that the digital material was mixed to analogue tape, Impex could write in the advertisement of the top 1 Step version: "Cut From Analog Work Masters"

    barber.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jada, Cafè Blue er kopiert fra 1/2"prod. master mens Modern Cool og Companion er tatt rett fra masteren. Du må komme ut og høre en gang, det er ganske interessant.
    Satt og lest en interessant artikkel om digital opptaks historie da jeg kom over den, ser at de nevner X-800 en plass mens de sier ukjent Mitsubishi senere.

    Aldri hørt en kopi av en analog master tape så det kunne vært interessant.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Satt og lest en interessant artikkel om digital opptaks historie da jeg kom over den, ser at de nevner X-800 en plass mens de sier ukjent Mitsubishi senere.

    Aldri hørt en kopi av en analog master tape så det kunne vært interessant.
    Dette med digital master er egentlig også ganske interessant ser du. Dette er noe jeg har lekt meg en del med. Har hatt tilgang til noen masters fra et ganske kjent plateselskap, samme masters som ble brukt til CD og vinyl. Kunne sikkert skrevet mye men det som er veldig tydelig er at det skjer mye i prosessen fra master til sluttproduktet. Men det som er skikkelig interessant er når man kopierer direkte fra digital master til tape på Studeren. Vi får ta en lytt engang så kan du få høre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har en mistanke om at det ikke er opptakene eller teknikken som er problemet med mye digitalt, men heller de som mikser og masterer. Joe Hendersons Tone Poet utgivelser på Blue Note er digitale opptak, men disse oppleves like bra som de andre analoge utgivelser fra serien.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Har en mistanke om at det ikke er opptakene eller teknikken som er problemet med mye digitalt, men heller de som mikser og masterer. Joe Hendersons Tone Poet utgivelser på Blue Note er digitale opptak, men disse oppleves like bra som de andre analoge utgivelser fra serien.
    Nemlig. Gjør man en god jobb så låter det bra også. Som alle vet så er det forskjeller på digitalt og analogt og jeg vet hva jeg liker best og hvorfor men at det ikke kan bli kanonbra med digitalis involvert er feil.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tommel opp fra en som kjører studer a80 gjennom en hardcore digital prosessering før det går ut til høyttalerne. Låter det fortsatt som mastertape? Oh yes!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Som eks har vi vel begge endel lper fra sent 70 og tidlig 80 tall som Kongshaug har tatt opp og mixet digitalt, disse er absolutt hørbare...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Litt forskjellig her i dag. Også noe som kanskje er for de spesielt interesserte.

    Jeg er glad i perc. musikk, i dag en utgivelse av og med Terry Bozzio sammen med hollandske Metropole Orkester. All musikk komponert av Bozzio og produsert av Steve Vai. Og dette er samtidsmusikk, men jeg synes at det er veldig bra, det er rytmisk og dynamisk. Det er ikke et orkester som backer opp en trommis men Bozzio er en integrert musiker i orkesteret. Man kan nok høre inspirasjon fra russiske komponister og at Bozzio hadde noen år på University of Zappa, man nikker av og til fornøyd når man hører spor av orkester musikken til Zappa.

    Som sagt for de som er spesielt interessert, og de finnes det en del av, spilt inn i holland i 2005 og har veldig bra lyd. Finnes kun digitalt.


    R-2588828-1291936877.jpeg.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Sitter og spiller denne nydelige utgivelsen på formiddagen, det gjør godt å høre Paolo Vinaccia fargelegge musikken, han var en sjelden trommespiller.

    Men lurer litt på noe. Jeg spiller den fra en 24/96 fil og finner at noen kutt låter, etter min smak og mening, bedre enn andre. Det er et større, åpnere og klarere lydbilde på disse kuttene, mer tyngde. Er det bare slik at kuttene er mikset forskjellig mtp plassering/nivå etc. av instrumentene i lydbildet? Er det noen som har CD`en og har hørt noe lignende? Tror ikke at noe er feil, bare nysgjerrig.


    Mira-Cover.png
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har spilt den cden relativ mye men kan ikke huske jeg reagerte på det.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Har spilt den cden relativ mye men kan ikke huske jeg reagerte på det.
    Hørte litt på i dag også, hvis jeg sammenligner kutt 1 & 2 med f.eks. 7 så er det et større og fyldigere lybilde på dette kuttet, jeg synes også det er mer balansert. Dette er details og ikke noen stor greie, kun en observasjon.

