Jelco 750D-armer og balansert XLR?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Er det noen som kan oppklare dette med XLR-kabler på Jelco-armer? I dag bruker jeg en Jelco JAC RCA kabel mellom arm og Riaa. Jeg snuser stadig på en fremtidig Riaa (ikke dårlig tid), og lurer da på om det er smart å kjøpe Riaa med XLR-innganger? Er armen balansert i utgangspunktet, slik at det bare er å koble på en kabel med XLR i enden? Vil det bli noe utbytte dersom jeg ikke har XLR hele veien fram til forsterkeren? Og i såfall hva er de lydmessige fordeler dersom jeg kobler XLR til en fremtidig Riaa med XLR?

image.jpg
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke 110% sikker, men jeg tviler sterkt på at Jelco har koblet sammen signal fra PU og jord/chassis i armen på noen måte. De aller fleste Jelcoarmer bruker en 5 polet tonearmskontakt (samme type som SME), så det skal være helt uproblematisk å bytte fra RCA til XLR i den andre enden til RIAA, enten du gjør det selv eller kjøper noe ferdigsydd. E-bukta har noen varianter:
jelco tonearm XLR cabel | eBay
SME tonearm XLR cabel | eBay


Fordelene med XLR er først og fremst knyttet til mindre følsomhet for innstrålt støy. Dersom inngangen på RIAAen er «riktig» konstruert så realiseres fordelene med undertrykking av innstrålt støy i inngangstrinnet på RIAAen. Fordelene er helt uavhengige av om signalveien videre går med XLR eller RCA.

Begrepet «balansert» passer ikke helt til grensesnittet mellom PU og RIAA. «Balansert» henspeiler på balansert impedanse ift jord for signalkilde og -mottaker. Signalet ut av PU er «flytende» ift jord, det er ikke definert ift signaljord. Signalet får vanligvis sin jordreferanse på inngangen til RIAAen. Et unntak er f.eks. REGA tonearmer som kobler chassis/skjerm til «minus» i den ene kanalen fra PU. Det er bedre å omtale signalet ut av PU som et differensielt signal som «flyter» ift jord.

mvh
KJ
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Wow, her var det mye kunnskap:) Vil det si at det er kurrant å bare kjøpe en phonokabel med XLR i den ene enden (inn i Riaa), men at det ikke betyr at det er et ekte balansert signal pga koblingen i selve armen? Om du skjønner hva jeg mener:) Jeg vurderer en fremtidig Riaa fra Aqvox som er balansert på MC-inngangen. Men dersom Jelco 750D eller Isokinetik SM750 som jeg har ikke er balansert, så får jeg kanskje ikke utnyttet en Riaa som Aqvox?? Eller har jeg misforstått det hele:confused:
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Har IsoKinectik (?)/ Jelcoarmen din 5 polet kontakt i armbasen til tonearmskabelen? Har du et multimeter? Da kan du måle motstanden mellom clipsene til PU og chassis/jord, etter å ha tatt av tonearmskabelen (til RIAA) og klipsen på PU. Dersom det ikke er forbindelse mellom noen av signallederne til PU og chassis jord så er kablingen av tonearmen i orden mht. å bruke XLR mot RIAA.

Det er flere her inne som bruker Aqvox sin RIAA. Jeg tipper den differensielle strøminngangen (XLR) på denne kan trives veldig godt med mange lavimpedante MC-PUer (dvs. med spoleimpedans under 10 ohm). Merk at XLR-inngangen er ikke ment for MM.

mvh
KJ
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Bruk phonokabel med ordentlig skjerming med gode rca plugger.Da tenker jeg du er i mål.Det forholder seg slik som KJ er inne på i sitt innlegg
#2.
Det skulle dermed ikke ha noen fordel å ha kabel med xlr mellom Pu og riaa.
Om vi snakker xlr mellom riaa og pre så er jeg med.Der utnytter du de eventuelle fordeler med xlr.
Jeg benytter meg av xlr kabel mellom riaa (ARC Ref.2Phono og Ref.3 pre) og jeg har til gode å finne noen rca kabler som matcher xlr kabler.
Men jeg har jo ikke prøvd så veldig mange.Toppen et 10 tals.
Mvh Kenneth
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Derfor jeg spør er fordi jeg kikker litt på Aqvox 2Ci mk2 Riaa. Der skal man koble MM med RCA og MC med XLR. For bruker man XLR-inngangen på Aqvox sin Riaa så får man utbytte av dens unike kretsløp og justering:)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei ChrisAndre.
Ja slik og forstå.Aqvox må ha xlr inn for alle justeringsmuligheter.Men jeg lurer også litt på om denne må ha xlr i pu enden?
Jeg er nesten litt i tvil.Prøv å gjør en forespørsel til et annet forum ev. til produsent.
Dette er et meget interessant riaa.
Mvh Kenneth
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, jeg burde så klart ha vært litt klarere lengre opp:) Ja jeg har zoomet meg inn på to aktuelle kanditater av Riaa. Det er Aqvox og Croft, og Aqvox virker som et meget gjennomført design med topp komponenter, og jeg synes den gir mye for pengene. Jeg har rettet en forespørsel til Aqvox. Det jeg ser på siden dems er at de har en liste over tonearmer som er klargjort for XLR, og der står Jelco 250 nevnt, men ikke 750D. Jeg skal og evt høre med Isokinetik, da min er laget av dem og er en oppgradert 750D.

Men denne Aqvox virker som en glimrende Riaa, og min gode venn PålK er svært så fornøyd med sin:)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei igjen! Du skal ikke se bort i fra at de kan gjøre noe med din oppgraderte 750D.En glimrende arm forresten.
Uansett lykke til med Aqvox eller Croft.Det er vel slik med oss alle antar jeg at man har lyst til og prøve noe nytt.Det blir som oftest litt mere
kostbart men oi så lærerikt.Desto mer utstyr man prøver desto mer lærer man.:)
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn