Imidlertid har Thomas tidligere ytret at han vet om mange bransjefolk som opptrer anonymt, og disse er fortsatt ikke bragt frem i lyset.
Jeg vet ikke om jeg vet om så veldig mange, men vi har tatt enkelte, og da er det vel mye som tyder på at det er flere.
Jeg er helt enig i det faktum at forumet hadde vært et bedre sted hvis folk stod frem. Veldig mange hadde da oppført seg langt mer høflig, sniksalg hadde vært unngått + mange andre fordeler.
En ide som har vært foreslått flere ganger er at alle gamle og nye medlemmer må (om-)registreres slik at moderatorene vet hvem de er (fullt navn og adresse, og evnt. bransjetilknytning. Dette er teknisk mulig med f.eks. SMS løsning.
Så lenge folk vet at vi vet hvem de er så er det ikke så lett å gjemme seg bak et nick. Det optimale hadde vært at folk stod frem med ekte navn, men da tror jeg vi vil miste mange medlemmer av flere årsaker. Det blir jo tilnærmet det samme.
Et bedre straffessystem med advarsler ala et prikksystem er allerede på vei, og sist men ikke minst, ennå flere moderatorer.
Slik sentralen er nå er det fritt frem å:
- Drive salg i det skjulte.
- Fremme produkter gjennom private medlemmer.
- Flame forumet med produkter man ønsker å skape oppmerksomhet rundt.
- Markedsføre produkter man planlegger å selge brukt.
- Drive kampanjer mot enkeltprodukter, merker eller personer i bransjen.
- Sende ut usannheter eller fordreid informasjon vedrørende konkurrenter eller konkurrerende produkter presentert gjennom hemmelig bruker eller privat medlem.
- Bytte brukernavn for å hindre medlemmer i å identifisere "mønsteret".
- Drive debatt med seg selv.
Dette er dessverre helt riktig, og jeg synes at vi med HFS3 bør få til et system som gjør dette langt vanskeligere. Jeg ser at jobben som moderator kan til tider være veldig frustrerende og direkte vanskelig, og et bedre system vil nok føre til færre "dårlige" moderasjoner.
Forøvrig så starter jobben med å utvikle HFS3 i okt/nov, og er påventet å være ferdig innen et halvt år etter dette. Hvis vi f.eks. skulle fått gamle medlemmer til å omregistrere seg, så ville jo et nytt forum vært et glimrende tidspunkt.
Jeg vet at vi lovet HFS2 i veldig lang tid, men jeg tror vi denne gangen skal klare å holde planene. Det er mange ting som bør gjøres, og denne tråden er en av de tingene som jeg selv føler er veldig viktig i lys av mange uheldige tråder den siste tiden.
Mvh
Høvdingen