JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    FZ kunne spille gitar, ikke mange folk som gir ut en trpl. LP (boks..) med kun gitar soloer. FZ gjorde. Soloer spilt på konserter slutten av 70/tidlig 80. Som vanlig med kanon musikere, en ting er gitar soloene til FZ men tromminga til Vinnie Colaiuta er også en studie verdt.

    Man får selvfølgelig fylt opp gitar kvoten her men det er utrolig bra, en flott dokumentasjon på hva han kunne gjøre med gitaren.


    Vis vedlegget 549817
    Må nok grave denne frem fra platehaugen snart for en gjennomlytting.
    Ganske heavy greier dette her.
    Husker jeg ble litt skuffa når jeg kjøpte den for snart 40 år siden, da jeg hadde både You Are What You Is og Tinseltown fremdeles ganske ferskt i minne.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Har Hardt Mot Hardt og På Sterke Vinger på repress jeg også.
    Bra plater, og høyst akseptabel kvalitet på pressingene.
    På Sterke Vinger er nok mitt favorittalbum av de to.
    I ungdommen så var det Hardt Mot Hardt jeg likte best men På Sterke Vinger har seilt forbi de seneste årene.

    Hvem er det som har gitt ut re-pressene? Jeg klarer meg godt med originalene men er alltid nysgjerrig på slikt. Vet du om det er "all analog" eller er det noe digitalis involvert?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har Hardt Mot Hardt og På Sterke Vinger på repress jeg også.
    Bra plater, og høyst akseptabel kvalitet på pressingene.
    På Sterke Vinger er nok mitt favorittalbum av de to.
    I ungdommen så var det Hardt Mot Hardt jeg likte best men På Sterke Vinger har seilt forbi de seneste årene.

    Hvem er det som har gitt ut re-pressene? Jeg klarer meg godt med originalene men er alltid nysgjerrig på slikt. Vet du om det er "all analog" eller er det noe digitalis involvert?
    Panorama Records
    Jeg leste noe om disse utgivelsene når de kom, men har selvsagt glemt om det var analoge represser.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Har Hardt Mot Hardt og På Sterke Vinger på repress jeg også.
    Bra plater, og høyst akseptabel kvalitet på pressingene.
    På Sterke Vinger er nok mitt favorittalbum av de to.
    I ungdommen så var det Hardt Mot Hardt jeg likte best men På Sterke Vinger har seilt forbi de seneste årene.

    Hvem er det som har gitt ut re-pressene? Jeg klarer meg godt med originalene men er alltid nysgjerrig på slikt. Vet du om det er "all analog" eller er det noe digitalis involvert?
    Panorama Records
    Jeg leste noe om disse utgivelsene når de kom, men har selvsagt glemt om det var analoge represser.
    Ok, Tormod et eller annet? Har vel gitt ut flere av disse gamle prog perlene hvis jeg ikke husker feil.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har Hardt Mot Hardt og På Sterke Vinger på repress jeg også.
    Bra plater, og høyst akseptabel kvalitet på pressingene.
    På Sterke Vinger er nok mitt favorittalbum av de to.
    I ungdommen så var det Hardt Mot Hardt jeg likte best men På Sterke Vinger har seilt forbi de seneste årene.

    Hvem er det som har gitt ut re-pressene? Jeg klarer meg godt med originalene men er alltid nysgjerrig på slikt. Vet du om det er "all analog" eller er det noe digitalis involvert?
    Panorama Records
    Jeg leste noe om disse utgivelsene når de kom, men har selvsagt glemt om det var analoge represser.
    Ok, Tormod et eller annet? Har vel gitt ut flere av disse gamle prog perlene hvis jeg ikke husker feil.
    Du husker helt riktig.

    PANORAMA RECORDS,
    Skoklestubben 5, 1452 Nesoddtangen
    Telefon: 95861704 e-post: tat-p@online.no
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    FZ kunne spille gitar, ikke mange folk som gir ut en trpl. LP (boks..) med kun gitar soloer. FZ gjorde. Soloer spilt på konserter slutten av 70/tidlig 80. Som vanlig med kanon musikere, en ting er gitar soloene til FZ men tromminga til Vinnie Colaiuta er også en studie verdt.

    Man får selvfølgelig fylt opp gitar kvoten her men det er utrolig bra, en flott dokumentasjon på hva han kunne gjøre med gitaren.


    Vis vedlegget 549817
    Må nok grave denne frem fra platehaugen snart for en gjennomlytting.
    Ganske heavy greier dette her.
    Husker jeg ble litt skuffa når jeg kjøpte den for snart 40 år siden, da jeg hadde både You Are What You Is og Tinseltown fremdeles ganske ferskt i minne.
    Ja det blir litt heavy og høre på 3 LP`er på rad med gitarsoloer så man må ha dagen.:cool:
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    De egentlige Aha!! ga ut Keep Nose In Front på Hot Club Records i 1984. Gjett om de måtte forandre navn etter hvert. De ble da til Extended Noise og ga ut plate på Odin Records.

    Dette var Frode Alnæs, Erik Balke, Carl Morten Iversen, Audun Kleive og Eivind One Pedersen (RIP Eivind..) som også laget musikken. Musikken er moderne jazz med et skikkelig glimt i øyet, noe er rocka, noe er ganske fritt men det er en veldig fin plate som kanskje har gått under jazzradaren? De har hatt det gøy når de gjorde dette.


    Jeg har den "kun" på en test pressing og den låter veldig bra! Derfor ingen cover så bildet av cover er lånt fra nettet.


    IMG_4150.jpg



    R-3868472-1347481126-9565.jpeg.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Det vil si, før de ble Extended Noise så var de Extended Nose og ga ut plata Jamaha!! (eller var det motsatt :)) på Frode Gjerstad sitt selskap Circulasione Totale i 1986. Og denne er bra! Hvis man samler/liker norsk moderne jazz fra 80 tallet så leter man opp denne. Denne ble gjort i Rainbow med JEK.

    Har også denne på en testpressing men med helt hvit label så et bilde blir egentlig litt waste. Bildet av coveret fra nettet denne gangen også...


    R-7509582-1452267152-3955.jpeg.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skrevet om i en annen tråd tidligere i dag så da måtte jeg finne den frem. Fant en utgave som jeg ikke var klar over at jeg hadde. Finner ut at det er denne..;

    https://www.discogs.com/John-Coltrane-A-Love-Supreme/release/594243

    Nydelig cover og den låter også veldig bra. Denne plata skal være i alle samlinger.


    Vis vedlegget 554041


    Vis vedlegget 554042
    Samme press her også låter bra uten noen sammenlignings grunnlag, kun 5£ husker jeg prisen var i London ca 09-10
    20190921_183932.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Søndager starter ofte litt rolig.

    Her en tape som er helt øverst på flere lister over det beste som er utgitt på tape (og annet...). Fantastisk kor som koser seg på jobb. Dette er gåsehud.
    Som vanlig fra Yarlung så er ingenting overlatt til tilfeldighetene; konsert hall, mikrofoner, plasseringen, alt annet utstyr, folkene som mikser/mastrer, her brukes kun de(t) beste. Dette er det dedikerte folk som står bak.

    Tatt opp på en SonoruS ATR12 maskin, denne finnes det kun to stk. av, Yarlung har èn og SonoruS har en selv. Kopien som selges kopieres fra en SonoruS ATR10 til SonoruS ATR12.

    Finnes på de fleste medier men kan ikke se at den er utgitt på vinyl enda.

    https://storage.googleapis.com/yarlung_public/pdf_booklets/Nostos YAR80173.pdf


    IMG_4151.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Ny plate fra Krokofant. Denne gangen så har de med seg Ståle Storløkken keys og Ingebrigt Håker Flaten på bass som gjester. Dette gjør at det hele har en fyldigere og mer dynamisk fremføring enn de forrige platene, dette er steintøft! Liker man 70 talls prog og bånn gass jazz så er denne midt i blinken. Ikke mange hvileskjærene her.

    Som vanlig med Krokofant platene så skulle jeg ønske en mer dynamisk og åpen lyd, det er ikke audiofil lyd men likevel ok.

    500 første har også CD`en inkludert.

    Rune Grammofon RCD2209 - Krokofant w/Storløkken & Håker Flaten: Q (CD/LP)


    IMG_4154.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Her har det vært cello helg. Dette er noen av de som ble spilt.

    Dindo spiller Piazzolla. Nydelig musikk fra sør amerika, her et konsert opptak utgitt av Open Reels. Fantastisk kopi fra den analoge masteren.


    IMG_4159.jpg



    Lysy fra en Yarlung utlivelse utgitt i fjor, også mye sør amerikansk musikk og som vanlig en fantastisk utførelse av Lysy. Her på en 88/24 utgivelse. Låter flott som vanlig fra Yarlung, denne er innspilt analogt så jeg håper den blir tilgjengelig på tape etter hvert.


    South-America-CD-cover-1.jpg



    Så et for meg ukjent plateselskap, også musikeren er ny for meg men dette låter utrolig bra! Elgar Cello concertos fra en 192/24 fil som ble utgitt for noen dager siden.

    Hitomi Niikura, Yamagata Symphony Orchestra & Norichika Iimori


    4562264260348.jpg



    Men ingenting kommer opp imot denne, det er så fantastisk nydelig. Min favoritt cello plate, og veldig høyt oppe på lista uansett musikk i samlingen min.
    Her på en nydelig utgivelse fra Speakers Corner. Ser at AP har gitt den ut på en 2 x 45, den låter sikkert ikke dårligere.


    IMG_4160.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Det er noe med disse Mosaic boksene, kanskje først og fremst eierglede. Det kan være litt "tungt" å komme i gang synes jeg, kronologisk rekkefølge, alt takes etc., men når man har begynt å spille, sitter og blar i heftet og sjekker dato for opptak, hvilket studio og hvem som er med etc. ja da er det en nytelse.

    Her en artist som jeg spiller altfor sjeldent men dette er nydelig musikk.


    IMG_1681.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Satt akkurat å skulle sette på en Hill plate. Har bare noen få av Mosaic boksene, jeg sliter litt med alternativ takes etter hverandre på lp (og cd , men enklere å skippe der). Skippet til og med den siste Coltrane p.g.a dette.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Har jo også veldig mange av titlene som er i boksene på utgivelser fra de audiofile lablene og da er det lettere å sette på disse. Men det gir som sagt en god følelse av å ha disse i hylla, samler genet skal også ha sitt. Det er også mye god info bl.a i heftene som sammen med flotte bilder også er en del av totalpakka synes jeg.

    AS har av en eller annen grunn en del brukte tilgjengelig ser jeg, ekstra stive priser i disse tider.

    https://store.acousticsounds.com/l/480/Mosaic
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kunne tenkt meg MD boksene, men er ikke aktuelt med dagens $ kurs.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    En utgivelse som sikkert flere har på vinyl og kanskje SACD fra AP. En utgivelse som har ord på seg for fantastisk lyd.

    Men den punchen og attacket som er her har ikke vinylen og i hvert fall ikke digitalis, en fantastisk nærhet til musikken og publikum.


    IMG_4055.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Rolig piano trio musikk på formiddagen. Liker nok bedre platene de ga ut på Rune Grammofon før dette, synes det var mer energi og spilleglede på de platene. Men dette er jo også bra. Qvenild spiller som alltid veldig fint og har alltid hatt sansen for den følsomme måten Hausken spiller trommer på.

    Lyden på platen er fin. Og så følger CD`en med.

    De har jo også gjort mye annet sammen med andre artister.
    In The Country - livedates/news


    IMG_1682.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Ang. nyutgivelser så synes jeg at AP sine Prestige Mono plater er blant det absolutt beste som er kommet ut. Låter utrolig naturlig og svært! En enorm dynamikk og klarhet. Det er ikke mye der ute som er bedre.

    Denne på spilleren nå, dette er bare helt nydelig.


    IMG_1685.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har bare noen få av de AP Prestige utgivelsene. Mener å huske det var store forsinkelser i denne serien, og den gikk litt i glemmeboken. Hadde de mest kjente utgivelsene fra før på rimelige OJC men de er OK så jeg kjøpte heller album jeg ikke hadde. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte noe flere, var veldig flotte cover også på disse.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Jeg har heldigvis ikke BMW men til gjengjeld så har jeg Miles Davis sin Someday My Prince Will Come på 45 rpm fra AP. Noen skrev i en annen tråd at han syntes den var litt hissig oppover. Jeg blir alltid litt nysgjerrig når andre har opplevelser som ikke er de samme som jeg selv har, er det noe jeg har misset her? Dette er en utgivelse som jeg har spilt en del men siste gang var nok for en tid tilbake men kan ikke huske at jeg har tenkt i de baner når jeg har lyttet på den.

    Så i dag lyttet jeg på den, sjekket den opp imot Safety Mastertapen bare sånn for å ha gjort det, kan ikke huske jeg har gjort det med denne.

    Hos meg låter denne plata veldig bra, det er klart, oppløst, dynamisk, detaljert og med et flott fundament. Lydbilde er svært og jeg kan ikke annet enn å si at noen form for hissighet er det så absolutt ikke. Det er mye energi i trompeten til Miles på de høye tonene men hos meg låter dette helt naturlig. Coltrane sitt bidrag på platen er forøvrig verdt hele prisen alene.


    IMG_1686.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    En flott tape fra Tape Project på spilleren. En innspilling fra 1958 og visstnok den eneste Coltrane gjorde med en gitarist. Sammen med et stjernelag som var Flanagan, Cobb og Chambers. (Når man spiller jazzplater fra denne tiden så får man av og til et inntrykk av at Chambers alltid er med.)

    Bortsett fra noen få og korte drop outs på tape no.1 grunnet en slitt mastertape så låter dette fyldig, åpent og stort, som alltid fra Tape Project. Det er rart dette med tape, det hele henger slik i sammen på en måte som vi ikke hører på noe annet, det låter mer ekte og oppriktig.

    Edit; ser at jeg har nevnt denne før men siden jeg spilte den i kveld så ble det en gang til. En god ting osv.


    IMG_4071.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    En utgivelse som folk har satt høyt både for musikk og lyd er Patricia Barber sin Cafè Blue. Den er blitt gitt ut av flere selskaper opp igjennom årene men det kan se ut som om markedet ønsker mer. Så nå skal Impex gi den ut på 45 rpm på noe som heter VR900-Supreme Vinyl, cut from original analog work masters by Kevin Gray at CoHearent Audio som det heter. Det er blitt gjort men noe de kaller The Impex 1STEP process. Det er vanligvis kvalitet over det Impex gjør så dette kan bli bra. Den blir gitt ut i 5000 ex.

    Les mer her https://www.impexrecords.com/blog-impex-records-announces-impex-1step-ultra-luxe-180-gram-lps/

    Noen få av oss her til lands kjøpte denne på en 1:1 kopi til tape fra den samme analog work masteren for noen år siden, denne låter fantastisk bra så jeg trenger ikke denne vinylen men det hadde vært interessant og hørt den mot andre vinyl utgivelser.

    For de som er interessert så er tapen også å fa tak i enda. Dette er kopier laget etter den første serien som jeg har men det er samme prod.master, samme person og utstyr som er brukt så lydkvaliteten er nok akkurat den samme.

    https://elusivedisc.com/patricia-barber-cafe-blue-master-quality-reel-to-reel-tape-2-reels/

    AIMX_6035-45__148081__12162019100558-6913.jpg



    IMG_4206.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Aldri så galt at det ikke er bra for noe.

    Stavanger Kaffebrenneri har vanligvis åpent fabriikkutsalg 4 timer hver Fredag. Men da tidene er slik de er og butikken er liten så bestemte de seg for å ta i mot bestillinger på e-post for så og sette varene utenfor i en hylle der folk henter posene med kaffe. Vi får en SMS når posen er klar.

    Det fine nå er at vi kan hente hver dag i uka frem til 1600, vi betaler med vipps eller giro. Og alltid så fersk kaffe som det er mulig å få, dato er vanligvis samme dag eller 2-3 dager før. Snakket med innehaver i går da jeg hentet, han er litt usikker på hvor lenge det varer men foreløpig er det slik.


    IMG_4207.jpg



    IMG_4208.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Her var de på toppen mener jeg, utrolig samspilt og de har det gøy! Mitt eneste «møte» med Santana var på Kalvøya i 80 (?), husker det som en våt opplevelse, det pøøsregnet hele dagen men konserten var bra.

    Men her altså fra 70, utrolig tøft, veldig bra lyd og nok en påminnelse om at man tross alt skulle vært en aning eldre....



     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Som om det ikke var nok. Samme dag, samme sted. Miles med Corea, Jarrett, Holland, Airto, Bartz og DeJohnette. Kanskje den tøffeste musikken som noensinne er laget.
    Say no more....


     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Jeg hadde aldri noe forhold til gruppa Japan men det som Mick Karn gjorde solo og som medlem i andre prosjekter på CMP labelen er jeg veldig stor fan av. På alle utgivelsene så var samarbeidet med gitaristen David Torn veldig sentralt. Det var også bidragene fra Barbieri og Jansen, da spesielt på Bestial Cluster. Her bidrar forøvrig også David Liebman og Ed Mann for å nevne noen.

    På The Tooth Mother så er det Gavin Harrison på trommer, bidrag fra Steve Wilson og Barbieri bl.a. Som vanlig når det gjelder utgivelser fra CMP så er det vanskelig å sette dette i noen musikalsk bås, men uansett så er det tøft, kreativt og utrolig velspilt. Og også som vanlig fra CMP, spesielt bedre lyd på CD skal man lete lenge etter.

    Lonely Universe plata er vel den som kommer nærmest kreativ moderne jazz, jeg synes denne er kanonbra, og igjen utrolig bra spilling og lyd.

    Karn, Torn og Bozzio plata er et must. Både for dem som liker kreativ tøff musikk, en utrolig bra bass spilling, og ikke minst trommingen av Bozzio og "fargeleggingen" til Torn. Og lyden! Dette er bra!

    CMP Records la inn årene for et par tiår siden men disse bør finnes på brukten, alle disse platene spiller jeg med jevne mellomrom og de anbefales for alt som har med musikk og hifi å gjøre egentlig.


    IMG_4210.jpg



    IMG_4211.jpg



    Lurer forresten på hvilken vegg denne skal opp på.


    IMG_4214.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Nå spilles denne, det er mange år siden sist. Og må bare si at jeg kan ikke huske at denne var så bra! I likhet med no.2 så er også denne innspilt i Waterfall med Robøle bak spakene og den låter kanonbra.

    Utgitt i 1995 og det er egentlig bare èn ting å si; Bjørn Kjellemyr.


    IMG_4215.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Litt norsk folkejazz i spilleren. Orleysa sin første utgivelse, spilt inn analogt med NRK sitt mobile studio i Laksevåg Kirke i `91 og gitt ut på Odin Records. Og det er en fantastisk fin lyd på dette. Nydelig klang og det høres så ekte ut. Orleysa var bl.a. Terje Isungset på alt som man kunne tromme, riste, og rangle med, han har alltid vært et unikum, han spiller utrolig tøft her.

    I tillegg er det Berit Opheim på vokal, Førde, Furseth og Rolf Prestø. Gjest er Tore Brunborg. Jeg liker denne bedre enn den neste de ga ut, Svanshornet.


    IMG_4216.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Når vi først var på Isungset. Dette er ikke for den lettskremte, ingen kan beskylde Isungset for å drive med dilldall.

    Han fikk med seg alle de tre store trompetistene våre på denne innspillingen som ble gjort i Grieghallen Lydstudio i `97 med Pytten og det låter jo helt fantastisk. Teste hva som bor i hifien? Spill Tor Med Hammaren og se hva som skjer. En visuell sjekk av høyttalerne etterpå kan være greit.

    Utgitt på Nor-Cd.


    IMG_4217.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Starter dagen med favoritter. Magnetic North Orch. var jo et Jon Balke prosjekt, men denne tror jeg er den eneste som er gitt ut av MNO og ikke Balke & MNO. En plate som kom ut i 1999 på Emarcy og spilt inn delvis i Rainbow med JEK og i Audiopol med AK selv bak spakene.

    På denne plata er det Jørgensen og Henriksen trp, Jormin bass, Halle sax, Kleive trommer, Balke piano og keys. I tillegg så har de med seg Cikada qrt. Dette orkesteret har jeg opplevd live noen ganger og det er alltid fremførelser på et meget høyt nivå, dette er et A lag. Slik også på denne plata, kanskje den mest tilgjengelige fra dem? Det kan til tider minne om Oslo 13 noe som også er naturlig. Dette er en nydelig plate.

    Lyden er helt der oppe i toppen.


    IMG_4223.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Enda en i det skandinaviske moderne jazz landskapet, denne gang fra Danmark. En innspilling fra `91 gjort i Sun Studio og den låter veldig bra. Med bl.a. Marilyn Mazur på perc og trommer, hun spiller utrolig tøft her. Dette er jo ikke så veldig lenge etter at hun spilte med Miles.

    Gitt ut på Olufsen Records.


    IMG_4224.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Man skal være klar når man spiller Impulse! utgivelsene til JC men da er det til gjengjeld store opplevelser hver gang. Man blir aldri ferdig med disse platene. Her en av de jeg liker aller best på en nydelig utgivelse fra ORG (no 270) på 45 rpm, det er Grundman, Pallas og hele pakka. Det blir ikke stort bedre enn dette. Et fantastisk utbrettcover laget i en så tykk papp at jeg ikke får den inn i et vanlig yttercover, bruker noen XL cover som jeg har liggende på disse platene.:)


    IMG_4227.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    La ut bilde av høyttaleren i en eller annen høyttalertråd men kan jo også legge ut noen her, det blir kanskje litt mye bilder av platecover.

    Wilson Audio Maxx3

    IMG_1672.jpeg



    IMG_1693.jpeg



    Avstand og vinkel på mellomtone og diskant modulene justeres her.


    IMG_4218.jpeg



    IMG_4219.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    5 grader, regn, og det blåser. Skjer ingenting der ute så en fin anledning til å rote litt i hyllene. Dette må jo være platecoveret over alle platecover, når man må bruke «halve» lytterommet for å brette ut alt så er det et skikkelig utbrettcover.

    Santana Lotus, konsert fra Japan i `73 og her på trippel LP. Kom ikke ut i Europa før i `75 og i USA kom den ikke ut på LP før 2013 tror jeg, da på Friday Music. Speakers Corner ga den også ut i `09, angrer litt på at jeg ikke kjøpte den. Mitt ex. er den europeiske utgaven fra `75.


    IMG_4231.jpeg




    IMG_4229.jpeg



    IMG_4228.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Når vi først var der så fant jeg frem en solo LP av Santana trommis Michael Shrieve fra `89, mannen (gutten..) ble jo smått legendarisk etter Woodstock der han spilte med Santana kun 20 år gammel. Her med et skikkelig A lag; Andy Summers (Police) og David Torn på gitarer, Mark Isham på tpt, og selveste Terje Gewelt på bass.

    Vanskelig å sette i bås men absolutt tilgjengelig musikk, selvfølgelig rytmisk og litt sånn "sveve bortover». Ganske typisk ren og fin flinkis US lyd, hva nå enn det er.


    IMG_4232.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn