JELCO 750D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Fant en gammel tråd hvor lark har satt på en Jelco 750D tonearm på en Luxman 441 vinylsnurrer maken til min egen :)

Mins å ha lest at Jelco 750D armen er tung? 20g? Men ser at de anbefaler pickuper fra 4 til 12 g i Jelco armen?

Men hvis armen veier 20g + Dynavector 20XH 8,6g + skruer 1g = 29,6g tot masse.
Det er tungt, og skal ikke matche en pickup med compliance på 12 som 20XH har eller? Da får kombinasjonen en resonansfrekvens på 8,4hz ca, og er innenfor anbefalt som er mellom 8 til 12hz.

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Fant den på en annen Luxman her, med Dynavector 10X5 eller kanskje 4? Og det er jo lillebroren til min ::)

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Er det noen som vet om den passer rett ned i innfestningen jeg har på armboardet som jeg har nå til Rega armen?

Destiny.. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En Rega-arm har vel monteringsavstand på 222mm (?) mens en 9" 750 skal ha 214, så nei. ;) Ikke helt uten Widerøe. Rega og Jelco har vel ikke helt samme innfesting til skroget heller?

Jeg mener å ha regnet ut at en 10x5 er perfekt match til en 9" Jelco SA-750D ang. resonnansefrekvens.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Regahullet er forøvrig 23mm så du må nok utvide litt (til 29mm iflg tegningen).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
Regahullet er forøvrig 23mm så du må nok utvide litt (til 29mm iflg tegningen).
...I tillegg til å flytte det 8mm innover. (Hvis jeg har rett ang Rega-armens monteringsavstand.)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
En Rega-arm har vel monteringsavstand på 222mm (?) mens en 9" 750 skal ha 214, så nei. ;) Ikke helt uten Widerøe. Rega og Jelco har vel ikke helt samme innfesting til skroget heller?

Jeg mener å ha regnet ut at en 10x5 er perfekt match til en 9" Jelco SA-750D ang. resonnansefrekvens.
10X5 har samme comliance som 20XH som er 12. Men er 2gram lettere, burde jo funke bra med 20XH også da ;)

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Regahullet er forøvrig 23mm så du må nok utvide litt (til 29mm iflg tegningen).
Bør vel nesten lage et nytt armboard da ....

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Har også en SME M2-9 i tankene, sikkert ingen dårlig utfordrer det, og den har jeg i tillegg et armboard til ;)

Destiny.. :)
 
L

larkus

Gjest
Hei, Destiny.

Jelco 750D er suveren arm. Det er synd at den ikke blir tatt seriøst av mange hifi interesserte p.g.a. den lave prisen. Selv bruker jeg en Audio Technica ATOC9ML/II som passer perfekt til denne armen. Compliansen på denne er oppgitt til 9 x 10-6cm/dyne. og vekten er 8 gram. Når det gjelder avstanden fra spindel til armens omdreiningspunkt, så er vel ikke dette noe problem på Luxman 441 som har mulighet for forskyving av armbasen. Når det gjelder montering av armen så må du ha et hull på 29,5mm, og i tillegg hull for festeskruer rund hullet. Det skal være 3 skruer, men p.g.a. armbasens utforming er det ikke mulig å bruke mer enn to skruer. Men det fungerer helt fint likevel. Det finnes forresten flere forskjellige monteringsplater til PD441. Mener at spilleren ble levert med 3 forskjellige.

Artig at du fant frem til den gamle tråden min :)
(Jepp, Lark er en tidlig utgave av Kabelsatan) 8)

mvh
ks
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
Hei, Destiny.

Jelco 750D er suveren arm. Det er synd at den ikke blir tatt seriøst av mange hifi interesserte p.g.a. den lave prisen. Selv bruker jeg en Audio Technica ATOC9ML/II som passer perfekt til denne armen. Compliansen på denne er oppgitt til 9 x 10-6cm/dyne. og vekten er 8 gram. Når det gjelder avstanden fra spindel til armens omdreiningspunkt, så er vel ikke dette noe problem på Luxman 441 som har mulighet for forskyving av armbasen. Når det gjelder montering av armen så må du ha et hull på 29,5mm, og i tillegg hull for festeskruer rund hullet. Det skal være 3 skruer, men p.g.a. armbasens utforming er det ikke mulig å bruke mer enn to skruer. Men det fungerer helt fint likevel. Det finnes forresten flere forskjellige monteringsplater til PD441. Mener at spilleren ble levert med 3 forskjellige.

