Politikk, religion og samfunn Jeg er rasende!

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hva er det du ikke skjønner med "kan ikke garantere sikkerheten"?
"Garantere sikkerheten" virker sterkt til egentlig å bety "kan ikke garantere 100%".

Ingenting kan garanteres 100%, men samfunnet kan ikke stoppe opp "for sikkerhets skyld" av den grunn. Betviler sterkt at trusselsituasjonen i Nordland er spesielt mye høyere i dag enn den var fredag.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
"Garantere sikkerheten" virker sterkt til egentlig å bety "kan ikke garantere 100%".

Ingenting kan garanteres 100%, men samfunnet kan ikke stoppe opp "for sikkerhets skyld" av den grunn. Betviler sterkt at trusselsituasjonen i Nordland er spesielt mye høyere i dag enn den var fredag.
Kan det tenkes at de sitter med opplysninger du ikke har?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kan det tenkes at de sitter med opplysninger du ikke har?
Dette er rett og slett en videreføring av coronastrategien, på et nytt område. Intet annet.

Jeg håper gater og veier i Nordland fylles av skeive i dag. For å vise at de ikke lar seg stoppe av hverken vold eller stupiditet.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Kanskje det sitter en fordomsfull lemen i ledelsen der oppe og ser sitt snitt i å stoppe dette homse greiene.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Kan det tenkes at de sitter med opplysninger du ikke har?
Sånn kan det være.
I et sånt scenario, er jeg rimelig sikker på at de ville ha gitt arrangementskomiteen en briefing, der de underbygde sitt råd mer spesifikt.

Slik det fremstår nå, ser det nærmest ut som om de sier: - Vi har ikke nok folk til å starte en krigsoperasjon, i fall det dukker opp 250 væpnede ekstremister for å ta rotta på arrangementet deres, så vær så snill å bli hjemme.

I et samfunnsperspektiv bør de ha håndfaste og svært bekymringsverdige opplysninger for å gå ut med noe sånt, ellers er pragmatisme en grei holdning å ha.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er selvsagt samme leksa om igjen; to døde (denne gang 'drepte' i Oslo) ; steng hele landet. "For sikkerhets skyld".
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Jeg håper gater og veier i Nordland fylles av skeive i dag. For å vise at de ikke lar seg stoppe av hverken vold eller stupiditet.
Margrethe Møllevik i Mo i Rana Pride sier til NRK at de kommer til å gjennomføre uansett.

– Jeg nekter å gjemme meg i min egen by fordi jeg er den jeg er, sier Møllevik.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Margrethe Møllevik i Mo i Rana Pride sier til NRK at de kommer til å gjennomføre uansett.

– Jeg nekter å gjemme meg i min egen by fordi jeg er den jeg er, sier Møllevik.
Det skulle sannelig bare mangle. Som jeg skrev i går; når de som styrer oss mangler vett og forstand, må vi andre gjøre det eneste riktige.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Jeg har forståelse for at Oslo med sin størrelse både som by og arrangement samt siste dagers hendelser kan tenke better safe than sorry, det er jo også her det største mangfoldet av mennesker bor. Vil tro at spaning og etterretning også er på et annet nivå der enn ellers i landet. Men når Mo i Rana begynner med «vi vil også være med» da begynner det å bli litt vel mye, kanskje det bor noen galninger der og andre plasser også men så gjør det det da, denne trangen til å sikre oss mot absolutt alt vi ikke liker til enhver tid er litt farlig synes jeg.

Vi lever i verdens beste og frieste land, vi kan ikke føkke opp det ved å være redd et eller annet over alt til enhver tid. Vi må stole på at de som jobber med dette gjør jobben sin. I mellomtiden så er livet er risk, slik det alltid har vært.

Enig med Disq, kan ikke alle bevege seg fritt i Mo i Rana kan vi like gjerne gi opp.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Svaret på kirkebrenningene på 80 og 90- tallet var selvsagt; "Steng alle kirker i hele landet". Svaret på drapsorgien på Utøya var; "Nekt folk å oppholde seg på øyer, nekt Rosetog". Svaret på 1. mai angrepet i 79 var; "aldri ha tog 1. mai". Alt gjeldende for hele landet, for sikkerhets skyld.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg har forståelse for at Oslo med sin størrelse både som by og arrangement samt siste dagers hendelser kan tenke better safe than sorry, det er jo også her det største mangfoldet av mennesker bor. Vil tro at spaning og etterretning også er på et annet nivå der enn ellers i landet. Men når Mo i Rana begynner med «vi vil også være med» da begynner det å bli litt vel mye, kanskje det bor noen galninger der og andre plasser også men så gjør det det da, denne trangen til å sikre oss mot absolutt alt vi ikke liker til enhver tid er litt farlig synes jeg.

Vi lever i verdens beste og frieste land, vi kan ikke føkke opp det ved å være redd et eller annet over alt til enhver tid. Vi må stole på at de som jobber med dette gjør jobben sin. I mellomtiden så er livet er risk, slik det alltid har vært.

Enig med Disq, kan ikke alle bevege seg fritt i Mo i Rana kan vi like gjerne gi opp.
Enig. Men det gjelder ikke kun Mo i Rana, men hele Nordland har fått samme anbefaling; ikke arrangere. Politiet er dermed blitt en større trussel enn eventuelle galninger - i og med at de indirekte sier "dere vinner".
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Enig. Men det gjelder ikke kun Mo i Rana, men hele Nordland har fått samme anbefaling; ikke arrangere. Politiet er dermed blitt en større trussel enn eventuelle galninger - i og med at de indirekte sier "dere vinner".
Størrelsen på bokstavene dine begynner nå å bli unødvendig store.
Politiet anbefaler et eller annet, men de skyter heldigvis ikke på de som går ut på gata, allikevel. Derimot gjør de sitt beste for å sikre befolkningen, uansett hva de selv anbefaler som det de anser å være mest formålstjenlig.
I et åpent demokrati som vårt, er det helt greit å være uenig i slike anbefalinger, og gjøre som man selv synes er best. Så må bare maktapparatet akseptere det, og gjøre det beste ut av situasjonen.
Dette går nok bra, skal du se. :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Størrelsen på bokstavene dine begynner nå å bli unødvendig store.
Politiet anbefaler et eller annet, men de skyter heldigvis ikke på de som går ut på gata, allikevel. Derimot gjør de sitt beste for å sikre befolkningen, uansett hva de selv anbefaler som det de anser å være mest formålstjenlig.
I et åpent demokrati som vårt, er det helt greit å være uenig i slike anbefalinger, og gjøre som man selv synes er best. Så må bare maktapparatet akseptere det, og gjøre det beste ut av situasjonen.
Dette går nok bra, skal du se. :)
He, he. Mulig det er "store bokstaver". Det kommer i så fall av at dette er så lett gjennkjennbart fra de siste to årene. Samme tankegang, likedan strategi. Heldigvis virker det som om mange nå ikke godtar slikt. Faren er dog der for at dette vil minske tilliten til politiet.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
He, he. Mulig det er "store bokstaver". Det kommer i så fall av at dette er så lett gjennkjennbart fra de siste to årene. Samme tankegang, likedan strategi. Heldigvis virker det som om mange nå ikke godtar slikt. Faren er dog der for at dette vil minske tilliten til politiet.
Kunne du nevne noen av de andre situasjonene hvor vi har hatt skyting med automatgevær mot folkegrupper de siste 2 årene, hvor du kjenner igjen tankegangen.

For meg er det åpenbart at helgens skyting var noe annet enn Coronarestriksjoner.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Skytingen var i Oslo, ikke Mo i Rana, Senja eller Smøla.

Der er likheten.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Hvis vi ser bort ifra selve skytingen så er det reaksjonsmønsteret som er nytt fra politiet og som er som tatt ut av pandemi boka, vi ser det også på sykehusene i disse dager; flystreik + andre ting gjør at flere av dem høyner beredskapen og reduserer bl.a behandlingen av pasienter som ikke haster. Sier ikke at det er feil men det representer noe nytt som vi kun har sett i forbindelse med pandemien tidligere.

Så kan man jo si at hvis alt dette blir gjort fordi det finnes reelle trusler mot det skeive miljøet så har ikke kampen for deres rettigheter utviklet seg slik vi gjerne ønsker å tro i dette landet, da blir det behov for pride dager hele året fremover. Vet om noen som hadde flippet ut da og de er ikke muslimer.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Problemet er vel at PST ikke vet hvor terroristens "meningsfeller" har gjort av seg, og hvilke planer de har. Terrorangrep kommer ofte som flere hendelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Terrorangrep kommer ofte som flere hendelser.
"De" (hvem er egentlig det?) gjentar akkurat den frasen, men finnes det egentlig empiri på det? Når så vi sist at én terrorhandling utløste flere påfølgende terrorhandlinger?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Problemet er vel heller at 100% sikkerhet har blitt den nye normen, samt at Oslo = Norge
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er jo ganske tydelig at her er samme diskusjon om igjen, mellom de samme personer. Hvor stor sikkerhet skal vi forvente i våre liv, hvor store begrensninger skal legges, skal disse begrensninger være likedan over alt- selv om situasjonen slett ikke er lik overalt?

Våre myndigheter har tydeligvis lagt seg på en mye høyere linje for hvor denne grensen for sikkerhet skal legges.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
"De" (hvem er egentlig det?) gjentar akkurat den frasen, men finnes det egentlig empiri på det? Når så vi sist at én terrorhandling utløste flere påfølgende terrorhandlinger?
Det skjer relativt ofte, og når man vet at gjerningsmannen er en del av et ekstremt miljø, og man ikke vet hvor andre i miljøet er eller hvilke planer de har så er sannsynligheten for nytt angrep så stort at man velger å komme med slike anbefalinger. Skadepotensialet når en terrorist skyter på en ubevæpnet folkemengde med automatvåpen er veldig stort. Det bør vi her i landet vite ganske mye om. Man kan ikke alltid forvente at sivile klarer å overmanne en bevæpnet terrorist mens han skifter magasin.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Det skjer relativt ofte, og når man vet at gjerningsmannen er en del av et ekstremt miljø, og man ikke vet hvor andre i miljøet er eller hvilke planer de har så er sannsynligheten for nytt angrep så stort at man velger å komme med slike anbefalinger. Skadepotensialet når en terrorist skyter på en ubevæpnet folkemengde med automatvåpen er veldig stort. Det bør vi her i landet vite ganske mye om. Man kan ikke alltid forvente at sivile klarer å overmanne en bevæpnet terrorist mens han skifter magasin.
Her tar du opp to vidt forskjellige ting.
1. Én terrorhandling utløser flere skjer relatvt ofte, hevder du. Kan du nevne et konkret eksempel? "Man"* vet vel ellers ikke hvilket miljø nåværende gjerningsmann eventuelt er en del av, og om det er flere i hans nære krets som har like stort voldspotensiale. Man vet at han har gjort og sagt mye rart, og hatt samtaler med en annen kjent freak. Men Mo i Rana? Narvik, Bodø og Fauske, for den del?
2. At skarpe skudd mot mennesker er en dårlig kombinasjon burde ikke overraske. Men jeg ser ikke helt hva dette skal bety, skaden har skjedd. Deretter, se punkt 1.'

* Jeg er rimellig sikker på at PST kjenner omgangskretsen og internettaktiviteten til gjerningsmannen ganske godt. Og det kan gjerne være årsaken til at de ber folk om å underkaste seg terroren. Men de har ikke vært veldig meddelsomme i saken, i så fall.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.799
Sted
Oslo

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
I Trondheim har visstnok politiet velsignet markering. Det nok mye farligere i Mo i Rana...
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Det hadde vært noe, forbudt for homoer å samle seg men hetroene kan gå på fotballkamp og konsert hvis de vil, no problem.
Homoene kan også gå på fotballkamp, så lenge de holder legningen skjult.
Omtrent som det alltid har vært, med andre ord.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er jo det som skjer nå; ingen andre arrangement anbefales avlyst.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Ikke? Nåh, det var det jeg trodde. Men for enkelte ullhuer er vennligsinnede råd svært vanskelig å ta inn over seg…
Du tok den ikke gjorde du vel. Selvfølgelig kan man ikke innføre forbud mot Pride mens alt annet er ok, hvordan tror du det hadde sett ut?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Politimesteren i Agder "følger de sentrale råd", og "anbefaler alle Pride- arrangement avlyst".


Hittil har Politiet i Nordland, Sørøst, Vest og Agder bekreftet at de planlagte Pride-arrangementene denne uken er anbefalt avlyst. I tillegg til Oslo.

Hvor har vi hørt den frasen før, "følger de sentrale råd og anbefalinger", mon tro. Fullstendig frakoblet egen vurderingssans.
 
Sist redigert:
Topp Bunn