JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Tror jeg lager min egen spilletråd så slipper jeg å kjenne på denne uggne følelsen av å kuppe disse musikk trådene. Egentlig til eget bruk men vil ikke nekte noen ved døren.

    Da kan jeg skrive så mye tull jeg bare ønsker. Her blir det aktivitet i noen perioder og dønn stille i andre.

    Sånn.

    Da begynner jeg med det jeg spiller akkurat nå; Humcrush-rest at worlds end, dbl LP utgitt på Rune Grammofon. HC er Ståle Storløkken og Thomas Strønen, altså drums and keys. Dette er steintøft synes jeg, ikke så lett å sette i bås. Så dem live noen ganger og det var like uforutsigbart hver gang. Kanskje man vil høre noen små strofer som ligner Supersilent inni her, i så tilfelle så vil ikke det være rart....Og lyden er forresten veldig bra! Et nydelig utbrett cover i skikkelig kvalitetspapp.

    Rune Grammofon RLP 3081 - Humcrush: Rest At Worlds End (2LP)


    IMG_3790.jpg



    IMG_3791.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Tar den enda litt lenger, det er jo Lørdag...

    Mer fra Rune Grammofon; Scorch Trio-Luggumt, dbl LP fra 2006. ST var den gang Paul Nilsen-Love på trommer, Ingebrigt Håker-Flaten spilte Bass, og det finske gitar unikumet Raoul Bjørkenheim. Tror Bjørkenheim startet der Fripp stoppet, han tar den helt ut! Liker man en skikkelig power trio, heftig prog som f.eks. King Crimson, så liker man også dette. Her er det ikke mange hemninger.

    Nydelig utbrett cover og flott lyd.

    http://www.runegrammofon.com/artists/scorch_trio/rlp-3040---scorch-trio-luggumt/

    http://www.runegrammofon.com/artists/scorch_trio/rcd-2040-scorch-trio-luggumt-cd/


    IMG_3130.jpg



    IMG_3131.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Søndag og da starter man litt roligere. Bach Goldberg Variations er nydelig musikk. Nå spilles tape utgivelsen av Ito Ema sin innspilling fra 1994, den kom ut på vinyl og CD den gang, vinylen ble populær og den ble raskt utsolgt men den kom ut igjen for noen år siden som en 20 års jubileums utgave. Tapen ble laget for noen år siden til noen få litt over gjennomsnittet interesserte. Det havnet noen få av disse her til lands. Veldig bra kopi rett fra master og levert i en nydelig treboks.

    Ingenting ble overlatt til tilfeldigheten av Todd Garfinkel når den ble spilt inn. Mikrofoner (B & K), kabler, custom made utstyr etc. ble nøye valgt ut. Tatt opp på en Studer A820 på 1/2" 3M 996 tape 30 IPS. Alt spilt på Steinway and Sons Model D, Full Concert Grand Piano Serial #:114571, bygget i 1903.

    Vinylen ble mastret av Grundman og presset hos RTI. Vet ikke hvordan den nye er gjort. Jeg synes Ema spiller nydelig her og på tapen så kommer man så nær spillingen hennes, instrumentet og musikken som det kanskje er mulig på hifi.

    https://www.marecordings.com/main/index.php?manufacturers_id=14&osCsid=ns97m4ufqb3berabvdh1n7t2d0


    ItoEmaLowRez.jpg



    IMG_2872.jpg



    IMG_3793.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Kanskje for de spesielt interesserte men jeg er veldig glad i percussion. Her en fantastisk utgivelse, og utførelse, av Percussion Museum. Carmen spilt kun på rytmeinstrumenter! Og det funker. Utgitt av Japanske King Record i 1997.

    Noen år siden jeg har spilt den og husket derfor ikke at lyden her er noe av det beste jeg har hørt på vinyl, en utrolig og naturlig klarhet og dynamikk! Fantastisk rett og slett.


    IMG_3794.jpg



    IMG_3795.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Analogy Records er en av flere Italienske aktører i tape bransjen. Felles for dem alle er at det oser kvalitet, ikke bare lydmessig men også innpakningen er top of the line. Forskjellen fra de andre og Analogy Records er at AR ikke lager en master som de bruker til å kopiere fra men de gjør en såkalt mixdown til tapen direkte fra ferdig miksen, m.a.o. nærmere kommer man ikke. Kanskje det er derfor jeg synes man har en utrolig nærhet til det hele når man lytter til deres tape. De som har hørt Erskine tapene skjønner hva jeg mener.

