Jeg hater microsoft .....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Det er veldig viktig å holde windows oppdatert blir vi stadig påminnet.
For å få kjørt oppdatering til W10 2004 var følgende nødvendig:

  1. Inside the box that says “Add this website to the zone,” type the following addresses, one by one:
    1. http://update.microsoft.com
    2. http://windowsupdate.microsoft.com
    3. Note: Make sure you click Add after inputting each address.
  2. Uncheck the box which says, “Require server verification (https:) for all sites in this zone.”
  3. Close the Trusted Sites window, then save the settings by clicking the OK button.
  4. Go back to what you were doing before the error occurred, and check if the problem has been fixed.
Så for å få installert "tvingende" nødvendige oppdateringer, så må jeg manuelt legge til MS oppdateringsiter, og si at det er OK med ukrypterte forbindelser.
 

andiha

Medlem
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
10
Antall liker
1
Jeg har skiftet til Linux og ikke sett meg tilbake...
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jeg har slitt litt med et par versjonsoppdateringer på eldre laptopper.

Mens det noen ganger ser ut til å hjelpe å vente med å oppdatere fant jeg nå sist at trikset var å få slettet alt i temp-området MS samler for oppdateringen.

Det er spesielt klønete av MS ikke å gi oss linker til oppdaterings filene og verktøy til slette tempområder ved feil. Det er ikke spesielt komlisert, men helt unødvendig at man skal ha mastergrad i W10 kommandoer når det kunne lagt som to knapper gjemt under en Avansert meny.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.038
Sted
Oslo
Mac siden 2004 :cool:

På jobben bruker jeg windows, for der har vi dataansvarlige som kan holde det igang. Hjemme vil jeg bare at det skal virke.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Vi innførte onedrive i Viken på alle videregående skoler. Jeg HATER det jeg også. Filer som ikke vil åpne seg etc. Masse elever med problemer.
Jeg bruker Dropbox. Det virker.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Slå av integreringa mot Office så funker det bedre.. (men da mister man muligheten til å samarbeide på samme dokument)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Leverte inn 2 stk macbook pro 13" idag. Tastatur som må skiftes. Skjermen på den ene bare sluttet å virke her en dagen helt av seg selv også.
MS har sine svin på skogen de også
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Microsoft kommer til å bli verdens undergang.

Dem bare skyver ut nye patcher som dem kaller sikkerhetsoppdateringer og som endrer maskinen. Uten noen som helst informasjon, må du google hele nettet for du finne noe som kan løse problemene du har mottatt. Av og til tar dette dager å finne ut av.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Litt utfordringer innimellom skjerper hodet.
Har brukt Windows siden det kom og Apple produkter i mange år, også innom Linux innimellom og ingen er problemfrie.
Onedrive har funker problemfritt både på Windows og macOS/iOs her i huset, foretrekker det foran iCloud.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Tør jeg nevne iTunes i denne tråden?
Haha :) med fortegn hater da? Fanden meg eneste jeg skal gi Apple high five for er at de langt på vei kan ta æren for at Flash er borte fra nettet.

Mange års erfaring med å implementere perferiutstyr som skal fungere på det meste av OS konkluderer jeg med at hovedforskjellene mellom selskapene er nok at Microsoft ser seg som et tannhjul i en kompleks ifrastruktur hvor de tar ansvar for å ha kompabilitet. Mens Apple fortsatt ser på seg som en trendsetter for andre til å følge uavhenging og unintresert om de faktisk tilbyr de beste løsningene så lenge mange nok kaster penger på dem.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.038
Sted
Oslo
Leverte inn 2 stk macbook pro 13" idag. Tastatur som må skiftes. Skjermen på den ene bare sluttet å virke her en dagen helt av seg selv også.
MS har sine svin på skogen de også
Jeg leverte nylig min 4,5 år gamle 13" fordi den sluttet å lade. Fikk skiftet omtrent hele understellet med batteri og tastatur og dermed lagt til noen år på levetiden. Gratis. Mac´ene kan feile av og til, men jeg har hittil ikke betalt noe for det.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det et 5års reklamasjonsrett i Norge på slike ting. Tastaturene på mine maskiner er en "recall". Mistenker at skjermbytte på den ene kommer på ca 6k
 
X

X186841

Gjest
Hadde en pause med Macbook etter 2015 modellen. Har nå M1 Pro modellen og den virker meget lovende.Knapt så jeg skrur på iMac,n og Windows pc-ene.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Jeg faen meg hater, hater, hater jævla fuckings OneDrive.
Jeg er helt, helt, HELT sikker på at de jævlene som står bak OneDrive aldri har brukt excel-filer lagret i OneFuckingsDrive til annet enn handlelister.

Kombinert med et sikkerhetsregime ut av en annen verden hvor kryptering og dekryptering øker fiilstørrelsen med 3-4 gangen hver gang de lastes ned fra hjemmekontoret er OneDrive den en oppdatering til ca. 1996-nivå hva gjelder brukervennlighet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Trane: Win 2000 funka helt strøkent, det. Men alt deretter har vært bare kødd!! Tok fullt "expert"-nivå på 2000 med ECDL en gang, hadde aldri problemer med det. Men etter MS gikk fullgrafisk....HAT!!! Sterkt og inderlig! Apples for life!! Legg merke til at det var omtrent samtidig med at Steve Jobs lanserte iPod. Og deretter veit vi jo alle hvem som bygger de VIRKELIGE datamaskinene...Min Macbook Air er nå ti år...og HELT uten feil...
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
bluescreen har blitt en vane med win10. den bruker ekstra tid på å restarte for sende en rapport til microklovn. har vel sendt tusen slike rapporter uten noe forbedring.......
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Komfort:: What a Life!!!
 
P

parafinoksen

Gjest
Bruker Windows på grunn av programvarekompatibilitet, men er i grunnen fornøyd. Windows 10 er helt OK og veldig stabilt for min del, men det bærer ennå preg av å være en blanding av gammelt og nytt. Særlig hvis du skal inn i innstillingene. Noe finner du under Innstillinger, annet under Kontrollpanel osv. Det er rotete.

Ellers er det få ting som tenner meg så lite som datautstyr.
 
P

parafinoksen

Gjest
bluescreen har blitt en vane med win10. den bruker ekstra tid på å restarte for sende en rapport til microklovn. har vel sendt tusen slike rapporter uten noe forbedring.......
Det er ikke maskinvarefeil, da? Jeg har så å si aldri bluescreen på min fem år gamle Asus profflaptop.
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: TGB
X

X186841

Gjest
Flere heng på Mac maskiner enn Windows maskiner her i huset, men det er uansett ikke prat om mer enn noen få ganger i året. Helst sånn rundt slipp av ny macOS versjon.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
En del år tilbake I samtale med Apple systemtekniker hos felles kunde spør jeg hvilken egeskap det er med OS-X han vil dra fram som Windows mangler.

"Kundenes betalingsvillighet".

Alle Apple kundene våre servers på timebasis, mens Microsoft systemer nær alltid kjører med fastpris.

Før dette hadde jeg beklaget meg over hvor ofte oppdateringer fra Apple bryter kompabiltet med eldre utstyr og systemer hvorpå han mente at dette var den største fordelen med Apple. Jeg trodde han refererte til enklere programvarekoding med da forstod jeg hva han egentlig hadde ment. Nyttig verktøy til å klokke inn flere arbeidstimer og mersalg ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Xerxes: Like greit å knusse vinduet ut til hagen, klatre opp i treet og hente ned et eple :coffee:
Jeg har sittet i treet siden 1988, og spist epler hele tiden. Men man slipper ikke unna MS-greiene. Dessverre.
For ordens skyld: Jeg jobber som IT-ansvarlig.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg har slitt litt med et par versjonsoppdateringer på eldre laptopper.

Mens det noen ganger ser ut til å hjelpe å vente med å oppdatere fant jeg nå sist at trikset var å få slettet alt i temp-området MS samler for oppdateringen.

Det er spesielt klønete av MS ikke å gi oss linker til oppdaterings filene og verktøy til slette tempområder ved feil. Det er ikke spesielt komlisert, men helt unødvendig at man skal ha mastergrad i W10 kommandoer når det kunne lagt som to knapper gjemt under en Avansert meny.
Kjenner til den der. Det er dessverre mange fallgruver i oppgraderings prosedyren.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Mac siden 2004 :cool:

På jobben bruker jeg windows, for der har vi dataansvarlige som kan holde det igang. Hjemme vil jeg bare at det skal virke.
Jeg er dataansvarlig på jobben.Mest windows, noe LINUX.
Hjemme bruker jeg mac, LINUX og .... windows ...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Flere heng på Mac maskiner enn Windows maskiner her i huset, men det er uansett ikke prat om mer enn noen få ganger i året. Helst sånn rundt slipp av ny macOS versjon.
Jeg har "alltid" hatt macer, mine 3 døtre har alle vært Mac-brukere i 20-25 år. Heng kan jeg nesten ikke huske at vi har hatt.
På jobb har jeg sett litt av hvert. :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Forbereder meg på stryk nå.. jeg har en sånn tønne Mac pro som hjemme-pc, synes den er kjempefin. På jobb-laptopen er det Windows 10. Synes også det er kjempefint. Liker å ha begge deler. Har sjelden problemer.

Begynte også å bruke iTunes for Windows i 2003, syntes det var veldig fint, og har fortsatt med det siden (bare at det nå er på macen).

Livet er som en dans på roser
 
P

parafinoksen

Gjest
Forbereder meg på stryk nå.. jeg har en sånn tønne Mac pro som hjemme-pc, synes den er kjempefin. På jobb-laptopen er det Windows 10. Synes også det er kjempefint. Liker å ha begge deler. Har sjelden problemer.

Begynte også å bruke iTunes for Windows i 2003, syntes det var veldig fint, og har fortsatt med det siden (bare at det nå er på macen).

Livet er som en dans på roser
iTunes på PC var topp i sin tid. Digget de mange rare radiostasjonene du kunne spille. Greit brukergrensesnitt også. Nå er det vel 10-12 år siden sist jeg brukte det. Det at Apple skal ha sine egne lydfilformater, er no piss.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Datamaskiner sluttet å være morro da internett ble en forutsetning slik at de kan snakke hjem, oppdatere i tide og utide, og aller verst, en gradvis overgang til en kommersialisert operativsystem-som-en-utskutt-skyplattformklient som du ikke har noen kontroll på selv. Det eneste som gir meg litt glede fremdeles er at de til nå ikke har funnet en måte å herpe kommandolinjen på, og behovet for skyautomasjon har ført til at kommandolinjen har fått sin renessanse også for oss som av og til må ta i Windows-servere. Heldigvis går det mest i Linux og nettverksutstyr. Klientdelen er et shitshow som jeg prøver å ta minst mulig i om dagen.
 
  • Liker
Reaksjoner: nma
Topp Bunn