Jeg hater microsoft .....

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Skulle oppgradere datamaskin + innspillingsprogram til hjemmestudioet for en stund siden. Jeg hadde tenkt å gå for Mac, siden det er det de fleste bruker. En kompis som driver med dette på fulltid, mente det er hipp som happ hvilken plattform man bruker. Men om det er budsjett med i bildet, så er pc/Windows en nobrainer, da man får mye bedre specs per krone. Så da ble det windowspc på meg.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har noen sånne liggende, det er kuren for alle moderne hodepiner. Ingen tvungne oppdateringer, ingen snikbruk av nettverket, 100% det det utgir seg for, og ingenting annet.

image.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Prøvde å installere minecraft til datteren min på en laptop her om dagen. OS er altså kjøpt og betalt og jeg ville bruke min gamle epostandresse a*****@hotmail.com. Betalte 300 kroner med Paypal og det hele.
IKKE FAEN om det gikk. IKKE FAEN!!
Måtte ringe min 15 år yngre bror og be på mine knær om hjelp. (Han har egen minecraft server osv.).
Han fikk det til altså, så det ER mulig. Det er bare så INNI HELVETTE kronglete.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Ahhhhhh, kjenner jeg hater w litt nå igjen...
NOEN SOM KLARER Å FÅ MULTIKANAL FRA GOOGLE PLAY PÅ WINDOWS 10 PC ?? Føler meg lurt...kjøpte film der med 5.1 lyd, men det skal være så inni h..... å få 5.1 ut av winklovn pcn 😫. Vet at google har forkjærlighet til stereo, men er 90% sikker på at problemet ligger i win 🤔
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
har du fortalt Windows at du har 5.1 høyttalere da? T.o.m. en receiver spiller 2.0 om den står oppsatt med det som høyttaler oppsett. 😁
 

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Når man sammenligner Apple og Microsoft må man også sammenligne prisen på maskinvaren.

Jeg tror at mange av de dårlige erfaringer folk gjør med Windows skyldes hardware. Windows kjører (ofte) på billige laptop, til forskjell fra Mac OS som i praksis kjører på relativt dyr hardware. Dersom man bruker like mye penger på en Windows laptop som en god Mac så kan man fort kjøpe en pc fra proffklassen (les: de høyere utgavene av dell latitude, lenovo thinkpad, hp elite osv). Disse laptopene er som kjent av en helt annen kvalitet enn «forbruker»-utgavene på tilbud hos Elkjøp...Og de varer og varer og er stabile som bare det. De kjører også ofte Windows Pro og uten påprakket installert søppel fra start. Da blir også Windows helt annerledes og stabilt.

Ellers ganske skeptisk til alt som heter «cloud», ..det er et evindelig mas om skyer og pålogging uansett hvilken meny man er i. Gjelder ikke bare Microsoft. Har på følelsen at det ikke akkurat er forbrukers behov som skal dekkes. På privacy er vel Apple mer troverdig tror jeg.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Skulle oppgradere datamaskin + innspillingsprogram til hjemmestudioet for en stund siden. Jeg hadde tenkt å gå for Mac, siden det er det de fleste bruker. En kompis som driver med dette på fulltid, mente det er hipp som happ hvilken plattform man bruker. Men om det er budsjett med i bildet, så er pc/Windows en nobrainer, da man får mye bedre specs per krone. Så da ble det windowspc på meg.
MS brukte mye penger på få fotfeste i dette miljøet med W10. Snublet litt i starten men fikk raskt fotfeste. De hadde også ansatt en middelaldrene medarbeider som var hobbymusiker og flink med sosiale medier. Han bydde mye på seg selv og i motsetning til Apple som blir stum når problemer avdekkes var han raskt på banen og medelte at MS var kjent med problemt og hadde planlagte release datoer med potensielle fiks.

Det siste er akkurat samme vi erfarte over mange år i en helt anne profesjon. Rekorden var 48 timer fra vi meldte problem til MS hadde teck-note på plass. Apple fikk vi ikke engang bekreftelse på mottak av melding. Profesjonell at work
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Har du følgt denne?
Ja

har du fortalt Windows at du har 5.1 høyttalere da? T.o.m. en receiver spiller 2.0 om den står oppsatt med det som høyttaler oppsett. 😁
Ja, jeg får 5.1 lyd i netflix. Det er imidlertid en app, mens google play er nettleser...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Windows er rÆl og har vært det fra Dag 1. Har brukt Win Laps for måletekniske årsaker siden 90 tallet og er ikke ukjent med Pizzabox DOS før det. Berta har etterhvert 3 WINlaps av nyere dato. Utvidet behov pga stadig problemer. Jeg orker ikke ramse opp alle problemene jeg har bidratt til å løse på hennes maskineri men nevner et. Hun har foretrukket Total AV på allround PCen. HVER-JÆVLA-GANG-WIN10 OPDATERER SEG DEAKTIVERES TOTAL AV. Eneste måten å rette problemet på er å installere TAV på nytt.

Man skal være bra blåst for å bruke PC. Passer sammen som hånd i hanske.

Tips: Revo avinstallerer og renser alle rester og drit etter programmer man vil bli kvitt på en måte ingen andre (it eksperter) klarer.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ampliwire: Men så er atså en av nøklene til å holde Apples i topp stand det å ALDRI bruke non-Apple programvare hvis det er mulig . Og på den måten holde maskinen så rein som mulig. ALT av spam og guffe-ware er i bunn og grunn basert på IBM-kompatibilitet, historisk sett. Du husker kanskje hvem som presenterte tidenes verste underskudd for NOE amerikansk selsakp i 1992? I..B...M!
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.024
Sted
Oslo
Når man sammenligner Apple og Microsoft må man også sammenligne prisen på maskinvaren.

Jeg tror at mange av de dårlige erfaringer folk gjør med Windows skyldes hardware. Windows kjører (ofte) på billige laptop, til forskjell fra Mac OS som i praksis kjører på relativt dyr hardware. Dersom man bruker like mye penger på en Windows laptop som en god Mac så kan man fort kjøpe en pc fra proffklassen (les: de høyere utgavene av dell latitude, lenovo thinkpad, hp elite osv). Disse laptopene er som kjent av en helt annen kvalitet enn «forbruker»-utgavene på tilbud hos Elkjøp...Og de varer og varer og er stabile som bare det. De kjører også ofte Windows Pro og uten påprakket installert søppel fra start. Da blir også Windows helt annerledes og stabilt.
Enig der. Guttene mine har kjøpt "gamer-maskiner", og selv uten å ta den helt ut kom de raskt opp i samme prisklasse som en god iMac som jeg bruker til bilderedigering. To forskjellige bruksområder, men likevel.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Microsoft er vel blant de største bidragsyterene til Linux nå så bare vent.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Microsoft er vel blant de største bidragsyterene til Linux nå så bare vent.
De er oså den viktigste investoren Apple har hatt i sin historie. Uten Gates fremsynthet ville det mest sannsynlig ikke vært noe eplehage ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
PeriodeLytter: Delvis riktig, det. Men så viser historien også hvem som til sist traff de riktige beslutningene. Det lider MS for idag.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Lider og og lider ;) Ikke tall som Apple, men ikke noe å fnyse av heller.
Fiscal 2019 was a record-breaking year for our company. We delivered more than $125 billion in revenue, $43 billion in operating income, and more than $50 billion in operating cash flow — and returned more than $30 billion to shareholders.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Det lider MS for idag.
MS lider ikke i dag, det er et helt annet selskap enn hva det var for 10 år siden og er fortsatt et av de mest verdifulle selskapene i verden.

Steve Ballmer, tidligere toppsjef, er regnet som en katastrofe, men han forsvant akkurat i tide. BBC kåret Ballmer til årets verste toppsjef i 2013.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Microsoft ER store, men de har glemt hva programmessig integrasjon er. Det fører til at andelen brukere på verdensbasis kun går en vei: NED.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har brukt Microsoft siden MS-DOS 2.0 og det har fungert for meg i alle år. Tingen er å holde seg oppgradert, alltid bruke rene installasjoner av OS og skru av PCen daglig etter å ha slettet alt av midlertidige filer.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nettopp hentet ene macen min (sen 2016 13") etter at tastatur er skiftet. (apple recall). Den andre gikk ikke på reklamasjon. Må ha nytt tastatur og skjerm hadde også å virke bare helt uten forvarsel. Pristilbud: 13000NOK.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Microsoft ER store, men de har glemt hva programmessig integrasjon er. Det fører til at andelen brukere på verdensbasis kun går en vei: NED.
Tenker du bruker integrasjon eller API?

For brukerintegrasjon skal jeg ikke forvsare MS fra W7. Jeg har konkludert med at pga. av jeg har konsumert et par hyllemeter med litaratur om å lage gode og logiske programflater for Windows API fra '95 til Server 2013 har låst meg i et tenkesett som vanskeliggjør det å finne fram på andre plattformer.

F.eks. kastet jeg ut Ubuntu når de kopierte Apple sitt top meny system som er så inneffektivt single threaded 1980 konsept at en undres om hvor man hoppet av i utviklingen ;)
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Jepp, spesielt den linjen fra "Start me up" med
"You make a grown man cry..."
passer jo veldig bra til de tidligere versjonene av Windows :ROFLMAO:
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Jepp, spesielt den linjen fra "Start me up" med
"You make a grown man cry..."
passer jo veldig bra til de tidligere versjonene av Windows :ROFLMAO:
Windows 3.0 var litt utfordrene ja ;) Fra Win 3.1 ble det skjeldnere og skjeldnere man bootet til DOS.
Det som i dag kalles Midnight Commander var dog foretrukket filbehandler og kjørte i det vi kalte DOS vindu helt fram til Win95.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Regner alt før Windows 8 som tidligere versjoner.
Når man kom over på nyere versjoner og brukerne forstod at de ikke på død og liv måtte være pålogget med en bruker som hadde fulle Admin rettigheter, men greide seg med en vanlig brukerkonto, så gikk både stabiliteten og sikkerheten opp.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Når man sammenligner Apple og Microsoft må man også sammenligne prisen på maskinvaren.

Jeg tror at mange av de dårlige erfaringer folk gjør med Windows skyldes hardware. Windows kjører (ofte) på billige laptop, til forskjell fra Mac OS som i praksis kjører på relativt dyr hardware. Dersom man bruker like mye penger på en Windows laptop som en god Mac så kan man fort kjøpe en pc fra proffklassen (les: de høyere utgavene av dell latitude, lenovo thinkpad, hp elite osv). Disse laptopene er som kjent av en helt annen kvalitet enn «forbruker»-utgavene på tilbud hos Elkjøp...Og de varer og varer og er stabile som bare det. De kjører også ofte Windows Pro og uten påprakket installert søppel fra start. Da blir også Windows helt annerledes og stabilt.

Ellers ganske skeptisk til alt som heter «cloud», ..det er et evindelig mas om skyer og pålogging uansett hvilken meny man er i. Gjelder ikke bare Microsoft. Har på følelsen at det ikke akkurat er forbrukers behov som skal dekkes. På privacy er vel Apple mer troverdig tror jeg.
Jeg syns apple(med unntak av M1) generelt kjører på ganske døll hardware, de betalbare macen har gjerne kjørt en til to generasjoner gamle Intel prosessorer og leveres med veldig lite ram. Bestselgeren har gjerne vært en macbook air med i3 og lite ram.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Har Linux blitt bedre, eller må man kompilere egen kjerne med en eller annen 0.003 versjon av en driver for å få lydkort osv til å virke?
Det er mange mange år sidan det var naudsynt å kompilera kjernen. I dag blir drivarar lasta dynamisk når dei trengst. Mange Linux-distribusjonar (som t.d. KUbuntu) er enklare å installera enn Win10. At Linux er gratis er heller ingen ulempe. Men den største føremonen med Linux er at ein bestemmer meir sjølv enn ein kan med Win10. Etter som ein vert kjendt med Linux kan ein ta i bruk meir avansert konfigurasjon. Det krevst litt tilvenning, men det går fort. Lydsystemet er svært stabilt, sjølv om det ikkje er direkte enkelt. Men eg tykkjer det er enklare å arbeida med lydsystemet i Linix enn i Windows. Lydsystemet til Windown er, etter mi oppfattning, elendig, og som nyttar Windowns profesjonelt nyttar tredjepartprogramaren ASIO. Når ein installerer, til dømes Kubuntu, er lydsystemet konfigurert for å nytta PulseAudio, som automatiserer det meste, slik at ting fungerer. Men for profesjonelt arbeid er det best å nytta JACK, som krev meir manual konfigurasjon.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Et annet problem med Windows er den utstrakte "overvåkningen" av brukerens aktiviteter.
Det være seg surfe-historikk, bruk av programmer, lokasjons-sporing, målrettet reklame etc.
Dette finner du svært lite av i Linux, unntatt i enkelte nettlesere (på lik linje med andre OS)
og de er jo egentlig ikke en del av selve Linux.
Ja for ikke å snakke om all den Crapware'n som følger med om man skulle finne på og kjøpe en ny maskin med Windows...
 

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg syns apple(med unntak av M1) generelt kjører på ganske døll hardware, de betalbare macen har gjerne kjørt en til to generasjoner gamle Intel prosessorer og leveres med veldig lite ram. Bestselgeren har gjerne vært en macbook air med i3 og lite ram.
Det er nok sant. Men jeg tror ofte hardwaren likevel er gjennomtestet og utvalgt på en annen måte enn for de billigste pc modellene.

Heller ikke alle proff PC-ene for Windows (latitude, thinkpad mv) har alltid råest spesifikasjon. Men alt er derimot gjennomtestet, stabilt og påkostet. Modellene jobber ikke anstrengt eller over yteevne for å score bra i en benchmark, stabilitet er satt først. Og viktig: de har en forholdsvis ren Windows OS (og Windows Pro, ikke «home») levert fra leverandør, uten forhåndsinstallert tull man ikke trenger. Alt dette gjør at brukeropplevelsen til Windows blir noe annet og mer sammenlignbar med opplevelsen fra Mac.

Men man får jo også high end spec også her: de råeste proff PC-ene ligger på nivå med de dyreste mac i pris, eller kanskje mer.

Tror mange dårlige Windows-erfaringer kommer av billigpcen på Elkjøp til 5000 kr. Alt går nedover derfra. Da bedre å kjøpe en tre år gammel proff pc brukt f eks.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Denne tar kaka. Plutselig en dag finner windows10 ut at alle kanalene i mitt 7.1 oppsett skal endres :(
Slik at L = SR osv osv, alle kanalene er feil. I feilsøkingsprogrammet sier den at oppsettet mitt er feil og endrer til stereo :D Er det mulig???? Ok, restarter pc og wiolla, alle kanaler på plass. Snakker om å leve eget liv.......

Dette skjer selvfølgelig samtidig som jeg har brukt masse daler på nye surround ht og.......ja veldig rar lyd.
Trodde først det var min gamle Sony receiver, men den holder koken.
 
Sist redigert:
Topp Bunn