    AR drives og eies av Rob Vigo som i tillegg har et studio der det meste skjer. Har vært i kontakt med han noen ganger og det er en skikkelig dedikert (som alle tape folka egentlig...) fyr som også har en masse humor. Service innstilt som få.

    Ikke alt de gir ut er like interessant men noe er veldig bra. Akkurat nå spilles en tape av Italian Cello Concort som spiller Cello sonater av Vivaldi. Dette er 2 celloer og 1 gitar, kanskje ikke den vanligste instrument sammensetningen men jeg synes det er veldig bra, gitaren gjør at det låter litt mer moderne synes jeg hvis man kan si det slikt.

    Lyden er bare helt enorm! Og da enorm i ordets rette forstand, det er svært, klart, dypt og veldig dynamisk. Her er det mye luft og plass.

    Zerodieci Studio - Studio di registrazione Genova


    IMG_3796.jpg



    IMG_3799.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Noe helt annet her nå. Massive Attack-Heligoland. MA er alltid en bankers, kanskje ikke på Mezzanine nivå men likevel en av deres beste. Det spilles høyt her nå.

    Et lite tips til de som ikke har MA vinylene men som kunne tenkt seg noen, de blir alltid utsolgt ganske fort, så er nå Heligoland, Mezzanine og 100th Window kommet ut på nytt.

    https://store.acousticsounds.com/index.cfm?get=results&artistid=12122&CategoryID=17


    IMG_2657.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Supersilent er en stor favoritt, har mange flotte konsertopplevelser med dem både her hjemme og ute, alltid en utrolig "reise". De er noe helt for seg selv og som det ikke finnes kopier av.

    11 her på vinyl, jeg synes at den er nesten på nivå med no 6 og 8, altså en av deres beste. Vinylen låter utrolig bra!

    Rune Grammofon RLP 3103 - Supersilent: 11 (LP)


    IMG_2637.jpg
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dette ser ut til bli en trivelig tråd med mange gode tips. Her skal jeg følge med.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Hyggelig at du synes det. :)

    Vet ikke hva slags forhold du har til Zappa, jeg har et langt og sterkt forhold til han, det samme har svenske Omnibus Wind Ensemble. Så sterkt at de ga ut en CD på 90 tallet med hans musikk, jeg kjøpte CD`en dengang men for noen år siden så gikk jeg også bort og skaffet meg en direkte kopi fra den analoge masteren på tape, den ble kjøpt fra Opus 3. Og det er noe annet.

    Ser at den finnes på en hybrid SACD hos Opus 3.

    Classical Music at Opus3 Records


    IMG_3800.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Det er ganske utrolig egentlig, på noen få måneder på slutten av 60 tallet klarte han å snu opp ned på hele jazzen.


    IMG_3755.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Folk er på jobb mens her går det i Sky music: A tribute to Terje Rypdal. En haug med fantastiske musikere hedrer kongen med en egen utgivelse der de tolker flere av hans låter. Slike album kan ofte bli litt daffe synes jeg men dette er veldig bra. Kreative folk med en egen vri på det hele.

    Boksen kom i kun 150 ex. så den er gone men dbl vinylen og vol.2 er der enda ser jeg.

    Rune Grammofon RCD2194 - Sky Music: A Tribute To Terje Rypdal (CD/2LP)

    Rune Grammofon RLP2195 - Sky Music: A Tribute To Terje Rypdal Vol. 2 (LP)


    IMG_3127.jpg



    IMG_3128.jpg


    Etterpå så blir det en liten tur til fjells.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    :)

    Her er det selvskudd, pittbull, Rondup, saks og pinsett så bare prøv deg.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    En flott start på ettermiddagen dette. Jeg liker Bill Evans men trenger ikke store doser om gangen. Men denne her er bra, har kanskje litt med at jeg er svak for DeJohnette, han gjorde vel kun denne med Evans.

    Tatt opp i `68 og låter nydelig, her på en 5 x 45RPM one sided utgivelse fra Classic Records slutten av 90 tallet (tror jeg...). Blir litt gåing av dette men har jo godt av å bevege meg.

    Nettopp kommet ut på nytt fra Analogue Production med Grundman/QRP behandling. Tipper at den ikke låter dårligere enn 45 fra CR.

    https://store.acousticsounds.com/d/..._Montreux_Jazz_Festival-200_Gram_Vinyl_Record


    IMG_3801.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Ble værende i femogførr hylla. Denne utgitt av AP. Flott Rollins selv om dette kanskje ikke er han på sitt mest avantgarde, ingenting eget komponert men flotte tolkninger av noen jazz standars.

    Den har en utrolig bra lyd, tror ikke jeg har andre Impulse! utgivelser som låter så bra, det låter stort og naturlig, spesielt instrument plasseringen er veldig bra sammenlignet med annet fra den tiden, det er riktigere hvis man kan si det slik. Og et fantastisk cover i skikkelig tykk papp. #0973.

    https://store.acousticsounds.com/d/55963/Sonny_Rollins-On_Impulse-45_RPM_Vinyl_Record


    IMG_3803.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Corea spiller Monk på den ene plata og improviserer på den andre sammen med Haynes og Vitous. Og dette er kanonbra, og lyden! Det er ikke lett å få til bedre. Jeg har alltid ment at den beste ECM lyden er den som ikke er gjort i Rainbow, så også med denne. Det låter så utrolig ekte og svært, en enorm dynamikk og det er sjelden jeg hører piano med så bra og autentisk lyd.

    Innspilt i Mad Hatter Studios i Los Angeles og mixet i Tonstudio med Wieland. Spesielt de som er gjort i Tonstudio liker jeg lyden på.

    Sjekk også ut live plata de ga ut; Trio Music, Live in Europe. Samme der, bedre livelyd er vanskelig å få til. Og ikke minst Prelude no.2 med Corea solo i åpningen på side 2, det er av en annen verden.


    IMG_3804.jpg



    IMG_3805.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Noe med mer tyngde før det blir kveld. Hedvig Mollestad Trio-Smells Funny. Hennes siste som kom ut i fjor høst. Selv om denne er bra så mener jeg fortsatt at den første hun ga ut er henne beste. Men hun er utrolig flink til å finne tunge riff, og det er veldig bra kompet av de andre.

    Man får alltid asso til Sabbath og andre tunge prog saker når man hører henne så liker man musikk av den tunge varianten og at det blir utført med kvalitet så er platene hennes å anbefale. Vil også anbefale konsertene hennes, de er som regel skikkelig bra.

    Rune Grammofon RCD2203 - Hedvig Mollestad Trio: Smells Funny (LP/CD)

    Hedvig Mollestad Trio;

    03.05 Portalegre (Jazzfest), Portugal
    04.05 Porto (Casa da Música), Portugal
    09.05 Tromsø (Driv), Norway
    10.05 Horten (Artilleriverkstedet), Norway
    11.05 Trondheim (Jazzfest), Norway


    IMG_3808.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    I April var det terrasse og kald øl, nå er det Mai og snøbygene løser av hverandre utenfor. Da triller man likegodt noen tape.

    To klassikere som ikke trenger noen svær omtale og beskrivelse, det er bare nydelig jazz!

    Her på nydelig tape fra Tape Project.


    IMG_2944.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Da ble det fredags kveld. Drikken er ganske lett..;


    IMG_3810.jpg



    Musikken kanskje ikke like lett men likevel meget bra! Mimring her nå, kanskje min favoritt fra EBB, et fantastisk cover! Og lyden på dette tidlig 70 talls opptaket er jo meget bra.

    Også en av mine første konsert opplevelser, var ikke særlig gammel da jeg så disse. (Kuppelhallen?)


    IMG_3811.jpg



    IMG_3815.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Resten av kvelden går med til denne. En fantastisk boks, 4 x LP av Porcupine Tree, Anesthetize-Live in Tilburg 15-16 Oct. 2008. Utrolig flott cover, hefte, alt....og musikken er også utrolig bra!


    IMG_3806.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Takk. Ser nå at det blir mer en slags logg over noe av det som skjer når jeg først er igang.

    Nå er det lunchjazz.

    Monk Live in Milan, tatt opp i April 1961. Live lyden her er rett og slett fantastisk bra! Veldig sjelden man har en sånn nærhet til musikerne som her på hifi. Og stort, det er stort!

    Se forøvrig link for info, også 2 kutt med Bud Powell Trio på slutten av tape B, de spilte på samme konserten. Av en eller annen grunn er pianoet litt mer i bakgrunnen der enn på Monk konserten.

    http://www.openreelrecords.com/booklet/thelonious_monk_live_in_milan.pdf


    IMG_3818.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Denne har jeg 3-4 forskjellige utgivelser av men ingen av de andre er i nærheten av denne 2 x 45 utgivelsen fra ORG, det er nesten som man sitter og sier jøss, er det sånn den egentlig skal låte. Denne er veldig mye åpnere og derfor mer plass rundt instrumentene, det er et tyngre fundament og det er klart og oppløst.

    Som vanlig fra ORG så oser det kvalitet av alt, nydelig tykt utbrett cover, Grundman/RTI. Hvis jeg ikke husker feil så blir det utgitt 2500 ex. av disse 45 RPM platen fra ORG.

    Viktig også å huske på at det finnes to ORG; Original Recordings Group og ORG Music, begge der oppe med de beste.

    https://store.acousticsounds.com/index.cfm?get=results&labelid=4154&CategoryID=5

    https://store.acousticsounds.com/index.cfm?get=results&labelid=2782&CategoryID=5

    Musikken kjenner vel de fleste.



    IMG_3819.jpg



    IMG_3820.jpg



    IMG_3821.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Mens vi først var i gang. Kanskje litt flaut for jeg var ikke klar over at jeg hadde denne på 45RPM, har en egen femogførr hylle og da jeg skulle sette tilbake Heavy Weather så sto denne også der. Det innrømmes at det ikke er så ofte jeg er der og kikker, ser på stikkeren på plastikk coveret at jeg vasket den i Mai `14 så jeg har visst om den før i tiden.:)

    I tillegg så er det de andre ORG som har gitt ut denne, ikke nummerert men med et like flott utbrett cover. Også her er det Grundman men presset hos Pallas så i hvert fall ikke dårligere. Jeg liker lyden på denne bedre men det er nok like mye det at den er tatt opp i 71 og ikke senere på 70 tallet som HW. Lyden ble ikke bedre utover.

    En liten edit her; Lyden på denne er veldig bra! Åpent, klart og dynamisk. Perc. er naturlig tilstede med masse luft rundt seg, flott og detaljert bass. Denne kan virkelig anbefales. Ikke et eneste lite micro knepp på fire platesider.

    Jeg er av dem som likte de første platene deres best, til tross for at Jaco ble med senere. Her er det nesten som man føler man er med på fortsettelsen av Bitches Brew, kanskje ikke så unaturlig.

    Er forresten på tilbud...
    https://store.acousticsounds.com/d/94790/Weather_Report-Weather_Report-45_RPM_Vinyl_Record


    IMG_3823.jpg



    IMG_3824.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    På lørdager så skal man jo blåse rent både det ene og det andre.

    Scorch Trio-Brolt er en veldig effektiv metode. Ikke lett å si hva dette er; fri progjazz, jazza prog, progga frijazz, uansett så er det uten mange begrensninger og det i hvert fall uten hemninger. Og igjen, Raoul Bjørkenheim er et gitarfenomen! Flaten og Nilssen er som vanlig på topp. Er man klar for litt far out gitar trio og er litt åpen og nyfiken så tar man sjansen.

    Nydelig dbl. LP som er gjort slik...;

    ”Brolt” is an old school analogue recording with the band playing live in one room, drums and amps miked up with vintage microphones recorded to analogue multitrack and mixed down to analogue tape with no overdubs or editing. Mastering by Helge Sten. The double vinyl LP edition comes in 500 copies only and include 4 bonus tracks (33 minutes) not on the CD."


    IMG_3825.jpg



    IMG_3826.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    En av mine favoritt utgivelser de siste årene. Black Sabbath møter John Coltrane, altså Fire!-The Hands.

