Jensen Step-Up

B

break_out

Gjest
Dette er et innlegg i en tråd som forsvant i forrige uke:

Ble litt inspirert av den innbyggingen av Jensen transformer og har bestilt inn to stk JT-44K-DX. Lider av mangel på gain og tror/håper dette vil gi meg et løft?! Jeg har en SAT phonofix som gir godlyd, men trenger et DIY prosjekt og har da tenkt å bygge transformerene inn i boksen.. Dette for å slippe mer kabling og bokser samt ha en kortest mulig signalvei. Har tenkt å gjøre en reversibel løsning slik at riaa kan settes tilbake i 100% original skikk igjen.

Det jeg er litt skeptisk på er støy og det faktum at jeg vil huse disse nye aliens inne i boksen. Min riaa er laget med splittet PS slik at transformering skjer utenfor riaa boksen med to ringkjernetrafoer, men det står to likerettere inne i riaaboksen (dual oppbygging). Det finnes godt med plass, men vil helst ikke ha for lange kabler. Spørsmålet er om jeg bør lage en liten skjermingsboks i boksen for transformerene, eller holder det med den kapslingen de kommer med? Jeg har forstått at kabler inn og ut av transformerne må tvinnes og det tett, men har noen erfaring med hvor lange de kan være? De kommer med kabler som er minimum 20 cm, som vel tvinnes ned til ca 10-15 cm.. Kan jeg ha dem så lange?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.612
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
de kommer vel i "my"-metal-kanner og i så fall holder det lenge.
mvh

B

break_out

Gjest
Men hva med lengde på kabel? Noen som har erfaringer?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Trafoene er godt skjermet. Pass bare på at skjerm(ene) kobles riktig. Det står sikkert i databladet. Det er lave impedanser og støy (du mener sikkert brum....) bør ikke være noe problem. De bør uansett monteres nær inngangsterminalene. Da blir det kort vei inn og sikkert kort vei ut til inngangen på riaa trinnet. Lykke til! Dersom denne kan kobles for en rekke forskjellige omsetningsofrhold, benytt det som er lavest og som gir mest mulig riktig nevå. For mye er ikke best her heller.

B

break_out

Gjest
Takker :)

Trafoene er godt skjermet. Pass bare på at skjerm(ene) kobles riktig. Det står sikkert i databladet. Det er lave impedanser og støy (du mener sikkert brum....) bør ikke være noe problem. De bør uansett monteres nær inngangsterminalene. Da blir det kort vei inn og sikkert kort vei ut til inngangen på riaa trinnet. Lykke til! Dersom denne kan kobles for en rekke forskjellige omsetningsofrhold, benytt det som er lavest og som gir mest mulig riktig nevå. For mye er ikke best her heller.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg pakket mine inn i en extra kobberforet boks, sannsynlig overkill, og unødvendig...
Men i en separat boks er de mer fleksible.

Arne K

B

break_out

Gjest
Ser ryddig å fint ut det med egen boks og jeg har vært frem og tilbake om jeg skulle gjøre det samme.

Min fremmgangsmåte vil være å spille de først inn med en cdspiller en uke eller to (bruker en 100 ohms resistor som last). Så tester jeg dem koblet utenfor riaa boksen, og dersom riktig ressultat blir det montering inne i boksen.

Ser du har noen motstander montert, følgte dem med? Er du fornøyd med din stepup?

Jeg pakket mine inn i en extra kobberforet boks, sannsynlig overkill, og unødvendig...
Men i en separat boks er de mer fleksible.

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Komponenter er (nesten) etter datablad...
Ja, jeg er svært fornøyd med den, har hatt Denon AU-340 og Ortofon T 2000...
Til litt forskjellig bruk.
Jenssen trafoen blir ikke solgt....

Arne K

B

break_out

Gjest
Gjorde du noe slag av innspilling av trafoene? Blir anbefalt ukevis (1-2 uker), er det noe poeng?

Komponenter er (nesten) etter datablad...
Ja, jeg er svært fornøyd med den, har hatt Denon AU-340 og Ortofon T 2000...
Til litt forskjellig bruk.
Jenssen trafoen blir ikke solgt....

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kjøpt brukt, og montert selv...(heldigvis er det lokk over).

Men, sannsynligvis er det tut og kjør...

Arne K

B

break_out

Gjest
Dette var saker ;D. Har nå spilt et titals plater etter Jensen step-up var på plass og det låter meget bra. Tror neste steg blir DIY rør riaa må bare finne det rette prosjektet.

Kjøpt brukt, og montert selv...(heldigvis er det lokk over).

Men, sannsynligvis er det tut og kjør...

Arne K

Topp Bunn