Artig at du fant frem til den gamle tråden min :)
(Jepp, Lark er en tidlig utgave av Kabelsatan) 8)

mvh
ks
Det var etter anbefaling fra Rubyred at jeg har tenkt en god del på denne Jelcoarmen sø ;)

Jeg har bare to armboard til min 441 Rega og SME, men det skulle vel la seg gjøre å få lagd til et armboard som passer til Jelcoarmen.

Og 441 er jo som du sier veldig fin i og med at man kan forskyve armbasen :) Din spiller ser jo veldig lekker ut med Jelcoarmen på :)

Destiny.. :)
 
L

larkus

Gjest
SME-armboardet kan brukes til Jelco. at hullet er på ca 40 mm (?) gjør ikke noe. Det er festeskruene rundt hullet som holder armbraketten fast. Men du må bore i armboardet for festeskruene. Du bruker armbraketten som mal for plasseringen av skruehullene.

mvh
ks
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.467
Sted
Fredrikstad
Her er det "løp og kjøp" Mr. Bear.
Tror det skal bli vanskelig å finne noe bedre arm til den prisen. ;)

Passer bra på ditt drivverk også.


/Ruby
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
SME-armboardet kan brukes til Jelco. at hullet er på ca 40 mm (?) gjør ikke noe. Det er festeskruene rundt hullet som holder armbraketten fast. Men du må bore i armboardet for festeskruene. Du bruker armbraketten som mal for plasseringen av skruehullene.

mvh
ks
Armboardet til SME armen har hull på 45mm, men det vel som du sier kabelsatan (heftig navn forresten ;)) kan nok bruke jelcoarmen i hullet til SME.

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Rubyred skrev:
Her er det "løp og kjøp" Mr. Bear.
Tror det skal bli vanskelig å finne noe bedre arm til den prisen. ;)

Passer bra på ditt drivverk også.


/Ruby
Ja du "lurer" meg til mye rart du Rubyred ;)

Destiny.. :)
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dette er en veldig spennende arm Bjørn!

Hørte nå nettopp en slik 10" spesialarm basert på 250 versjonen av samme merke, påmontert BENZ TR.. Hildrane du, gjennom Malmins riaa og Laggas fantastiske anlegg låt den veldig bra ;D

Vurderer selv en slik arm etterhvert. Går jo for veldig snille priser på eBay (5-600 dollar)..

Edit; http://www.ebay.com/itm/HI-END-JELC...=290600860025&ps=63&clkid=3615452859859250799

å dæven.. lang link..

mvh
lassemann
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
lassemann skrev:
Dette er en veldig spennende arm Bjørn!

Hørte nå nettopp en slik 10" spesialarm basert på 250 versjonen av samme merke, påmontert BENZ TR.. Hildrane du, gjennom Malmins riaa og Laggas fantastiske anlegg låt den veldig bra ;D

Vurderer selv en slik arm etterhvert. Går jo for veldig snille priser på eBay (5-600 dollar)..

Edit; http://www.ebay.com/itm/HI-END-JELC...=290600860025&ps=63&clkid=3615452859859250799

å dæven.. lang link..

mvh
lassemann
Har lyst på en ny arm ja ;) og det blir enten en Jelco eller en SME.

Heftig lang link ja ;D

Destiny.. :)
 
L

larkus

Gjest
Destiny skrev:
kabelsatan skrev:
SME-armboardet kan brukes til Jelco. at hullet er på ca 40 mm (?) gjør ikke noe. Det er festeskruene rundt hullet som holder armbraketten fast. Men du må bore i armboardet for festeskruene. Du bruker armbraketten som mal for plasseringen av skruehullene.

mvh
ks
Armboardet til SME armen har hull på 45mm, men det vel som du sier kabelsatan (heftig navn forresten ;)) kan nok bruke jelcoarmen i hullet til SME.

Destiny.. :)
Med 45 mm hull i armboardet blir det problemer med festeskruene for armbraketten. Skruehullene sitter på en sirkel med diameter 48.2 mm slik at det blir for liten kant å skrue i utenfor SME-hullet. Så her må du være kreativ :) Armbraketten har imidlertid stor nok diameter til at den kan limes fast med tokomponentlim på armboardet. Eller du kan bore opp Rega armboardet til 30mm. Eller du kan få laget et nytt armboard som passer.

mvh
ks
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
Destiny skrev:
kabelsatan skrev:
SME-armboardet kan brukes til Jelco. at hullet er på ca 40 mm (?) gjør ikke noe. Det er festeskruene rundt hullet som holder armbraketten fast. Men du må bore i armboardet for festeskruene. Du bruker armbraketten som mal for plasseringen av skruehullene.

mvh
ks
Armboardet til SME armen har hull på 45mm, men det vel som du sier kabelsatan (heftig navn forresten ;)) kan nok bruke jelcoarmen i hullet til SME.

Destiny.. :)
Med 45 mm hull i armboardet blir det problemer med festeskruene fir armbraketten. Skruehullene sitter på en sirkel med diameter 48.2 mm slik at det blir for liten kant å skrue i utenfor SME-hullet. Så her må du være kreativ :) Armbraketten har imidlertid stor nok diameter til at den kan limes fast med tokomponentlim på armboardet. Eller du kan bore opp Rega armboardet til 30mm. Eller du kan få laget et nytt armboard som passer.

mvh
ks
Føler vel at det beste blir i tilfelle å få lagd et nytt armboard til Jelcon :)

Destiny.. :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Bare et lite tips. Jelco 750D leveres også i sort for de som måtte foretrekke det. Kjøpte selv en slik til min LP12 og synes den er en bedre match utseendemessig enn magnesiumgrå, eller hva nå denne fargen kalles. Lydmessig og betjeningsmessig en meget god arm, ut fra min erfaring. Og ikke minst driftssikker; har fortsatt i bruk forgjengeren Sumiko Premier MMT kjøpt rundt 1980.
 
L

larkus

Gjest
Når det gjelder oljedempingen på denne utmerkede armen, så har jeg prøvd både med og uten olje i karet. Jeg klarer ikke å høre noen forskjell, så jeg har droppet oljen. Effekten av dette har kanskje noe med arm/pickup kombinasjonen å gjøre?

mvh
ks
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Kan vel funke bra hvis pickupen er litt for stiv for armen ???
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
Når det gjelder oljedempingen på denne utmerkede armen, så har jeg prøvd både med og uten olje i karet. Jeg klarer ikke å høre noen forskjell, så jeg har droppet oljen. Effekten av dette har kanskje noe med arm/pickup kombinasjonen å gjøre?

mvh
ks
Har forstått det slik at man ikke bør bruke olje ja, men kanskje noen dråper gjør seg? Her er det vel i tilfelle bare å prøve seg litt frem tenker jeg.

Er det noen som har noen meninger ang Jelco 750D versus SME M2-9 ? Etter som jeg allerede har et armboard til SME armen ville det kanskje vært en enklere løsning.

Destiny.. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Destiny skrev:
kabelsatan skrev:
Når det gjelder oljedempingen på denne utmerkede armen, så har jeg prøvd både med og uten olje i karet. Jeg klarer ikke å høre noen forskjell, så jeg har droppet oljen. Effekten av dette har kanskje noe med arm/pickup kombinasjonen å gjøre?

mvh
ks
Har forstått det slik at man ikke bør bruke olje ja, men kanskje noen dråper gjør seg? Her er det vel i tilfelle bare å prøve seg litt frem tenker jeg.

Er det noen som har noen meninger ang Jelco 750D versus SME M2-9 ? Etter som jeg allerede har et armboard til SME armen ville det kanskje vært en enklere løsning.

Destiny.. :)
Hvis man ikke skal bruke silikon/olje, kan man vel like gjerne kjøpe en SA-250 og spare masse penger?
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1




Jelco 250 finns i bøyd og rett.

Destiny.. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Destiny skrev:




Jelco 250 finns i bøyd og rett.

Destiny.. :)
Det vet jeg. Den rette heter SA-250ST. Det var derfor jeg skrev SA-250, siden du snakket om 750. som bare finnes med S-arm.
 
L

larkus

Gjest
Det er Jelco SA250 som sitter på den nye Luxman PD 171.

mvh
kabelsatan
 

Vedlegg

  • 296.4 KB Visninger: 454
  • 298.7 KB Visninger: 464
  • 30.2 KB Visninger: 389

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jelcoer er overalt, min Jelco går under Dr Feickertnavnet



Som er en 250, om enn i 10,5tommers versjon, og MED oljebad (som jeg ikke har sett effekten av, så langt...)

Er meget fornøyd med denne armen!

Vennlig hilsen

Morten
 

Vedlegg

L

larkus

Gjest
Jeg har hatt følgende armer siden 1980.

Mayware Formula 4
SME 3009
Stax UA9
Technics EPA500
Jelco 750D

Av disse er Jelco den suverent beste på alle måter.
Den lydmessig dårligste av disse var faktisk EPA500. Voldsomt high tech, men umulig å få til å låte godt.

mvh
ks
 
Topp Bunn