    Et utrolig tungt og suggende komp som damper avgårde mens Gustafsson sin sax ligger fritt oppå. Dette er utrolig bra synes jeg. Fire! er en av få artister/grupper som har det lille utenom at de er flinke i dagens jazz verden synes jeg, det er ikke nok å være flink, det skal treffe noe også. Så det med Sabbath/Coltrane er egentlig ikke tull, det høres faktisk slik ut.

    Rune Grammofon RCD2197 - Fire!: The Hands (CD/LP)


    IMG_3788.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Det er utrolig hva gamle folk kan finne på å spille en lørdags kveld. Mental Overdrive-ad absurdum, egentlig en veldig flott vinyl utgivelse; lyden, pressingen og ikke minst coveret. Gjester er Molvær, Drecker og Strangefruit. Tøffe saker.

    The Woofers får kjørt seg.


    IMG_3827.jpg



    IMG_3828.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Det er ganske normalt å havne på Massive Attack etter hvert, så også denne kvelden. 100th Window på 3 x 45 RPM. Dette er bra musikk synes jeg, tungt og godt.

    Her må anlegget jobbe for pengene.


    IMG_3830.jpg



    IMG_3829.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    En del av titlene jeg har på tape har jeg også på andre medier. Sånn av og til så setter jeg meg ned og sjekker disse opp imot hverandre bare sånn for å tilfredstille nysgjerrigheten min. Slik også i dag, da tok jeg for meg Lee Morgan sin Sidewinder, en kanon utgivelse som jeg har på tape fra Tape Project, en såkalt audiofil LP og en CD fra slutten av 80 tallet som ble produsert av Michael Cuscuna.

    CD`en er i flg. coveret en transfer fra den originale analoge masteren, det samme står på vinylen. Tape Project sier at de lager en produksjons kopi direkte fra masteren til en 1" prod. master som de bruker til å lage kopiene fra til tapen de selger. Altså rimelig nærme selve mora.

    Spiller CD`en, man hører med en gang at dette er ganske flatt og lite engasjerende, cymbalene låter tynt, det er klart og fint men den mangler dybde, luft og denne bevegelsen som gode utgivelser gir. Eller musikken i musikken som jeg liker å kalle det. Alt skjer mellom høyttalerne og det er ikke noe fundament i musikken slik jeg liker det. Igjen så er det tydelig at det forsvinner mye "musikk" i transferen fra master til det digitale sluttproduktet, det er slik hver gang jeg "tester". Har flere titler fra Analoge Production på tape, LP og SACD hvor de bruker samme master og det samme skjer der. Det digitale faller liksom litt i sammen. Man sitter med det bestemte inntrykket at her er det klare begrensninger; hit men ikke lenger.

    Digital folket er sikkert ikke enig da de fleste sikkert er fornøyd med sitt digitale avspilling system og har ikke muligheten til å få hørt disse direkte kopiene på tape og da blir det slik. Egentlig ok det også så lenge man er fornøyd.

    LP`en er bedre, da er man plutselig på klubb, mer kropp fra piano og trommer, blåserne høres ut som blåsere, bass og piano får plutselig luft rundt seg og det blir mer pondus. Alt klinger mer ut og musikken lever. Større og dypere lydbilde, mer naturlig det hele.

    Tapen da. Vel, da åpner man en låvedør til sidene og ikke minst bakover, plutselig er bassen kjellertung og ikke minst definert. Det er så mye større det hele, mer plass mellom instrumentene. Cymbaler klinger ut på en mer naturlig og ikke minst luftig måte. Og noe som overrasket meg litt; det var et helt annet attack! Trommer f.eks. stoppet mer plutselig, man skvatt nesten litt til, spesielt når man hadde hørt på CD og LP flere ganger så var dette veldig tydelig.

    Men det er også en tydelig 3D som de to andre ikke har, man ser bak musikerne for å si det sånn. Det er et klart tyngre fundament på tape enn de andre to.
    Dbl. sjekket med overdommeren, spilte fra alle tre uten å si fra hvilken, det var ingen tvil; Tape =luft og dynamikk! Det hele låter klart mer autentisk. Mer kropp. Der man sitter med inntrykket om begrensninger på CD/digitalt så blir det litt motsatt fra tape, da får man litt den no limits følelsen.


    Det er ingen tvil om tape er ganske mye bedre enn de andre utgivelsene jeg har, men man har jo denne utgivelsen også på en 45 RPM fra Analoge Production, den er nok bedre enn den vinylen jeg har men min erfaring er at man kan få bedre vinyl lyd men det vil aldri låte som tape uansett.