    Akkurat nå så går det i denne, uttrykket no limits får en ny mening. Dette er gøy å spille høyt.


    hm.JPG
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hørte litt på i dag også, hvis jeg sammenligner kutt 1 & 2 med f.eks. 7 så er det et større og fyldigere lybilde på dette kuttet, jeg synes også det er mer balansert. Dette er details og ikke noen stor greie, kun en observasjon.
    Du har nok rett, jeg hører det også. Om man drar paralleller til konsert så er spor 7 helt nærme scenen (om ikke på scenen) mens 1 og 2 er lengre bak. På bassen til Andresen er det ikke så stor forskjell men på sax og trommer er det relativ store forskjeller, to forskjellige sesjoner eller bevist valg? Kan godt like noen opptak som er helt close på så man får med alle detaljer men husker jeg ikke likte det på noen re-mastrede Coltrane album. Lydkvaliteten var bedre en på original miksen, men Elvin Jones som tidligere var litt tilbaketrukket i mixen slik at Coltrane var dominerende var nå trukket mye lengre frem i mixen. Sikker fordi at jeg hadde spilt disse gamle så mye at jeg ikke like de nye, for meg så ødela det litt av opplevelsen med ny mix selv om lydkvaliteten var bedre på de nye.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Du har nok rett, jeg hører det også. Om man drar paralleller til konsert så er spor 7 helt nærme scenen (om ikke på scenen) mens 1 og 2 er lengre bak. På bassen til Andresen er det ikke så stor forskjell men på sax og trommer er det relativ store forskjeller, to forskjellige sesjoner eller bevist valg? Kan godt like noen opptak som er helt close på så man får med alle detaljer men husker jeg ikke likte det på noen re-mastrede Coltrane album. Lydkvaliteten var bedre en på original miksen, men Elvin Jones som tidligere var litt tilbaketrukket i mixen slik at Coltrane var dominerende var nå trukket mye lengre frem i mixen. Sikker fordi at jeg hadde spilt disse gamle så mye at jeg ikke like de nye, for meg så ødela det litt av opplevelsen med ny mix selv om lydkvaliteten var bedre på de nye.
    Ja hvorfor det er slik er ikke lett å si men forskjellene er der. Kan være forskjellige årsaker, også at det er et bevisst valg som du sier.

    Dette med å tukle med originalen er alltid et tema synes jeg. Vi ønsker jo favorittplatene med den best mulige lyd men kanskje ikke at det tukles for mye? Mye av disse platene som er re-utgitt/re-mastret av de som gjør den beste jobben synes jeg er bra men det er også eksempler på det motsatte, og når man begynner å tukle med miksen så tukler man også med «skaperverket». Mener jeg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er jo også et tema med de nye Blue Note utgivelsene, men der er det vel mer snakke om å komme nærmest mastertapene eller RVG's originaler med EQ tilpasset datidens audio. Etter det jeg har lest ang. dere som har safety kopier av mastertaper av diverse album så er det ikke alltid de kommersielle mixene er like vellykkede? De fleste som samler på originale BN lper (og har betalt dyrt for disse) påstår jo at disse er bedre uansett hvor bra nye utgivelser er eller skulle bli.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Har ikke mange BN på tape men de jeg har synes jeg låter veldig bra med en fantastisk nærhet og bevegelse, som sagt når viruset tar ferie så kan vi ta en runde så kan du få høre på det du måtte ønske.

    Jeg har mest BN reutgivelser på MM og AP + noen fra 90 tallet (husker ikke i farten hva den serien heter...) som også skulle være fra orig. master men disse har ikke den åpenheten og klarheten til de andre nevnte. Har også en del fra BN i diverse Mosaic bokser. Har drevet og byttet ut slike «vanlige» utgivelser som jeg hadde før disse nye, og etter min mening, bedre nyutgivelsene har kommet. Da snakker jeg ikke om orig. utgivelser men «billig plater».

    Jeg har ikke hørt noen fra f.eks. Tone Poet, hvordan er de i forhold til MM og AP synes du?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Don Was ville jo at Joe Harley skulle gjøre det samme med TP seren som han gjorde med MM så etter det jeg har forstått så er de så like som det lar seg gjøre. Mastrert i samme studio med samme folkene, presset hos RTI og cover fra samme levradør som MM med session Fransic Wolff på de klassiske BN albumene. Det er vel ingen overlapp enda, men de jeg har spilt har vært like bra. Det har vært noe klaging over noe problem med pianolyden på TP serien (hoffman forum), men har ikke undersøkt dette selv enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn