Jensen Stepup

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.766
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en tråd her angående stepups for en stund siden. Takket være en tyrkisk hacker for den til fandens, og er ikke mer å finne. Der var det et innlegg om loading vs. opptransformering i dB.
JEG KUNNE VIRKELIG TRENGT DET INNLEGGET!
Sitter med Break_Out s gamle stepup, og der gjenstår det tydeligvis en del arbeid for å få godlyden frem....Det "ringer" litt, diskanten er uvant hard.. Dynamikken, derimot, er formidabel!
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.661
Torget vurderinger
28
Sv: Jensen Stepup

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet rett, men lurer du på hvilken last pickupen ser?

Jeg våger noen ord om temaet i tilfelle det er hva du spør om. Sett at MM-riaa har inngangsimpedanse 47kohm vil pickupen se en impedanse som er denne dividert med kvadratet av forsterkningen. I tilfelle 20 ganger forsterkening, 47 000/(20*20). Dersom dette er høyere inngangsimpedanse enn du ønsker kan du koble motstander i parallell med riaa, mellom signal og jord. Du kan følgelig senke, men ikke heve den impedansen vi kom til i regnestykket over. Samlet impedanse: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2

Var det dette du lurte på?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.766
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Takker så mye, Fosse, det var akkurat det jeg ville vite!
Nå gjenstår bare dypdykk ned i RIAAen og stille på de fordømte, bittesmå, knapt synlige dipswitchene.
O, lykke!
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.766
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Hjalp øyeblikkelig! ;D ;D ;D
Diskanten trakk seg tilbake, dynamikken ble. Dette var plutselig en jævlig god stepup ;D
Takk igjen.
mvh

B

break_out

Gjest

tkr skrev:
Hjalp øyeblikkelig! ;D ;D ;D
Diskanten trakk seg tilbake, dynamikken ble. Dette var plutselig en jævlig god stepup ;D
Takk igjen.
mvh
Da går jeg utifra at kjøpet var vellykket for deg også :).

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.766
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Jada!
Jeg måtte bare tweake litt. Det er jeg ikke helt ferdig med, men det går fremover. Tror at jeg må jobbe litt mer med de loading-dipswitchene.+ VTA, selvfølgelig. Gi meg en dag til, så har jeg det.
Den ga forresten mindre ekstra gain enn jeg trodde.
mvh

B

break_out

Gjest

tkr skrev:
Jada!
Jeg måtte bare tweake litt. Det er jeg ikke helt ferdig med, men det går fremover. Tror at jeg må jobbe litt mer med de loading-dipswitchene.+ VTA, selvfølgelig. Gi meg en dag til, så har jeg det.
Den ga forresten mindre ekstra gain enn jeg trodde.
mvh
Den skal gi 20 db som bør merkes. Har du prøvd med riaaen din i 47 Kohm stilling?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.661
Torget vurderinger
28

Kjører du step-upen inn i annet enn MM-inngangen? Har du vurdert å belaste med separate motstander i parallell slik jeg antydet tidligere i tråden?

Herlig å høre at det låter nettopp slik. Lykke til videre.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.766
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Fosse skrev:
Kjører du step-upen inn i annet enn MM-inngangen? Har du vurdert å belaste med separate motstander i parallell slik jeg antydet tidligere i tråden?

Herlig å høre at det låter nettopp slik. Lykke til videre.
Det å tweake på vinyl er en "labor of love". Det er ikke gjort på en halvtime....
Nei, Fosse, Prem 15 har en -1- inngang, så der er det ikke mange mulighetene, og
Ja, jeg har absolutt tenkt å se på separate motstander.
Må bare la stepupen bli litt husvarm først!
mvh

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

Off topic!

Jeg bare MÅ si det. Da jeg logget på, trøtt og groggy, så jeg på forsiden til forumet at siste innlegg var i denne tråden.

"Nyeste innlegg av tkr
i Sv: Jensen Stepup
den I dag kl. 08:47:56"

Hva tror dere jeg blingset meg fram til at det stod da..?

Jepp, Nyeste innlegg av tkr
i Siv Jensen Stepup
den I dag kl. 08:47:56... He he... ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.661
Torget vurderinger
28
Hvilken inngangsimpedanse er det på MC-inngangen din slik du nå benytter den? Og hvor stor forsterkning har riaaen alene?
Kan trafoen enkelt kobles om til mindre forsterkning, eller er 10X=20dB eneste mulighet?

Det er tidkrevende med vinyl, jeg følger deg der.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.661
Torget vurderinger
28
Jeg har en Jensen JT-44K-DX jeg egentlig aldri har benyttet. Den har matchet dårligere enn andre stepuper jeg har med de pickupene jeg har testet.

Det er ikke jeg som har satt den sammen så jeg kjenner ikke den tekniske bakgrunnen for valgene som er gjort men jeg ser at det står noen komponenter på utgangen og når jeg sjekker manualen så har de i diagram for typisk kobling satt noen komponenter i parallell med riaa på sekundærsiden.

Er det noen som vet om denne trafoen er ukomfortabel med å se 47 kohm "åpent" på sekundærsiden?

http://www.jensen-transformers.com/wp-content/uploads/2014/10/jt-44k-dx.pdf

Topp Bunn