    Det er dette som er erfaringen hver gang jeg gjør dette med tape utgivelser fra det kommersielle markedet der vi vet hvordan det gjøres og fra hvilken kilde det kommer ifra. For det finnes også ting der ute som ikke holder mål. Men det er en annen diskusjon.

    Uansett så er Sidewinder kanon musikk som hører hjemme i enhver seriøs jazz samling. Ser 45`eren begynner å bli low stock og stiger i pris....

    https://store.acousticsounds.com/d/55654/Lee_Morgan-The_Sidewinder-45_RPM_Vinyl_Record


    IMG_3832.jpg



    IMG_3833.jpg
     
    Sist redigert:

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    5
    Det er utrolig hva gamle folk kan finne på å spille en lørdags kveld. Mental Overdrive-ad absurdum, egentlig en veldig flott vinyl utgivelse; lyden, pressingen og ikke minst coveret. Gjester er Molvær, Drecker og Strangefruit. Tøffe saker.

    The Woofers får kjørt seg.


    Vis vedlegget 540159


    Vis vedlegget 540160
    Husker jeg undret meg litt da jeg fikk Mental Overdrives ""Unplugged" i hende og satte den på. Etter en tids stillhet skjønte jeg humoren. En slags konseptuell electronika-versjon av John Cages "4.33".
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    ^Den finnes det ikke mange av?


    Her ble det nettopp Charles Lloyd Live at Monterey i 1966. Sammen med McBee, DeJohnette og Jarrett. Jarrett var vel ikke stort over 20 og DeJohnette i midten av 20 årene her. En klar dokumentasjon på hva som kom til å komme senere.

    En veldig bra plate med moderne jazz a la 1966. Her på en flott Speakers Corner utgivelse, Pallas pressing og ikke et eneste knepp.

    https://store.acousticsounds.com/d/114924/Charles_Lloyd-Forest_Flower-180_Gram_Vinyl_Record


    IMG_3834.jpg



    IMG_3835.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Litt bånn gass før det er kveld.

    Pocket Corner var Didrik Ingvaldsen på trompet, Ståle Storløkken keys og Paal Nilssen-Love på trommer. Dette er energi! Så dem live noen ganger og det var skikkelig tøffe saker. Denne er tatt opp på Blå og gitt ut på Blå sitt plateselskap, det er en såkalt 12" men det er ca.17 + 20 min. med musikk.

    Ingen problem med å få asso til Miles tidlig 70.


    IMG_2559.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Litt hippie/folk/country musikk på en ettermiddag.

    Grateful Dead-American Beauty er en kanon plate! En av mine favoritt studio utgivelser fra dem.

    Spiller en all analog re-utgivelse av Rhino fra 2003 som låter så bra at jeg lurer på om ikke dette er en av de aller beste platene fra den tiden (tidlig 70 tallet...) som jeg har rent lydmessig. Egentlig så er det ikke så mange plater som er bedre uansett tid. En fantastisk lyd på denne!

    Har den også i WB studio boksen fra 2010 med Grundman mastering, den har jeg aldri spilt(!), kanskje jeg skulle sammenlignet en dag, kanskje den er enda bedre?

    MoFi har jo også gitt den ut på 2 x 45 RPM, den har jeg ikke hørt, det kunne vært interessant...

    https://store.acousticsounds.com/d/95137/The_Grateful_Dead-American_Beauty-45_RPM_Vinyl_Record

    IMG_3838.jpg



    IMG_3839.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Ungdomsårene var sterkt preget av prog, ikke så ofte jeg setter på slikt lenger men noen ganger innimellom blir det. Her en som det er delte meninger om, jeg liker den veldig godt og synes det er en av deres beste.

    Her på en nydelig utgivelse av Classic Records fra 2001. Dette er den første utgaven deres (180 gr....), den kom også ut senere på deres Quiex 200 gr. vinyl.


    IMG_2539.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Da havnet vi litt på proggen likevel. To norske perler og klassikere, disse står som en påla enda, særlig JG låter utrolig bra så mange år etter utgivelsen.


    IMG_3681.jpg



    IMG_3677.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn