Jeg fristes av vinyl. Kan noen....

L

lasse5214

Gjest
Jeg har lyst på å kjøpe platespiller.
Lurer på om jeg skal kjøpe en brukt eller en ny.
Pris rundt 5000 komplett.
Tar gjerne i mot tips om hvilke feil/ting jeg
bør unngå.
Hvor kan jeg kjøpe nye, ubrukte lp plater.

Lasse :)

P

Parelius

Gjest
En av feilene du bør unngå er å ikke helt vite hvorfor du vil kjøpe vinylsnurrer. Hva er det som fasinerer deg med slikt?

– Troen på at du til 5.000 skal få bedre lyd enn ut av digitalisen?
– Gleden ved å reke rundt på loppemarked etter billige plater (som nå vel begynner å bli dyrere enn digitalis ny i butikk)?
– Den deilige følelsen av å kjenne på og beskue store og fine cover?
– Ergrelsen ved å få satt opp det hele optimalt?
– etc

RP

Medlem
Ble medlem
13.05.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
For 5000.- skal det holde hard,du må handle brukt,vinyl er kostbart.
Billigste vei til en bra lyd er å finne en gammmmmmmmel preamp ( 80 - begynnelsen av 90),med riaa.Problemet med mange av disse eldre gullklumpene er at de som selger de, er fullt klar over at riaaen er over gjennomsnittet bra,og priser de deretter.Men av og til kan de dukke opp til en rimelige penge.Merkene du skal bl.a se etter er CJ,vtl,Manley,Quicksilver,Treshold,Classe,eller noe alla det.Ingen Sony,Phillips,pioneer eller i den klassen. Neste stepp er spiller med arm,finn en rega 3 med arm,bytt internkabel.En på ebay selger diy sølvkabel til en billig penge,må riktnok koste på rca plugger.Det finnes mange flere alternativer,men velger du en spiller /arm fra samme produsent slipper du å lure på om det passer sammen.Da gjenstår det pick-up.Kjøp en Denon 103,nå er det ikke sikkert du havner under 5 k,men du er nært på.Personelig ville jeg brukt 3 dobbelt med penger og omså et helt år på å bygge opp en vinylrigg.
En siste ting.Vinylveien er en kostbar vei,koster mange ganger mer enn det digitale.Den største fortjenesten med vinyl henter du fra 90-tallet og nedover.Hører du på ny musikk,kan du like gjerne holde deg til det digitale.
Mvh.
RP

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.737
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Snakkar vi om 5000 med riaa, bør du iallfall innom bruktmarknaden. Eg har i grunnen berre to drivverkalternativ i den prisklassen, og begge er kompromiss, men på kvar sin måte.

Alternativ 1 - Technics (eventuell annan direktedriven spelar frå slutten av 70/tidleg 80-tal med tung arm) Så kjøper du ein Denon DL 103 pickup og finn ein god riaa/forforsterkar som kan gjere ein skikkeleg jobb med ein slik mc-pickup (det er ei utfordring om du no berre har litt pengar att). Alternativt kan ein bruke ein DL 110 og ein vanleg, eldre forforsterkar med platespelarinngang. Det har litt av dei same intensjonane, minner om, men har ikkje heile magien til ein 103 via eit godt MC-trinn.

Dersom du vil ha perspektiv og ein annan musikalitet, er alternativ 2 Rega (som er vanskeleg å finne på bruktmarknaden) med RB 250 eller endå betre RB 300) arm. Her kjøper du ein Dynavector DV10x5, og held deg til ein litt ordentleg riaa. Denne treng ikkje vere MC, sjølv om han bør vere på eit visst kvalitetsnivå.

Det går an å vere heldig, og finne ting på brukten av like høg, og endå høgre kvalitet enn desse to alternativa, men desse "travarane" er to klassikarar som "alle" likar minst ein av. Diverre trur eg du må legge eit par tusenlappar til i potten om du skal kjøpe nytt og få full utteljing (Ny Rega, DV10x5 og god riaa kjem fort på dobbel pris)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.822
Torget vurderinger
28
RP skrev:
Neste stepp er spiller med arm,finn en rega 3 med arm,bytt internkabel.En på ebay selger diy sølvkabel til en billig penge,må riktnok koste på rca plugger.Det finnes mange flere alternativer,men velger du en spiller /arm fra samme produsent slipper du å lure på om det passer sammen.Da gjenstår det pick-up.Kjøp en Denon 103,nå er det ikke sikkert du havner under 5 k,men du er nært på.Personelig ville jeg brukt 3 dobbelt med penger og omså et helt år på å bygge opp en vinylrigg.
Synes det blir feil å anbefale en nybegynner å kjøpe en spiller for å starte med å bytte internkabling.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Enig, Fosse.

Til trådstarter
En P3 er sikkert et safe valg. Generelt bør du velge en spiller som ikke krever for mye når det gjelder justering og variabler.
Snakker av erfaring.... :-X
Problemet blir fort budsjettet ditt. For 5k er det ikke sikkert du får et spiller/PU/RIAA kombo som kan vise deg hva vinyl kan være.
Har du doblet budsjettet så kan det bli mer realistisk.

Hold deg til kjente, populære modeller av platespillere. Da finnes det mye erfaring og hjelp å få på nettet.

Mvh
Rolf

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Ønsker du å se om vinyl er noe for deg ville jeg satset på en rimelig ny spiller,da vet du at alt er i orden og du kan starte med å spille plater ikke skru..
Du får en f.eks en Rega P1 m/om5 pu for kr.1600 nå:http://www.mus-mag.no/items/469.
Har du ikke riaa, så er en Cambridge 640P til kr.1100 et alternativ. http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/cambridge_640p_riaa_forforsterker_soelv.htm.
Bruk resten på plater, spill musikk! Så kan du bytte til bedre utstyr senere.

-Minutten

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i at god vinyl gjerne blir dyrt, og at man bør definere omfanget og behovet. Og systembalanse er viktigere med vinyl enn noe annen kilde, så en platespillers kvaliteter må ses i sammenheng med systemet forøvrig dersom man skal ha topp vinyllyd.

Ellers enig også med de som ville ha gått for en ny spiller av anerkjent merke. Det skal utrolig lite til av skader, fjøsmekk, modding eller feiloppsett før en dyrere eldre spiller ikke engang låter like bra som en flunkende ny rimelig Rega e.l.

Den nevnte P1 er selvsagt ikke så bra som en dyrere spiller, men har noen fordeler;

- låter bra "as is"
- kommer ferdigtweaket og ferdig oppsatt
- trygghet i flunkende ny med garanti
- har omtrent ingen verditapspotensiale til dagens pris.

Bruker man noen kroner ekstra på en bedre stift etterhvert, og en tusenlapp på en vegghylle så har man med Minuttens forslag antakelig det beste vinylkjøpet til 4000,- på markedet. Skal man ha noe litt bedre (det skulle man jo selvsagt gjerne) så blir det mye dyrere.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Helt enig med Minutten og VidarP,gå for dette så kan du senere evt oppgradere hvis vinyl er noe for deg :D Rega til denne prisen er et varp,ser andre skal ha 2500-3000kr for samme(google litt så ser du) Cambridge-RIIA`n har æ hatt selv og den er god,ingen tvil.Kan henge med lenge mht oppgraderinger av avspiller,PU osv. Bedre å kjøpe en ny slik no-nonense-spiller enn å kjøpe noe gammelt heimemekk som ikkje funker.Gjorde det med min første snurrer og det ga mæ nesten gråe hår,va ikkje noe særlig gøy mens det sto på.Måtte fikse antiscatemekanisme,internkabling++ :p Nei,denne komboen e bang for the bucks,ingen tvil ;D

mvh Filip

L

lasse5214

Gjest
Grunnen til at jeg vil prøve vinyl er at det var det
jeg startet med midt på 70 tallet en gang.
Ingen cd spiller da.
Ellers har jeg ria i forforsterkeren min.
Så jeg trenger ikke å kjøpe det.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.365
Torget vurderinger
10
Kjøp den regaen og noen plater. Spill musikk en mnd og gjør deg opp en mening. Koster ikke mye og du blir en erfaring rikere. Tipper du satser på vinyl etter det ;)

L

lasse5214

Gjest
Ja, jeg skal bestille en slik nå.
Håper de pakker godt.
Platespiller i posten? Hmmmm

Takk for god info

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.365
Torget vurderinger
10
Kjøpte en brukt Project RPM1 med OM3 for 1700,- ved årsskiftet (som ble oppgadert et par mnd senere).

Fikk hakeslepp, aha-opplevelse og deja-vu (kvittet meg med 1,5 meter med strøken vinyl i 1988). Har hatt mange gode digitalløsninger siste årene: EC, PS AUDIO, SONY XA 5400 ES men vinyl gir en helt egen lytteopplevelse.

Nå har jeg AN rørdac som er veldig bra men vinyl-lyden er fyldigere, varmere og mere livlig (digitalt er litt tynt/sterilt/flatt i forhold).

Det morsomme er når jeg kjører en digital, vinyl og så digital demo for venner som ikke er hifi interresert så sier alle som en at det låt varmere/best med vinyl :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.379
Torget vurderinger
1
lasse5214 skrev:
...
Platespiller i posten? Hmmmm
...
Den har gjerne fått værre behandling av andre transportører på vei til importør/forgandler enn det posten gir fra importør/forgandler til deg. Er det ikke pakket for «alle» eventualiteter vedr. transport så kan produsenten like godt slutte.

mvh
KJ

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Jeg synes I har givet Lasse flere gode råd, så jeg holder min mund :-X

Topp Bunn