Jeg vil starte blogg!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Som ivrig leser av andre mat og drikke blogger, så har jeg bestemt meg for at dette vil jeg også gjøre.
Spørsmålet er hvor oppretter man en bloggside?
Bloggen blir på Engelsk, så det trenger ikke være en Norsk side.
 
V

vredensgnag

Gjest
Hvis du registrerer et eget nettsted på f.eks. Domeneshop.no -- så kan du også legge Web-hotell hos dem. Dvs at du får adgang til å legge opp filer o.a. på f.eks. www.wotg.no, i stedet for å gå gjennom en bloggportal.

Så kan du lage deg en blogg vha ulik programvare. Har du Mac, vil du finne at alt du trenger er i et program som heter iWeb, og at du kan bruke dette til å lage og legge ut bloggen din.

Eller du kan bruke wordpress, som er ett av flere oppsett som du laster ned og så konfigurerer for din egen blogg - når den er ferdigkonfigurert laster du alt opp til nettstedet ditt, og så kan du skrive til bloggen fra datamaskin, mobil, andres datamaskiner, osv. (det kan du også med mange andre programmer):

http://wordpress.org/
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.830
Torget vurderinger
23
Vredens, du som er slike en erfaren kar, er det mye arbeid å designe en god blog? Snakker om å lære fra scratch, programvare a la det du nevner ovenfor.
 
V

vredensgnag

Gjest
Nei. Bruker du etablerte formater som blogger osv, så får du et utvalg gratis-templates å velge mellom. Lite du behøver å gjøre selv.
Velger du wordpress eller tilsvarende kan du også bruke templates. Og YouTube er fullt av ulike instruksjonsfilmer som viser hvordan man skal gå frem.
Wordpress har også veldig bra manual, faq og forum.
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Fordelen ved å bruke en leverandør av "blogger" er, at når det kommer ny programvare, står den (leverandøren) for oppdatering, ikke du selv. Vedlikehold, sikkerhetsproblematikk og annet arbeide er det også leverandøren som står for. Har selv domene, men skulle jeg starte med blog, ville jeg velge en gratis-tjeneste først, for å se det litt an. Når man er komfortabel med blogging, formattering, redigering, opplasting av filmer/bilder/dokumenter osv er det mulig å kjøpe domene + hostingtjenester.
[edit] Det finnes iøvrig masse blog-software, f.eks. Joomla, Wordpress, Drupal osv. [/edit]
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.830
Torget vurderinger
23
Må sjekkes ut. Synes det er to typer blogger der ute, enten forbausende bra og profesjonelt utført, eller stort sett veldig enkelt/mest skrot.

Bl.a. noen som tar evigheter å laste ned, uendelige billedserier osv. Regner med at dette enkelt kan gjøres bedre/unngås som problemområde?
 
Topp Bunn